Спеціалізовані служби в соціальній сфері
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | ФПС-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | ФПС-41 |
Опис курсу
Мета вивчення дисципліни полягає в опануванні студентами основами системної організації діяльності соціальних служб у період розбудови нових соціально-економічних відносин.
Завдання:
- ознайомити студентів із теоретико-методологічними основами організації роботи в соціальних службах;
- розглянути інноваційні технології в роботі соціальних служб;
- з’ясувати основні напрями роботи соціальних служб;
- ознайомити студентів з особливостями використання інтегрованого підходу у наданні соціальних послуг в умовах села;
- спонукати студентів до подальшого самостійного ознайомлення з широкими теоретичними і практичними здобутками в соціальній роботі.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- завдання та принципи функціонування соціальних служб;
- функціонально-змістову модель роботи соціальних служб;
- технології, форми і методи роботи соціальних служб;
- основні напрями роботи соціальних служб;
- особливості використання інтегрованого підходу надання соціальних послуг в умовах села (селища);
- нормативно-правову базу роботи соціальних служб і соціального працівника.
вміти:
- робити науковий аналіз системи служб соціальної роботи в Україні;
- визначати рівень ефективності діяльності соціальних служб, робити відповідні висновки;
- застосовувати набуті знання для організації діяльності в соціальних службах.
Рекомендована література
Основна
- Інтегровані соціальні служби: теорія, практика, інновації: Навч.-метод. комплекс / Автор.-упоряд.: О. В. Безпалько, І. Д. Звєрєва, З. П. Кияниця, В. О. Кузьмінський та ін. / За заг. ред.: І. Д. Звєрєвої, Ж. В. Петрочко. – К.: Фенікс, 2007. – 528 с.
- Лукашевич М. П. Соціальна робота (теорія і практика): Підручник / М. П. Лукашевич, Т. В. Семигіна. – К.: Каравела, 2011. – 368 с.
- Нові моделі соціальних служб для сім’ї і дітей: напрями, форми і методи роботи: Методичні матеріали для тренера / Авт.-упор. І. Д. Звєрєва, З. П. Кияниця, О. А. Лещенко, Л. О. Ніколаєнко, О. В. Павлик, Л. І. Стрига, Н. В. Татарчук; За заг. ред. І. Д. Звєрєвої. – К., 2007.
- Соціальна робота в Україні: Навч. посіб. / І. Д. Звєрєва, О. В. Безпалько, С. Я. Харченко та ін.; За заг. ред. І. Д. Звєрєвої, Г. М. Лактіонової. – К.: Наук. світ, 2009. – 233 с.
- Соціальний супровід сімей, що опинились у складних життєвих обставинах: Метод. посіб. / Автор.-упорядн. І. Д. Звєрєва, В. О. Кузьмінський, З. П. Кияниця, Ж. В. Петрочко та ін. – К.: ДЦССДМ, 2007. – 84 с.
- Тимошко Г. М. Організація діяльності державних і спеціалізованих служб : навчальний посібник / Г. М. Тимошко. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2011. – 248 с.
Допоміжна
- Безпалько О. В. Організація соціально-педагогічної роботи з дітьми та учнівською молоддю в територіальній громаді: теоретико-методичні основи / О. В. Безпалько. – К.: Наук. світ, 2006. – 363 с.
- Безпалько О. В. Соціальна робота в схемах і таблицях / Навч. посіб. / О.В. Безпалько. – К.: Логос, 2003. – 105 с.
- Брутман В. І. Раннє соціальне сирітство як комплексна медико-соціально-педагогічна проблема. – М.: АСОПІР, 1944. -182 с.
- Громада як осередок соціальної роботи з дітьми та сім’ями: Метод, матеріали для тренера / О. В. Безпалько та ін.; Під заг. ред. І. Д. Звєрєвої. – К.: Наук, світ, 2009. – 69 с.
- Збірник нормативно-правових актів у сфері захисту прав дітей. – К.: Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ), 2002. – 318 с.
- Звєрєва І. Д. Соціальна робота з дітьми та молоддю в Україні / І. Д. Звєрева. – К.: Правда Ярославовичів, 1998. – 432 с.
