Теорія та методика екологічної освіти дошкільників

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
8Денисяк  . В.ФПД-41, ФПД-42

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
8ФПД-41Денисяк  . В.
ФПД-42Денисяк  . В.
ФПД-41зДенисяк  . В.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) // Наказ МОН №33 від 12.01.2021/

https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

  1. Богуш А. М., Гавриш Н. В. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. – К.: Видавничий Дім „Слово”, 2008. – 408 с.
  2. Гладченко О.М. Ознайомлення дошкільників із навколишнім світом. До Базової програми „Я у Світі” / О.М. Гладченко. – Х.: Видавнича група „Основа», 2011. – 191 с.
  3. Горопаха Н. М. Методика ознайомлення дітей з природою. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2012. – 432 с.
  4. Джура Н. М. Інноваційні технології навчання в системі шкільної екологічної освіти : навчально-методичний посібник. – Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2016. – 104 с.
  5. Білан О. І. Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля». – Тернопіль: Мандрівець, 2017. – 256 с.
  6. Плохій З. П. Формуємо екологічну компетентність молодшого дошкільника: навч.-метод. посіб. до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». – К.: Світич, 2010. – 144 с.
  7. Дивний світ природи (заняття з екологічного виховання) // Бібліотека вихователя дитячого садка. – № 13 – 14. – 2006. – С. 80.
  8. Лисенко Н. В. Теорія і практика екологічної освіти: дошкільник-педагог. Навчально-методичний посібник для ВНЗ. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. – 400 с.
  9. Поніманська Т.І., Дичківська І.М. Дошкільна педагогіка. Практикум. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів, спеціальність «Дошкільне виховання». – К.: Видавничий Дім „Слово”, 2007. – 352 с.
  10. Яришева Н. Ф. Екологічне виховання дошкільників. – К.: Шкільний світ, 2001. – 55 с.
  11. Загородня Л. Теорія та методика формування природничо-екологічної компетентності в дошкільників: курс лекцій Глухів 2023. 379 с.

Додаткова:

  1. Бєлєнька Г. В. Змалку ближче до природи // Дошкільне виховання. – №6. – 2004. – С. 7 – 10.
  2. Бєлєнька Г. В., Конюхова Т. Авторські казки про природу як засіб

формування основ екологічного світогляду у дітей  дошкільного віку // Наука і сучасність. – № 43. – 2004.

  1. Бусленко В. Організація еколого-оздоровчої роботи в дошкільному

навчальному закладі // Дитячий садок. – №45 – 46. – 2004. – С. 21 – 23.

  1. Взаємодія дитячого садка і сім’ї з питань екологічного виховання //

Дитячий садок. – 2005, № 25 – 26. – С. 50 – 67.

  1. Виховуємо захисників природи // Бібліотека вихователя дитячого

садка. № 3 – 4. – 2006. – С. 114 – 120.

