Сенсорні системи та їх порушення

Тип: Нормативний

Кафедра: спеціальної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
15Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116Сайко Х. Я.ФПЛ-11, ФПЛ-12, ФПК-11

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
132ФПЛ-11Мілян А. М.
ФПЛ-12Мілян А. М.
ФПК-11Сайко Х. Я.

Опис курсу

Курс «Сенсорні системи та їх порушення» призначений для формування і розвитку у студентів – майбутніх фахівців компетенцій, необхідних для роботи з дітьми із порушеннями сенсорних систем (слухової зорової, рухової та ін., проводити ранню діагностику та корекцію порушень у розвитку… Навчальним планом передбачено в рамках курсу 90 годин  аудиторних занять (32 год. лекцій та 16 год. практичних) і 42 годин самостійної роботи для студентів четвертого курсу.

Метою вивчення дисципліни є: висвітлення закономірностей і особливостей розвитку, виховання та навчання дітей з мовленнєвими та сенсорними порушеннями, у яких внаслідок фізичного або морфологічного порушення порушується нормальний хід загального розвитку. Показати, що такі відхилення в розвитку, а саме: стійкі порушення слухової функції (глухі, туговухі); порушення зору (сліпі та слабозорі); важкі порушення мови; комплексним порушенням ряду функцій (сліпоглухі діти, у яких порушення слуху або зору поєднується зінтелектуальними порушеннями, що викликано хвороботворним впливом і викликає необхідність створення спеціальних умов для навчання та виховання таких дітей).

Рекомендована література

.Березан О. І. Неврологічні основи логопедії: Навчальний посібник для студентів спеціальності 6.010100 – «Корекційна освіта» / О. І. Березан. – Полтава : Друкарня ПП Ткалич А.М. – 2008. – 92 с.

2.Логопедія : підручник / за ред. М. К. Шеремет. – 3-є вид., перер. та допов. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2010. – 672 с.

3.Мовленнєва і сенсорна системи та їх порушення. Навчальний посібник (за напрямом підготовки «Корекційна освіта») / Укл. Дегтяренко Т.М., Лобанова О.В., Дудченко І.О. – Суми, СумДПУ ім.. А.С. Макаренка, 2021. – 416 с.

  1. Пашковський В. М. Методична розробка для самостійної роботи студентів. Вікові особливості зорового, слухового, вестибулярного, смакового, нюхового аналізаторів. симптоматика їх порушень в залежності від рівня ураження / В. М. Пашковський. – Чернівці, 2009 р. – С. 12.
  2. 5. Пліска О. І. Фізіологія вищої нервової діяльності та сенсорних систем: Посібник. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – 285 с.
  3. Островська К. О. Аутизм: проблеми психологічної допомоги. Навчальний посібник, 2006. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. – 110 с.
  4. Островська К. О.Особливості профорієнтації підлітків з аутизмом/ К. О. Островська, І. П. Островський, Х. Я. Сайко // Проблеми сучасної психології. – 2018. – Вип. 39. – С. 206-220.
  5. 8. Островська К.О. Психологічні основи формування соціальних компетентностей дітей з аутистичними порушеннями: Дис. на здобуття наук. ст. доктора пс. наук, Київ, 2013. – 465 с.

Семенович І. М. Дитяча патопсихологія. Діагностика и корекція / І. М. Семенович. − К., 2004. − 325 с.

  1. Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина І. Загальні основи корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – 238с.
  2. Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина 2. Навчання і виховання дітей. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. – 224 с.
  3. Синьова, Є. П. Тифлопсихологія. Психологічні особливості людей з глибокими порушеннями зору : підручник / Є. П. Синьова. – К. : «Знання», 2008. – 365 с.
  4. Технології психічної інтеграції дітей з аутизмом: у 2–х т. / за ред. В. Бондаря, В. Засенка, В. Тарасун.– Т. І: Формування передумов навчально-пізнавальної діяльності у дітей з аутизмом. – К.: [б. в.], 2006. – 273 с.
  5. Хоменко П. В. Вікові особливості моторики людини: Навчальний посібник / П. В. Хоменко. – Полтава, 2005 – С. 28.
  6. 14. Шеремет М. К. Корекція просодичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку з дизартрією: навч.-метод. посіб. / М. К. Шеремет, О. В. Боряк. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – 192 с.
  7. 15. Шеремет М. К Проблеми та перспективи спеціальної освіти: // 36. наук. Пр. Кам’янець-Подільського державного університету: серія соціально-педагогічна; випуск 7 / За ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошинський В. С, 2007. – С. 101 – 103.
  8. Шульженко Д. І. Підготовка вчителів загальноосвітніх закладів до конструювання роботи з аутичними дітьми / Д. І. Шульженко // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: наук.-метод. зб. / за ред. В. І. Бондаря, В. В. Засенка. – К.: Наук. світ, 2005. – Вип. 6. – С. 228–231.
  9. Abraira VE, Ginty DD. The sensory neurons of touch. Neuron. 2013 Aug 21;79(4):618-39. [PMC free article] [PubMed]
  10. Basbaum AI, Bautista DM, Scherrer G, Julius D. Cellular and molecular mechanisms of pain. Cell. 2009 Oct 16;139(2):267-84. [PMC free article] [PubMed]
  11. Catala M, Kubis N. Gross anatomy and development of the peripheral nervous system. Handb Clin Neurol. 2013;115:29-41. [PubMed]
  12. Delhaye BP, Long KH, Bensmaia SJ. Neural Basis of Touch and Proprioception in Primate Cortex. Compr Physiol. 2018 Sep 14;8(4):1575-1602. [PMC free article] [PubMed]
  13. Dubin AE, Patapoutian A. Nociceptors: the sensors of the pain pathway. J Clin Invest. 2010 Nov;120(11):3760-72. [PMC free article] [PubMed]

Guy B, Zhang JS, Duncan LH, Johnston RJ. Human neural organoids: Models for developmental neurobiology and disease. Dev Biol. 2021 Oct;478:102-121. [PMC free article] [PubMed]

  1. Mazet F. The evolution of sensory placodes. ScientificWorldJournal. 2006 Apr 04;6:1841-50. [PMC free article] [PubMed]

23.Oliver KM, Florez-Paz DM, Badea TC, Mentis GZ, Menon V, de Nooij JC. Molecular correlates of muscle spindle and Golgi tendon organ afferents. Nat Commun. 2021 Mar 01;12(1):1451. [PMC free article] [PubMed]

  1. Suarez-Rodriguez V, Fede C, Pirri C, Petrelli L, Loro-Ferrer JF, Rodriguez-Ruiz D, De Caro R, Stecco C. Fascial Innervation: A Systematic Review of the Literature. Int J Mol Sci. 2022 May 18;23(10) [PMC free article] [PubMed]
  2. Suazo I, Vega JA, García-Mesa Y, García-Piqueras J, García-Suárez O, Cobo T. The Lamellar Cells of Vertebrate Meissner and Pacinian Corpuscles: Development, Characterization, and Functions. Front Neurosci. 2022;16:790130. [PMC free article] [PubMed]
  3. . Zimmerman A, Bai L, Ginty DD. The gentle touch receptors of mammalian skin. Science. 2014 Nov 21;346(6212):950-4. [PMC free article] [PubMed]

Силабус:

Завантажити силабус