Педагогічна антропологія (015 “Професійна освіта”)
Тип: На вибір студента
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
12 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
12 | 32 | професор Мачинська Н. І. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
12 | 16 | професор Мачинська Н. І. |
Опис курсу
Курс «Педагогічна антропологія» дозволяє узагальнити, інтегрувати і актуалізувати антропологічні знання, які студенти вже отримали, вивчаючи різні предмети психолого-педагогічного, культурологічного, філософського змісту. Він дозволяє також отримати сучасне уявлення про дитину як людину, її розвиток та виховання в просторі, часі і культурі, про найбільш продуктивні для сучасної педагогіки ідеології, стратегії і технології виховання. Актуальність вивчення курсу «Педагогічна антропологія» полягає у тому, що на початку ХХІ століття людина є об’єктом і суб’єктом педагогічної рефлексії, тому що саме від людини залежить вирішення всіх гуманітарних, екологічних та інших проблем людської спільноти. Ознайомлення з навчальним курсом надає студентам можливість окреслити способи формування людини як цілісної істоти під впливом педагогіки; обґрунтувати концепцію розвитку людини як цілісної, але водночас суперечливої істоти.
Мета курсу: поглибити і розширити професійну компетентність працівника освітньої сфери, узагальнити й систематизувати знання про людину як складну і багатогранну істоту.
Завдання курсу:
- сформувати в аспірантів основні гуманітарні цінності: життя, розвиток людини, культура, виховання тощо;
- навчити здобувачів освіти адекватно оцінювати значення своєї професійної діяльності, а також прищепити вміння бути відповідальним за її результати.
- дати уявлення про толерантність, корпоративні стосунки, ефективну взаємодію з колегами, ставлення до інших як до цілісної особистості;
- збагатити свідомість студентів гуманітарними і спеціальними знаннями, переплівши їх з культурною та педагогічною спадщиною;
- виробити навичку самоаналізу, розуміння свого внутрішнього світу.
Рекомендована література
Основна література:
1.Аносов І. П. Педагогічна антропологія : навч. посіб. / І. П. Аносов ; Мелітопольський держ. педагогічний ун-т. – К. : Твім інтер, 2005. – 264 с.
2.Аносов І.П. Людинознавство як основа антропологізації сучасного освітнього процесу // Теоретичні питання освіти та виховання: Зб. наук. пр. – К.: Вид. центр КДЛУ, НМАУ, 2002. – Вип. 23. – С. 15-18.
3.Вовк Х. Студії з української етнографії та антропології. – К.: Мистецтво, 1995. – 336 с.
4.Борисова О. Соціально-історична антропологія: навч. посібник / Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. — Луганськ : Альма-матер, 2007. — 328с.
Воронкова В.Г. Філософія. – К.:ВД «Професіонал», 2004. – 464 с.
Воронкова В.Г. Метафізичні виміри людського буття. – Запоріжжя: «Павел». 2000, – 176 с.
Воропаєва В.Г. Антропологічні засади дослідження людини як цілісної істоти: теоретико-методологічний аналіз. – Гуманітарний вісник ЗДІА, 2008. – Випуск 33. – С. 169-176.
Дворецька Г. В. Соціологія: Навч. посіб. – 2-е вид., перероб і допов. – К.: КНЕУ, 2002. – 471с.
Живага О., ДолинаЛ. Ідеї А.С. Макаренка в контексті сучасного підходу до створення виховної системи освітнього закладу / О. Живага, Л. Долина. – Витоки педагогічної майстерності. 2013. – Випуск 12. С. 75-84.
Макаренко А.С. Книга для батьків / А.С. Макаренко. – К.: Радянська школа, 1980. – 327 с.
Максакова В.И. Педагогическая антропология : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В.И. Максакова. – 5-е изд.., стер. – М. : Издательский центр «Академия», 2008. – 208 с.
Педагогічна антропологія : навч. посіб. / Алла Возняк ; Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. – Дрогобич : РВВ Дрогоб. держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка, 2011. – 190 с.
