БІБЛІОТЕКА
кафедри загальної і соціальної педагогіки

ТЕМАТИЧНИЙ КАТАЛОГ

    1. Сучасна філософія освіти. Cвітова освіта. Болонський процес
    2. Педагогіка середньої школи
    3. Педагогіка вищої школи
    4. Історія освіти і педагогічної думки
    5. Першоджерела і хрестоматійні видання. Вісники. Наукові альманахи та енциклопедії

    1. СУЧАСНА ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ. СВІТОВА ОСВІТА. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС.

БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: Документи / Укладачі: З. І. Тимошенко, А. М. Греков, Ю. А. Гапон, Ю. І. Пелеха. - К: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. - 169 с.
У виданні друкуються документи Болонського процесу. Документи подані англійською та українською мовами.

БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: Модель структури додатка до диплома / Укладачі: З. І. Тимошенко, О. І. Козаченко, А. М. Греков, Ю. А. Гапон, Ю. І. Пелеха. - К: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. - 73 с.
У виданні розкривається модель структури додатка до диплома, яка розроблена Об'єднаною Європейською комісією, Радою Європи і робочою комісією і ЮНЕСКО/CEPES.
Мета даної побудови додатка до диплома - надати вичерпні об'єктивні дані, покликані забезпечити міжнародну "прозорість", а також справедливе академічне і професійне визнання кваліфікацій (дипломів, ступенів, сертифікатів і т.п.).

БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: Модель структури додатка до диплома / Укладачі: З. І. Тимошенко, І. Г. Оніщенко, А. М. Греков, Ю. І. Пелеха. - К: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. - 102 с.
Видання містить нормативно-правові документи, накази та інструктивні листи Міністерства освіти і науки України щодо питань реалізації положень Булонської декларації в ситвемі вищої освіти і науки України.

БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС У ФАКТАХ І ДОКУМЕНТАХ (Сорбонна-Болонья-Саламанка-Прага-Берлін) / Упорядники: Степко М. Ф., Болюбаш Я. Я., Шинкарук В. Д., Грубіянко В. В., Бабин І. І. - Тернопіль: Вид-во "Економічна думка" ТАНГ, 2003. - 60 с.

Вульфсон Б. Л. СТРАТЕГІЯ РАЗВИТИЯ ОБРАЗОВАНИЯ НА ЗАПАДЕ НА ПОРОГЕ ХХІ ВЕКА - М.: Изд-во УРАО, 1999. - 208 с.
У книзі на основі аналізу співставлення новітніх джерел характеризується стратегія розвитку зарубіжних країн в області освіти: еволюція систем управління освітою, основні напрями та результати структурних реформ середньої і вищої школи, модернізація змісту загальної освіти, інтеграційні процеси у сфері освіти. Фактичний матеріал супроводжується коментарями аналітичного характеру. Розміщені в кінці кожного розділу питання і завдання допомагають виділити найбільш важливі і актуальні аспекти освіти, стимулюють до співставлення вітчизняного та зарубіжного педагогічного досвіду.

Васянович Г.П. ПЕДАГОГІЧНА ЕТИКА. Навчально-методичний посібник. - Львів, „Норма". - 344 с.
У посібнику розкривається зміст предмета, функцій і завдань педагогічної етики, аналізується її категоріальний лад, розглядаються моральні проблеми педагогічної діяльності та відносин.

ВИЩА ОСВІТА УКРАЇНИ І БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС. Навчальний посібник. - Тернопіль. Навчальна книга. - Богдан. 2004. -384 с.

Гершунский Б.С. ОБРАЗОВАНИЕ КАК РЕЛИГИЯ ТРЕТЬОГО ТЫСЯЧЕЛЕТИЯ: ГАРМОНИЯ ЗНАНИЯ И ВЕРЫ. - М.: Педагогическое общество России. 2001. - 128 с.
У книзі висвітлено актуальні проблеми освіти Росії на рубежі століть та тисячоліть, аналізу перспектив її розвитку в новій історичній епосі. Автор виділяє три найважливіші сфери духовного життя суспільства: науку, релігію, освіту. Саме освіта, на його думку повинна примирити категорії знання і віри на новому етапі світової історії.

Джуринський А.Н. РАЗВИТИЕ ОБРАЗОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ. Учебное пособие. - М.: Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС, 1999. - 200 с.
Навчальний посібник присвячений порівняльному аналізу основних процесів шкільної освіти в сучасному світі.

Журавський В. С., Згуровський М. З. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ВХОДЖЕННЯ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПРОСТІР ВИЩОЇ ОСВІТИ. - К.: ІВЦ "Видавництво "Політехніка", 2003. - 200 с.
Подано аналіз структурного реформування системи вищої освіти в країнах Західної, Центральної і східної Європи в процесі формування єдиного освітнього, наукового і суспільно-економічного простору європейського регіону, що дістав назву Болонського процесу.
Розглянуто основні складові структурного реформування вищої освіти, переваги та ризики, які з цими змінами пов'язані.

Климов С. М. ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ ОБЩЕСТВА. - Санкт-Петербург.: ИВЭСЭП, Знание, 2002. - 199 с.
У книзі розглядаються проблеми відтворення та функціонування інтелектуальних ресурсів в умовах ринкової економіки. Дані проблеми аналізуються окремо, на рівні мікро- та макроекономіки з урахуванням зв'язку між ними.
Досліджується склад та структура інтелектуального капіталу , особливості функціонування ринку інтелектуальних ресурсів та їх включення в оборот капиталу фірми. Розкрита базова роль освіти в якості фактору відновлення та розвитку інтелектуальних ресурсів суспільства.

Ковальчук Л.О., Ковальчук О.Б. СИСТЕМА ОСВІТИ ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН: Навчальний посібник. - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2003. - 136 с.
У посібнику висвітлено загальні тенденції реформування системи освіти у сучасному світі, стисло, у вигляді структурно-логічних схем, здійснено порівняльний аналіз характерних особливостей систем дошкільної та шкільної освіти у зарубіжних країнах (Великій Британії, Німеччині, Франції, Японії). Матеріали цього випуску сприятимуть осмисленню студентами предмета, завдань і змісту порівняльної педагогіки, а також ґрунтовному засвоєнню та розумінню ними тих різноманітних процесів, що відбуваються у сучасному світовому освітньому просторі. Електронна версія, розроблена за цим посібником, є його аналогом і має забезпечити користувачам сприятливі умови для ефективного вивчення теми "Система освіти зарубіжних країн" за комп'ютерними навчально-контролюючими програмами.

Кошманова Т.С. СВІТОВА КОМП'ЮТЕРНА МЕРЕЖА У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛІВ. - Львів: ЛНУ ім.Ів.Франка, 2003. - 200 с.
Монографію присвячео проблемі використання компютерної мережі у професійній підготовці студентів-майбутніх учителів. Розкрито основні закономірності розвитку дистанційної освіти, виокремлено моделі, методи та організаційні форми роботи викладачів зі студентами у кіберпросторі. Запропонована технологія професійної підготовки учителів на засадах використання віртуальної реальності. Книга пропонує корисний для майбутніх учителів путівник в інтернет.

Майкл Фуллан. СИЛИ ЗМІН. Вимірювання глибини освітніх реформ. - Літопис, 2000. - 270 с.
Зважаючи на поєднання новітніх теорій (зокрема на теорію хаосу), досвід наших та інших проектів змін, автор визначив нові підходи до сприйняття та кращого розуміння перенасичених та фрагментарних освітніх реформ. Піддав сумніву та критиці такі Засадничі поняття, як бачення та стратегічне планування, управління на місцях, сильне лідерство, колегіальність та консенсус, відповідальність та оцінювання.

Майкл Фуллан. СИЛИ ЗМІН: Продовження. - Літопис, 2001. - 162 с.
У цій книзі автор заглиблюється в аналіз та значущість дослідження динаміки сил змін у здійсненні освітніх реформ. Увага зосереджується на тому прогресі, який сьогодні особливо стосується ставлення та стратегічного бачення організаційних та системних освітніх реформ.

НАЦІОНАЛЬНА ДОПОВІДЬ ЩОДО ВСТУПУ УКРАЇНИ В БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС / Відпов. ред. Степко М. Ф. - К., 2004. - 31 с.

ОБРАЗОВАНИЕ 21 ВЕКА: достижения и перспективы // Под редакцией В. игляд м. Рига, " игляд мент", 2002. - 336 с.
В міжнародному збірнику представлені роботи авторів з Росії, США, Німеччини, Латвії, у котрих розглядаються теоретичні, методологічні, методичні та практичні питання системи розвиваючого навчання і системомиследіяльної методології.

ОСНОВНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ БОЛОНСЬКОГО ПРОЦЕСУ (ДОКУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ 2003-2004рр.) / За ред. В. Г. Кременя. - Тернопіль: вид-во ТДПУ імені В. Гнатюка, 2004. - 147 с.

Раймерз Фернандо, Мак-Ґінн Ноел. КОМПЕТЕНТНИЙ ДІЯЛОГ: ВИКОРИСТАННЯ ДОСЛІДЖЕНЬ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ СВІТОВОЇ ОСВІТНЬОЇ ПОЛІТИКИ. - Львів: Літопис. 2004. - 212 с.
Ця книга розкриває авторське розуміння того, як через знання, що ґрунтується на дослідженні, можна інформувати про процес ухвалення освітніх рішень, творення освітньої політики. Ця книжка поділена на чотири частини. У частині І подано основні поняття й обговорено труднощі використання даних дослідження у творенні політики. Частина ІІ описує розмаїття використаних підходів: від методів поширення інформації до методів діалогу. Частина ІІІ представляє шість проблемних ситуацій на тему використання дослідження в творенні освітньої політики, які також аналізуються від поширення інформації до діялогічного підходу. У частині ІV зображено модель політики, усвідомленої через знання, що ґрунтуються на дослідженні.

