Основи психопатології та психотерапії (6.010105)
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 42 | доцент, доцент Андрейко Б. В. | ФПЛ-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 40 | ФПЛ-41 | доцент, доцент Андрейко Б. В. |
Опис курсу
Програма вивчення навчальної дисципліни «Основи психопатології та психотерапії», складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра 6.010105 «Корекційна освіта» (логопедія).
Предметом вивчення є симптоми та синдроми психопатологій та їх психотерапія.
Міждисциплінарні звʼязки: вікова психологія, педагогічна психологія, психодіагностика, корекційна педагогіка, логопсихологія, логопедія. олігофренопедагогіка, дисципліни фахового спрямування, психіатрія, патопсихологія.
Програма навчальної дисципліни складається з таких змістових модулів:
Змістовий модуль 1. Основні науково-методологічні положення психопатології та загальні засади психотерапії.
Змістовий модуль 2. Основні напрямки терапевтичної психології.
Змістовий модуль 3. Психічні патології особистості та їх психотерапія.
Метою викладання навчальної дисципліни є: сприяння засвоєнню студентами знань про основи психотерапії та різновиди психопатологій, їх симптоми та синдроми, розкрити зміст і сутність напрямків психотерапії та її застосування при психопатологіях.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
- Надати знання студентам про сутність психотерапії
- Ознайомити студентів із принципами надання психологічної допомоги залежно від терапевтичного напрямку
- Сформувати уявлення про симптоми та синдроми, види психопатологій та їх особливості.
- Сприяти засвоєнню знань та вмінь визначити, коли клієнту потрібен психіатр, а коли психолог, ідентифікувати необхідний вид і тип психотерапії залежно від психопатологій
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:
знати:
- основні поняття курсу
- методи психологічної діагностики психічної патології особистості
- причини та фази розвитку психопатологій
- симптоми та синдроми психічних патологій
- особливості розвитку розладів і їх функціонування
- основи засади здійснення психотерапії
- напрямки психотерапії
вміти:
- вільно володіти навчальним матеріалом
- складати плани психотерапевтичних занять
- володіти знаннями про екологічність професії
- здійснювати диференційований та індивідуальний підхід при вивченні психологічних патологій особистості
- розпізнавпти коли клієнту потрібен психіатр а коли психолог
- проводити дослідження психічних функцій дітей з особливими потребами;
- систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію, планувати та проводити дослідницьку роботу.
На вивчення дисципліни відводиться 144 години, 4 кредити ECTS.
Рекомендована література
Базова
- Астапов В. М. Функциональный подход к изучению состояния тревоги. Тревога и тревожность: хрестоматия / Сост. и общая редакция В.М. Астапова. – М.: ПЕР СЭ, 2008.– С. 151–160
- Астапов В.М. Введение в дефектологию с основами нейро- и патопсихологии / В.М. Астапов. – М.: Международная педагогичекая академия,1994. – 216 с.
- Бондаренко О.Ф. Психологічна допомога особистості. ‑ Харків, 1996.
3.Андрейко Б.В. Основні аспекти формування класифікації порушення розвитку дитини // Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Вип. 33. 2016. С. 24-34.
- 4. Андрейко Б.В. Психологічна допомога батькам дітей з порушенням розвитку // «Психологія і особистість»: зб. наук. праць, Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка. № 2 (10), ч. 2. 2016. С. 58-64.
- 5. Андрейко Б.В., Химко М.Б. Психотерапевтична робота з батьками дітей з особливими потребами та робота з проблемною поведінкою // Психологічний часопис. Науково-практичний журнал Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. №. 2(4). 2016. С. 31-43.
- 6. Андрейко Б.В., Островська К.О. Статистичні результати ефективності програми психологічних послуг для батьків дітей з особливими потребами у групах “взаємодопомоги” // Психологічний часопис. Науково-практичний журнал Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. № 5(9). 2017. C. 117-128.
- Андрейко Б.В., Островська К.О. Психотерапевтична робота з батьками дітей з особливими потребами з використанням короткотермінової терапії зосередженої на вирішенні BSFT//Психологічний часопис. Науково-практичний журнал Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. № 1(5). 2017. C. 5-17.
- 8. Andreyko B.V. The emotional state of parents in the structure of the stages of the experience of having a child with developmental disabilities // Journal of education culture and society. Wroclaw University. VOL 6, № 2. 2016. C. 150-157.
9. Бухановський А.Т., Кутявина Ю.А., Литвак М.О. Загальна психопатологія. 2003 р – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://emed.org.ua/knigi/106-psihologija-psihiatrija/2018-zagalna-psihopatologija-buhanovskij-at-kutjavina
- Мартинюк І.А. Патопсихологія. Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 208 с.
- Пантюк Т.І., Невмержицька О.В., Пантюк М.П. Основи корекційної педагогіки: Навчально-методичний посібник. ‑ 2-ге видання, доповнене і перероблене. ‑ Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ,2009. ‑ 324 с.
- Синьов В.М. Розумова відсталість як педагогічна проблема. Навчальний посібник. – К.:2007.
Допоміжна
- Алан Е. Айви, Мэри Б. Айви, Линк Саймэн-Даунинг. Психологическое консультирование и психотерапия. Методы, теории и техники: практическое руководство. – М.; 1999. – 487 с.
- Александров Я.А. Неврозы детей младшего школьного возраста / Я.А. Александров. ‑ СПб.: Диля, 2001. – 96с.
- Амосов Н.М., Никитина Л.А., Воронцов Д.Д. Страна детства. Сборник. – М.: Знание, 1991. – 288 с.
