Психологія вищої школи, управління та експертизи (А 1 Освітні науки)

Тип: Нормативний

Кафедра: загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
93Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
916доцент Субашкевич І. Р.ФПОМ-11

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
916ФПОМ-11доцент Субашкевич І. Р.

Опис курсу

Курс «Психологія вищої школи, управління та експертизи» призначено для магістрів спеціальності А 1 Освітні науки, для освітньої програми «Організація освітнього простору: управління та експертиза». Курс належить до нормативних дисциплін і передбачає формування професійних компетенцій, необхідних длявикладацької діяльності, а також роботи в напрямі планування та організації управління освітнього простору та експертизи. В курсі представлено огляд теоретичних основ, а також сучасних науково- педагогічних досліджень з психології вищої школи, знання з яких допоможуть розв’язувати складні задачіта практичні проблеми у професійно-педагогічній діяльності.

Метою викладання навчальної дисципліни «Психологія вищої школи, управління та експертизи» є набуття у студентами знань про головні засади та особливості освітнього процесу у вищій школі; формування вмінь та навичок професійно розв’язувати проблеми у педагогічній діяльності, здійснювати управлінську та експертну діяльність освітньому середовищі, застосовувати сучасні методи та підходи в освітній діяльності.

Цілі курсу:

  • Формування у студентів знань про психологічні особливості освітнього процесу вищої школи, психічного розвитку та пізнавальних процесів студентського віку, особливостей взаємодії студентської групи;
  • Засвоєння знань та вироблення професійних вмінь щодо організації навчального процесу у закладах вищої освіти;
  • Формування знань про психологічні засади та особливості управлінської діяльності в освітньому просторі;
  • Сформувати у студентів розуміння сутності та змісту експертної діяльності в освіті,
  • Формування вмінь критично аналізувати та професійно вирішувати різнопланові проблеми в процесі професійної освітньої діяльності.

Вивчення курсу забезпечує формування у здобувачів загальних та спеціальних компетентностей та програмних результатів навчання з Освітньої програми:

Загальні компетентності:

ЗК2 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК5. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК7.Здатність до міжособистісної взаємодії.

ЗК8. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо.

Спеціальні (фахові предметні компетентності спеціальності (СК)

СК2 Здатність застосовувати та розробляти нові підходи до вирішення задач дослідницького та/або інноваційного характеру в сфері освіти й педагогіки.

СК 3. Здатність враховувати різноманітність, індивідуальні особливості студентів у плануванні та реалізації освітнього процесу в закладі освіти.

СК 4. Здатність здійснювати експертизу та надавати консультації з питань освітньої політики та інновацій в освіті.

СК 6. Здатність управляти стратегічним розвитком команди в педагогічній, науково-педагогічній та науковій діяльності.

СК 7. Здатність критично осмислювати проблеми у сфері освіти, педагогіки й на межі галузей знань

СК 8. Здатність інтегрувати знання у сфері освіти/педагогіки та розв’язувати складні задачі  мультидисциплінарних та міждисциплінарних контекстах.

Програмні результати навчання:

РН 3. Формувати педагогічно доцільну партнерську міжособистісну взаємодію, здійснювати ділову комунікацію, зрозуміло і недвозначно доносити власні міркування, висновки та аргументацію з питань освіти і педагогіки до фахівців і широкого загалу, вести проблемно-тематичну дискусію.

РН 5. Організовувати освітній процес на основі студентоцентрованого, компетентнісного, контекстного підходів та сучасних досягнень освітніх наук, управляти навчально-пізнавальною діяльністю, об’єктивно оцінювати результати навчання здобувачів освіти.

РН 7. Створювати відкрите освітньо-наукове середовище, сприятливе для здобувачів освіти та спрямоване на забезпечення результатів навчання.

РН 8. Розробляти і викладати освітні курси в закладах вищої освіти, використовуючи методики, інструменти і технології, необхідні для досягнення поставлених цілей.

РН 10. Приймати ефективні, відповідальні рішення з питань управління в сфері освіти/педагогіки, зокрема у нових або незнайомих середовищах, за наявності багатьох критеріїв та неповної або обмеженої інформації.

РН 15. Розвивати професійну відповідальність та ініціативу у напрямах організації, управління й забезпечення якості освітнього процесу в автономному режимі та в співпраці.