Сарасон Сеймур Б. ПОЛІТИЧНЕ ПРОВІДНИЦТВО І МОЖЛИВІ НЕВДАЧІ В РЕФОРМУВАННІ ОСВІТИ. - Львів: Літопис. 2004. - 176 с.
ХХІ сторіччя вимагає нових підходів у викладанні й освітньому керуванні. Автор накреслює основні напрями освітніх реформ, які б сприяли продуктивному навчанню, застерігає від можливих невдач і показує, як їх уникнути. Сьогодні суспільству потрібна школа, яка б допомагала реалізувати потенціял дитини. У книжці показано, як підготувати вчителів для такої школи, у чому недоліки сучасного навчання і як удосконалити цей процес, як привернути увагу політиків і громадськості до освітніх проблем.

Сікорський П. І. КРЕДИТНО-МОДУЛЬНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ: Навч. посіб. - К.: Вид-во Європ. Ун-ту, 2004. - 127 с. У посібнику розкриваються психолого-педагогічні проблеми кредитно-модульної технології навчання з врахуванням вимог Європейської системи накопичення і зарахування кредитів (ECTS), визначаються дидактичні поняття кредиту і модуля, система специфічних дидактичних принципів, надаються методичні рекомендації щодо підготовки основних навчально-методичних матеріалів (робочих навчальних планів і програм, лекційних текстів, інформаційного забезпечення).

Степко М. Ф., Клименко Б. В., Товажнянський Л. Л. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС І НАВЧАННЯ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ: Монографія. - Харків: НТУ "ХПІ", 2004. - 112 с.
Подано аналіз основних офіційних документів Болонського процесу. Наведено їх повні тексти в оригіналі (англійською мовою) та у перекладі на українську мову. Розглянуто концепцію навчання впродовж життя у сучасному баченні цього явища і в контексті Болонського процесу. До монографії додається диск з текстами багатьох європейських документів стосовно Болонського процесу та навчання впродовж життя.

Тімар Томас Б., Кірп Дейвід Л. ЯК ДОМОГТИСЯ ДОСКОНАЛОСТІ В ОСВІТІ. - Львів: Літопис. 2004. - 176 с.
Пропонована вашій увазі книжка аналізує проблеми реформування наприкінці ХХ ст. освітньої політики у США: розглядає цілі й завдання реформ, описує конкретні механізми, робить висновки щодо ефективності, а також, з позицій інституційного підходу до шкільної освіти, дає конструктивну критику реформаторських прогріхів.

Товажнянський Л. Л., Сокол Є. І., Клименко Б. В. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: ЦИКЛИ, СТУПЕНІ, КРЕДИТИ: Монографія. - Харків: НТУ "ХПІ", 2004. - 144 с.
Подано аналіз основних офіційних документів Болонського процесу стосовно ступенів і циклів вищої освіти, а також системи кредитів ECTS. До монографії додається диск з текстами багатьох європейських документів стосовно Болонського процесу та документами, що були розроблені в НТУ "ХПІ" в процесі підготовки до педагогічного експерименту щодо запровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу.

Фініков Т. СУЧАСНА ВИЩА ОСВІТА: СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ І УКРАЇНА. - К.: Таксон, 2002. - 176 с.
У книзі розглядаються важливі тенденції розвитку сучасної вищої освіти, її місце і роль у суспільно-політичному житті, проблеми взаємовпливу вищої освіти і економіки, причини і шляхи подолання кризи систем вищої освіти. Автор досліджує також питання формування освітньої політики, її реалізації в українському контексті.

Яновський А. ШКОЛА ГРОМАДЯНИНА: АМЕРИКАНСЬКИЙ ДОСВІД - НАШІ ПОТРЕБИ. Львів, Літопис, 2001, 215 с.
У книзі ґрунтовно проаналізовано американський досвід організації освіти спроектовано його на польські проблеми, які багато у чому збігаються з нашими, українськими. Особлива увага зосереджена на підготовці учителів та управлінців освіти, ролі батьків як партнерів у виховному процесі, на роботі з дітьми з особливими потребами.

повернутися нагору
    2. ПЕДАГОГІКА СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ

2.1. Підручники, навчальні посібники, навчально-методичні матеріали

Веретенко Т.Г. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА. Навчальний посібник. - К.: ВД „Професіонал", 2004. - 128 с.
Посібник містить матеріали для самостійної роботи студентів - майбутніх педагогів в процесі вивчення курсу „Загальна педагогіка", який складається з трьох модулів. Акцентовано увагу на темах курсу та методичних рекомендаціях щодо організації семінарсько-практичних занять, тестів з контролю знань.

Вишневський Омелян. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ. Посібник для студентів вищих навчальних закладів. - Дрогобич: Коло, 2003. - 528 с.
У підручнику висвітлюються сучасні погляди на перспективи розвитку української освіти та становлення системи виховання, нові підходи до організації та змісту едукації, розглядаються можливості виходу на новітні технології діяльності вчителя і виховника. Читач знайде в підручнику також відомості, що стосуються етнопедагогічни та етнопсихологічних аспектів нашої сучасної педагогіки, оцінку деяких чинників виховання, інформацію школознавчого характеру.

Власова О.І. ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ : Навч.посібник. -К.: Либідь, 2005. - 400 с.
У навчальному посібнику , орієнтованому на висвітлення як світового, так і українського досвіду психолого-педагогічних досліджень, подаються концептуальні засади основних розділів курсу „Педагогічна психологія", висвітлюються матеріали провідних теоретичних і прикладних досліджень у цій галузі педагогічного знання. Поруч із теоретичними матеріалами в ньому широко представлено описи різноманітних формуючих психолого-педагогічних технік, подається інформація щодо подальшого поглиблення самостійного вивчення окремих питань цієї навчальної дисципліни.

Воронов В.В. ПЕДАГОГИКА ШКОЛЫ В ДВУХ СЛОВАХ (конспект-пособие). - М.: Педагогическое общество России, 1999. - 192 с.
Теорія навчання та виховання в школі викладена по технології інформаційного опрацювання тексту(реферат) Зміст відповідає базовому курсу педагогічних учбових закладів різного рівня освіти: загальні основи, виховання, дидактика, школознавство. Багато питань висвітлені по новому в зв'язку з тенденціями розвитку вітчизняної школи.

Галузинський В.М., Євтух М.Б. ПЕДАГОГІКА: ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ: Навч.посібник. - К.: Вища школа, 1995. - 237 с.
Викладено класичні основи теорії педагогіки, тенденції її розвитку та особливості цього процесу в Україні. Розглядаються в єдиному комплексі проблеми загальної педагогіки, методики виховної роботи, історії педагогіки і педагогічної майстерності. Висвітлюються основні положення теорії сучасного виховання в історичному і гносеологічному аспектах. Показано шляхи втілення педагогічної теорії в практику загальноосвітньої середньої школи України. Враховано нові здобутки досліджень у галузі педагогіки. Для студентів вищих навчальних закладів, які вивчають дисципліну „Педагогіка".

Гершунский Б.С. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОГНОСТИКА: МЕТОДОЛОГИЯ, ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА. Киев: Изд-во при Киев. Ун-те ИО "Вища школа". 1986. - 200 с. В монографії розглядаються актуальні питання методології, теорії і практики педагогічної прогностики - нового напрямку в педагогічній науці, пов'язаного з прогностичним обґрунтуванням цілей, змісту, методів, засобів і організаційних форм навчально-виховної діяльності.
Показані необхідність і можливості реалізації педагогікою своїх прогностичних функцій, основні напрямки розробки педагогічних прогнозів, наведена характеристика важливих етапів прогностичних досліджень, методів і прийомів педагогічного прогнозування. Особлива увага надається питанням організації прогностичних досліджень в системі професійно-технічної освіти.

Гончаров Н.К. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ СИСТЕМА К. Д. УШИНСКОГО. М., 1974. - 272 с.
Педагогічні погляди Ушинського розглядаються в монографії у зв'язку з соціально-економічним і політичним станом Росії 60-х років ХІХ ст., суспільно-педагогічним рухом того часу. Особливу увагу в книзі приділяється характеристиці ролі великого російського педагога в розвитку педагогічної думки, розкривається розуміння ним філософських основ педагогіки, соціального фактора у формуванні людини, предмета педагогіки, цілей виховання, єдності навчання, освіти і виховання, їх зв'язку з демократичною ідеєю народності.

Григорович Л.А., Марцинковская Т.Д. ПЕДАГОГІКА И ПСИХОЛОГИЯ. Учебное пособие. - М.: Гардарики, 2001. - 480 с.
У змісті навчального посібника відображено сучасний стан педагогіки та психології, зокрема підходи та концепції, найбільш поширених як у вітчизняній, так і в зарубіжній науці.

Дубасенюк О.А. ПРАКТИКУМ З ПЕДАГОГІКИ. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2004. - 464 с.
Навчальний посібник побудовано на основі систематології та її складових - технологічного контекстового підходу. Він має три розділи: „Загальні основи педагогіки", „Дидактика" та „Теорія і методика виховання". Кожна тема складається з теоретичного та практичного блоків. Практичний блок містить проблемні питання,, різнорівневі педагогічні задачі, тести, практичні завдання тощо.
Розраховано на викладачів, студентів вищих і середніх педагогічних закладів освіти, а також на різні категорії працівників педагогічних закладів.

Зайцева И.А., Кукушин В.С., Ларин Г.Г., Румега Н.А., Шатохина В.И. КОРРЕКЦИОННАЯ ПЕДАГОГИКА. / Под ред. В.С.Кукушина. Серия "Педагогическое образование". - -Ростов н/Д: Издательский центр "МарТ", 2002. - 304 с.
У навчальному посібнику викладені концептуальні основи корекційної педагогіки, висвітлені питання корекційної педагогіки в дошкільному віці, розкрита система корекційного навчання та виховання на І та П ступенях школи. Описані нетрадиційні підходи до виховання "важких" дітей.

