Організація освітнього процесу та діяльнісний підхід у початковій школі

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
56Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
532доцент Яремчук Н. Я.ФПШ-33

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
548ФПШ-33доцент Проц  М. О.

Опис курсу

Метою викладання навчальної дисципліни «Організація освітнього процесу та діяльнісний підхід у початковій школі» є набуття студентами програмних компетентностей для реалізації освітнього процесу на засадах діяльнісного підходу у відповідності до Державного стандарту початкової освіти.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Діяльнісний підхід у поча-тковій школі» є:
– сприяти усвідомленню сутності діяльнісного підходів у навчанні молодших школярів;
– забезпечити формування навичок проектування ігрового освітнього сере-довища для учнів початкової школи;
– оволодіння методикою організації освітнього процесу на засадах діяль-нісного підходу у початковій школі;
– формування готовності до застосування діяльнісного підходу в початковій школі;
– активізувати розвиток професійної компетентності, критичності мислення, педагогічної творчості, саморегуляції, рефлексії;

Дисципліна «Організація освітнього процесу та діяльнісний підхід у почат-ковій школі» є нормативною дисципліною зі спеціальності 013 «Початкова освіта» для освітньої програми бакалавра, яка викладається в V семестрі в обсязі 5 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
1.Діяльнісний підхід як концептуальна основа НУШ.
2. Методичні аспекти діяльнісного підходу в організації освітнього про-цесу початкової школи.
У першому модулі представлено сучасні погляди на «Діяльнісний підхід у початковій школі» як навчальну дисципліну та область наукових до-сліджень. Проаналізовано теоретико-методологічні засади діяльнісного під-ходу як формотворчого концепту НУШ; розкрито інноваційні проекції освітнього середовища початкової школи у відповідності до Державного стандарту початкової освіти; розглянуто методологічні аспекти компетент-нісного підходу як основи освітнього процесу; окреслено психологічну при-роду «діяльності» та її вплив на розвиток особистості молодшого школяра, взаємозалежність діяльнісного підходу та розвиток мотивації учнів до нав-чання; здійснено аналіз особливостей взаємодії діяльнісного підходу та інте-грованого навчання, змістово-функціональну відмінність тематичного та діяльнісного підходів; представлено інтегровані методики навчання у почат-ковій школі; навчання, розкрито психолого-педагогічні механізми гри як форми навчання, презентовано різноманітні ігрові технології (дидактичні ігри, LEGO-технологією тощо) та медику їх проведення, шляхи та умови створення ігрового освітнього середовища; розглянуто методи та форми ор-ганізації навчання в умовах діяльнісного підходу; окреслено роль педагога НУШ в організації освітнього процесу на засадах діяльнісного підходу.
У другому модулі презентовано прикладні можливості діяльнісного під-ходу у застосуванні технології в різних предметних освітніх галузях та розг-лянуто методику проведення відповідних уроків; окреслено методику про-ведення ранкових зустрічей, активного навчання, емпіричного навчання, проблемного навчання, проектної діяльності, дослідницької діяльності; здій-снено огляд особливостей реалізації технологій критичного мислення в умовах діяльнісного підходу; окреслено аспекти педагогічної творчості як чинника діяльнісного підходу до навчання; ознайомлено із досвідом впрова-дження діяльнісного підходу в практиці передового педагогічного досвіду вчителів-практиків.

Рекомендована література

Базова
1. Гра по-новому, навчання по-іншому : методичний посібник / упор. О. Рома – The LEGO Foundation. Київ, 2018. 44 с.
2. Державний стандарт початкової освіти (затверджено постановою Кабміну від 21.02.2018 № 87 зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/87-2018-%D0%BF.
3. Діяльнісний підхід у школі. Дослідження інтегрованих педагогік, що ґру-нтується на інтегрованому діяльнісному підході…. Біла книга. /Рейчел Пар-кер, Бо Ст’єрне Томсен. LEGO Foundation. 2019. 39 с.
4.Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. Київ: Літера ЛТД, 2018. 160 с.
5.Шість цеглинок : методичний посібник / упор. О. Рома – The LEGO Foun-dation. Київ, 2018. 35 с.

Додаткова
1. Бовсунівська Г., Трохименко Т. Діяльнісний підхід як основа організації освітнього процесу у початковій школі. Житомищина педагогічна. 2022. №2.
2.Гордієнко Т.В., Білоусова Н.В. Прийоми організації діяльнісного підходу в початковій школі на уроках «Я досліджую світ». Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2022. №3. С. 30-37. DOI 10.31654/2663-4902-2022-РР-3-30-37
3. Навчання через гру та діяльнісний підхід: огляд доказів (Біла книга). The LEGO Foundation, DK, 2017. URL: https://cms.learningthroughplay.com/ me-dia/bypmfw3p/%D0%BD%D0%B0%D0%B2% D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F- %D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B7- %D0%B3%D1%80%D1%83-%D1%82%D0%B0- %D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C %D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B 8%D0%B9-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1% 85%D1%96%D0%B4-2017_ltp-a-review-of-the evidence_ua.pdf (дата звернення: 29.09.2022).
4. Молнар Т. Діяльнісний підхід до організа ції навчального процесу в по-чатковій школі. Молодь і ринок. 2016. № 1(132). С. 76 – 79.
5. Зубцова Ю., Рома О. Організаційно-методичні засади підготовки май-бутніх вчителів до запровадження діяльнісного підходу в початковій школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. Т. 2. С. 155 – 158.
6. Шаран О., Шаран В., Данканич Е. Використання діяльнісно-ігрового під-ходу під час вивчення математики та інформатики в початковій школі. Пе-дагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній шко-лах. 2022. №84. С. 142-145.
Інформаційні ресурси в Інтернеті
1. 1.Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України : веб-сайт. URL:
http://www.mon.gov.ua.
2. Всеосвіта. URL : https://vseosvita.ua/news/200-storinok-pro-nus-2302.html
3. Електронні підручники для Нової української школи. URL : https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/810
4. Нова українська школа. URL : http://nus.org.ua/
5. Студія он-лайн освіти. URL : https://www.ed-era.com/
6. LEGO Foundation. URL : https://www.facebook.com/legofoundation/

Силабус: Організація освітнього процесу та діяльнісний підхід у початковій школі

Завантажити силабус