Основи інклюзивної педагогіки та асистування в інклюзивному середовищі
Тип: На вибір студента
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 2 | 4 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 2 | 32 | Собчук А. А. |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 2 | 32 |
Опис курсу
Основи інклюзивної педагогіки_анотація
Курс спрямований на формування у слухачів базових знань, умінь і компетентностей у сфері інклюзивної освіти та професійної діяльності асистента вихователя (асистента дитини). Студенти ознайомляться з філософією інклюзії, основними принципами рівного доступу до освіти, нормативно-правовими засадами інклюзивного навчання в Україні, а також з роллю педагогічних працівників у створенні підтримувального освітнього середовища.
Особлива увага приділяється практичним аспектам організації навчального процесу для дітей з особливими освітніми потребами, ефективним стратегіям комунікації, командній взаємодії між педагогами, асистентами, батьками та фахівцями психолого-педагогічного супроводу.
Мета курсу
Сформувати у слухачів розуміння сутності інклюзивної освіти та професійної ролі асистента, розвинути навички підтримки дітей з різними освітніми потребами, сприяти розвитку толерантності, емпатії та педагогічної етики.
Після завершення курсу студенти зможуть:
– пояснювати ключові поняття та принципи інклюзивної педагогіки;
– орієнтуватися в нормативно-правовій базі інклюзивної освіти України;
– застосовувати сучасні методики диференційованого та адаптивного навчання;
– ефективно взаємодіяти з учнями, батьками та колегами;
– створювати сприятливе середовище для розвитку та навчання дітей з ООП.
Рекомендована література
Нормативно-правова база:
1. Базовий компонент дошкільної освіти України (ред. 2021). Постанова КМУ від 12 травня 2021 р. № 486 https://mon.gov.ua
2. Закон України «Про освіту» – 2017. (Розділ IX. Освіта осіб з особливими освітніми потребами)
3. Закон України «Про повну загальну середню освіту» – 2020. (Статті 19, 20 – інклюзивне навчання)
4. Міністерство освіти і науки України. Настанова щодо організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти (оновлено 2023).
5. Постанова КМУ №872 від 15.08.2011 р. «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах освіти»
Базова
1. Бех І.Д., Борисова О.Ю. (ред.). Інклюзивна освіта: стан та перспективи розвитку в Україні. – К.: Інститут проблем виховання НАПН України, 2020.
2. Бєлєнька Г. В., Шевцова Н. Л. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами – Київ: Генеза, 2021.
3. Бєлєнька Г. І. Основи інклюзивної педагогіки. – Київ: Центр учбової літератури, 2021.
4. Богданова І.М. Інклюзивна освіта: практичний посібник для працівників ЗДО. — Київ: Генеза, 2020.
5. Бойченко Т.Є., Синьов В.М. Інклюзивна освіта: Навчально-методичний посібник. – К.: Літера ЛТД, 2020.
6. Бойченко, Т. В. Інклюзивна освіта в дошкіллі: теорія і практика. Київ: Світич, 2021
7. Бондар В.І. Психолого-педагогічні основи інклюзії. – Вінниця: Нова книга, 2019.
8. Ващенко Л. С. Інклюзивна освіта: теоретико-методичні засади впровадження. – Київ: Логос, 2020.
9. Данилюк І.В., Ворон А.Ю. Психолого-педагогічні основи інклюзивної освіти. — К.: Педагогічна думка, 2020.
10. Демченко І.М. Психолого-педагогічний супровід дитини з ООП у ЗДО: навч.-метод. посібник. – Київ: Педагогічна думка, 2021.
11. Запорожченко О.А. Інклюзивна освіта у ЗДО: організація та супровід. – Харків: Основа, 2021.
12. Засенко В. І., Колупаєва А. А. Діти з особливими освітніми потребами: навчання і виховання в умовах інклюзивного середовища. — К.: Атіка, 2020.
13. Інклюзивна освіта: навчально-методичний посібник / За заг. ред. Н. Софій, О. Таранченко. – К.: ФОП Маковецький, 2017.
14. Колупаєва А. А., Таранченко О. М. Інклюзивна освіта: з чого почати? – К.: ФОП Мещеряков, 2017.
15. Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. – Київ: Логос, 2021.
16. Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Інклюзивна освіта: від основ до практики. – Київ: Логос, 2019.
17. Лях М.І. Основи інклюзивної освіти. — Умань: Візаві, 2019.