- Архангельский А.Е. Общая психопатология.Учебное пособие. – СПб.: Образование, 1994. – 154с.
- Асанова Н.К. Жестокое обращение с детьми: основные методологические вопросы, практические и правовые аспекты // Руководство по предупреждению насилия над детьми / Под ред. Н. К. Асановой. ‑ М.: ВЛАДОС, ‑ 2011. ‑ 342 с.
- Безпалько О., Едель С. Підготовка волонтерів до роботи з дітьми обмежених функціональних можливостей / Методичні рекомендації. // За ред. А.Й. Капської. ‑ К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. ‑ 412 с.
- Битенский В. С, Херсонский Б. Г. Мотивировка, условия, способствующие злоупотреблению наркотиками / Психологические исследования и психотерапия в наркомании. ‑ Л., 1989. ‑ С. 83 – 88.
- Бокий И. В., Рыбакова Т. Г. Семейная психотерапия в профилактике рецидивов алкоголизма / Психогигиена и психопрофилактика. ‑ Л., 1983. ‑ С. 32 ‑ 37.
- Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика: Монографія. ‑ К.: Редакція «Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України», 2000. – 302 с.
- Бондарчук О.І. Психологія сім’ї: Курс лекцій. ‑ К.: МАУП, 2001. ‑ 96с.
- Булахова Л.А., Зинченко С.Н., Кузнецов В.Н. Уход за больными в детском психиатрическом стационаре. – К.: Здоровье, 1989. – 111с.
- Варій М.Й. Психологія особистості: Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 592 с.
- Вроно М. Ш. Шизофрения у детей и подростков. ‑ М., ‑ 1971.
- Василюк Ф. Е. Психология переживания. Анализ преодоления критических ситуаций. – М.: МГУ, 1988. ‑ 216 с.
- Іванова І.Б. соціально психологічні проблеми дітей інвалідів.- К.: Логос, 2000.- 87с.-Быблыограф.: c. 79-86. С.21, 22.
- Карпа М. І. Особливості психосоціального розвитку сиблінгів дітей з психофізичними вадами : дис. …канд. псих. наук : 19.00.07 / Карпа Мар’яна Ігорівна. – К. , 2007. – 177 с.
- Клопота Є.А. Психологічні основи інтеграції в суспільство осіб з вадами зору: монографія – Запоріжжя, Запорізький національний університет, 2014. – 408с. С 245.
- Лапшин В.А., Пузанов Б.П. Основи дефектології.-М.:Просвещение, 1990, С. 21.
- Мастюкова Є.М. Они ждут нашей помощи / Є.М. Мастюкова, А. Г. Московкина.-М.: Педагогика,1997.-160c. С104 ].
- Островська К.О. Психологічні основи формування соціальних компетенцій дітей з аутистичними порушеннями : автореф. Дис. На здобуття наук. Ступеня д-ра психол. наук: спец. 19.00.08 / Катерина Олексіївна Островська . – Київ, 2013 . – 41 с.
- Кузнецова Л.В. Основы специальной психологии / Под ред. Л.В. Кузнецовой. — М., 2002. — С. 10.
- Наказна І.М. Основи клінічної психології та патопсихології : навч.посіб. / І.М. Наказна.-Ніжин:НДУ ім. М.Гоголя,2012.-306 с.192с].
- Сутність феномену порушеного розвитку.[Електронний ресурс]:Навчальні матеріали онлайн. 2010-2016. – Режим доступу до журналу.:http://pidruchniki.com/10561127/psihologiya/sutnist_fenomenu_porushenogo_rozvitku.
- Сорокин. В.М. Специальная психология. — СПб., 2003. — С.122.
- Церебральний параліч та інші органічні ураження головного мозку у дітей, які супроводжуються руховими порушеннями [Електроннийресурс]:Адаптована клінічна настанова. Наказ Міністерства охорони здоров’я 09.04.2013 № 286, 6с.Режим доступу.: http://www.dec.gov.ua/mtd/dodatki/2013_286/2013_286_akn_tserpar_dity.pdf
- Russman B. Evaluation of the child with cerebral palsy / B. Russman, S. Ashwal // Semin. Pediatr. Neurol. – 2004. – Vol. 11, № 1. – P.47-57].
Інформаційні ресурси
- http://westudents.com.ua/predmet/25-psiholog%D1%96ya.html
- http://medbib.in.ua/psihodinamicheskaya-psihoterapiya.html
- http://gestaltclub.com/articles/stati/obshchaya-psikhologiya/7774-kak-prinyat-vzroslenie-syna-7-obyazatelnykh-dejstvij-mamy http://p-for.com/book_270_glava_21_Tema_13._KHARAKTERISTIKA_OSNOV.html
- http://studentam.net.ua/content/view/3208/86/
- psyhelp.biz
- http://westudents.com.ua/glavy/80982-sutnst-obkt-predmet-psihoterap.html
- http://www.eurolab.ua/encyclopediaua/mental-diseases-ua/42244/
- http://emed.org.ua/knigi/106-psihologija-psihiatrija/2018-zagalna-psihopatologija-buhanovskij-at-kutjavina
- http://ussf.kiev.ua/
- http://www.ikpp.npu.edu.ua/
- http://edu.resobr.ru/archive/year/articles/1910/
- http://www.mon.gov.ua/
- http://www.canada-ukraine.org/
- http://www.defectology.ru/
- http://www.education-inclusive.com/uk/project_rationale.php
- http://www.disabilitystudies.ca/
- http://ispukr.org.ua/institut_specialnoyi_pedagogiki_apn_ukrahtml