Ковальчук Л.О. ПРАКТИКУМ З ПЕДАГОГІКИ: Навчальний посібник. - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2005. - 253 с.
У посібнику наведено модульну програму курсу "Педагогіка", визначено змістовий компонент кожної теми; розроблено методичні рекомендації до організації та проведення практично-семінарських занять під час вивчення студентами курсу; запропоновано практичний блок у якому передбачено диференційовані практичні завдання та педагогічні задачі для самостійної роботи студентів розроблено диактичні матеріали до вивчення окремих тем; запропоновано діагностичний блок для здійснення контролю і самоконтролю знань, умінь та навичок студентів, професійно-педагогічних якостей тощо; наведено термінологічний словник-довіник. Матеріали цього випуску сприятимуть осмисленню студентами предмета, завдань і змісту навчальної дисципліни "Педагогіка".

Ковальчук О.Б. ДІАГНОСТУВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ. Навчальний посібник. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2004. - 153с.
У посібнику висвітлено історію розвитку педагогічного діагностування; розглянуто суть діагностування результатів навчання як інтегрованого поняття; проаналізовано різні підходи вчених до трактування суті діагностування та його складових; з'ясовано функції та принципи діагностування і контролю результатів навчання учнів; здійснено обґрунтовану класифікацію видів, форм, методів контролю та охарактеризовано деякі з них. Розроблені тестові завдання для самоконтролю дають змогу студентам самостійно визначати глибину засвоєння навчального матеріалу. Матеріали цього випуску сприятимуть осмисленню студентами суті діагностування результатів навчання як інтегрованого поняття, а також оволодінню ними різними видами, формами організації, методами та засобами контролю за навчально-пізнавальною діяльністю учнів.

Крудехт М.В., Тельнюк И.В. ЭКСПЕРТНЫЕ ОЦЕНКИ В ОБРАЗОВАНИИ. Учеб. пособие для студентов факультетов дошкольного образования высших педагогических учебных заведений. - М.: Издательский центр "Академия", 2002. - 112 с.
В посібнику розкриваються сучасні підходи до розуміння суті і педагогічної технології експертних оцінок в освіті. Це дозволить студентам оволодіти сучасними методами педагогічного моніторингу з урахуванням своєрідності дошкільної освіти. Додаток містить нормативно-правові документи по атестації і акредитації дошкільних освітніх установ.

Лихачев Б. ПЕДАГОГИКА. Курс лекций: Учеб.пособие для студентов пед. учебн. заведений и слушателей ИПК и ФПК. - М.: Юрайт, 1999. - 464 с.
Посібник створений на основі експериментальної програми по педагогіці. В його структурну основу закладені закономірності розвитку педагогічних знань і логіка цілісного педагогічного процесу. По-новому, з урахуванням плюралістичних підходів розкриваються теоретико-методологічні та загальні основи педагогіки. Значну увагу приділено психологічним аспектам педагогічних явищ, розумінню дитячої особистості як суб'єкта виховання і навчання. Методи виховання вперше розглядаються як система способів, що охоплюють взаємодію дітей та дорослих на всіх етапах цілісного учбово-виховного процесу. При викладі теорії та методів навчання враховано інноваційні ідеї педагогів-практиків. Зміст науково-педагогічного процесу розкрито на основі сучасних науково-педагогічних принципів і аналізується з урахуванням змін в системі суспільних відносин і форм суспільної свідомості.

Лозниця В.С. ПСИХОЛОГІЯ І ПЕДАГОГІКА: основні положення. Навчальний посібник для самостійного вивчення дисципліни. - К., 2003. - 304 с.
Навчальний посібник містить основні теми дисциплін "Загальна психологія" та "Дидактика". У ньому розглядаються механізми психічних явищ і поведінки людини, структура діяльності, формування особистості, типи нервової системи і темпераменту, психічні стани й пізнавальні процеси, методи практичної психології, зв'язок між психологією та педагогікою, історичні аспекти розвитку освіти в Україні та історичні форми навчання, зміст освіти, види, методи, принципи і контроль навчання, організація навчання у вищій школі. Вперше розроблено систему наочних схем для кращого засвоєння складних понять, аналізується придатність історичних форм навчання до сучасних умов. Оригінальними є концепція побудови посібника і розроблення завдань для закріплення теорії; подано дидактичні та психологічні тести до розділів.

Мазоха Д.С. НА ШЛЯХУ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОФЕСІЇ (Вступ до спеціальності). Навчальний посібник. - Київ: Центр навчальної літератури, 2005. - 168 с.
У навчально-методичному посібнику вміщено матеріали для самостійного опанування майбутніми вчителями початкової школи питань щодо модернізації вищої освіти в україні, їх професійної підготовки в педагогічному вузі, змісту та організації навчально-виховного процесу в педагогічних університетах, самостіної роботи студентів, практичної підготовки в школі, педагогічної компетентності вчителя початкових класів, формування його творчої активності та самовиховання.

Мазоха Д.С., Опанасенко Н.І. ПЕДАГОГІКА : Навчальний посібник. Київ, Центр навчальної літератури, 2005. - 232 с. .
У навчально-методичному посібнику вміщено матеріали для самостійного опанування майбутніми вчителями початкової школи нормативного навчального курсу з педагогіки. Загальні засади педагогіки, питання теорії навчання і виховання, управління загальноосвітнім навчальним закладаом розкриті з урахуванням досягнень сучасної науки та досвіду розбудови національної системи освіти.

Мартиненко С.М., Хоружа Л.Л. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА: Навчальний посібник. - К.: МАУП, 2002. - 176 с.
У посібнику розглядаються основні категорії загальної педагогіки, її теоретико-методологічні основи, провідні технології навчання й виховання, а також проблеми педагогічного менеджменту. Наголошується на особистісно-розвивальному характері навчання й виховання, оптимізації цих процесів. Окреслюються проблеми й суперечності становлення особистості у сучасних суспільно-економічних умовах.

Михальская А.К. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ РИТОРИКА. ИСТОРИЯ И ТЕОРІЯ. - Учебное пособие. - Москва. - Академия. - 1998. - 431 с.
В книзі розкриваються джерела та історія педагогіко-риторичної діяльності у зв'язку із становленням і розвитком вітчизняної мовної і педагогічної культури. Виявлені важливі педагогіко-риторичні категорії і закони, оприділений характер відносин між ними, розглядаються концептуальні системи тих галузей сучасної лінгвістики, об'єкт яких мовна поведінка людини і лінгвопрагматичні напрями, що служать теоретичною базою для професіонально орієнтованих дисциплін, які використовуються в системі підготовки педагогів за рубежем. В основі теорії загальної і педагогічної сучасної риторики - система загально риторичних ідей і понять, розроблена автором.

Мойсеюк Н. Є. ПЕДАГОГІКА. Навчальний посібник. 2-е вид. - 1999 р. - 350 с.
Викладається нормативний курс педагогіки. Загальні основи педагогіки, проблеми дидактики, теорії виховання розкриті з урахуванням досягнень сучасної науки і педагогічного досвіду. Розглядаються принципи організації педагогічного процесу у загальноосвітньому навчально-виховному закладі, завдання, форми і методи діяльності педагога.

Мосіяшенко В.А. УКРАЇНСЬКА ЕТНОПЕДАГОГІКА. Навч. посіб. - Суми: ВТД Університетська книга, 2005. - 176 с.
У посібнику розглядаються особливості народної педагогіки як неодмінної умови подальшого розвитку наукової педагогічної теорії і практики, як надійного орієнтиру у створенні виховної системи у період українського державотворення й формування високоосвічених, духовно багатих і морально стійких особистостей.

НАРОДНА ПЕДАГОГІКА: СВІТОВИЙ ДОСВІД / Уклад.: А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. - К.: Знання-Прес, 2003. - 134 с.
На сторінках збірника пропонується близько 1000 прислів'їв, приказок, афоризмів, влучних і глибоких висловлювань, що стосуються різних аспектів виховання молодого покоління. Пропоновані матеріали суттєво доповнюють теоретичні концепції та ідеї стосовно виховання. Роздуми читача над текстами збірника сприятимуть більш глибокому розумінню проблем педагогіки, багатоманітності її засобів, спонукатимуть до зіставлення різних поглядів на виховання молоді, формування власної позиції у вирішенні складних питань педагогіки.

Непорадний Богдан. НАЦІОНАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ В СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ УКРАЇНИ: СТАН І ШЛЯХИ ПЕРЕБУДОВИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ. Навч.-метод. Посібник / за ред. проф. Є. С. Клоса. - Львів: Вид-во "Вільна Україна", 1997. - 364 с.
У посібнику вміщено понад 30 сценаріїв виховних заходів, апробованих у просвітницько-виховній роботі навчального закладу протягом 1989-1997 рр., які своїм патріотичним змістом, формами, методами і засобами проведення сприяють формуванню національної самосвідомості молоді у процесі активної діяльності, спрямовують її на відродження культури українського народу, його духовних надбань, християнської моралі, на розбудову та збереження незалежної Української держави.
На основі власних спостережень і аналізу публікацій автор книжки висвітлює також стан виховної роботи з молоддю, її недоліки за сучасних умов, передусім надто повільний перехід від авторитаризму до демократичних засад у вихованні і подолання цього шляхом перебудови виховного процесу, виходячи із його структури, актуальної часової мети, завдань і принципів національного виховання підростаючих поколінь.
Посібник містить також орієнтовний план виховної роботи закладу освіти і календар знаменних дат.

ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ. За ред. О. М. Пєхоти. Навчально-методичний посібник. К., А.С.К. 2002. - 255 с.
Посібник знайомить з сучасними підходами до організації педагогічного процесу в школі та ВНЗ, акцентує увагу на їхньому особистісно орієнтованому характері. Автори дають коротку характеристику освітніх технологій, розкривають дидактичні можливості та особливості їх організації, розглядають вітчизняний та зарубіжний досвід використання освітніх технологій. Посібник орієнтований не тільки на теоретичну підготовку майбутнього вчителя, а й на розвиток творчого потенціалу особистості шкільного педагога, формування теоретичної та практичної готовності реалізації технологічного підходу в освіті.