Рекомендована література

Основна:

  1. Адізес І. Командне лідерство. Як керувати сильними менеджерами. /Адізес І. – В-тво «Наш Формат», – 304 с.
  2. Виноградова В.Є., Юрченко В.І. Психологія вищої освіти: теоретичні та практичні аспекти: навч. посіб. / Вікторія Євгенівна Виноградова, Віктор Іванович Юрченко. К.: Каравела, 2018. – 296 с.
  3. Освітологія: підготовка експертів у галузі освіти: навчально-методичний посібник / За ред. В. О. Огнев’юка; Авт. кол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, О. Б. Жильцов, Л. В. Козак, О. М. Кузьменко, І. І. Тригуб, М. М. Галицька, Н. П. Мазур, Н. А. Побірченко, В. О. Рябенко, М. Зельман, О. О. Коцур . – К. : ТОВ «Видавниче підприємство «Едельвейс», – 464 с.
  4. Постоян Т. Г. Психологія управління : навч. посібн./ Постоян Т. Г. – Одеса : Університет Ушинського, – 195 с.
  5. Психологія вищої школи : підручник / О. І. Власова, В. А. Семиченко, С. Ю. Пащенко, Я. Г. Невідома. – За ред. О. І. Власової. – К. : ВПЦ “Київський університет”, – 405 с.
  6. Психолого-педагогічна експертиза [Електронний ресурс] : хрестоматія / Укладачі: С. П. Дерев’янко, Ю. В. Примак – Чернігів : Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2021. – 280 с.
  7. Подоляк Л.Г., Юрченко В.І., Психологія вищої школи: Підручник. – 5-те вид., випр. і доп. –К.: Каравела,– 360 с.
  8. Токарева Н. М. Психологія управління освітнім процесом у сучасному суспільстві : підручник [для магістрантів закладів вищої освіти педагогічного профілю] / Токарева Н. М. – Частина І. Кривий Ріг : ТОВ НВП «Інтерсервіс», 2020. – 607 с.

 Допоміжна:

  1. Грабовська С.Л. Психологічні аспекти комунікаційного менеджменту організації: навч. посібник / С. А. Грабовська. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2014. – 456 с.
  2. Зайченко І.В., Теслюк В.М., Каленський А.А. Основи педагогічної майстерності та етика викладача вищої школи: підручник / За ред. проф. І.В. Зайченка. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. – 484 с
  3. Кайдалова Л.Г. та ін. Педагогіка та психологія вищої школи: навч. посібник / Л.Г, Кайдалова, Н.В.Альохіна, Н.В. Шварц, І.С. Сабатовська-Фролкіна. Харків : НфаУ, 248 с.
  4. Коберник О. М. Менеджмент в освіті : навчальний посібник. / О. М. Коберник, М. І. Гагарін // 3 вид. Умань : ВПЦ «Візаві». – 242 с.
  5. Мармаза О.І. Менеджмент освітньої організації / О. І. Мармаза // Х.: ТОВ «Щедра садиба», – 126с.
  6. Мартинець Л. А. Управлінська діяльність керівника навчального закладу : [навч. посібн.] / Л. А. Мартинець. – Вінниця, – 196 с.
  7. Субашкевич І. Р. Особливості комунікативних здібностей студентів педагогічних спеціальностей [Електронний ресурс] / І. Р. Субашкевич, М. Б. Лущик // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Випуск №70, Том 4. – 2020. – С.135-139. – Режим доступу до ресурсу: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/index.php/archiv?id=124.
  8. Ходаківський Є. І. Психологія управління. 5-те вид. перероб. та доп. Х-69 [текст] Підручник. / Є. І. Ходаківський, Ю. В. Богоявленська, Т. П. Грабар. – К.: Центр учбової літератури, – 492 с.
  9. Iryna Subashkevych. Study of the features of academic procrastination of youth students. SOCIO-ECONOMIC RELATIONS IN THE DIGITAL SOCIETY. Volume 3 (49), 2023. Р. 86-96. https://doi.org/10.55643/ser.3.49.2023.511

Інтернет-ресурси

  1. Верховна Рада України. Закон про освіту. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/stru (дата звернення: 09.2019)
  2. Закон України «Про вищу освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
  3. Коростіль Л.А. «Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії» ttps://narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229.
  4. Методичний посібник «Роз’яснення щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми»https://naqa.gov.ua/2024/12/%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA-%D1%80%D0%BE%D0%B7%D1%8F%D1%81%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%89%D0%BE/

Силабус: 2025-2026 н.р.

Завантажити силабус