Основи психопатології та психотерапії, напрям підготовки 6.010105 «Корекційна освіта» (логопедія; бакалавр)
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 1.5 | Залік |
6 | 2.5 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 14 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-41, ФПЛ-42 |
6 | 8 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-31, ФПЛ-32 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 14 | ФПЛ-41 | Саламон О. Л. |
Саламон О. Л. |
Опис курсу
Мета. Сприяти засвоєнню студентами знань про основи психотерапії та різновиди психопатологій, їх симптоми та синдроми, розкрити зміст і сутність напрямків психотерапії та її застосування при психопатологіях.
Завдання:
- Надати знання студентам про сутність психотерапії
- Ознайомити студентів із принципами надання психологічної допомоги залежно від терапевтичного напрямку
- Сформувати уявлення про симптоми та синдроми, види психопатологій та їх особливості.
- Сприяти засвоєнню знань та вмінь визначити, коли клієнту потрібен психіатр, а коли психолог, ідентифікувати необхідний вид і тип психотерапії залежно від психопатологій
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- основні поняття курсу
- методи психологічної діагностики психічної патології особистості
- причини та фази розвитку психопатологій
- симптоми та синдроми психічних патологій
- особливості розвитку розладів і їх функціонування
- основи засади здійснення психотерапії
- напрямки психотерапії
Уміти:
- вільно володіти навчальним матеріалом
- складати плани психотерапевтичних занять
- володіти знаннями про екологічність професії
- здійснювати диференційований та індивідуальний підхід при вивченні психологічних патологій особистості
- розпізнавпти коли клієнту потрібен психіатр а коли психолог
- проводити дослідження психічних функцій дітей з особливими потребами;
- систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію, планувати та проводити дослідницьку роботу
Рекомендована література
Базова
- Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості. ‑ Харків, 1996.
2. Загальна психопатологія, Бухановський АТ, Кутявина ЮА, Литвак МО, 2003 рік – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://emed.org.ua/knigi/106-psihologija-psihiatrija/2018-zagalna-psihopatologija-buhanovskij-at-kutjavina
- Мартинюк І.А. Патопсихологія. Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 208 с.
- Пантюк Т.І., Невмержицька О.В., Пантюк М.П. Основи корекційної педагогіки: Навчально-методичний посібник. ‑ 2-ге видання, доповнене і перероблене. ‑ Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ,2009. ‑ 324 с.
- Синьов В.М. Розумова відсталість як педагогічна проблема. Навчальний посібник. – К.:2007.
Допоміжна
- Абрамова Г.С. Практическая психология. ‑ М., 1997.
- АйхорниА. Трудный подросток. – М., 2001. – 304 с.
- Акимова М.К. Диагностика умственного развития детей / М.К. Акимова. – СПб.: Питер, 2006. – С.10 ‑ 21.
- Алан Е. Айви, Мэри Б. Айви, Линк Саймэн-Даунинг. Психологическое консультирование и психотерапия. Методы, теории и техники: практическое руководство. – М.; 1999. – 487 с.
- Александров Я.А. Неврозы детей младшего школьного возраста / Я.А. Александров. ‑ СПб.: Диля, 2001. – 96с.
- Амосов Н.М., Никитина Л.А., Воронцов Д.Д. Страна детства. Сборник. – М.: Знание, 1991. – 288 с.
- Архангельский А.Е. Общая психопатология.Учебное пособие. – СПб.: Образование, 1994. – 154с.
- Асанова Н.К. Жестокое обращение с детьми: основные методологические вопросы, практические и правовые аспекты // Руководство по предупреждению насилия над детьми / Под ред. Н. К. Асановой. ‑ М.: ВЛАДОС, ‑ 2011. ‑ 342 с.
- Безпалько О., Едель С. Підготовка волонтерів до роботи з дітьми обмежених функціональних можливостей / Методичні рекомендації. // За ред. А.Й. Капської. ‑ К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. ‑ 412 с.
- Битенский В. С, Херсонский Б. Г. Мотивировка, условия, способствующие злоупотреблению наркотиками / Психологические исследования и психотерапия в наркомании. ‑ Л., 1989. ‑ С. 83 – 88.
- Бокий И. В., Рыбакова Т. Г. Семейная психотерапия в профилактике рецидивов алкоголизма / Психогигиена и психопрофилактика. ‑ Л., 1983. ‑ С. 32 ‑ 37.