Падалка О.С., Нісімчук А.М., Смолюк І.О., Шпак О.Г. ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ. Навчальний посібник. Вид-во "Українська енциклопедія" ім.П.Бажана, 1995, - 254с.
У навчальному посібнику на основі узагальнення педагогічної практики розкриваються різноманітні проблеми і аспекти виховання. Багато уваги приділено питанням становлення вчителя, оволодіння ним секретами педагогічної майстерності.
У книзі йдеться про високі моральні якості вчителя. Особливо акцентується на тому, що вчителю необхідно володіти усіма тими якостями, які він прагне привити своїм учням.

ПЕДАГОГИКА. Учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / Под ред. П.И. Пидкасистого. - М.: Педагогическое общество России, 1998. - 640 с.
Посібник створено із врахуванням закономірностей розвитку і формування у майбутніх вчителів педагогічного професіоналізму. В посібник включено матеріали не лише шкільної, але і вузівської дидактики, що збільшує можливості свободи вибору студентами варіантів формування професіоналізму на різних рівнях педагогічної самопідготовки. При викладенні концепцій, теорій різних авторів допускається широкий спектр плюралістичних підходів до їх сприйняття і розуміння. При розкритті проблем навчання і виховання використовуються ідеї наук, суміжних з педагогікою, а також педагогічний досвід.

ПЕДАГОГІЧНА МАЙСТЕРНІСТЬ: Підручник / За ред. І.А. Зязюна. - К.: Вища школа, 2004. - 422 с.
Підручник орієнтований не тільки на теоретичну підготовку майбутніх учителів, а й на розвиток творчого потенціалу особистості педагога, формування практичної готовності до керівництва навчально-виховним процесом. Крім теоретичного матеріалу, подано розробку лабораторно-практичних занять, які допоможуть студентам ґрунтовно опанувати курс "Педагогічна майстерність", нещодавно введений в навчальні плани.

Підласий І.П. ПРАКТИЧНА ПЕДАГОГІКА АБО ТРИ ТЕХНОЛОГІЇ. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. -К.: Видавничий Дім „Слово". 2004. 610 с.
Обличчя близької вже ринкової системи освіти визхначатимуть три головні технології. Опанувати їх треба кожному вчителеві. Найбільші перспективи в українській освіті, на думку автора, має продуктивна педагогічна технологія.Її відрізняє заснована на наукових закономірностях діяльність і гарантований високий результат. У книзі, написаній доступно і яскраво, у вигляді інтерактивного оьговорення, читач дістає відповіді - як діяти, застосовуючи ті чи інші технологічні схеми. В усіх деталях розкриваються переваги, сутність і зміст продуктивно організованого навчально-виховного процесу.

Проскура О.В. ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ДО РОБОТИ З ПРЕШОКЛАСНИКАМИ: Навч.посіб. - К.: Освіта, 1998. - 199 с.
Цей посібник - перша спроба залучити майбутніх учителів, вихователів дошкільних закладів та шкільних психологів до психолого-педагогічного аналізу рпоблем першокласників, що пов'язані з віком дітей, їхніми індивідуальними особливостями, а також з тим принциповим значенням, якого у долі кожного учня набуває саме початок шкільного навчання. Зміст посібника спрямований на поглибленнч професійної теоретичної підготовки педагогів, коректне, доцільне використання методів вивчення дітей.

ПСИХОЛОГИЯ И ПЕДАГОГИКА. Учебное пособие для вузов. - М., 1996. - 336 с.
Навчальний посібник підготовано для підготовки випускників вищої школи за циклом "Загальні гуманітарні і соціально-економічні дисципліни". Зміст дидактичних одиниць розкривається на матеріалах сучасної вітчизняної і зарубіжної літератури.

Равчина Т.В. Грабовська С.Ф. КОНФЛІКТИ БЕЗ НАСИЛЬСТВА /Посібник. Львів: Фонд Україна-Європа", 2001. 276 с.
Посібник призначений для представників громадських організацій, психологічних служб, установ освіти, викладачів і студентів вищих навчальних закладів та усіх громадян, що бажають жити у мирі та злагоді.
Мета посібника - формувати знання та уміння оптимістично сприймати конфліктну ситуацію, аналізувати її, обирати конструктивні способи її розв'язання.

Равчина Т.В. Грабовська С.Ф. РОЗВ'ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ /Посібник. Львів: Фонд Україна-Європа", 2002.
Мета посібника сформувати у студентів знання про природу, теорії конфлікту, шляхи та способи врегулювання суперечок, розв'язання конфліктів, процедури примирення, потенційні можливості громади у запобіганні та вирішенні конфлікту.

Рожков М.И., Байбородова Л.В.: ОРГАНИЗАЦИЯ ВОСПИТАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В ШКОЛЕ: Учеб. Пособие для студ. Высш. учеб. Заведений. - М.: Гуманит. Изд. Центр ВЛАДОС, 2000. - 256 с.
В посібнику розкриваються основи організації виховного процесу і технологія виховання учнів в сучасній школі. В книзі відображено як теоретичні питання, так і форми та методи виховної робот із учнями. Велике значення приділено методиці роботи педагога, класного керівника, які є ключовими фігурами у виховному процесі. Книга знайомить їх з конкретними способами впливу на учнівський колектив, розкриває шляхи розвитку шкільного самоврядування, взаємодії з дитячими організаціями і об'єднаннями. В посібнику також даються рекомендації по проведенню аналізу виховної роботи, її плануванню, вивченні результатів і ефективності. Значне місце в книзі відведено методиці проведення різноманітних ігор, творчим заходам, дискусіям і т.д. Посібник адресований студентам педагогічних вузів, а також вчителям, класним керівникам, методистам.

Савченко О.Я. ДИДАКТИКА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Підручник. - К. Абрис.1997. - 415 с.
У підручнику розкриті основні категорії навчання: мета, зміст, принципи, методи, форми і дидактичні засоби. Матеріали викладено на засадах сучасної гуманістичної педагогіки і теорії розливального навчання, з опорою на знання психології, теорії педагогіки. Проаналізовано досвід зарубіжної початкової школи. Засвоєнню знань сприяють схеми, тематичні карти і завдання для самоперевірки, робота із словником дидактичних термінів.
Адресується студентам педагогічних факультетів, слухачам системи педагогічної освіти, вчителям, методистам початкової школи.

Синиця І.О. ПЕДАГОГІЧНИЙ ТАКТ І МАЙСТЕРНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ. - К.: Радянська школа, 1981. - 319 с.
До книги входять дві праці відомого психолога і педагога, доктора психологічних наук І. О. Синиці: "Про педагогічний такт учителя" і "З чого починається педагогічна майстерність". Автор веде розмову про специфічність праці учителя, про педагогічний такт і тактику як найважливіші компоненти навчання і виховання. На багатьох прикладах він показує, як підтримувати ділову обстановку в класі, як вести себе в різних, особливо конфліктних ситуаціях, як берегти і розвивати в учнів почуття власної гідності.

СОЦІАЛЬНА ПЕДАГОГІКА. Навчально-методичний посібник / За заг. ред. А. Й. Капської. - К.: ІЗИН, 1998. - 220 с.
У посібнику подаються кваліфікаційні характеристики спеціаліста "Соціальний педагог", обґрунтування, зміст і структура навчального плану зі спеціальності 7.01.01.06 "Соціальний педагог". Визначено зміст навчальних курсів, форми лекційних і практичних робіт зі студентами; запропоновано нові підходи до фахового навчання студентів.

СТЕПАНЕНКОВ Н.К. ПЕДАГОГИКА : Учебное пособие. - МН.: изд. Скакун В. М., 1998. - 448 с.
В посібнику розкриваються основні положення педагогіки як навчального предмету. В них відображені нові тенденції розвитку педагогічної науки і практики. Велику увагу приділяється інтеграції педагогіки з іншими науками і новому педагогічному мисленню, в основі якого покладені демократичні принципи, що відображають соціально-економічні і політичні зміни.

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПЕДАГОГІКИ. Курс лекцій. За ред проф. О. Вишневського. - Дрогобич: Відродження. 2001. - 268 с.
У підручнику висвітлюються сучасні погляди на перспективи розвитку української освіти та становлення системи виховання, нові підходи до організації та змісту едукації, розглядаються можливості виходу на новітні технології діяльності вчителя і виховника. Читач знайде в підручнику також відомості, що стосуються етнопедагогічних та етнопсихологічних аспектів нашої сучасної педагогіки, оцінку деяких чинників виховання, інформацію школознавчого характеру.

Трухін І.О., Шпак О.Т. ОСНОВИ ШКІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ. Навчальний посібник. - Київ: „Центр навчальної літератури", 2004. - 368 с.
У посібнику подаються теоретико-методологічні і психолого-технологічні засади шкільного виховання, розкриваються основні вимоги до нього з позицій сучасних соціальних замовлень суспільства, аналізуються інноваційні форми і напрями його вдосконалення, моделюються структурні компоненти, визначається місце і роль у виховній системі педагога, покликаного формувати творчу, дієву особистість, здатну до самовдосконалення та самореалізації.

Фіцула М.М. ПЕДАГОГІКА : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. - К.: Видавничий центр „Академія", 2001. - 528 с. (Альма-матер).
У посібнику розкрито загальні засади педагогіки, теорії навчання й виховання учнів, управління навчально-виховним процесом у загальноосвітній школі з урахуванням сучасних досягнень педагогіки і психології, досвіду розбудови та особливостей сучасного реформування української школи. Подано матеріал з історії виховання, школи і педагогіки, а також розвитку шкільництва і педагогічної думки в Україні від часів Київської Русі до сьогодення.

Шадських Ю.Г. ПСИХОЛОГІЯ І ПЕДАГОГІКА : навчальний посібник. - Львів: „Магнолія плюс", 2005. - 320с.
Посібник допоможе сформувати у студентів систему знань про психіку особистості як найвищу цінність суспільства, усвідомити сутність механізмів психічних процесів, станів, якостей особистості як підвалин її формування в процесі виховання, навчання та освіти.