- Звєрєва І.Д. Впровадження програм з формування життєвих навичок / І. Д. Звєрева // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 4. – С. 43-48.
- Інновації у соціальних службах / За ред.Т. В. Семигіної. – К.: Пульсари, 2002. – 94 с.
- Інноваційні моделі соціальних послуг: Проекти Українського фонду соціальних інвестицій / За ред. Н. В. Кабаченко. – К.: ЗАТ «ВІПОЛ», 2006. – 320 с.
- Картер Ричард. Опіка над дітьми: сім’я і держава. Вплив інституційної форми виховання на розвиток дітей (моніторинговий звіт]. – К.: Логос, 2005. – 88 с.
- Концепція Державної програми реформування закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України № 263-р від 11 травня 2006 р.
- Кравець Н. Психофізіологічні та психолого-педагогічні аспекти формування усвідомленого батьківства / Н. Кравець. – К.: Академія, 2001. – 244 с.
- Кузьмінський В. О. Інтегровані соціальні служби – складова стратегії деінституалізації / В. О.Кузьмінський // Права дітей. – К., 2006. – С. 10-11.
- Методические материалы по подготовке приемных родителей / Автор. кол.: Л. М. Абросова, Е. В. Водопьян, Н. Б. Девон. – СПб.: СПбОО «Врачи детям», 2006. – 112 с.
- Методичний посібник по проведенню тренінг-курсу для соціальних працівників з питань добору, підготовки і соціального супроводу прийомних батьків / Г. М. Бех, А. Й. Капська, Н. М. Комарова та ін. – К.: Український Ін-т соціальних досліджень, 2000. – 128 с.
- Методичні рекомендації для соціальних працівників сільських та селищних центрів СССДМ / Н. М. Комирова, О. В. Вакуленко, А. Г. Зінченко та ін. – К.: ДСССДМ, 2003. – С. 89-91,176.
- Надання допомоги «дітям вулиці» та соціально-незахищеним дітям і підліткам: інформ.-метод. збірник / За ред. С. В. Толстоухової, К. Акстманн. – К., – С. 18-23.
- Науковий супровід, моніторинг та оцінка ефективності соціальних проектів / О. О. Яременко, О. Р. Артюх, О. М. Балакірєва та ін. – К.: ДЦССМ, 2002. – 132 с.
- Оржеховська В. М. Профілактика правопорушень серед неповнолітніх: Навч.-метод. посіб. / В. М. Оржеховська. – К.: ВІАн, 1996. – 352 с.
- Пєша І. В. Соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (проблеми реформування) / І В. Пєша. – К.: Логос, 2000. – 87 с.
- Питання формування ефективності родинних форм виховання дітей, позбавлених батьківського піклування / Н. М. Комарова, Л. М. Мельничук, І. В. Пєша та ін. – К.: ДІПСМ. 2004. – 128 с.
- Представництво інтересів соціально вразливих дітей та сімей: Навч. посіб. / За ред. Т. В. Семигіної. – К.: Четверта хвиля, 2004. – 216 с.
- Прийомна сім’я: методика створення і соціального супроводу: Наук.-метод. посіб. / Г. М. Бевз, В. О.Кузьміж О. І. Нескучаєва та ін. – К: Центр стратегічної підтримки 2003. – 92с.
- Програма підготовки соціальних працівників інтегрованих соціальних служб. / За заг. ред. І. Д. Звєрєвої, В. О. Кузмінського, І. Саммон. – К.: ПБО «Кожній дитині» в Україні 2006. – 34 с.
- Робота в громаді: практика й політика / Семигіна Т. В. – К.: Видавничий дім «КМ Академія», 2004. – 180 с.
- М. Руденко В. Фінансово-матеріальні ресурси органів місцевого самоврядування як засоби реалізації соціальної спрямованості держави // Ресурси розвитку. Адміністративна реформа в Україні / Упор. М. Пухтинський, Є. Рахімов. – К.: Логос, 2002. – С. 163-174.
- Савченко С. В. Социализация студенческой молодежи в условиях регионального образовательного пространства / С. В. Савченко. – Луганск: Альма-матер, 2003. – 406 с.
