Спецметодика навчання інформатики
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Опис курсу
Метою навчальної дисципліни є формування компетенцій, необхідних спеціальному педагогу для викладання початкового курсу інформатики як окремого предмета, так і для застосування обчислювальної техніки в ході підготовки та проведення навчальних занять і позакласної роботи.
Основні завдання навчальної дисципліни включають:
1. методичні:
- ознайомлення з методикою використання ІКТ у середній школі;
- формування навичок організації навчального процесу з використанням комп’ютерної техніки;
2. пізнавальні:
- ознайомлення з методологічними і теоретичними основами методики навчання інформатики; з основами використання сучасних ІКТ в освіті та інших галузях діяльності людини;
- ознайомлення з основами алгоритмізації та програмування;
- формування когнітивної бази про мережі, мережу Інтернет, веб-сторінки;
- формування вмінь організації проектної діяльності;
3. практичні:
- формування практичних умінь роботи з сучасною комп’ютерною технікою, що використовується під час організації навчально-виховного процесу в школі; а також з сучасними технологіями отримання та передачі інформації, використання їх у ході підготовки до навчальних занять;
- формування вмінь організовувати навчальний процес з інформатики в початкових класах, розв’язувати методичні завдання.
В результаті вивчення навчальної дисципліни студенти будуть
знати:
- мету і завдання початкового курсу інформатики;
- структуру навчальної програми з інформатики;
- характеристики умов навчання;
- засоби навчання, підручники і посібники, програмне забезпечення курсу інформатики;
вміти:
- організовувати уроки інформатики;
- використовувати основне і додаткове програмне забезпечення початкового курсу інформатики;
- організовувати позакласні заходи, які збагачують зміст програмного курсу інформатики.
Тема 1. Загальні питання викладання інформатики у середній школі.
- Загальноосвітнє та загальнокультурне значення курсу інформатики.
- Виховна, практична, розвивальна мета викладання інформатики.
- Особливості вивчення інформатики в молодших, середніх і старших класах.
- Факультативні курси з інформатики. Позаурочна робота з інформатики.
- Реалізація політехнізму. Роль задач в підсиленні прикладного спрямування шкільного курсу інформатики.
- Міжпредметні та внутрипредметні зв’язки при викладанні інформатики.
- Форми організації навчальної діяльності учнів.
- Специфіка уроку інформатики. Організація i проведення різних типів уроків з інформатики.
- Дидактичні особливості уроку інформатики. Підготовка вчителя доуроку.
- Форми організації навчальної роботи учнів на уроках інформатики
- Застосування інтерактивних методик на уроках інформатики
- Етапи засвоєння знань.
- Форми і засоби перевірки і контролю знань учнів
- Основні поняття (інформація, повідомлення, шум), їх характеристики.
- Методичні рекомендації до викладання питань про носіїв повідомлень, інформаційних процесів.
- Кодування повідомлень. Обробка повідомлень.
- Програмне забезпечення ЕОМ. Призначення та функції ОС.
- Поняття файлової структури дисків.
Тема 5. Методика навчання роботі з графічним та текстовим редакторами.
- Напрямки застосування комп’ютерної графіки. Апаратні компоненти графічної системи комп’ютера.
- Кодування зображень. Графічні редактори.
- Структура текстового документу. Текстові файли.
- Текстові редактори та текстові процесори. Їх функціональні можливості.
- Методичні рекомендації щодо викладення теоретичного матеріалу розділу «Методика навчання роботи з електронними таблицями».
- Рекомендації по організації практичної роботи з електронними таблицями.
- Призначення інформаційних систем и баз даних (БД). Класифікація БД.
- Рекомендації по організації практичної роботи з базами даних.
- Методичні особливості вивчення теми: «Поняття комп’ютерних мереж. Топологія мереж».
- Методичні особливості вивчення теми: Поняття WEB- сторінок. Пошук інформації в мережі. Телеконференції.
- Методичні рекомендації щодо роботи з електронною поштою.
Рекомендована література
Основна:
Жалдак М. І., Морзе Н. В. Програма курсу “Інформатика” для основної школи (9-12 класи).