Шелихова Н.И. ТЕХНИКА ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБЩЕНИЯ. Под общ. ред. Гинзбурга М. Р. - М.: Изд-во „Інститут практической психологи", Воронеж: НПО „МОДЭК", 1998. - 128 с.
Курс „Техніка педагогічного спілкування" складався в реальному учбовому процесі і три роки використовувався автором в педагогічному коледжі. Основною метою курсу є формування у студентів елементарних прийомів педагогічної техніки в роботі з дітьми і їх батьками.

ХРИСТИЯНСЬКА ЕТИКА. - Методичний посібник для 1-11 класів. Львів. - 1997. - 159 с.
У програмі відображені традиційні для українців морально-етичні проблеми, що піднімались ще з княжих часів і показані на виховному потенціалі українських Святих. Програма складена без конфесійної тенденційності, носить екуменічний характер, адаптована до багатоконфесійності. Уроки християнської етики мають освітньо-виховний характер, підкріплений прикладами, на які багата наша історія, література і культура

Ягупов В.В. ПЕДАГОГІКА : Навч.посібник. К.: Либідь, 2002. - 560с.
У навчальному посібнику викладено теоретико-методологічні основи педагогіки, ключові проблеми дидактики і теорії виховання. Комплексно аналізуються базові структурні елементи навчально-виховного процесу, огрунтовуються їх змість і напрями вдосконалення.

Ярошенко О.Г. ПРОБЛЕМИ ГРУПОВОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ: ДИДАКТИКО-МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ. - Київ.: Станіца, 1990. - 245 с.
У монографії розглядається дидактична концепція групової навчальної діяльності школярів, детально характеризуються особливості діяльності малих навчальних груп учнів на різних етапах процесу засвоєння знань, розкривається методика групової навчальної роботи, висвітлюються та аналізуються результати тривалого педагогічного експерименту, проведеного автором з метою перевірки ефективності діяльності малих груп учнів у навчанні хімії. Книга розрахована на наукових співробітників, викладачів педагогіки і конкретних методик, аспірантів, методистів, учителів, студентів педагогічних навчальних закладів різних рівнів акредитації.

2.2. Інші видання (монографії, збірники праць)

Берулава М.Н. ИНТЕГРАЦИЯ СОДЕРЖАНИЯ ОБРАЗОВАНИЯ. - М.: Изд-во Совершенство., 1998. - 192 с.
У праці висвітлено теоретико-екпериментальне дослідження феномена інтеграції змісту освіти. На основі історико-генетичного і логічного аналізу проблеми розроблена теоретична модель інтеграції змісту освіти, представлена у вигляді певної ієрархії тенденцій, напрямів, видів, типів, рівнів і форм її реалізації. Особливе місце в дослідженні відведено найбільш перспективному рівню інтеграційної взаємодії змісту освіти - рівню дидактичного синтезу.

Бужина І.В. ГУМАНІСТИЧНІ ВІДНОШЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: СУТНІСТЬ, ДОСВІД, ЗАКОНОМІРНОСТІ. Одеса: "Маяк", 2001, 180 с.
Монографія являє собою теоретико-експериментальне дослідження, ву розглядається сутність гуманістичних відносин, колективні відносини як умови формування гуманістичних відносин школярів, гуманістична вихованість і її діагностика. Дається структурно-функціональна модель формування гуманістичних відносин школярів, що містить фактори, які впливають на формування гуманістичних відносин, шляхи і засоби формування гуманістичних відносин. В монографії містяться додатки - методики дослідження особистісних особливостей молодших школярів

Григорьева Т.В., Линская Л.В., Усольцева Т.П. ОСНОВЫ КОНСТРУКТИВНОГО ОБЩЕНИЯ. Методическое пособие для педагогов-психологов. - 2-е изд., испр. и доп. - Новосибирск: Изд-во Новосиб. ун-та, 1999, - 173 с.
Розроблений та опрацьований практиками-психологами курс "Основы конструктивного общения". є одним із особистіно-орієнтованих навчальних курсів, котрі допомагають школярам навчитись орієнтуватись у світі, ефективно вирішувати свої проблеми. Посібник дає можливість покрити дефіцит спеціальної літератури з методики комунікативних тренінгів.

Григорьева Т.В. ОСНОВЫ КОНСТРУКТИВНОГО ОБЩЕНИЯ. Практикум. - 2-е изд., испр. И доп. - Новосибирск: Изд-во Новосиб. Ун-та, 1999, - 121 с.
Практикум є частиною навчально-методичного комплексу "Основы конструктивного общения" та рекомендовано для самостійної анки из проблем спілкування. Використання практикуму буде більш ефективним, якщо поєднувати виконання запропонованих у ньому вправ з опрацюванням текстів хрестоматії "Основы конструктивного общения". Та тренінговими заняттями у відповідності з методологічними підходами і методиками, котрі описані в посібнику для педагога-психолога "Основы конструктивного общения".

Григорьева Т.В., Усольцева Т.П. ОСНОВЫ КОНСТРУКТИВНОГО ОБЩЕНИЯ. Хрестоматія - 2-е изд., испр. И доп. - Новосибирск: Изд-во Новосиб. Ун-та, 1999, - 207с.
У хрестоматію входить збірник текстів з популярних книг із практичної психології та творів художньої літератури, де проблеми спілкування ілюструються засобами художнього слова, аналізуються та узагальнюються психологами-практиками.

Євдокимов В.І., Агапова Т.П. та ін. ПЕДАГОГІЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ : Навчальний посібник для студентів педагогічних вузів / Харк. Держ. Пед. ун-т Ім. Г. С. Сковороди. - Харків. ОВС., - 2001. - 147 с.
У посібнику розглядаються теоретичні питання планування педагогічного експерименту, игляд мент ії умови успішності їх реалізації. Для спеціалістів у галузі педагогіки, учителів, вихователів, игляд ме педагогічних вузів.

Капустин Н.П. ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ АДАПТИВНОЙ ШКОЛЫ: Учебное пособие для студ.высш.пед.учеб.заведений. - М.:Издательский центр "Академия", 1999. - 216 с.
Що можна зробити сьогодні у школі, щоб допомогти дитині досягнути успіхів у навчання?. Як допомогти учневі у його становленні як особистості, в розвитку його пізнавальних можливостей?. Педагогічні технології адаптиіної школи допомагають успішно вирішувати поставленні завдання.

Кошманова Т., Брайс Л., Голм Ґ., Нейшинз Джонсон Л., Равчина Т, Рао Ш. ПЕДАГОГІКА ДЛЯ ГРОМАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА : навчальний посібник для студентів педагогічних спеціальностей / За ред. д-ра пед. наук Т. С. Кошманової. - Львів: Видавничий Центр Львівського національного університету імені Івана Франка, 2005. - 382 с.
У посібнику розглянуто загальні засади педагогіки, теорії виховання і навчання учнів, що сприяють розвитку їхніх громадянських почуттів і демократичних якостей. Значну увагу приділено новітнім педагогічним стратегіям навчання з урахуванням сучасних тенденцій розвитку суспільства, учнівського середовища, а також пошуків і надбань теорії і практики глобальної освіти.

Кутішенко В.П. ВІКОВА ТА ПЕДАГОГІЧНА ПСИХОЛОГІЯ.(курс лекцій)6 Навч.посібник. -Київ: Центр навчальної літератури. 2005. - 128 с.
Навчальний посібник включає курс лекцій з вікової та педагогічної психології за навчальною програмою, завдання для програмованого контролю знань, основні поняття, список рекомендованої та використаної літератури.
Зміст посібника добирався з врахуванням сучасного стану психологічної науки. Він включає сім тем з вікової та три теми з педагогічної психології. У підручнику висвітлено підходи до означених проблем як зарубіжної, так і вітчизняної психологічної науки. Специфікою посібника є розгляд вікових особливостей особистості, яка розвивається, в процесі навчання і виховання.

Лукашевич М.П. СОЦІАЛІЗАЦІЯ. ВИХОВНІ МЕХАНІЗМИ І ТЕХНОЛОГІЇ: Навч.-методичний посібник. - К.: ІЗИН, 1998. - 112 с.
У пропонованому посібнику подано адаптивно розвиваючу концепцію соціалізації, яку розроблено з метою дослідження місця і ролі виховання у здійсненні соціалізації особистості. Дана концепція має інноваційний характер, є актуальною для теоретичної та практичної діяльності науковців і педагогічних працівників. Кожну тему розкрито на основі порівняльного аналізу існуючого наукового розуміння проблем, висвітлення їх у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі, авторського концептуального бачення проблем. Посібник призначений для викладачів вищих навчальних закладів освіти, вчителів шкіл, вихователів, працівників дошкільних та позашкільних закладів.

Максимов В.Г. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ДИАГНОСТИКА В ШКОЛЕ. Учеб. Пособие для студ. Высш. пед. Учеб. Заведений. - М.: Издательский центр "Академия", 2002. - 272 с.
В посібнику подані діагностичні методики, необхідні для всестороннього аналізу педагогічного процесу в школі, його планування і прогнозування. Значне місце відводиться сучасним методам діагностики загального фізичного, соціального і психічного розвитку школяра, виховних можливостей колективу класу, виховного потенціалу сім'ї школяра, а також наукової організації педагогічного контролю в школі.

Маленкова Л.И.. ЧЕЛОВЕКОВЕДЕНИЕ: Программа и методические материалы для школьного педагога. - М.: Педагогическое общество России, 2000. - 230 с.
Дана книга - друга із серії „Воспитать человека". У книзі викладена програма факультативного курсу „Людинознавство???" для старшокласників з орієнтовною тематикою уроків, її короткий зміст та методичними матеріалами.

Мищишин І.Я. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ. Монографія. Тернопіль 2002. 480 с. (У співавторстві).

Немов Р.С. ОСНОВЫ ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ: Учеб. для студ. педвузов. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1999. - 528 с.
Книга є першим підручником по психологічному консультуванню і відповідає курсу по даній дисципліні, на базі якого готують практичних психологів. Підручник написаний на сучасному науковому рівні і забезпечений необхідним методичним матеріалом.