- Болдырев А.И. Эпилептические синдромы. – М.: Медицина, 1976. – 264 с.
- Болдырев А.И. Психические особенности больных эпилепсией. – М.: Медицина, 2000. – 384с.
- Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика: Монографія. ‑ К.: Редакція «Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України», 2000. – 302 с.
- Бондарчук О.І. Психологія сім’ї: Курс лекцій. ‑ К.: МАУП, 2001. ‑ 96с.
- Булахова Л.А., Зинченко С.Н., Кузнецов В.Н. Уход за больными в детском психиатрическом стационаре. – К.: Здоровье, 1989. – 111с.
- Варій М.Й. Психологія особистості: Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 592 с.
- Вроно М. Ш. Шизофрения у детей и подростков. ‑ М., ‑ 1971.
- Василюк Ф. Е. Психология переживания. Анализ преодоления критических ситуаций. – М.: МГУ, 1988. ‑ 216 с.
- Гилберт К., Питере Т. Аутизм: медицинские и педагогические аспекты. – СПб, 1998.
- Гокуп І. Нові підходи у наданні допомоги людям із психічними захворюваннями // Соціальна політика і соціальна робота. ‑ 2004. ‑ № 2 ‑ 233 с.
- Голдберг Д., Бенджемин С, Крид Ф. Психиатрия в медицинской практике.- К.: Сфера, 1999. ‑ 510 с.
- Головин С.Ю. Словарь психолога-практика, ‑ М.; 2002.
- Григорович Л.А. Введение в профессию “Психолог”. ‑ М.; Тардарики, 2004.
- Гримак Л.П. Общение с собой: Начала психологии активности. ‑ М.: Политиздат, 1991. ‑ 320 с.
- Гурьева В.А. Психогенные расстройства у детей и подростков / В.А. Гурьева. – М.: Крон-Пресс, 1996. – 208с.
- Дети с временными задержками развития / Под ред. Т.А. Власовой, М.С. Певзнер. – М.: Педагогика, 1971. – 208с.
- Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи в спеціальній школі. Науково-методичний збірник. – К.: Вид-во А&Р, 2002. – 150 с.
- Долгушин А. К. Введение в социальную реабилитологию. – М., 2000. – 58 с.
- Эйдемиллер Э. Г., Юстицкий В. В. Семейная психотерапия. – Л.: Медицина, 1990. – 132 с.
- Елизаров А.Н. Особенности психологического консультирования как самостоятельного метода оказания психологической помощи. // Вестник психосоциальной и коррекционно-реабилитационной работы. – 2000. – №3.
- Інтерактивні методи корекційного впливу на поведінку дитини. Мет. мат. за ред. У.О. Корнієнка. Л.– 1999.
- Исаев Д.Н. Психосоматические расстройства у детей / Д.Н. Исаев. – СПб.: Питер, 2000.- 512с.
- Захаров А. И. Как помочь нашим детям избавиться от страха. – СПб: Гиппократ, 1995. – 128 с.
- Захаров А.И. К изучению семейных отношений при неврозах детского возраста // Неврозы у детей и психотерапия. ‑ СПб., 1998. ‑ 231 с.
- Захаров А. И. Предупреждение отклонений в поведении ребенка. – СПб, 1997.
- Захаров А. И. Психотерапия неврозов у детей и подростков. – Л.: Медицина, 1982. – 216 с.
- Зейгарник Б.В. Патопсихология. – М.: Изд-во МГУ, 1976. – 238с.
- Капська А.Й.Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю. ‑ К.:УДЦССМ, 2001 ‑ 372с.
- Кравченко P. I. Соціальна робота з розумово відсталими людьми: Навч. посібник.- К.: Віпол, 2001. – 343с.
- Критерії діагностики та принципи лікування психічних розладів та розладів поведінки у дітей та підлітків / За ред. П.В. Волошина. – Харків: Торсинг, 2001. – 258 с.
- Копыт Н. Я., Скворцова Е. С. Алкоголь и подростки. – М., 1984. – 261 с.
- Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. Посібник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. – 384 с.
- Лапшин В. А. Основы дефектологии: учеб. пособие для студ. пед. ин-тов / В. А. Лапшин, Б. П. Пузанов. ‑ M. : Просвещение, 1991. ‑ 143c.