- Сатановська Л. А. Організація соціальної роботи з різними групами клієнтів: Навч. посіб. / Л. А. Сатановська. – К.: Національний університет біоресурсів і природокористування України. 2008. – 308 с.
- Сидоренко Ю. А. Сучасна українська сім’я як клієнт соціальної роботи / Ю. А. Сидоренко // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – К., 2003. – № 2. – С. 99-103.
- Соціальна робота в Україні: перші кроки / За ред. В. Полтавця. – К.: Видавничий дім «КМ Асадемія», 2000. – 236 с.
- Соціальна педагогіка: теорія і технології. Підручник / За ред. І. Д. Звєрєвої. – К.: Центр навчальної літ-ри, 2006. – 316 с.
- Соціальна робота: Короткий енциклопедичний словник. Кн. 4. – К.: ДЦССМ, 2006. – 536 с.
- Соціальний супровід сімей, що опинились у складних життєвих обставинах. Метод. посіб. / І. Д. Звєрєва, В. О. Кузьмінський, Ж. В. Петрочко та ін. – К.: ДЦССДМ., 2006. – 84 с.
- Соціальні послуги: 85 питань та відповідей. Проект ТАСІС «Посилення регіональних соціальних служб в Україні». – 2004.
- Соціальні служби родині: розвиток нових підходів в Україні (перевидання) / За ред. І. М. Григи, Т. В. Семигіної. – К., 2003.
- Стан та соціальний захист сільських дітей: Тематична державна доповідь про становище дітей в Україні за підсумками 2004 р. – К.: ДІПСМ, 2005. – 250 с.
- Створення та функціонування прийомних сімей: Навч. посіб. для державних службовців / О. Яременко, Н. Комарова, Л. Волинець, І. Пєша. – К.: Український ін-т соціальних досліджень, 2000. – 128 с.
- Технології створення та функціонування прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу: 36 метод. матеріалів / Автор. кол.: Г. М. Бевз, А. Й. Капська, Н. М. Комарова та ін. – К: ДІПСМ, 2003. – 188 с.
- Трубавіна І. М. Соціально-педагогічна робота з неблагополучною сім’єю: Навч.посіб. / І. М. Трубавіна. – К.: ДЦССМ, 2002. – 132с.
- Формування навичок усвідомленого батьківства та ранній розвиток дитини: Метод. матеріали для тренера / Упоряд.: І. В. Братусь та ін.; За заг. ред. Г. М. Лактіонової. – К.: Наук. світ, 2002. – 51 с.
- Циба В. Т. Соціологія особистості: системний підхід (соціально-психологічний аналіз): Навч. посіб. / В. Т. Циба. – К.: МАУІІ, 2000. – 152 с.
- Чи зійдуться наші долі… Реінтеграція батьків і дітей: перші кроки до усвідомлення проблеми / Автор. кол. Л. С. Волинець, Т. В. Говорун, Г. І. Постолюк, Л. В. Косаревська, Л. В. Балим. – К., 2006. – 104 с.
Інформаційні ресурси
- Закон України «Про соціальні послуги» від 19.04.2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: 08.02.2011: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=966-15 – Загол. з екрану. – Мова укр.;
- Закон України «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоді» від 21 червня 2001 року № 2558-ІІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www ligazakon.ua;
- Луков В.А. Гуманизм и парадигмы воспитания в глобальном обществе [Электронный ресурс] / Знание. Понимание. Умение. – Режим доступа: http://zpu–journal.ru/gum/prospects//articles/2007lukov_val/2/. – [б.д.] – Загл. с экрана.
- Прохоров Б.Б. Экология человека. Понятийно-терминологический словарь [Электронный ресурс] / Академик. – Режим доступа : http://human_ecology.academic.ru/1487 – 2005 г. – Загл. с экрана.
- Скляренко Э.О. Парадигмы воспитания [Электронный ресурс] / uaua.info. – Режим доступа: http://www.uaua.info/razvitiye/article-9366-paradigmyi-vospitaniya/. – [б.д.] – Загл. с экрана.
