Основи наукового письма

Тип: На вибір студента

Кафедра: соціальної педагогіки та соціальної роботи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
43Диференційований залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
416доцент Марчук А. В.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
432ФПС-21Сухоцька І. Б.
ФПС-22Сухоцька І. Б.

Опис курсу

Навчальна дисципліна «Основи наукового письма» призначена для здобувачів першого (бакалаврського) рівня денної та заочної форми навчання. Формування культури наукового мовлення є важливою складовою фахової підготовки.

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Основи наукового письма» є українськомовна наукова (академічна) комунікація.

У межах навчальної дисципліни вивчаються сутність, структура, стиль, етика та техніки написання наукових текстів; формуються навички стилістично вмотивованого використання лексичного запасу української мови в усному і писемному науковому мовленні; удосконалюються навички роботи з науковою та довідковою літературою; збагачується запас наукової лексики фахового спрямування; відбувається підвищення загальної культури наукового мовлення.

Вивчення навчальної дисципліни відіграє важливу роль у формуванні наукового і професійного світогляду, практично значимих умінь, навичок і компететностей майбутнього фахівця.

Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:

Змістовий модуль 1. Наукове письмо: особливості, основні ознаки, специфічні мовні засоби.

Змістовий модуль 2. Написання наукового тексту та робота з джерелами.

Оперування мовними засобами наукового стилю та формування академічної культури є запорукою успішної навчальної, дослідницької роботи та майбутньої кар’єри.

 

Метою навчальної дисципліни «Основи наукового письма» є формування культури наукового мовлення як складової фахової підготовки, опанування здобувачами і здобувачками освітнього ступеня бакалавр компетенціями щодо структури, стилю, етики та техніки написання наукових текстів для ефективного представлення досліджень та обміну знаннями в умовах професійної комунікації.

Основними завданнями навчальної дисципліни є:

  • поглиблення знань про особливості наукового стилю та його підстилів;
  • поглиблення знань щодо особливостей та принципів академічної доброчесності;
  • формування умінь і навичок роботи з науковими джерелами та коректного посилання на них;
  • формування умінь і навичок самостійного пошуку наукової інформації як основи навчальної і наукової діяльності;
  • формування вмінь щодо запобігання проявів академічної не доброчесності;
  • формування комунікативних компетенцій, необхідних у науково-професійному спілкуванні;
  • вдосконалення навичок стилістично вмотивованого використання лексичного запасу української мови в усному і писемному науковому мовленні;
  • вироблення та вдосконалення навичок роботи з науковою та довідковою літературою;
  • розширення словникового запасу шляхом його поповнення науковою лексикою фахового спрямування;
  • удосконалення навичок вільного володіння національною мовою для складання різних видів наукових текстів;
  • формування здатності добирати, використовувати, критично осмислювати та аналізувати різноманітні джерела інформації;
  • підвищення загальної культури наукового мовлення з метою ефективної реалізації науково-дослідних завдань;
  • формування професійної свідомості майбутнього фахівця.

Очікувані результати навчання

Інтегральна компетентність:

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

 Загальні компетентності (ЗК):

ЗКЗ. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК5. Здатність планувати та управляти часом.

ЗК6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

ЗК7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

ЗК8. Навички використання комунікаційних технологій.

ЗК9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК11. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК14. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.

 

Фахові компетентності спеціальності (ФК):

ФК1. Знання і розуміння сутності, значення і видів соціальної роботи та основних її напрямів (психологічного, соціально-педагогічного, юридичного, економічного, медичного).

ФК2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.

ФК18. Здатність до генерування нових ідей та креативності у професійній сфері.

 

Програмні результати навчання (ПРН):

ПРН1. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних завдань спеціальності; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами; орієнтуватися в сучасному культурному просторі, дбати про збереження національної культурної спадщини.

ПРН2. Вільно спілкуватися усно і письмово державною та іноземною мовами з професійних питань.

ПРН3. Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.

ПРН4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми.

ПРН5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.

ПРН8. Критично аналізувати й оцінювати чинну соціальну політику країни, соціально-політичні процеси на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях.

ПРН9. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички у ході надання соціальної допомоги.

Рекомендована література

Базова:

  1. Академічне письмо: навчальний посібник / укладачі: Т.М. Костирко, С.В. Ларенкова, І.В. Бондар, М.С. Жигалкіна. Миколаїв: НУК, 2022.116 с.
  2. Академічне письмо та доброчесність: навчально-методичний посібник / автори-укладач І.Насмінчук, Л. Громик. Кам’янець-Подільський: ЗВО «ПДУ», 2024. 256 с.
  3. Кісельова А.А., Завальська Л.В. Основи академічного письма: навчально-методичний посібник. Одеса: Фенікс, 2023. 69 с.
  4. Колоїз Ж.В. Основи академічного письма. Кривий Ріг: ФОП Маринченко С.В., 2024.143 с.
  5. Основи наукового мовлення: навчальний посібник / С.А. Бронікова та ін.; за ред. І.М. Плотницька, Р.І.Ленда. К.: Центр учбової літератури, 2022. 252 с.
  6. Українська мова: офіційно-діловий та науковий стилі : навчальний посібник / автор-укладач Г. В. Гайович. Київ : ІДУ НД ЦЗ, 2024. 227 с.
  7. Шкіцька І.Ю. Основи академічної доброчесності: практикум : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 64 с.