- Лебединский В.В. Нарушения психического развития у детей: Учебн. пособие / В.В. Лебединский. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1985. – С.109 – 140.
- ЛевіВ. Нестандартна дитина. – К., 1992. – 256 с.
- Лэндрет Г. Л. Игровая терапия: искусство отношений. – М.: Междунар. педаг. академия, 1994.
- Леонгард К. Акцентуированные личности: Пер. с нем. – К.: Вища шк., 1981. – 392 с.
- Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. – Л.: Медицина, 1983. – 255с.
- Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. – М.: Изд-во МГУ, 1983. – 374 с.
- Максименко С.Д. Теорія і практика психолого-педагогічного дослідження. ‑ К.; 1990.
- Максимова Н.Ю. Курс лекций по детской патопсихологии: Учебное пособие / Н.Ю. Максимова. – Ростов н/Д.: Феникс, 2000. – С.161 – 174.
- Максимова Н.Ю., Мілютіна К.Л., Піскун В.М. Основи дитячої патопсихології: навч. Посібник. – К.: Перун, 1996. – 464 с.
- Максимова Н. Ю. Психологічна профілактика вживання підлітками алкоголю та наркотиків. – К.: ВШОЛ, 1997. – 208 с.
- Мастюкова Е.М. Лечебная педагогика / Е.М. Мастюкова. – М.: ВЛАДОС, 1997. – С.31-35, 86-108.
- Международная классификация болезней. Классификация психических и поведенческих расстройств. Клинические описания и указания по диагностике / Под ред. Ю.Л. Нуллера, С.Ю. Циркина. ВОЗ. – К.: Факт, 1999. – 279с.
- Методологія і методи соціально-педагогічних досліджень (в першоджерелах, лекціях і практичних заняттях): Навч. посібник. ‑ Ніжин: Редакційно-видавничий відділ НДПУ ім. М.Гоголя, 2002. ‑ 321 с.
- Моргун В.Ф. Україна і Майдан. Вірші скорботи та надії. – 3-е вид., доп.; епіграф Л.В. Костенко, післямова В.В. Рибалка. – Полтава, 2015. – 30 с.
- Мостіпан О. Державна політика щодо інвалідів і перспектива та пріоритети // Соціальлний захист. ‑ 2002. ‑ №11. ‑ 115 с.
- Наугольник Л.Б. Психологія стресу: Курс лекцій. – Львів: Ліга-Прес, 2013. – 130 с.
- Панок В.Г., Титаренко Т., Чепелєва Н.В. та ін. Основи практичної психології: Підручник. ‑ К.; Либідь, 2001.
- Практичні питання працевлаштування та зайнятості осіб з інвалідністю/ за ред. Шевцова А.Г., ‑ Львів, 2009. ‑ 140.с.
- Психодиагностика и коррекция детей с нарушениями и отклонениями развития. / Сост. В.М. Астапов, Ю.В. Микадзе. Хрестоматия. – СПб.: Питер, 2001. – 256с.
- Психокоррекционная и развивающая работа с детьми. Учеб. пособие. / Под ред. И.В. Дубровиной. – М.: Академия, 1998. – С.34-47
- Психопатология детского возраста. Хрестоматия / Под ред.. А.Ю. Егорова. – СПб.: Дидактика плюс, 2002. – С.5 – 9.
- Психологічне здоров’я дошкільників / Уклад. Т.І. Прищепа. – Х.: Основа, 2010. – 239с.
- Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании. – М., 1995.
- Рудестам К. Групповая психотерапия ‑ СПб.: Питер Ком, 1998 ‑ 384 с. ‑ (Мастера психологии).
- Руководство практического психолога: психическое здоровье детей и подростков в контексте психологической службы / Под ред.И.В. Дубровиной. – М.: Академия, 1997. – 176с.
- Руководство по клинической детской и подростковой психиатрии: Пер. с англ. / Под ред. К.С. Робсона. – М.: Медицина, 1999. – 488с.
- Селецкий А.И. Психопатология детского возраста / А.И. Селецкий. – К.: Вища школа, 1987. – С. 23 – 39; С. 84 – 104.