ПЕДАГОГІЧНИЙ ПОШУК. Упоряди. І.Н. Баженова. К.: Рад. иг., 1988. - К.: Рад. иг., 1988. - 496 с.
Автори збірника - талановиті педагоги, кожен із яких розробив оригінальну методику, яка дозволяє значно підвищити ефективність і якість учбово-виховного процесу. Досвід, який описаний в книзі, дає можливість побачити подібність і відмінність в різних ідеях, підходах до навчання і виховання школярів, розмаїття творчих пошуків вчителів-новаторів. Для вчителів, працівників народної освіти, студентів педагогічних вузів, учнів педучилищ.

Пряжников Н.С. МЕТОДЫ АКТИВИЗАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО И ЛИЧНОСТНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ: Учебное методическое пособие. - М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО "МОДЭК", 2002. - 400 с. (Серия "Библиотека школьного психолога").
У данній праці висвітелні теоретико-методологічні основи активізації клієнтів в ході індивідуальних та групових профорієнтаційних занять. Детально описані різні групи авторських методик. При цьому багато методик знчно модифіковані і удосконалені порівняно з минулими виданнями. Важливе занчення надається самій організації профорієнтаційної допомоги з використанням даних методик

ПСИХОЛОГІЯ І ПЕДАГОГІКА ЖИТТЄТВОРЧОСТІ: Навчально-методичний посібник / Ред. рада: В.М. Доній, Г.М. Несен, Л.В. Сохань, І.Г. Єрмаков та ін. - К., 199. - 792 с.
У чому полягає суть життєтворчості особистості? Як виховати учня - суб'єкта культури і власної життєтворчості? Як підвищити статус навчальних закладів у вирішенні важливої психолого-педагогічної проблеми - духовного розвитку і саморозвитку особистості? Як навчити вихованців мистецтва жити, технології життєтворчості? На ці та інші актуальні питання особистісно зорієнтованого навчання і виховання відповідає навчально-методичний посібник, авторами якого є вчені Національної Академії наук України, Інституту педагогіки АПН України, викладачі вузів, психологи, практичні працівники різних типів навчальних закладів. Значна увага приділяється різним аспектам життєвого шляху особистості; реалізації її творчого потенціалу, культурі життєвого самовизначення. У посібнику вперше розкривається технологія програмно-цільового управління виховним процесом.

ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА студентов факультетов дошкольного образования / под ред. В. И. Ядэшко, Л. М. Волобуевой. - М.: Издательский центр "Академия", 1999. - 224 с.
В посібнику розкриваються цілі, задачі, зміст і методи організації всіх видів педагогічної практики студентів за спеціальністю "Дошкільна педагогіка і психологія" та "Педагогіка і методика дошкільної освіти". Представлені діагностичні завдання, анкети, тести, дослідницькі завдання, які дозволяють виявити і сформувати у студентів необхідні професійні вміння, творчі здібності, а також подані діагностичні матеріали для контролю і корекції навчання і виховання дітей дошкільного віку.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА: Підручник. - К, „Альтерпрес", 2002. - 512 с.
У підручнику розглядаються проблеми психолого-педагогічної діагностики стосовно сфери соціально-культурної діяльності, зокрема, організації дозвілля. Аналізується специфіка психолого-педагогічної діагностики в даній галузі, її роль і місце в контексті створення і реалізації полі функціональних соціокультурних програм. Підручник містить практичні завдання, торкається питання якісного і кількісного аналізу результатів психолого-педагогічного дослідження. Рекомендований для студентів вищих навчальних закладів, спеціалістістів у галузі педагогіки і організації культурно-дозвіллєвої і культурно-просвітницької діяльності. Може також бути використаний фахівцями, зайнятими у сфері дозвіллєвої індустрії, що спеціалізується в наданні освітніх і виховних послуг.

Романець В.А. ПСИХОЛОГІЯ ТВОРЧОСТІ : Навчальний посібник. 2-ге вид., доп. - К.: Либідь, 2001. - 288 с.
У посібнику розглядаються ключові питання психології творчості, формування та виявлення творчих здібностей людини на різних етапах її шляху до особистісної зрілості. З'ясовується структура творчого процес, опрацьовується поняттєво-категоріальний апарат дослідження творчості. Вперше публікуються матеріали з архіву вченого, яку є художньою ілюстрацією до теоретичних узагальнень.

Самоукина Н.В. ПСИХОЛОГИЯ И ПЕДАГОГИКА ПРОФЕССИОНАЛЬ-НОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. - М.: Ассоциация авторов и издателей "ТАНДЕМ". Изд-во ЭКМОС. 1999. - 352 с.
Посібник відображує основний зміст курсу "Психології та педагогіки професійної діяльності", завданням котрого є формування у студентів навиків по управлінню професійною діяльністю, трудовим коллективом, діловим конфліктам, а також регуляція професійного стрессу в умовах економічної кризи.

СОВРЕМЕННАЯ ГИМНАЗИЯ. Погляд теоретика и практика. Под ред Е. С. Полат. - М.: Гуманит.изд.центр ВЛАДОС, 2000. - 168 с. (Педагогическая мастерская).
Яким повинен бути шлях до пізнання в сучасній школі? Який освітній рівень сучасного випускника? Який учбовий заклад впливає на ці процеси? Автори цієї книги - вчителі московських гімназій № 1512 - діляться своїм досвідом творчої організації навчально-виховного процесу, котрий успішно вирішувати ці актуальні задачі. Педагогічні технології співпраці, різнорівневого навчання, методу проектів, котрі застосовуються в гімназії, підтверджують ефективність співпраці науки і практики у вихованні і навчанні.

СОЦИАЛЬНАЯ РАБОТА / Под общей редакцией В.И. Курбатова. Серия „Учебники, учебные пособия". Ростов н/д: "Феникс", 1999. - 576 с.
В учбовому посібнику представлена вся експозиція соціальної роботи: її історія в Росії та за кордоном, основи теорії, місце в структурі гуманітарних та суспільно-політичних наук, методи, загальні та часткові технології, характеристика деяких її реалій

Трухін І.О. СОЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ СПІЛКУВАННЯ : Навчальний посібник. -К.: Центр навчальної літератури, 2005. - 336 с.
В посібнику викладено основні теми загального курсу соціальної психології на основі сучасних досліджень в цій галузі. Проблеми які висвітлюються в посібнику, відображають новий погляд на стан соціально-психологічної науки і відповідають тим потребам в соціальних знаннях, які склались в суспільстві на даному етапі.

Фельдштейн Д. И. ВОЗРАСТНАЯ И ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ. Избранные педагогические труды. - М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО "МОДЕК", 2002. - 432 с.
В дану книгу праць відомого психолога включені роботи, виконані ним в 70-80-х рр. у проблемі розвитку особистості, діяльності і закономірностей соціального розвитку дітей. Особлива увага приділяється дослідженням, в яких розглядаються питання особистісного становлення підлітків, хлопців і дівчат, що лежать в основі удосконалення системи освіти.

Цехмістрова Г.С., Фоменко Н.А. УПРАВЛІННЯ В ОСВІТІ ТА ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. - К.: Видавничий Дім, 2005. - 280 с.
В навчальному посібнику викладено теоретичні засади та практичний досвід організації управління в освіті, вищому навчальному закладі та дидактичні основи управління педагогічним процессом. Значна увага авторами приділена питанням педагогічної діагностики та моніторингу навчання в умовах переходу до Європейської співдружності в межах вимог до Болонської конвенції.

повернутися нагору
    3. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Алексюк А.М. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ОСВІТИ. Курс лекцій: модульне навчання. Навчальний посібник. - К.: ІСДО, 1993. - 220 с.
У посібнику розглянуто концепцію та основні напрями створення нової технології навчання, побудованої за принципом модульності змісту і процесу навчання.

Алексюк А.М. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. ІСТОРІЯ. ТЕОРІЯ: Підручник. - К.: Либідь, 1998. - 560 с. У підручнику викладено концепцію створення інноваційної технології вузівського навчання, що побудована за принципами модульно-тьюторської системи і передбачає самостійну роботу студентів, індивідуальні темпи засвоєння навчального матеріалу, свободу його вибору, загальність та варіативність засвоєння. Історичну частину підручника складають короткі нариси становлення і розвитку вищої школи й освіти в Україні.

Васянович Г.П. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ. Навчально-методичний посібник. Львів:, Ліга-Прес, 2000. - 100 с.

Вітвицька С.С. ОСНОВИ ПЕДАГОГІКМ ВИЩОЇ ШКОЛИ : Методичний посібник для студентів магістратури. - Київ: Центр навчальної літератури, 2003. - 316 с.
У посібнику подані сучасні технології навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі. Методичний посібник розрахований на студентів, магістрантів, молодих викладачів вищих навчальних закладів. Його доцільно використовувати при засвоєнні нормативних педагогічних спецкурсів, при написанні курсових та дипломних робіт.

ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ: ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ. Вторые академические чтения. Киев, 1995. - 207 с.
Книга складається з семи розділів: Світ на порозі ХХІ століття: нова філософія освіти, реалії і перспективи; Інноваційна освіта: концепції, проблеми становлення, пошук технологій; Освітній простір; Соціальне замовлення вищої школи: проблеми і вирішення; Наукове, методологічне і методичнее забезпечення розвитку вищої освіти; Теорія і практика функціонування і розвитку вищої освіти; Проблеми для дискусії.

Гура О.І. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ : вступ до спеціальності: Навч. посібник. - Київ: Центр навчальної літератури. 2005. - 224с.
У навчальному посібнику з урахуванням сучасних досліджень педагогіки і психології викладені основні питання професіоналізації викладача вищого навчального закладу - педагога вищої школи. До кожної теми додаються список рекомендованої літератури, запитання для самоперевірки і завдання для самостійної роботи. Додатки посібника містять матеріал для практичної роботи, матеріал для самодіагностики.

