МЕТОДИКА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛОГОПЕДА В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Тип: Нормативний

Кафедра: спеціальної освіти

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
912доцент Шевченко В. М.ФПЛМ-11з, ФПЛМ-11

Опис курсу

Метою викладання навчальної дисципліни Є: забезпечення педагогічними умовами для формування у магістрантів знань теоретико-методичних аспектів викладання дисципліни у вищих навчальних закладів; уточнення, розширення та систематизація професійних компетентностей студентів з проблем організації та змісту логопедичної і методичної допомоги дітям і дорослим в Україні, з проблем диференційної діагностики мовленнєвих порушень дітей з метою правильного відбору дітей при комплектуванні груп спеціальних логопедичних установ; формування особистісних якостей викладача вищої школи, оволодіння сучасними методами навчання та виховання студентів за програмою підготовки за другим, магістерським рівнем. 

Сформувати у майбутніх логопедів професійну компетентність через озброєння сучасними логопедичними діагностичними технологіями та технологіями корекційно-розвивального навчання, спрямованого на подолання первинного парціального та тотального недорозвинення мовлення у дітей в умовах закладів загальної та спеціальної дошкільної та середньої освіти.

 

В результаті вивчення дисципліни студент має володіти 

теоретичними знаннями щодо:

  • причин, механізмів та симптоматики первинного парціального та тотального недорозвинення мовлення у дітей, 
  • сучасних концепцій  щодо вивчення механізмів парціального та тотального недорозвинення мовлення у дитячому віці;
  • структури мовленнєвого дефекту у дітей різного віку у випадках парціального або тотального недорозвинення мовлення; 
  • динаміки психомовленнєвих розладів у дітей із недорозвиненням мовленнєвої функціїі;
  • сучасних технологій диференційної діагностики первинного недорозвинення мовлення з позиції лінгвопатологічного, клінічного та психолого-педагогічного підходів;
  •  сучасних технологій корекційно-розвивальної логопедичної роботи з дітьми із недорозвиненням мовлення, технологіями роботи з батьками зазначеної категорії дітей

уміннями та навичками:

  • володіти технологіями, диференційованої діагностики підсистем функціональної системи мови та мовлення з позиції лінгвопатологічного підходу та психомовленнєвої симптоматики з позиції клінічного та психолого-педагогічного підходів; 
  • застосовувати технології організації корекційно-превентивного навчання, корекційно-розвивальної роботи з дітьми із первинним недорозвиненням мовлення на основі комплексного та диференційованого підходів;
  • аналізувати й оцінювати ефективність організації діагностичної діяльності та корекційно-розвивальної роботи.

Рекомендована література

Основна:

  1. Логопедія. Підручник / За ред. М.Н. Шеремет. – К.: «Слово», 2010. – 672 с.
  2. Бєлєткова О. В. Учитель-логопед як організатор взаємодії учасників корекційного процесу / О. В. Бєлєткова // Логопед. – 2013. – № 6. – С. 2-6. 
  3. Кудярська Т. Р. Виховання та навчання дітей з мовними порушеннями в умовах модернізації освіти / Т. Р. Кудярська // Логопед. – 2011. – N 8. – С. 17- 18. 
  4. Кудярська Т. Р. Врахування структури дефекту під час організації корекційної роботи / Т. Р. Кудярська // Логопед. – 2012. – N 2. – С. 2-4.
  5. Лупінович С.М. Довідник вчителя-логопеда. – Запоріжжя, 2007. – 127 с. 6
  6. Павловська Н. Інформаційно-комп’ютерні технології в логопедичній роботі з молодшими школярами загальноосвітньої школи / Наталія Павловська // Початкова школа. – 2010. – N 6. – С. 17-21.
  7. Кабельнікова Н.В. Первинне недорозвинення мовлення: лінгвопатологічний, клінічний та психолого-педагогічний аспекти: навчально-методичний посібник Н.В.Кабельнікова. – Херсон: Борисфен-про, 2017. – 253с.

 

Додаткова:

  1. Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: Кн. для логопеда. – Запоріжжя: Просвіта, 2000. – 216 с.
  2. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: Програма та методичні рекомендації / Укл. А.М. Богуш. – К.: ІЗМН, 1997. – 112 с.
  3. Зайченко Г. Організація логопедичної роботи з дітьми із порушеннями аутичного спектра / Ганна Зайченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2011. – № 3. – С. 21-23.
  4. Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення: програмно-методичний комплекс / Ю. В. Рібцун. – К., 2012. – 267с.
  5. Крутий К.Л. Створення мовленнєвого середовища: теоретичні засади і практична реалізація. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС Лтд.», 2001. – 164 с.
  6. Крутій К.Л. Мовленнєве заняття: досвід, проблеми, пропозиції. – Запоріжжя: ТОВ « ЛІПС лтд», 1998. – 160 с.
  7. Ленів З. П. Практична реалізація інноваційних підходів до розвитку мовлення дітей із особливими освітніми потребами в умовах інклюзії засобами української вишиванки // «Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 2020. № 22. С. 82–87
  8. Чередніченко Л. Модель підготовки майбутніх логопедів до інноваційної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, Вип 1.2020. С.222-229.  file:///C:/Users/User/Downloads/208203-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-469041-1-10-20200716.pdf
  9. Пуляєва Д. О. Розвиток мовлення засобами альтернативної комунікації у дітей з розладами аутичного спектру в процесі соціальної адаптації через реалізацію інноваційних реабілітаційних та корекційно-педагогічних технологій в системі спеціальної та інклюзивної освіти / Д. О. Пуляєва // Актуальні питання корекційної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: Ю. Д. Бойчук (голов. ред.), Т. Ю. Маркіна, Л. Є. Перетяга]. – Харків : ХНПУ, 2020. – С. 294–300
  10. Соботович Є.Ф. Нормативні показники мовленнєвого розвитку (в його фонетико- фонематичній ланці) дітей дошкільного віку // Дефектологія. – 2002, №3.
  11. Соботович Є.Ф. Нормативні показники та критерії оцінювання мовленнєвого розвитку (у його лексичній ланці) дітей дошкільного віку // Дефектологія. – 2003. – №2.
  12. Соботович Є.Ф. Нормативні показники та критерії оцінювання мовленнєвого розвитку (у його граматичній ланці) дітей дошкільного віку // Дефектологія. – 2003. – №2.
  13. Хрестоматія з логопедії. Навчальний посібник. /Шеремет М.К., Мартиненко І.В. – К.:КНТ, 2006.
  14. Соботович Є.Ф. Концепція стандарту спеціальної освіти дітей дошкільного віку з вадами мовленнєвого розвитку // Дефектологія. – 2002. –№1.
  15. Соботович Є.Ф. Нормативні показники та критерії оцінювання мовленнєвого розвитку (у його фонологічній ланці) дітей дошкільного віку // Дефектологія. – 2002. – №3.
  16. Шеремет М. К., Супрун Д. М., Кондукова С. В. Професійна підготовка фахівців спеціальної освіти в умовах сьогодення. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами (до 15-річчя ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів»): збірник матеріалів ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2020. С. 6–10.

Матеріали

Інтернет-ресурси:

  1. http://logopediya.com/
  2. http://www.krok.org.ua/logo-rus.php

3. http://www.logopediya.com.ua/

Силабус: Силабус на 2025-2026 н.р.

Завантажити силабус