- Семаго Н.Я., Семаго М.М. Проблемные дети: основы диагностической и коррекционной работы психолога. ‑ М.: АРКТИ, 2000.
- Семаго Н.Я., Семаго М.М. Организация и содержание деятельности психолога в специальном образовании. ‑ М.: АРКТИ, 2005.
- Синьов В.М, Кобернік Г.М. Основи дефектології, К.:Вища школа, 1994. ‑ 118с.
- Слободяник Н.П. Психологическая помощь школьникам с проблемами в обучении – М., Айрис-Пресс,2004.
- Смит Энн У. Внуки алкоголиков: проблемы взаимозависимости в семье: Кн. для учителя: Пер. с англ. Ю. И. Киреева. – М: Просвещение, 1991. – 128 с.
- Соколова Е. Т. Самосознание и самооценка при аномалиях личности. – М., 1989.
- Спиваковская А. С. Профилактика детских неврозов. – М.: Изд-во МГУ, 1988.
- Сучасні аспекти загальної психопатології. Навч. посібник / За ред.. Л.М. Юр’євої. – Дніпропетровськ: «Солвей», 2008. – 162с.
- Тингей-Михаэлис К. Дети с недостатками развития: Книга в помощь родителям: Пер. с англ. / Под ред. Д.В. Колесова. – М.: Педагогика, 1988. – 240с.
- Тканенко М., Кравченко Р. Психіатричний діагноз у дитини: інформація для батьків.- К.: Артур-А, 1999.- 48 с.
- Фишман М.Н. Интегративная деятельность мозга детей в норме и патологии. – М.: Педагогика, 1989. – 144 с.
- Фрейд Зигмунд. Толкование сновидений. ‑ Донецк: Видавнитцтво «Триада» 1998. – 496 с.
- Фромм Э. Психология человеческой деструктивности. – М., 1994.
- . Фурманов И. А. Детская агрессивность: психодиагностика и коррекция. – Минск, 1997.
- Хорни Карен. Наши внутренние конфликты. Конструктивная теория невроза. / оформление обложки А. Лурье – СПБ.: Лань, 1997. – 240 с.
- Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. Под ред. И.И. Ильясова, В.Я. Ляудис. – М., Изд-во Моск. ун-та. 1980, 292 с.
- Худик В.А. Онтогенетический аспект психологической диагностики и коррекции аномального развития личности. – СПб.: Образование, 2000. – 300с.
- Цимбалюк І.М. Психологічне консультування та корекція. – К., 2005.
- Шевченко Ю. С. Коррекция поведения детей с гиперактивностью и психопатоподобным синдромом. – М., 1997.
- Шнейдер Л. Б. Девиантное поведение детей и подростков. – 2-е изд. – М.: Академический Проект; Гаудеамус, 2007. – 336 с.
- Яковлев Г. М., Новиков В. С., Хавинсон В. Х. Резистентность, стресс, регуляция. – Л.: Наука, 1990.
- Ясперс К. Общая психопатология.
- Інформаційні ресурси
- http://westudents.com.ua/predmet/25-psiholog%D1%96ya.html
- http://medbib.in.ua/psihodinamicheskaya-psihoterapiya.html
- http://gestaltclub.com/articles/stati/obshchaya-psikhologiya/7774-kak-prinyat-vzroslenie-syna-7-obyazatelnykh-dejstvij-mamy http://p-for.com/book_270_glava_21_Tema_13._KHARAKTERISTIKA_OSNOV.html
- http://studentam.net.ua/content/view/3208/86/
- psyhelp.biz
- http://westudents.com.ua/glavy/80982-sutnst-obkt-predmet-psihoterap.html
- http://www.eurolab.ua/encyclopediaua/mental-diseases-ua/42244/
- http://emed.org.ua/knigi/106-psihologija-psihiatrija/2018-zagalna-psihopatologija-buhanovskij-at-kutjavina
- http://ussf.kiev.ua/
- http://www.ikpp.npu.edu.ua/
- http://edu.resobr.ru/archive/year/articles/1910/
- http://www.mon.gov.ua/
- http://www.canada-ukraine.org/
- http://www.defectology.ru/
- http://www.education-inclusive.com/uk/project_rationale.php
- http://www.disabilitystudies.ca/
- http://ispukr.org.ua/institut_specialnoyi_pedagogiki_apn_ukrahtml