ЗБІРНИК ОСНОВНИХ НОРМАТИВНИХ АКТІВ ПРО ВИЩУ ОСВІТУ, НАУКОВУ ДІЯЛЬНІСТЬ, ПІДГОТОВКУ ТА АТЕСТАЦІЮ НАУКОВИХ КАДРІВ / За ред. проф. М. І. Панова. - Харків: Гриф, 2003. - 336 с.
До збірника включено найважливіші закони та інші нормативно-правові акти, що регулюють наукову діяльність у вищих навчальних закладах, порядок призначення наукових пенсій, надбавок та доплат, порядок видання навчальних посібників та підручників. Збірник містить вимоги Міністерства освіти і науки, Вищої атестаційної комісії України щодо вступу до аспірантури, зарахування до докторантури, умов навчання, оформлення й захисту дисертаційних робіт, присудження наукових ступенів та вчених звань.

Зербіно Д. Д. НАУКОВА ШКОЛА: ЛІДЕР І УЧНІ. Львів: Євросвіт, 2001. - 208 с.
У монографії подано принципово нову концепцію: лише вчений-екстраверт, що наділений особливими вродженими якостями лідера, який має свої ідеї і великий досвід, може створити наукову школу. Обстоюється думка, що наукова школа - спонтанний феномен. У книзі порушено багато інших проблем наукової творчості: умови формування і якості лідера, взаємовідносини лідера і учнів, добір учнів, зародження і розвиток наукової творчості, перешкоди розвиткові науки, причини смерті наукової школи та шляхи її відродження.

Ковальчук В.В., Мойсєєв Л.М. ОСНОВИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ: Навч.посібник.- 3-е вид., перероб. і допов. - К.: ВД „Професіонал",2005. - 240 с.
У посібнику висвітлено основні положення про науку, наукову творчість, а також описано історію виникнення університетів; особливе місце відведено методологічним принципам визначення науки і наукових досліджень; акцентовано увагу на питаннях реформування теми, мети і пропозицій; систематизовано правила оформлення курсових, дипломних, магістерських, дисертаційних та інших науково-дослідних робіт; наведено загальні відомості про винахідництво і раціоналізаторство у вищих закладах освіти України.

Корсак К.В. СВІТОВА ВИЩА ОСВІТА. Порівняння і визнання закордонних кваліфікацій і дипломів. Монографія. К.: МАУП-МКА, 1997. - 208 с.
Монографія має на меті інформувати викладачів і студентів закладів вищої освіти України, фахівців, усіх хто займається чи цікавиться оцінюванням, порівнянням і визнанням періодів навчання й освітніх документів та кваліфікацій, а також широку громадськість про стан і тенденції змін європейської і світової освіти, теорію і практику визнання періодів закордонного навчання і дипломів, а також про їх вплив на розвиток мобільності та обміну учнями, студентами і викладачами. Наведено опис сучасного стану вищої освіти у семи розвинених країнах світу, Польщі, Росії та України. У підготовці видання використані матеріали міжнародних освітніх організацій.

ОСНОВЫ ПЕДАГОГИКИ И ПСИХОЛОГИИ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ. Под ред. А.В. Петровского. - Изд-во Московского университета. - 1986. - 304 с.
В данному посібнику розглядаються головні питання вузівської педагогіки і психології. Комплексне викладення відповідних проблем відображає високий рівень взаємодії цих наук на сучасному етапі досліджень в області навчання і виховання, і дає можливість читачу отримати цілісне уявлення про цю проблему.

ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ. Навчальний посібник. - Одеса: ПДПУ імені К. Д. Ушинського, 2002. - 344 с.
У навчальному посібнику розглянуто такі актуальні питання, як: загальні основи педагогіки вищої школи, дидактика вищої школи, педагогічна інноватика, специфіка професійно-педагогічної діяльності викладача вищої школи, особливості виховної роботи зі студентською молоддю.

ПЕДАГОГИКА ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ: Учебное пособие. - Ростов н/Д: Феникс, 2002. - 544с.
В навчальному посібнику розглянуто актуальні проблеми вищої освіти: тенденції розвитку вищої освіти в Росії, її зміст, технології навчання, методи формування системного професійного мислення, підготовка широко-профільного спеціаліста ХХІ ту. Та виховання його гармонійною, креативною та гуманною особистістю.

П'ятакова Г.П., Глотов О.Л. ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИКИ ТА СПЕЦИФІКА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ У ВИЩІЙ ШКОЛІ / Навчально-методичний посібник. Тернопіль, 2002. 20с.

Слєпкань З.І. НАУКОВІ ЗАСАДИ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ У ВИЩІЙ ШКОЛІ : навч.посібник. -К.: Вища шк., 2005. - 239 с.: іл.
Висвітлено необхідні для майбутніх магістрів відомості з методологічних, організаційних, психологічних та дидактичних основ педагогічного процесуу вищій школі в умовах реформування системи вищої освіти України. Розглянуто елементи педагогічного контролю, особливості розвитку науки у вищій школі, розкрито наукові й організаційно-методичні засади виховання студентської молоді, проаналізовано сучасну післядипломну освіту як ланку в системі неперервної освіти, викладено особливості організації навчального процессу у вищому навчальному закладі відповідно до Болонської декларації.

Чернилевский Д.В. ДИДАКТИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ: Учебное пособие для вузов. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. - 437 с.
Висвітлено прикладний напрям педагогіки - її дидактична технологія як комплексна інтегративна система, яка включає структурно-впорядковану множину операції і дій, а також забезпечує змістовні, інформаційно-предметні і дидактичні процеси, спрямовані на засвоєння систематизованих знань, набуття професійних умінь і формування особистісних якостей. Розглядаються також інноваційні технології: активне модульне навчання, дидактична гра, проблемне навчання, діагностика якості результатів навчання, викладені підходи до розробки і створення засобів інформаційно-предметного забезпечення навчального процесу.

Черниченко В. И. ДИДАКТИКА ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ: История и современные проблемы. - М.: "Вузовская книга", 2002. - 136 с.
В монографії доктора педагогічних наук, професора кафедри педагогіки і психології Московського державного університету культури і мистецтв досліджується становлення і розвиток дидактики вищої школи в Росії і закордоном, показано, що вирішення деяких дидактичних проблем, на яких ґрунтується традиційна російська дидактика, актуальне для сучасної вищої школи і її розвитку в ХХІ столітті.

повернутися нагору
    4. ІСТОРІЯ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ

Бойко А.М. та ін. ПЕРСОНАЛІЇ В ІСТОРІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ. 22 ВИДАТНИХ УКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГИ: Підручник. - К.: ВД "Професіонал", 2004. - 576 с.

Джуринский А.Н. ИСТОРИЯ ЗАРУБЕЖНОЙ ПЕДАГОГИКИ Учебное пособие для вузов. - М.: Издательская група "Форум" - "ИНФРА-М",1998. - 272 с.
В книзі доктора педагогічних наук досліджується процес розвитку зарубіжної педагогіки від первісної епохи до новітнього часу. Закріплюючи здобуте людством знання, ця наука стала найціннішим фактором розвитку суспільства і культури. Вивчення зарубіжної педагогіки дозволяє зрозуміти характер взаємовідносин суспільства і школи на різних етапах історичного розвитку. Автор знайомить читачів з видатними просвітителями - ученими, філософами, істориками, для яких педагогіка була невід'ємному частиною їхньої діяльності.

Джуринский А.Н. ШКОЛА ФРАНЦИИ: ПОРА ПЕРЕМЕН. Учебное пособие. - Москва. Издательство УРАО. 1998.
В посібнику розглядаються основні тенденції розвитку загальноосвітньої школи у Франції. Проаналізовано основні напрямки педагогічної думки, практики виховання і навчання, шкільна система, підготовка вчителів, діяльність експериментальних шкіл, взаємодія школи і сім'ї, суспільства і школи. Для викладачів і студентів, які вивчають теорію та історію педагогіки, порівняльну педагогіку і педагогічну антропологію.

Кошманова Т.С. РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ У США (1960-1998 рр.) - Львів: Світ, 1999. - 488 с.
У монографії розглянуто сутність, особливості, тенденції та чинники розвитку і реформування педагогічної освіти у США у 1960-1998 рр. Використовуючи комплексний, системний підхід до аналізу варіативності американської педагогічної освіти, подано характеристику структури, змісту, методів та форм організації навчання студентів - майбутніх учителів, а також сучасних інновацій у системі підготовки американських педагогів. Монографія виконана на матеріалах експериментального дослідження, проведеного автором на базі Університету штату Мічиган (США), а також в університетах Ілінойса, Техасу, Каліфорнії, Нью Мексико та інших штатів.

Марочко Василь, Хілліг Гьотц. РЕПРЕСОВАНІ ПЕДАГОГИ УКРАЇНИ: ЖЕРТВИ ПОЛІТИЧНОГО ТЕРОРУ. - К.: Наук. світ, 2003. - 302 с.
Книга висвітлює трагічну сторінку української історії - масові репресії проти співробітників Народного комісаріату освіти, Українського науково-дослідницького інституту педагогіки, професорів та викладачів, працівників народних відділів освіти, вчителів загальноосвітніх шкіл, у тому числі національних меншин. Біографічні нариси написані за матеріалами, архівно-кримінальних справ репресованих педагогів та періодичних видань 30-х рр.., службових анкет, виявлених в українських та зарубіжних архівах.

Науменко Ф. І. ОСНОВИ ПЕДАГОГІКИ О. В. ДУХНОВИЧА. / лекції з історії педагогіки / Львів, Вид-во ЛДУ ім. Івана Франка; 1964. 214 с.

ОСВІТА Й ВИХОВАННЯ В ПОЛЬЩІ Й УКРАЇНІ (ХІХ-ХХ ст.). Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Частина ІІ. / Упорядкув. і заг. ред. Є. І. Коваленко. - Ніжин, НДПУ, 1998. - 264 с.

НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИТАННЯ ДО 100-РІЧЧЯ ФЕДОРА ІВАНОВИЧА НАУМЕНКА. Інформаційне видання (Укладач Д.Герцюк) Львів, 2001. 16 с.