Педагогічна антропологія і вища школа : навч. посіб. для студ. ВНЗ / В.В. Приходько [и др.]; Національна металургійна академія України, Дніпропетровський гуманітарний ун-т. – Д. : Пороги, 2008. – 350 с.
Додаткова:
Аносов І.П. Педагогічна антропологія на шляху реформування сучасних освітніх систем // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. – К.–Запоріжжя, 2003. – Вип. 26. – С.12-21.
Бех. І.Д. Виховання особистості : у 2 кн. / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – Кн.1 : особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади. – 280 с.
Бех. І.Д. Виховання особистості : у 2 кн. / І.Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – Кн.2 : особистісно орієнтований підхід : науково-практичні засади. – 344 с.
Бех. І.Д. Молодший школяр у виховному просторі міжособистісних взаємин // Початкова школа. – 2000. №5. – С.1-3.
Леві-Строс К. Структурна антропологія / Зоя Борисюк (пер.з фр.). — 2.вид. — К. : Основи, 2000. — 391с.
Коджаспирова Г.М. Педагогическая антропология / Г.М. Коджаспирова : Учебное пособие. — М.: Гардарики, 2005. — 287 с.
Огаренко В. М., Малахова Ж. Д. Соціологія малих груп. – К., 2005.
Причепій Є.М., Чкерній А.М., Гвоздецький В.Д., Чекаль Л.А. Філософія. – К.: Видавничий центр «Академія», 2001.- 576 с.
Подольська Є.А.,Лихвар В.Д. Іванова К.А. Культурологія. Навчальний посібник: Вид. 2-ге, перероблене та доповнене. – К., Центр навчальної літератури, 2005. – 392 с.
Педагогічна антропологія : роб. навч. прог. [для студентів спеціальності 013 початкова освіта ІІ-й освітній рівень (магістерський) ] / уклад. С.П. Паламар. – Київський університет імені Бориса Грінченка, 2017.
Психологія: Підручник / Ю.Л. Трофімов та ін. – К., 1999. – С. 12-30
Сегеда С. Антропологія: Навч. посіб. для студ. гуманіт. спец. вищ. навч. закл. — К. : Либідь, 2001. — 335с.
Соціологія: Підручник для студ. вищ. навч. закл. / В. Г. Городяненка. К. – 559с.
Соціологія: Курс лекцій: Навч. посіб.длястуд. вищ. навч. закл. освіти / За ред. В. М. Пічі. – 2002. -310с.
Соціологія: короткий енцикл. словник / Під заг. ред.. В.І. Воловича. – К. : Укр. центр духовної культури, 1998. – 736с. 10. Філософія: Підручник / І. В. Бичко, І. В. Бойченко та ін. — К., 2001.
Філософія: Підручник // Под ред. І. Ф. Надольного — К., 2001.
Філософія: Підручник / За ред. М. І. Горлача, В. Г. Кременя, В. К. Рибалка. — Харків, 2000
Хоружа Л.Л. Гуманізація як системоутворюючий компонент реформування сучасної освіти і виховання / Освіта на Луганщині. – Луганськ, 2002. – №2(17). – С. 59-66.
Шмалєй С. В. Антропологія: Для студ. природничих спец. вищих навч. закл. / Херсонський держ. ун-т. — Херсон, 2006. — 46с.
Юрій М. Антропологія: навч. посібник. — К. : Дакор, 2008. — 421с.
Інтернет-джерела.
- https://uk.wikipedia.org/ (Вікіпедія)
- http://esu.com.ua/search_articles.php?id=43059 (Енциклопедія сучасної України)
- http://lcorp.ulif.org.ua/dictua (“Словники України”)
- www.rozum.org.ua (Словники он-лайн)
- http://slovo.ridne.net(Електронні версії словників термінографічної серії Слово Світ)
- http://www.slovnyk.net(Великий тлумачний словник сучасної української мови)
https://uk.wikipedia.org/wiki (Портал «Антропологія»)