Регіональний теоретико-практичний семінар «Наступність дошкільної та початкової освіти в контексті соціальної мобільності»

22.01.2017 | 19:50

  Проблема наступності між ступенями освіти стала особливо актуальною на сучасному етапі. Адже зміст кожної освітньої галузі впроваджується поетапно: дошкільна освіта, початкова школа, середня освітня ланка. Для кожного етапу розроблений Базовий компонент дошкільної освіти, Державний стандарт, базовий навчальний план і програми. Проблема наступності в навчанні через цілу низку причин є досить складною. ЇЇ складність полягає у відсутності єдиних підходів. Наступність у навчанні залежно від наукових поглядів учених-педагогів розглядається з найрізноманітніших позицій: і як нормативна функція дидактики, і як закономірність розвитку педагогічного процесу, і як загально-дидактичний принцип.

  Саме ці та інші проблеми активно обговорювалися учасниками регіонального теоретико-практичного семінару «Наступність дошкільної та початкової освіти в контексті соціальної мобільності», який проходив 20 січня на факультеті педагогічної освіти.

  Наступність – це врахування того рівня розвитку дитини, з яким вона прийшла до школи, опора на нього. Вона забезпечує органічне, природне продовження розвитку, виховання та навчання, започаткованих у дошкільному віці, створює умови для успішного переходу молодшого школяра в основну школу. З боку дошкільних навчальних закладів наступність повинна виявлятися не тільки в підготовці дитини до школи, а й у забезпеченні її загального психічного розвитку, а з боку школи – передбачати продовження загального психічного розвитку дитини на основі максимального використання того позитивного, що дитина набула в дошкільному віці. Наступність у роботі дитячого садка та початкової школи – це не тільки традиційна наступність у змісті, методах, формах і прийомах, перш за все, – це бачення та реалізація наступності в лініях, основних аспектах розвитку особистості дошкільника та молодшого школяра. Ось не весь перелік тем, які розкривали у свої виступах, репліках та у процесі обговорення науковці Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Дрогобицького державного університету імені Івана Франка, Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Грінченка, керівники дошкільних установ та представники адміністрації шкіл, вчителі початкових класів, вихователі ДНЗ, магістранти початкової та дошкільної освіти.

  Успішне розв’язання проблеми наступності вимагає оновлення методологічних засад дослідницьких робіт, впровадження в життя особистісно орієнтованих технологій виховання й навчання дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Тому у перспективі слід прагнути до більш радикальних кроків у цьому напрямку, до створення наскрізних програм для освіти дітей 4-10 років колективами фахівців з дошкільної та початкової освіти.

  На семінарі було три майстер-класи:

  1. Казкотерапія як метод профілактики різних видів залежностей у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (педагогічні працівники ДНЗ №180 м. Львова: Озимко Зоряна,  Синяк Анжела, Паркасевич Мар’яна).
  2. Прийоми використання інтерактивної дошки в початковій школі (Лущинська Олена, асистент кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка).
  3. Практичні заняття з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку на заняттях аплікації та моделювання з паперу при опрацювання новорічно-різдвяної теми (Богдан Зоя, керівник студії раннього естетичного виховання «Равлик», методист, відмінник освіти України, член Національної Спілки майстрів народного мистецтва України (Центр творчості дітей та юнацтва Галичини).

Почесними гостями семінару були наймолодші його учасники – вихованці ДНЗ № 180 м. Львова.

Учасники семінару одностайно прийшли до висновку, що наступність потрібно розглядати як один із основоположних принципів неперервної освіти, завданням якої є забезпечення цілісного розвитку особистості в навчанні дітей на перших двох ланках системи неперервної освіти. Таке розв’язання поставленого завдання дасть змогу вирішити проблему наступності між дошкільною та початковою ланками освіти на сучасному рівні. І логічним продовженням роботи повинно стати систематичне проведення таких семінарів із обов’язковим залученням практиків: вихователів ДНЗ т вчителів початкової школи.