Культура наукового мислення – PhD-011
Тип: Нормативний
Кафедра: загальної педагогіки та педагогіки вищої школи
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 3 | 3 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 3 | 32 | доцент Ковальчук Л. О. |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 3 | 16 | доцент Ковальчук Л. О. |
Опис курсу
Курс призначено для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти доктора філософії за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки». Курс є нормативним компонентом освітньо-наукової програми, що надає здобувачам глибинні знання зі спеціальності, забезпечує формування в аспірантів у процесі навчання через дослідження системи компетентностей, які визначають і репрезентують культуру наукового мислення дослідника, що сприятиме ефективному здійсненню наукового пошуку під час виконання дисертаційних робіт. Тому у курсі представлено огляд як теоретичних основ та логіки, так і методологічних та методичних засад формування в аспірантів культури наукового мислення. У процесі навчання через дослідження, що забезпечує вивчення аспірантами навчальної дисципліни «Культура наукового мислення», опанування ними теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами курсу, формуються загальні та спеціальні (фахові, предметні) компетентності, досягаються програмні результати навчання.
Рекомендована література
Основна (базова)
1. Гальченко М.С. Творче мислення: діяльність, наука, людина. Монографія. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2018. 366 с.
2. Кравчук Л. Кадобний Г., Лабінська О. Логіка та критичне мислення: посібник. Тернопіль: Укрмедкнига, 2023. 147 с.
3. Ковальчук Л. Моделювання науково-педагогічних досліджень: навч. посіб. Львів: Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2020. 520 с.
4. Максименко С.Д., Меєрович М.Й., Шрагіна Л.І. Системне мислення: формування і розвиток. Київ: Києво-Могилянська академія, 2020. 248 с.
5. Максименко С. Психологія когнітивних процесів: навч. посіб. Київ: НАПН; Інс-т психології ім. Г.С. Костюка, 2022. 419 с.
6. Машталер А.А. Культура інноваційного мислення в освіті: інформація, творчість, знання. Монографія. Київ: ТОВ «Інформаційні системи», 2012. 286 с.
7. Рябокоровка Г.В. Культура логічного мислення: навч. посіб. Одеса: Видавник С.Л. Назарчук, 2023. 147 с.
8. Семеног О.М. Академічна культура дослідника: європейський та національний контексти. Навч. посіб. Суми: СДПУ ім. А.С. Макаренка, 2021. 215 с.
9. Сурмін Ю.П. Майстерня вченого: підручник для науковця. Київ: Навч.-метод. центр «Консорціум з удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2006. 320 с.
10. Феномен культури у гуманітарному дискурсі: монографія / за заг. ред. В.С. Балуха. Чернівці: ЧНУ ім. Ю. Федьковича, 2020. 351 с.
Додаткова (допоміжна)
11. Возняк С.С. Діяльність у вимірах культури: проблема формоутворення. Монографія. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. 200 с.
12. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
13. Гуменюк С.В. Теорія і практика продуктивного педагогічного мислення майбутніх учителів фізичної культури: монографія. Хмельницький: Крок, 2017. 405 с.
14. Енциклопедія освіти /Акад. пед. наук; гол. ред. В.Г. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
15. Завіна В.І., Омельяненко С.В. Педагогічна культура викладача вищої школи: Навч. посіб. Кіровоград, 2005. 200 с.
16. Іванова Н.В. Феноменологія мислення: гнозис, креатив, особистість. Монографія. Луцьк: ПВД «Твердиня», 2015. 364 с.
17. Ільїна Г.В. Генеза культури мислення: логос, раціо, візіо. Монографія. Київ; Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2018. 368 с.
18. Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. Київ: Педагогічна думка. 2009. 520 с.
19. Ковальчук Л. Культура мислення, інтелектуальна культура, розумова культура у контексті дослідження проблеми формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 38. С. 115–128.
20. Ковальчук Л. Культура як фундаментальна категорія гуманітарного дискурсу у контексті дослідження формування культури професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 39. С. 64–77.
21. Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності: навч. посіб. Львів: Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 608 с.
22. Ковальчук Л. Система формування культури професійного мислення студентів природничих факультетів університету. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2017. Вип. 32. С. 426–435.
23. Кремень В.Г. Сучасне мислення й освіта: методологічний концепт. Український педагогічний журнал. 2017. № 3. С. 5–14.
24. Малафіїк І.В. Системний підхід у теорії і практиці навчання. Рівне: Ред.-видав. відділ Рівненського державного гуманітарного університету, 2004. 437 с.
25. Олійник І. В. Підвищення культури наукової мови як важливий аспект формування дослідницької компетентності у майбутніх докторів філософії. Освіта та педагогічна наука. 2021. № 1 (176). С. 63–71.
26. Скотний В. Філософія освіти: екзистенція ірраціонального в раціональному. Дрогобич: Вимір, 2004. 348 с.
27. Чайка В., Петрова Н. Інтелектуальна культура вчителя як фактор інновацій у педагогічній діяльності: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2014. 308 с.
28. Шейко В.М. Культура. Цивілізація. Глобалізація (кінець XIX – початок XXI ст.): Монографія: В 2 т. Т. І. Xарків: Основа, 2001. 520 с.
29. Kovalchuk L. Modeling of cultural and educational environment as a pedagogical condition of forming of professional thinking culture of future teachers. European Scientific Journal. 2014. Vol. 10, № 22. P. 69–88.
Інтернет-джерела
30. Бутенко Л.Л. Культура наукового мислення як передумова успішності діяльності науково-педагогічних працівників. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2015. № 2 (65). С. 27–39. URL:
http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2451/1/Bootenko.PDF .
31. Гоблик В.В., Шандор Ф.Ф., Щербан Т.Д. Проблема формування наукового мислення у здобувачів вищої освіти. Освіта і наука. 2021. Вип. 1(30). С. 133–138. URL: http://msu.edu.ua/ .
32. Закон України «Про вищу освіту». Голос України. 2014. №148 (5898). 6 серпня.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 .
33. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19 .
34. Закон України «Про освіту». URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12 ;
http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 .
36. Скиба О.П. Стиль наукового мислення в інформаційну епоху. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2011. № 2. С. 59–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnau_f_2011_2_15 .
37. Філософські засади наукової діяльності: 1. Науковий світогляд та етична культура науковця; 2. Філософська гносеологія та епістемологія: конспект лекцій: навч. посіб. для здобув. ступ. доктора філософії за всіма освітньо-науковими програмами всіх спеціальностей / уклад.: Б.В. Новіков, Р.М. Богачев, К.В. Мацик, Т.П. Руденко та ін. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. 130 с. URL:
https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/43445/1/Konspekt-lektsii_Aspiranty.pdf .
Інші інформаційні ресурси
38. Вища освіта України.
39. Вища школа.
40. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна.
41. Молодий вчений.
42. Молодь і ринок.
43. Освітні сайти Інтернет ( http://mon.gov.ua ; http://www.pedpresa.com.ua та ін.).
44. Ковальчук Л. Культура наукового мислення: Електронний курс в системі Moodle
(доступ надається зарахованим користувачам).