Основи психотренінгу осіб з ТПМ, напрям підготовки 6.010105 «Корекційна освіта» (логопедія; бакалавр)
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 2 | Залік |
6 | 2 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 8 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-41, ФПЛ-42 |
6 | 8 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-31, ФПЛ-32 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 20 | ФПЛ-41 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
ФПЛ-42 | доцент, доцент Андрейко Б. В. | ||
6 | 8 | ФПЛ-31 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
ФПЛ-32 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
Опис курсу
Мета. Теоретична, методична і практична підготовка студентів до проведення тренінгових занять з особами з важкими порушеннями мовлення. Засвоєння студентами знань про основи психотренінгу, різновиди, а також особливості його проведення для осіб з ТПМ. Прийняти участь у психотренінгу з елементами тренінгу сензитивності, в результаті чого отримати певний власний психологічний досвід, усвідомити та відчути закономірності функціонування людської психіки і навчитися активно взаємодіяти та впливати на психіку іншої особистості, враховуючи її потенційні, вікові та індивідуальні психологічні особливості, прогнозувати її поведінку та вчинки тощо.
Завдання:
- засвоєння знань та основних технологій групової роботи;
- розвиток навичок встановлення контакту, партнерської взаємодії, візуальної психодіагностики, конструктивного підходу у вирішенні проблем соціальної взаємодії осіб з ТПМ, покращення, корекція та розвиток власної комунікативної компетентності у системі міжособистісних взаємин;
- оволодіння уміннями побудови стратегії ефективної взаємодії, аргументації власної точки зору, прийняття рішень, знаходження компромісу, формування комунікативних вмінь і навиків у процесі спілкування;
- корекція, формування і розвиток установок, потрібних для успішного міжособистісного спілкування та розвиток здатності адекватного і повного пізнання себе та інших;
- отримання знань та навичок саморегуляції психічних станів та регуляції поведінки, формування окремих рис самокерованості особистості та навчання цих навичок осіб з ТПМ
- набуття вмінь та навичок планування, підготовки та проведення тренінгових занять для осіб з ТПМ.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати:
- специфічні особливості реалізації групових методів психологічної роботи з широкою категорією осіб, які мають ТПМ;
- основні переваги та ефективність групової роботи;
- динаміку розвитку тренінгових груп;
- особливості психосоціального розвитку осіб з важкими порушеннями мовлення та його корекції засобами психологічного тренінгу;
- основні методи групової роботи;
- різновиди сензитивності.
Уміти:
- підбирати інтерактивні ігри, різноманітні тренінгові вправи для розв’язання конкретних психологічних проблем осіб з ТПМ;
- застосовувати прийоми самостійного створення тренінгових технік;
- проводити та аналізувати тренінгові заняття;
- розробляти психотренінгові програми;
- складати плани психотерапевтичних занять;
- застосовувати методи тренінгу сензитивності;
- засвоїти вправи на зняття м’язового напруження;
- застосовувати дихальні вправи для наповнення легень повітрям, формування та розвитку легеневого дихання.
- мати стійке позитивне настановлення на іншу людину;
- орієнтуватися у власному досвіді спілкування, що є необхідною передумовою і складовою розвитку психологічної компетентності у міжособистісних взаємин.
Рекомендована література
Базова
- Джонсон, Девід В. Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування / Пер. з англ. В.Хомика. ‑ К.: Вид. дім «КМ Академія», 2003. – 288 с.
- Мельник Ю., Клім С. Енергія тренінгу. ‑ К.: Главник, 2008. ‑ с. 44 ‑ (серія «Бібліотечка соціального працівника»).
- Паламар О.М., Гребенюк Т.М. Основи психотренінгу осіб з порушеннями зору: опорний конспект. Навчальний посібник. – К., 2010. – 185 с.
- Психогимнастика в тренинге. Под ред. Н.Ю. Хрящовой. ‑ Спб.: «Ювента», И.Т., 1999, ‑ 256 с.
- Смит Г.К. Тренинг прогнозирования поведения: тренинг сенситивности: Пер. с англ. ‑ СПб.: Речь, 2001.
- Фопель К. Психологические группы: Рабочие материалы для ведущего: Практическое пособие: Пер. с нем. – 6-е изд. – М.: Генезис, 2008. – 256 с.: ил.
