Організація навчально-корекційного середовища для дітей з порушенням розвитку Bachelor
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 48 | Сайко Х. Я. | ФПЛ-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 14 | ФПЛ-21 | Сайко Х. Я. |
Опис курсу
Курс «Організація навчально-корекційного середовища для дітей з порушеннями розвитку» призначений для формування і розвитку у студентів – майбутніх фахівців компетенцій, необхідних для роботи з особами із особливими освітніми потребами, консультування, діагностики та корекції порушень у розвитку, психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП, організації корекційного середовища, психолого-педагогічних умов навчання та розвитку дітей із порушеннями розвитку.
Навчальним планом передбачено в рамках курсу 90 годин аудиторних занять (32 год. лекцій та 16 год. практичних) і 42 годин самостійної роботи для студентів бакалаврату.
Після завершення курсу студент повинен:
Знати: особливості проведення діагностики та корекції серед осіб різного віку з порушеннями у розвитку: особливості, механізми, різновиди; чинники прояву дизонтогеній; особливості психічного розвитку при різних порушеннях: інтелектуальних, сенсорних, опорно-рухових, мовленнєвих, аутичних; особливості роботи з особами із порушеннями у розвитку, вміти формувати у різних категорій осіб навички соціальної адаптації та соціалізації, володіти фаховими компетенціями.
Вміти: використовувати методи психодіагностики для виявлення особливостей та порушень розвитку осіб різних категорій; здійснювати постановку психологічного діагнозу з використанням різних методів психодіагностики; адекватно застосовувати методи психодіагностики, психокорекції у роботі з особами із особливостями психофізичного розвитку; оволодіти первинними навичками роботи з різними категоріями осіб з порушеннями.
Здобути:
Загальні компетентності
ЗК-2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК-4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-8. Здатність працювати в команді
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
СК-3. Здатність застосовувати психолого-педагогічні, дефектологічні, медико-біологічні, лінгвістичні знання у сфері професійної діяльності.
СК-4. Здатність планувати та організовувати освітньо-корекційну роботу з урахуванням структури та особливостей порушення (інтелекту, мовлення, слуху, зору, опорно-рухових функцій), актуального стану та потенційних можливостей осіб із особливими освітніми потребами.
СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища.
СК-12. Здатність організовувати дитячий колектив, створювати в ньому рівноправний клімат і комфортні умови для особистісного розвитку вихованців та їхньої соціальної інтеграції.
СК-13. Здатність будувати гармонійні відносини з особами з психофізичними порушеннями, їхніми сім’ями та учасниками спільнот без упередженого ставлення до їх індивідуальних потреб.
Програмні результати навчання (за освітньою програмою)
РН 1. Знати сучасні теоретичні основи спеціальної освіти відповідно до спеціалізації, застосовувати методи теоретичного та експериментального дослідження у професійній діяльності, релевантні статистичні методи обробки отриманої інформації, узагальнювати результати дослідження.
РН 3. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування, обмеження життєдіяльності у контексті професійних завдань.
РН 4. Застосовувати для розв’язування складних задач спеціальної освіти сучасні методи діагностики психофізичного розвитку дітей, критично оцінювати достовірність одержаних результатів оцінювання, визначати на основі їх інтерпретації особливі освітні потреби дітей та рекомендації щодо створення найоптимальніших умов для здобуття освіти.
РН 5. Розуміти принципи, методи, форми та сутність організації освітньо-корекційного процесу в різних типах закладів.
РН 9. Мати навички комплекту
Рекомендована література
1. Методика діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших школярів та старших дошкільників / Стадненко Н.М., Ілляшенко Т.Д., Борщевська Л.В., Обухівська А.Г. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 1998.
2. Островська К. О. Аутизм: проблеми психологічної допомоги. Навчальний посібник, 2006. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. – 110 с.