Паперна Г.О., Науменко Ф.І. НОВАТОР РАДЯНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ. - Львів: Вид-во "Вільна Україна", 1948. - 127 с.
У книзі висвітлено біографію А. С. Макаренка, його педагогічну спадщину, а також бібліографію його творів.

РОЗВИТОК НАРОДНОЇ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ НА УКРАЇНІ (Х поч. ХХ ст.). Нариси. - Київ: Радянська школа. - 1991.- 380 с.
У нарисах висвітлюються питання розвитку школи, педагогічної думки на Україні від часів Київської Русі до поч. ХХ ст.

Руснак І. С. РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО ШКІЛЬНИЦТВА В КАНАДІ (кінець ХІХ - ХХ століття). - Чернівці: Рута, 2000. - 364 с. + вкладка 48 с.
У монографії досліджується розвиток українського шкільництва в Канаді від його зародження в 1898 р. і впродовж ХХ століття. Показано закономірність еміграції українців до Канади, формування етнічної спільноти як передумови еволюції українського шкільництва. Розкрито етапи і тенденції розвитку системи національної освіти й виховання канадських українців, роль громадських культурно-просвітницьких і учительських організацій у цьому процесі. Проаналізовано найголовніші здобутки українських педагогів Канади в дидактичному забезпеченні системи рідномовного навчання, виявлено основні тенденції державної політики щодо освіти національних меншин.

Сагарда В.В., Токар М.Ю., Фернега В.С. ОСВІТНЬО-ВИХОВНІ ПРОБЛЕМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН ЗАКАРПАТТЯ. Ужгород. 2000. 130 с.
У науково-інформаційному виданні зібрано, опрацьовано й проаналізовано матеріали, що стосуються освітньо-виховних проблем національних меншин Закарпаття. На основі історичних даних і сучасних досліджень подаються регіональна характеристика етнічного складу населення, стан та динаміка розвитку освіти національних меншин на різних рівнях системи освіти. Авторами робиться спроба аналізу кадрового та навчально-методичного забезпечення шкіл нацменшин Закарпатської області. У додатку пропонується низка державних документів, які торкаються забезпечення прав і свобод національних меншин в Україні. Дане видання стане в нагоді педагогам шкіл національних меншин, працівникам державних і освітніх закладів, студентам та широкому загалу населення регіону.

Сявавко Є.І. УКРАЇНСЬКА ЕТНОПЕДАГОГІКА: навчально-методичний посібник. - Львів: Видавничий центр ЛНУ ім. І. Франка. - 2002. - 159 с.
Навчально-методичний посібник є оригінальним виданням, у якому висвітлені традиційні народні знання з виховання дітей і молоді в Україні. Автор науково обґрунтовує доцільність їх практичного застосування з метою гармонізації стосунків людини з природою, інтелектуального, фізичного й гармонізації розвитку дітей, їх морального і духовного ставлення та підготовки до самостійного життя. Подано конкретні методичні рекомендації з урахуванням вікових особливостей дітей.

ТОВАРИСТВО "РІДНА ШКОЛА": історія і сучасність. Науковий альманах. Число 2. (науковий редактор Д.Герцюк ). Львів, 2003. 180 с.

УКРАЇНСЬКА ПЕДАГОГІЧНА ДУМКА ГАЛИЧИНИ В ІМЕНАХ: ЯКИМ ЯРЕМА - Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2003. - 244 с.
Серію видань „Українська педагогічна думка Галичини в іменах" започатковує збірник праць Якима Яреми (1884-1964), відомого педагога, психолога, визначної постаті в українській культурі першої половини ХХ ст. У збірнику подано праці періоду 1911- 1938 рр., спрямовані на опрацювання концепції української сучасної школи. Його розпочинає монографія - перше фундаментальне дослідження з української етнопсихології. У статтях з психолого-педагогічного погляду розглянуто різні аспекти методолгії навчання, вікових особливостей дітей, вивчення природжених здібностей та нахилів учнів.

УКРАЇНСЬКА ПЕДАГОГІКА В ПЕРСОНАЛІЯХ: у 2 кн. Навч.посібник / За ред. О.В.Сухомлинської. - К.: Либідь, 2005. 624 с., 552 с.
У книзі навчального посібника подано творчі біографії українських мислителів, філософів, письменників, педагогів. Творчі біографії подаються як єдиний історико-педагогічний процес.

повернутися нагору
    5. НАУКОВІ АЛЬМАНАХИ ТА ЕНЦИКЛОПЕДІЇ. ПЕРШОДЖЕРЕЛА І ХРЕСТОМАТІЙНІ ВИДАННЯ. ВІСНИКИ.

Ващенко Г. ВИБРАНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТВОРИ - Дрогобич: Видавнича фірма „Відродження", 1997. - 214 с.
Книга включає досі не публіковані в Україні праці відомого українського педагога Г.Ващенка. Вона дає уявлення про загальні засади педагогічного світогляду автора і виявиться корисною для вчителів та студентів педагогічних навчальних закладів.

Ващенко Г. ВИХОВНИЙ ІДЕАЛ. - Полтава: Ред.газ „Полтавський вісник". 1994. - 191 с. Книга адресована педагогічним кадрам України, є першою з серії праць видатного українського вченого, педагога і психолога професора Г.Ващенка. На її сторінках автор проекту "Система освіти в самостійній Україні" та інших досліджень з проблем виховання молоді будує виховний ідеал, що відповідає психічним та природним властивостям української людини.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 15. Частина І. Львів, 2001. 595 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 15. Частина ІІ. Львів, 2001. 258 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 16. Частина І. Львів, 2002. 196 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 16. Частина ІІ. Львів, 2002. 231 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 17. Львів, 2003. 257 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 18. Львів, 2004. 271 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 19. Частина І. Львів, 2005. 387 с.

ВІСНИК ЛЬВІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ. СЕРІЯ ПЕДАГОГІЧНА. Випуск 19. Частина ІІ. Львів, 2005. 361 с.

Володимир Мономах. ПОУЧЕННЯ. Бібліографічний нарис. Львів: "Фенікс" 2001 37 с.
У книзі подано український переклад унікальної пам'ятки Київської Русі, першої педагогічної книги - „Поучення Володимира Мономаха", в якій закладено християнські гуманні ідеї, що сьогодні повинні стати основою передової національної педагогіки. Еаведено також текст наукового дослідження Теофіла Коструби (Варшава, 1935), а також інших дослідників.

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ І ПЕДАГОГІКИ. Хрестоматія. Упорядник проф. О.О. Любар; За ред. В.Г. Кременя. - К.: Т-во „Знання", КОО, 203. - 766 с. (Вища освіта ХХІ століття).
У навчальному посібнику подаються найяскравіші й найхарактерніші твори (або уривки з них) видатних українських просвітителів і педагогів, документи про школу, архівні матеріали, що свідчать про стан освіти й педагогічної думки різних часів, включаючи сучасність. Значна увага приділяється творчій спадщині вітчизняних просвітителів, праці яких у колишньому СРСР не друкувались.

Любар О.О., Стельмахович М.Г., Федоренко Д.Т. ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ І ПЕДАГОГІКИ. Навчальний посібник. - К.: т-во „Знання", КОО, 2003. - 450 с. - (Вища освіта ХХІ століття)
Це один із перших навчальних посібників, у якому на системній основі подається аналіз становлення і розвитку автентичної думки, українського шкільництва, національної освіти, народних традицій родинно-шкільного і громадянського виховання дітей та молоді на теренах України з найдавніших часів до сучасності. За змістом посібник відповідає програмі навчальної дисципліни „Історія української педагогіки та шкільництва" для вищих навчальних закладів, затвердженої Міністерством освіти і науки України.

МАЛОВІДОМІ ПЕРШОДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ - ХХ ст.) / Упоряд.: Л.Д. Березівська та ін. - К.: Науковий світ, 2003. - 418 с.
В хрестоматії представлені маловідомі або зовсім невідомі тексти педагогів та освітніх діячів, які жили та творили в Україні з другої половини ХІХ і до кінця ХХ століття. Тексти, відібрані в хрестоматію, розкривають багату палітру концепцій напрямів, підходів, оцінок педагогічних явищ і фактів, які демонструють розвиток педагогічної думки як складний, багаторівневий часом суперечливий процес. Особлива увага приділяється текстам, які повністю випали із педагогічного обігу. Тексти публікуються у супроводі вступних статей з інформацією про кожного з авторів і про його педагогічні позиції.

ПЕДАГОГІКА. ХРЕСТОМАТІЯ. Уклад.: А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко. - К.: Знання- Прес, 2003. - 700 с. - (Навчально-методичний комплекс з педагогіки).
У навчальному посібнику зібрано і систематизовано найважливіші ідеї української народної педагогіки, твори або уривки із них відомих українських просвітителів, педагогів,вчителів новаторів, громадських діячів. Одна з основних переваг цього видання порівняно з іншими виданнями такого типу полягає в тому, що ретельно відібраний матеріал подається за тематичним принципом. Наведені тексти жають можливість читачеві, майбутньому вчителю сформувати цілісне і глибоке уявлення про розвиток педагогічної думки і системи освіти в Україні.

РОССИЙСКАЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ЭНЦИКЛОПЕДИЯ: в 2 тт. / Гл. ред. В.В. Давыдов. - М.: Большая энциклопедия, 1993 - 608 с.
Російська педагогічна енциклопедія - збір відомостей з проблем освіти і виховання. Вона містить понад 2000 статей, присвячених теорії, історії, методології психолого-педагогічних наук. Висвітлюється історія та сучасний стан системи освіти в Росії і за кордоном.

Сухомлинський В.А. СТО СОВЕТОВ УЧИТЕЛЮ. - К.: Рад.школа, 1984. - 254 с. У праці даються поради вчителям з різноманітних питань організації, змісту, форм, методів навчально-виховної роботи, з питань самовиховання учнів.

повернутися нагору

    © Кафедра загальної і соціальної педагогіки Львівського національного університету імені Івана Франка, 1991-2015
    © Теодор Лещак (дизайн), 2005-2015