 

Допоміжна:

  1. Академічне письмо: метод. вказівки до самостійної роботи з навчальної дисципліни «Основи наукового дослідження, академічне письмо та академічна доброчесність» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / уклад. Т.В. Телецька, М.Д. Марінашвілі. Одеса : Олді+, 2023. 28 с.
  2. Башкір О. І. Академічна доброчесність та інтелектуальна власність : конспект лекцій. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2022. 92 с.
  3. ДСТУ 8302:2015. Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. Чинний від 2016-07-01.К.: УкрНДНЦ, 2016. 16 с.
  4. Кваліфікаційна робота: методичні рекомендації для керівників і студентів 4 курсу ОР «бакалавр» факультету педагогічної освіти зі спеціальності 231 «Соціальна робота» ОПП «Соціальна педагогіка». Львів, 2022. 51 с.
  5. Кодекс академічної доброчесності Львівського національного університету імені Івана Франка.
  6. Максимець О. М. Академічне письмо : практикум. Кам’янець-Подільський, 2023. 71 с.
  7. Малюга Н., Городецька В.Нові стандарти українського письма. К.: Каравела, 2023. 152 с.
  8. Методологія та організація наукових досліджень: навчальний посібник / укладачі: Н.В. Рашкевич, Ю.А. Отрош. Харків, 2022. 291 с.
  9. Методичні рекомендації для написання курсових робіт студентів факультету педагогічної освіти денної та заочної форм навчання, спеціальності 231 – «Соціальна робота». Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 56 с.
  10. Назаровець С., Борисова Т. Відкритий доступ до наукових цитувань : практ. посіб. : препринт. Київ : ДНТБ України, 2019. 34 с.
  11. Омельчук С. А. Бути чесним у навчанні й науці: експрес-курс з академічної доброчесності для здобувачів вищої освіти : навч. посіб. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. 80 с.
  12. Онуфрієнко Г.С. Науковий стиль української мови: навчальний посібник з алгоритмічними приписами. К.: Центр учбової літератури, 2021. 426 с.
  13. Основи академічного письма: фаховий лексичний мінімум для студентів усіх спеціальностей. Частина І. Уклад.: І.Ю. Рєпіна, М.І.Сметанська, Л.Ф.Плотникова, М.Г.Маковій, О.М.Жовнір. К.: КНУБА, 2024. 30 с.
  14. Основи академічного письма: методичні рекомендації, тези лекцій та практичні завдання для студентів усіх спеціальностей. Уклад. Плотникова Л.Ф., Рєпіна І.Ю., Дикарева Л.Ю. Київ -Тернопіль: КНУБА, ФОП Шпак В.Б., 2022. 76 с.
  15. Український правопис. Схвалено Колегією МОН України / Українська національна комісія з питань правопису. К.: Каравела, 2023.288 с.
  16. Словник термінів і понять сучасної освіти / уклад. : Л. М. Михайлова, О. В. Пагава, О. В. Проніна. За заг. ред. Л. М. Михайлової. Сєвєродонецьк, 2020. 194 с.

 

Інтернет-ресурси:

  1. Електронна бібліотека. – Режим доступу: https://stud.com.ua
  2. Електронна бібліотека – Режим доступу: https://pidruchniki.com.ua
  3. Електронний каталог. Наукові видання України. Режим доступу: http://catalog.library.tnpu.edu.ua:8080/library/TopicDescription?topic_id=115612
  4. Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка – Режим доступу: https://www.lnulibrary.lviv.ua/
  5. Наукова періодика України (журнали та збірники наукових праць). – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc%5FGum/Vlush.
  6. Поради по [академічному] письму без плагіату [Електронний ресурс] : [сайт] / Unicheck. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://unicheck.com/ua/blog/yak-pusaty-bez-plagiaty
  7. Про освіту: Закон України від 01.01.2021 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  8. Ризики сліпого використання інструментів ШІ студентами та необхідність політики використання ШІ в університетах. URL: https://www.linkedin.com/pulse/risks-blind-use-ai-tools-students-need-usage-policies-q8o4f?utm_source=share&utm_medium=guest_desktop&utm_campaign=copy
  9. Український правопис. URL: https://pravopys.net/
  10. Що потрібно знати про плагіат : посібник з академічної грамотності та етики для «чайників» [Електронний ресурс] / уклад. О. О. Гужва ; Ін-т соц.-гуманітар. дослідж, Харків. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. – Електрон. дан. – [Харків], – [72] с. – Режим доступу: https://bit.ly/2WuSdzI
  11. https://scholar.google.com.ua – Google Академія – GoogleScholar.
  12. https://www.elsevier.com – Science Direct Freedom Collection – Повнотекстова база даних видавничої корпорації Elsevier.
  13. https://www.researchgate.net – ResearchGate – Науковий портал та соціальна мережа, засіб співробітництва між науковцями з будь-яких наукових дисциплін.
  14. https://www.scopus.com – SciVerseScopus – Реферативна база даних та наукометрична платформа видавничої корпорації Elsevier.
  15. https://www.lnulibrary.lviv.ua/resources/databases/web-of-science/ – Web of Science – Пошукова платформа, що об’єднує кілька бібліографічних і реферативних баз даних рецензованої наукової літератури.

https://strikeplagiarism.com/uk/ – StrikePlagiarism.com – Академічна антиплагіатна система, ефективний інструмент пошуку плагіату

Матеріали

Сервіси для автоматизації оформлення бібліографічних записів за національними стандартами і міжнародними стилями цитування

Оформлення списків джерел. Цитування та посилання. Короткі поради. (https://youtu.be/u4zVfStfpPs)

Силабус: Основи наукового письма 2024-2025 н.р.

Завантажити силабус