Основи соціалізації осіб з інтелектуальною недостатністю та органічними ураженнями ЦНС
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 20 | професор Островський І. П. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 30 | професор Островський І. П. |
Опис курсу
Метою дисципліни “Основи соціалізації осіб з інтелектуальною недостатністю та органічними ураженнями ЦНС” є опанування складною інтегруючою дисципліною, що дає змогу простежити і зрозуміти складний процес соціальної адаптації та інтеграції індивіда в соціальний організм та поступове перетворення його на особистість. У змісті лекцій звертається увага, насамперед, на проблеми, які не висвітлюються або ж розглядаються в курсах “Спеціальної психології” та “Спеціальної педагогіки” поверхово. Це, зокрема, психологічні особливості соціалізації дітей з інтелектуальною недостатністю. У цьому контексті розглядаються особливості формування життєвих цінностей, самосвідомості, статевої ідентифікації, а також їх ролі у становленні особистості дитини з інтелектуальною недостатністю.
Завдання курсу є формування професійно-орієнтовного світогляду майбутнього соціально-корекційного педагога; розкриття сутності понять і термінів зазначеної тематики; формування ціннісного ставлення студентів до вітчизняного та зарубіжного досвіду соціалізації та соціальної адаптації особистості з інтелектуальною недостатністю.
Студенти повинні знати
- основні напрямки соціальної реабілітації осіб з інтелектуальною недостатністю;
- структуру, агенти та засоби соціалізації;
- форми соціалізації та існуючі концепції соціалізації;
- особливості набуття соціального досвіду дітьми з інтелектуальною недостатністю.
Студенти повинні вміти
– аналізувати програми соціальної підтримки дітей з інтелектуальною недостатністю,
– використовувати набуті знання у подальшій власній професійній діяльності.
Рекомендована література
Основна:
- Кравченко Т.В. Соціалізація дітей шкільного віку у взаємодії сім‘ї і школи: монографія / Інститут проблем виховання АПН України / Т.В.Кравченко. – К.: Фенікс, 2009. – 416 с.
- Олійник, Г. (2020). Особливості соціалізації дітей з особливими потребами у сучасному українському суспільстві. Social Work and Education. Vol. 7, No. 2. Ternopil-Aberdeen, 2020. pp. 178-185.
- Татьянчикова І.В. Соціалізація дітей з порушеннями інтелектуального розвитку : монографія. Слов’янськ : Вид-во Б.І. Маторіна, 2014. – 381с.
- Татьянчикова І.В. Соціалізація дитини з вадами розвитку: теорія, досвід, технології : монографія. Слов’янськ : Вид-во Б.І. Маторіна, 2017. 457 с..
- Харченко, Л. М. (2020). Соціальна адаптація дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі.
- Хохліна О.П. Забезпечення соціалізації дитини як мета діяльності спеціального освітнього закладу. Дидактичні та соціальнопсихологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі : наук.-метод. зб. Київ : Наук. світ, 2009. Вип. 11. С. 287–291.
Додаткова:
- Островська К.О. Формування соціальних компетенцій у дітей з розладами спектра аутизму. Розділ колективної монографії «Психологія професійної безпеки технології конструктивного самозбереження особистості» / за ред. Ж.Вірної. – Луцьк: Вежа-Друк, 2015. – С.578-587.
- Островська К. О. Соціальна адаптація дорослих осіб з загальними розладами розвитку : навч. посібник / К. О. Островська. – Львів : «Тріада плюс», 2012. – 576 с.
- Островська К. О. Соціальний супровід дітей з аутизмом під час навчання: навч. посібник / К. О. Островська, Ю. В. Рибак, У. Р. Мельник, Є. В. Гук, А. Б. Заплатинська, О. Г. Ферт. – Львів : «Тріада плюс», 2009. – 186 с.
- Островська К.О. Підтримане проживання неповносправних осіб у громаді. Навчальне видання/ К. О. Островська, І. П.Островський. – Львів, Тріада плюс, 2016. – 108 с.