Додаткова:
Биков В. Ю., Мадзігон В.М., Руденко В. Д. Яким бути базовому курсу інформатики в загальноосвітніх навчальних закладах // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2001. – №6. – С. 3-6.
Бороненко Т. А., Рыжова Н. И. Методика обучения информатике (специальная методика). Учеб. пособ. – СПб. : РГПУим. А.И. Герцена, – 134 с.
Дистанційне навчання: Умови застосування. Дистанційний курс : Навчальний посібник. – 2-е вид., доп. / За ред. В. М. Кухаренка. – Харків : НТУ «ХПІ», Торсінг. – 2001. – 320 с.
Діти в Інтернеті: реальні загрози віртуального світу (блог)
Жалдак М. И., Морзе Н. В. Основы информатики и вычислительной техники: Учеб. пособ. для средних спец. учеб. завед. – 2-е изд. – Киев : Вища школа, – 200 с.
Жалдак М.И. Система подготовки учителя к использованию информационных технологий в учебном процессе. Автореф. дис…. докт. пед. наук. – М. – 48 с.
Жалдак М. І., Рамський Ю. С. Інформатика: Посібник для студентів пед. інститутів. – К. : Вища школа, – 320 с.
Жалдак M. I., Морзе Н.В. Шкільний курс інформатики та методика його викладання: Програма педагогічних інститутів. – К. : РНМК, MHO України, 1991. – 20 с.
Жалдак М. І., Олейнік А. Г., Морзе Н. В., Рамський Ю. С. Вплив нової інформаційної технології на зміст освіти // Сучасна інформаційна технологія в навчальному процесі. – К. : КДПТ. – 1991. – С. 17-21.
Жалдак М. І., Морзе Н. В., Козачук О. В. Вивчення основ комп’ютерних мереж // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. – №2. – С. 14-18.
Жалдак М. І., Морзе Н. В. Методика ознайомлення учнів з поняттям інформації // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2001, — №1. – С. 14-18.
Жалдак М. І., Морзе Н. В., Науменко Г. Г., Мостіпан О. І. Програма курсу з основи інформатики для загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Шкільний світ, 2001. – 63 с.
Жалдак М. І., Морзе Н. В., Науменко Г. Г. Програма шкільного курсу “Інформатика” для базової школи (7-9 класи) // Інформатика, №-2003. – 26 с.
Концепція програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. – C. 3-10.
Лапчик М. П., Семакин И. Г., Хеннер Е. К. Методика преподавания информатики: Учеб. пособие для студ. пед. вузов. – М. : Издательский центр «Академия», – 624 с.
Леднев B. C., Кузнецов А. Д., Бешенков С. А. О теоретических основах содержания обучения информатике в общеобразовательной школе // Информатика и образование. – 2000. – № 2. – С. 13-16.
Морзе Н. В. О новом курсе «Методика преподавания информатики в средних учебных заведениях» в педагогических вузах» // Использование информационной технологии в учебном процессе. – Киев : КГПИ, – С. 15-21.
Морзе Н. В. Концепція методичної підготовки майбутніх вчителів інформатики в умовах багаторівневої освіти // Зб. наукових праць. Т. XXVI, НПУ ім. Драгоманова. – К. : Логос, 2001. – С. 57 – 65.
Морзе Н. В., Козачук О. В. Методи пошуку інформації в глобальній мережі Інтернет // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. – Вип. 3. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2001. – С. 22-43.
Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркин, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; Под ред. B. C. Полат. – М. : Академия, – 272 с.
Рамський Ю. С., Лукаш І. М. Методика навчання основ об’єктно-орієнтованого програмування // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2002. -№1. – С 3-7, – №2. – С. 3-6; № 3. – С.7-13.
Семакин И. Г., Вараксин Г. С. Структурированный конспект базового курса информатики. — М. : Лаборатория Базовых Знаний, 2000. – 167 с.
Матеріали
Приклади уроків:
Використання офісних веб-програм для створення спільних документів
Інформатика у початковій школі
Табличний процесор EXCEL 8 клас
Кабінет обчислювальної техніки. Правила техніки безпеки при роботі в комп’ютерному класі.
Правила безпечної поведінки в кабінеті інформатики (відео):