18. Момот Т. В. Формування готовності майбутніх вихователів до роботи в інклюзивному середовищі: монографія. – Полтава: ПУЕТ, 2020.
19. Островська К. О. Основи інклюзивної педагогіки. — Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2021.
20. Пісоцька І.Ю. Інклюзія в ЗДО: поради вихователю. – Львів: Свічадо, 2022.
21. Савченко Л.В., Шевцова А.І. Організація інклюзивного середовища в ЗДО. – Харків: Вид. група «Основа», 2020.
22. Савчин М.В. Інклюзивна освіта в дошкільному закладі: навчально-методичний посібник. – Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2021.
23. Софій Н. З. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. – К.: КНТ, 2010.
24. Стеценко Н.І. Основи інклюзивної педагогіки. – Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2020.
25. Стеценко Н.Л., Лаврентьєва Г.М. Формування інклюзивної компетентності педагогів ЗДО: теорія і практика. – Умань: Софія, 2022.
26. Таранченко О. М., Мартиненко С. М. Інклюзивна освіта: практичні аспекти впровадження. – Київ: Асоціація працівників ППСП, 2019.
27. Таранченко О.М., Виноградова Л.М. Методичні рекомендації щодо організації інклюзивного освітнього середовища у ЗДО. – К.: МОН, 2019.
28. Чеботарьова О. І. Інклюзивне навчання в ЗДО: методичні орієнтири для вихователя – Харків: Ранок, 2022.
29. Шеремет М.К. Основи інклюзивної освіти: Навчально-методичний посібник. — К.: Слово, 2020.
30. Шиян, Р. Б. (ред.). (2019). Інклюзивне навчання: методичний посібник для вихователів ЗДО. Львів: Літопис.
Додаткова
1. Закон України від 05.09.2017 р. «Про освіту» http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145 – 19]; Закон України «Про повну загальну середню освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#
2. Концепція розвитку інклюзивної освіти // Наказ МОН України від 01.10.2010 р. № 912: http://firstedu.org.ua/index.php.
3. Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю // Резолюція Генеральної Асамблеї ООН. – 2009. – № 61/106.
4. Лорман Т. Інклюзивна освіта : практ. посіб. Проект інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девид Харві. – К., 2010. – 295 с.
5. Пантюк Т. Основи корекційної педагогіки : курс лекцій : навч. посіб. для студ. ВНЗ. Дрогобич : ВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2009. 324 с. Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна». 2019. – 300 с.
6. Савчук Л. Нові підходи до надання освітньо-корекційних послуг дітям з особливими освітніми потребами / Л. Савчук // Дефектолог № 5 (41) 2010. С. 6-9
7. Собчук А. А., Войтович А. Ю. Організація інклюзивного навчання в загальноосвітній школі. Академічні візії,. 2025. Вип.40. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1778
8. Собчук А.А., Янкевич Ю.С. ІНКЛЮЗІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗДО / Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина») № 9(55) 2025 – с.940-953
9. Dmytriieva I, Dovhaliuk T, Sobchuk A, Shevchenko O, Biliuk O. Innovative Approaches to the Implementation of Inclusive Education in Higher Education Institutions of Ukraine. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Jun. 28. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/444
Інтернет- ресурси:
1. https://ed-era.com/course/inclusivity/ – курси з інклюзивності
2. https://eo.gov.ua/ – Освітній омбудсмен України
3. https://imzo.gov.ua Портал інклюзивної освіти МОН України:
4. https://inclusive.org.ua — всеукраїнський портал з інклюзії
5. https://inclusive-education.org.ua Портал “Інклюзивна освіта” —
6. https://inclusiveua.com Українська асоціація супроводу інклюзії (платформа для педагогів і батьків):
7. https://ircenter.gov.ua — сайт ІРЦ, приклади ІПР, рекомендації для педагогів та батьків
8. https://mon.gov.ua – Офіційний сайт МОН України, розділ “Інклюзивна освіта”
9. https://mon.gov.ua Офіційний сайт МОН України. – Розділ: Інклюзивна освіта
10. https://nus.org.ua — освітня реформа, матеріали з інклюзії
11. https://osvitoria.media Центр “Освіторія”
12. https://prometheus.org.ua – Онлайн-курс Prometheus:
13. https://vseosvita.ua – Платформа “Всеукраїнська школа онлайн”
14. www.unicef.org UNICEF.