Допоміжна
- Алан Е. Айви, Мэри Б. Айви, Линк Саймэн-Даунинг. Психологическое консультирование и психотерапия. Методы, теории и техники: практическое руководство. – М.; 1999. – 487 с.
- Бачков И.В. Психологическии тренинг как средство развития професcионального самосознания педагогов //Школа здоровья. ‑ 1995. ‑ №3. ‑ С. 73 ‑ 84.
- Безпалько О., Едель С. Підготовка волонтерів до роботи з дітьми обмежених функціональних можливостей / Методичні рекомендації. // За ред. А.Й. Капської. ‑ К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. ‑ 412 с.
- Беседин А.Н. Липатов И. И., ТимченкоА.В., Шапарь В.Б. Книга практического психолога: Часть І. ‑ X. РИП «Оригинал», фирма «Фортуна пресе», ‑ 1996. – 424 с.
- Большаков В. Ю. Психотренинг: Социодинамика. Упражнения. Игрьі. -СПб.: «Социально-психологический центр», 1996. ‑ 380 с.
- Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості. ‑ Харків, 1996.
- Васильєв Н.Н. Тренинг преодоления конфликтов. – СПб: Речь, 2007. – 174 с.
- Василькевич Х.М., Козій М.В. Урок психологічного розвантаження в школі: Методичний посібник. – Львів: ЛДУ імені Івана Франка, 1999. – 43 с.
- Вачков И.В. Групповьіе методьі в работе школьного психолога: учебно- методическое пособие. – 2-е изд., доп. – М.: Ось-89, 2006. – 224 с. (Практическая психология).
- Вачков И.В. Основи технологии группового тренинга. Психотехники: Учебное пособие. ‑ 2-е изд., перераб. и доп. ‑ М.: Издательство «Ось-98», 2000. ‑ 224 с.
- Вачков И.В. Психология тренинговой работьі: Содержательньїе, организационньїе и методические аспекти ведення тренинговой группьі. – М.: Зксмо, 2007. -416 с.
- Высокиньска-Гонсер Т. Поведение группового психотерапевта //Групповая психотерапия /Под ред. Б.Д. Карвасарского, С. Ледера. ‑ М.: Медицина, 1990, ‑ С. 160 ‑171.
- Евтихов О.В. Практика психологического тренинга. ‑ СПб.: Издательство «Речь», 2004, ‑ 256 с.
- Емельянов Ю.Н. Активное социально-психологическое обучение. – Л.: Изд-во ЛГУ, 1985. – 168 с.
- Лабунская В.А. О структуре соціально-перцептивной способности личности // Вопросы психологии межличностного познания и общения. – Краснодар, 1983. С. 63 – 71.
- Ложкин Г.В., Пов’якель Н.И. Практическая психология конфликта: Учебн. пособие. – К.: МАУП, 2000. – 256 с.
- Мілютіна К.Л. Теорія та практика психологічного тренінгу: навч. посіб. – К.: МАУП, 2004. – 192 с.
- Пантюк Т.І., Невмержицька О.В., Пантюк М.П. Основи корекційної педагогіки: Навчально-методичний посібник. ‑ 2-ге видання, доповнене і перероблене. ‑ Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ,2009. ‑ 324 с.
- Петровская Л.А. Компетентность в общении: Социально-психологический тренинг. – М.: Изд-во МГУ, 1987. – 302 с.
- Прутченков А.С. Социально-психологический тренинг в школе. 2-е изд., дополи, и перераб. ‑ М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. ‑ 640 с.
- Психотерапевтическая энциклопедия / Под ред. Б.Д. Карвасарского. – СПб: Издательство «Питер», 2000. – 1024 с. – (Серия «Золотой фонд психотерапии»)
- Роджерс К.Р. Эмпатия // Психология эмоций. Тексты. – М.: МГУ, 1984. – С. 108.
- Рудестам К. Групповая психотерапия ‑ СПб.: Питер Ком, 1998 ‑ 384 с. ‑ (Мастера психологии).
- Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: Навч.посіб. ‑ К.: Вища школа, 2004.
- Allport G.W. Personality: A. Psychological Interpretation. N.Y., Henry Holt & Co, 1937, p. 513 ‑ 516