- Соціальний супровід // Режим доступу: http://zakon.licasoft.com.ua/component/lica/?href=0&view=text& base=24& id=22870& menu=22927;
- Соціальне супроводження прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу // Режим доступу: http://zakon.licasoft.com.ua/component/lica/?href=0& view=text& base=24& id=22856& menu=22913;
Матеріали
Контрольні питання для визначення рівня засвоєння знань студентів
- Проаналізуйте погляди вчених щодо професіоналізму в соціальній роботі.
- Охарактеризуйте професійні ролі соціальних працівників.
- Опрацюйте Етичний кодекс спеціалістів із соціальної роботи, затверджений Українською асоціацією соціальних педагогів та спеціалістів із соціальної роботи, Державною службою для сім’ї, дітей та молоді, Лігою соціальних працівників України, Міністерством України у справах сім’ї, молоді та спорту (№ 1965 від 09.09.2005).
- На основі аналізу літературних джерел розкрийте сутність професійної етики соціального працівника.
- Опрацюйте такі законодавчі документи: Закон України «Про соціальні послуги», Сімейний кодекс України, Закон України «Про місцеве самоврядування», Закон України «Про попередження насильства в сім’ї», Закон України «Про охорону дитинства», Закон України «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».
- Розробіть схему «Класифікація соціальних служб».
- На основі вивчення додаткової літератури про особливості роботи однієї із соціальних служб розробіть авторський проект недержавної соціальної служби.
- Підготуйте дайджест наукових публікацій на одну з тем:
«Мережа спеціалізованих формувань в Україні»; «Спеціалізовані соціальні служби, які працюють з дітьми»; «Спеціалізовані соціальні служби, які працюють з сім’ями». «Спеціалізовані соціальні служби, які працюють з молоддю».
- Визначте переваги інтегрованого підходу до здійснення соціального обслуговування населення на рівні громади.
- Ознайомтеся з посадовими інструкціями та функціональними обов’язками фахівців спеціалізованих соціальних служб (у рамках Проекту ЄС «Розвиток інтегрованих соціальних служб для вразливих сімей і дітей»).
- Ознайомтеся з Положенням про Київський обласний тренінгів центр.
- Схарактеризуйте моделі інтегрованої партнерської взаємодії на рівні міста і району. Оцініть ефективність надання послуг клієнту у рамках цих моделей.
- Підберіть додатковий інструментарій оцінки, а саме: анкети, шкали, які б давали дітям і батькам/опікунам додаткову можливість висловлювати власні погляди на свої життєві обставини, а також допомогли б соціальному працівникові виявити нюанси стану клієнтів, аспекти їх незапокоєння чи труднощі, що не були попередньо з’ясовані у ході бесід.
- Ознайомтеся з Положенням про міжвідомчу групу термінового реагування на випадки жорсткого поводження з дітьми та профілактики насильства над ними.
- Визначте місце і роль технології ведення випадку серед інновацій роботи інтегрованих соціальних служб.
- Розробіть модель ведення випадку.
- Розробіть орієнтовну тематику тренінгових занять для батьків, які виховують дітей раннього віку.
- Підготуйте сценарій тренінгового заняття на тему: «Формування навичок усвідомленого батьківства та ранній розвиток дитини».
- Ознайомтеся з Пам’яткою для соціального працівника щодо проведення оцінки потреб прийомної дитини/дитини вихованця та Пам’яткою для соціального педагога щодо проведення оцінки кандидатів у прийомні батьки.
- Ознайомтеся з Положенням про міжвідомчу комісію з підтримки сімейних форм опіки.
- Визначте критерії успішності соціального супроводження прийомних сімей.
- Розробіть пам’ятку для волонтерів спеціалізованої служби психологічної допомоги ТД.
- Розробіть модель діяльності спеціалізованої служби психологічної допомоги ТД.
- Охарактеризуйте сільську молодь як об’єкт соціально-педагогічних досліджень.
- Охарактеризуйте сільську соціальну інфраструктуру: аспекти розвитку та зайнятість населення.
- Охарактеризуйте соціальні зміни і проблеми соціалізації сільської молоді.
- Охарактеризуйте соціальний захист сільської молоді.