3. Островська К. О. Особливості профорієнтації підлітків з аутизмом / К. О. Островська, І. П. Островський, Х. Я. Сайко // Проблеми сучасної психології. – 2018. – Вип. 39. – С. 206-220.
4. Островська К.О. Психологічні основи формування соціальних компетентностей дітей з аутистичними порушеннями: Дис. на здобуття наук. ст. доктора пс. наук, Київ, 2013. – 465 с.
5. Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина І. Загальні основи корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – 238с.
6. Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина 2. Навчання і виховання дітей. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. – 224 с.
7.Синьова, Є. П. Тифлопсихологія. Психологічні особливості людей з глибокими порушеннями зору : підручник / Є. П. Синьова. – К. : “Знання”, 2008. – 365 с.
8.Технології психічної інтеграції дітей з аутизмом: у 2–х т. / за ред. В. Бондаря, В. Засенка, В. Тарасун.– Т. І: Формування передумов навчально-пізнавальної діяльності у дітей з аутизмом. – К.: [б. в.], 2006. – 273 с.
9.Шеремет М.К. Основні тенденції модернізації підготовки корекційних педагогів в умовах реформування освітньої галузі /М.К. Шеремет// науково-методичний журнал «Логопедія» №1 2011. С.3-5.
10.Шеремет М. К Проблеми та перспективи спеціальної освіти: // 36. наук. Пр. Кам’янець-Подільського державного університету: серія соціально-педагогічна; випуск 7 / За ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошинський В. С, 2007. – С. 101 – 103.
11.Шульженко Д. І. Підготовка вчителів загальноосвітніх закладів до конструювання роботи з аутичними дітьми / Д. І. Шульженко // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: наук.-метод. зб. / за ред. В. І. Бондаря, В. В. Засенка. – К.: Наук. світ, 2005. – Вип. 6. – С. 228–231.
12. Bauman S., Margaret L., Thomas L. Kemper В. The Neurobiology of Autism / S. Bauman, L. Margaret, L. Thomas Kemper В. – Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 2005.
13. Bazyma, N., Zdanevych, L., Kruty, K., Tsehelnyk, T., Popovych, O., Ivanova, V., & Cherepania, N. (2020). Formation of speech activity in older preschool children with autistic disorders formation of speech activity in older preschool children with autistic disorders. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 11(3), 107-121. https://doi.org/10.18662/brain/11.3/112
14. Dawson G. “The role of abnormal hemispheric specialization in autism” / G. Dawson, E. Schopler, G. Mesibov // Neurobiological issues in autism Plenum Press. – 1987. – № 12 – 399 с.
15. Lang, J., Ochsmann, E., Kraus, T., and Lang, J. W. (2012). Psychosocial work stressors as antecedents of musculoskeletal problems: a systematic review and meta-analysis of stability-adjusted longitudinal studies. Soc. Sci. Med. 75, 1163–1174. doi: 10.1016/j.socscimed.2012.04.015
16. Richards, Stephen B., Michael P. Brady, and Ronald L. Taylor. 2015. Cognitive and Intellectual Disabilities: Historical Perspectives, Current Practices, and Future Directions. New York: Routledge.
17. Slayter, Elspeth M. 2020. “Foster Care Outcomes for Children with Intellectual Disability.” Intellectual and Developmental Disabilities 54(5):299–315.
18. Theorell, T., Hammarström, A., Aronsson, G., Bendz, L. T., Grape, T., Hogstedt, C., et al. (2015). A systematic review including meta-analysis of work environment and depressive symptoms. BMC Public Health 15:738. doi: 10.1186/s12889-015-1954-4
19. Yang, T., Shen, Y.-M., Zhu, M., Liu, Y., Deng, J., Chen, Q., et al. (2021). Effects of co-worker and supervisor support on job stress and presenteeism in an aging workforce: a structural equation modelling approach. Int. J. Environ. Res. Public Health 13:ijerph13010072. doi: 10.3390/ijerph13010072