Основи патопсихології та психотерапії (6.010106)
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 42 | доцент, доцент Андрейко Б. В. | ФПС-41, ФПС-42 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 40 | ФПС-41 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
ФПС-42 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
Опис курсу
Програма вивчення навчальної дисципліни «Патопсихологія» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра 6.010106 «Соціальна педагогіка».
Міждисциплінарні зв’язки: дисципліни фахового спрямування.
Мета та завдання навчальної дисципліни
Патопсихологія — це розділ психології, який вивчає закономірності розпаду психічної діяльності і властивостей особистості при хворобі. Її значення полягає в можливості більш глибокого пізнання закономірностей функціонування і розвитку нормальної психіки, вивчення психічного здоров’я, а також факторів, які активізують чи гальмують розвиток особистості у ході її онтогенезу і соціогенезу. Як навчальна дисципліна «Патопсихологія» покликана ознайомити студентів з основними відхиленнями у розвитку психічної діяльності людини, розвивати вміння робити психологічний аналіз складних ситуацій взаємодії з особами, які мають відхилення у психічному розвитку. Патопсихологія (грец. pathos – страждання, psyche – душа, logos – вчення) – це розділ медичної психології, який вивчає закономірності розладу психічної діяльності і властивостей особистості у випадку психічних чи соматичних захворювань.
Мета. Сприяти засвоєнню студентами знань про основи патопсихології та психотерапії, поняття симптоми та синдроми, розкрити зміст і сутність напрямків психотерапії.
Завдання курсу — надати студентам необхідні знання з особливостей виникнення, протікання відхилень у психічному розвитку людини та основних методів психологічної допомоги у випадках відхилень у психічному розвитку.
У ході вивчення курсу студенти повинні засвоїти:
- знання:основних категорій патопсихології; історичних передумов та перспектив розвитку патопсихології; видів порушень психіки; вікових особливостей порушень психіки; основних методів психологічної допомоги за відхилень у психічному розвитку;
- вміння:аналізувати фактори, які активізують чи гальмують розвиток особистості у ході її онтогенезу і соціогенезу; надавати фахову допомогу особам з відхиленнями у психічному розвитку.
Завдання:
- Надати знання студентам про сутність патопсихології та психотерапії
- Ознайомити студентів із принципами надання психологічної допомоги залежно від терапевтичного напрямку
- Сформувати уявлення про симптоми та синдроми, види психопатологій та їх особливості.
- Сприяти засвоєнню знань та вмінь визначити, коли клієнту потрібен психіатр, а коли психолог, ідентифікувати необхідний вид і тип психотерапії залежно від психопатологій
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- основні поняття курсу;
- методи психологічної діагностики психічної патології особистості;
- причини та фази розвитку психопатологій;
- симптоми та синдроми психічних патологій;
- особливості розвитку розладів і їх функціонування;
- основи засади здійснення психотерапії ;
- напрямки психотерапії ;
Уміти:
- вільно володіти навчальним матеріалом ;
- складати плани психотерапевтичних занять;
- володіти знаннями про екологічність професії ;
- здійснювати диференційований та індивідуальний підхід при вивченні психологічних патологій особистості;
- розпізнавпти коли клієнту потрібен психіатр а коли психолог;
- проводити дослідження психічних функцій дітей з особливими потребами;
- систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію, планувати та проводити дослідницьку роботу.
Рекомендована література
Базова література
- Братусь Б.С. Аномалии личности. — М. : Мысль, 1988.— 301 с.
- Демьянов Ю. Г. Диагностика психических нарушений: Практикум. — СПб: ИД «МиМ», ТОО «Респекс», 1999. — 224 с.
- Зейгарник Б. В. Патопсихология. — М.: Академия, 2003. — С. 19-40.
- Зінченко С. М. Патопсихологія. Методики дослідження: метод. посібник. — К., 2004. — 101 с.
- Комер Р. Патопсихология поведения. Нарушения и патологии психики. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. —.
- Мартинюк І. А. Патопсихологія. Навчальний посібник. — К. : Центр учбової літератури, 2008. — 208 с.
Додаткова література
- Атлас для зкспериментального исследования отклонений в психической деятельности человека / Под ред. И. А. Полищука и А. Е. Вид-ренко. — К. : Здоров’я, 1980. — 123 с.
- Блейхер В.М. Зкспериментально-психологическое исследование психически больных. — М. : Медицина, 1970. — 176 с.
- Зінченко С. М. Медична психологія. Розділ «Сексологія та сексопатологія»: Навч. посібник. — К., 2005. — 64 с.
- Колесникова Г. И. Девиантное поведение для студентов вузов / Т. И. Колесникова, А. Б. Котова, И. А. Петрулевич. — Ростов н/Д.: Феникс, 2007. — 120 с.
- Кузнєцов В. М., Чернявський В. М. Психіатрія. — К.: Здоров’я, 1993. — С. 3-10.
- Максимова Н. Ю., Милютина Е. Я. Курс лекций по детской патопсихологии. — Ростов н/Д.: Феникс, 2000. — 576 с.
- Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Я., Піскун В. М. Основи дитячої патопсихології. — К.: Перун, 1996. — 463 с.
- Максимова Н. Ю. Психологія адиктивної поведінки. — К., 2001. — 320 с.
- Менделевич В.Д. Психология девиантного поведения. Учебное пособие. — СПб: Речь, 2005. — 445 с.
- Патопсихологическая диагностика / В. М. Блейхер, И. В. Крук. — К.: Здоров’я, 1986. — 280 с.
- Психологический словарь / Авт.-сост. В. Н. Копорулина, М. Н. Смирнова, Н. О. Гордеева, Л. М. Балабанова. Под общ. ред. Ю. Л. Неймера. — Ростов-на-Дону: Феникс, 2003. — С. 333.
- Перешеина Н. В., Заостровцева М. Н. Девиантный школьник: Профилактика и коррекция отклонений. — М.: ТЦ Сфера, 2006. — 192 с.
- Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и мальїх групп. — М.: Издательство Института Психотерапии, 2002. — С. 355-409 с. (Глава VII. Психодиагностика личностньїх деформаций и отклоняющегося поведения).
- Шнейдер Я.Б. Девиантное поведение детей и подростков. — 2-е изд. — М. : Академический Проект; Гаудеамус, 2007. — 336 с.