  1. Глухова Н. Емоційне спілкування дитини з природою як умова творчого осягнення світу // Дошкільне виховання. – № 10. – 2001. – С. 8 – 9 .
  2. Глухова Н. Є. Екологічна стежина в дитячому садку. – К.: Шкільний світ, 2001. – 54 с.
  3. Глухова Н. Перший крок до природи // Дошкільне виховання. – № 3. – 2005.
  4. Глухова Н. Стан довкілля – турбота кожного із нас // Дитячий садок. – № 25 – 26. – 2004. – С. 44 – 49.
  5. Джура Н. М. Природознавча компетентність як складова професійної підготовки фахівців у галузі дошкільної освіти // Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. – Вип. 5.
  6. Хом’як Л. А., Джура Н. М. Використання методики ТРВЗ для формування природничо-екологічних навичок дітей дошкільного віку // Міжнародна науково-практична конференція «Традиції та новації у сфері педагогіки та психології» : збірник тез 5–6 лютого 2021 року м. Київ.
  7. Джура Н. М., Нагірнич О. М. Формування екологічної компетентності як складової професійної підготовки магістрів освіти // Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. № 3 (2020 р.) ISSN 2522-4360.
  8. Джура Н. М. Пристайко М. Ю. Формування екологічної свідомості дітей дошкільного віку // SWorldJournal,Issue №6, Part 4, №06-04 (2020), December 2020. – С. 69-72.
  9. Шкодин І. В., Джура Н. М. Еколого-розвивальне середовище для формування екологічної компетентності дошкільників // Психологія і педагогіка в системі сучасного гуманітарного знання XXI століття: збірник тез міжнародної науково-практична конференція (м. Харків, Україна, 11-12 грудня 2020 р.). – Харків : Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2020. – С. 44 – 47.
  10. Воробей Г. Є. Екологічне виховання дітей з допомогою казок В. Сухомлинського // Бібліотека вихователя дитячого садка. № 23. – 2005.
  11. Дяченко Т. Мандруємо екологічного стежиною // Дошкільне виховання. – № 5. – 2002. – С. 28.
  12. Екологічна мандрівка // Бібліотека вихователя дит. садка. – № 11. – 2004. – С. 14 – 16.
  13. Кот Н. М. Спільна робота дитячого закладу та сім’ї з екологічного виховання дошкільників // Додаток до газети «Дитячий садок». – №45 (14). – 2001.
  14. Лисенко Н. В. Практична екологія для дітей. – Ів.-Франківськ: Сіверсія, 1999.
  15. Лисенко Н. Використання спостережень в роботі з екологічного виховання дошкільників // Дитячий садок. – 2004. – № 25 – 26. – С. 10 – 44.
  16. Лохвицька Л. В. Створення навчально-ігрового довкілля для пізнавального розвитку дошкільника // Кроки до компетентності та інтеграції в суспільство. – К.: Контекст, 2006. – С. 219 – 222.
  17. Лохвицька Л. В. Дошкільникам про основи здоров’я: навч.-метод. посіб. / Л. В.Лохвицька, Т. К.Андрющенко. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 176 с.
  18. Любарова В. М., Марковська Т. В. Привабливий світ кімнатних рослин. – К.: Шкільний світ, 2000. – 55 с.
  19. Мечник Л. А. Природа України. – Тернопіль, 1996.
  20. Пащенко О. І. Вивчаємо тварин з ейдетикою // Дошкільне виховання. – №7. – 2011. – С. 24 – 26.
  21. Радченко Т. Нетрадиційні форми екологічної освіти і виховання // Рідна школа. – 1999. – №5. – С. 75 – 76.
  22. Романовська Д. Світ навколо нас – і я його частинка. Еколого – психологічний тренінг // Психолог. – 2006, № 21. –  С.16 – 24.
  23. Скребець В. Екологічна психологія // Психолог. – № 9, 2006. – С. 5– 7.
  24. Согур Л. Н. Ігрові форми ознайомлення дітей з природою // Організація ігрової діяльності. – К.: Слово. – № 45. – 2010.
  25. Федієнко В. В. Вивчаємо природу рідного краю. – Харків, 2001.– 24 с.
  26. Яришева Н. Ф. Цільові прогулянки до парків та скверів // Дошкільне виховання. – №3. – 2003. – С. 7 – 12.
  27. Богуш А. М., Лисенко Н. В. Українське народознавство в дошкільному закладі. – К.: Вища школа, 2004. – 407 с.
  28. Денисяк Ю. Котик А. Аксіологічні засади екологічного виховання учнів початкової школи. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції . Зб. наук. праць. Переяслав, (30 вересня 2021). Вип. 75. С.155-158.
  29. Денисяк Ю., Луць Г. Підготовка педагогів-дошкільників до реалізації завдань екологічного виховання в закладі дошкільної освіти. Labyrinths of Reality: Collection of scientifical works: based on materials of the XIII International scientific and practical conference. (October 14-15, 2021), Issue8(13), Canada С. 35-38.
  30. Пантюк Т., Денисяк Ю., Русин Т. Формування дослідницької компетентності дитини-дошкільника засобами ігрової діяльності. Практико-орієнтований підхід до розвитку педагогічної та психологічної освіти в міждисциплінарному дискурсі:зб.тез доп. Всеукраїнська науково- практична конференція (13 жовтня 2022), Миколаїв: МНУ імені В.О. Сухомлинського, 2022. С. 160-163.

Інтернет-ресурси:

Як тварини готуються до зими https://www.youtube.com/watch?v=-un1dGidtks

Спецпроєкт “Рецепти росту” https://www.youtube.com/watch?v=fCa0juyCmn

Відеозаняття https://youtu.be/rG_5wpWr-FQ

https://www.youtube.com/watch?v=B9R8Dt26ghQ

Відеоігри https://www.youtube.com/watch?v=7QxMAzlwH3M

Відеогра https://www.youtube.com/watch?v=94tvAu-Mac4

Відеогра з горішками https://www.youtube.com/watch?v=xy6f_zb5dno

Відеогра з цеглинками https://www.youtube.com/watch?v=qcSaEM5PhvA

Надихаємо на дії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.esd.org. ua/node/331

Освіта для сталого розвитку в дії http://www.esd.org.ua/node/892

http://www.ecoosvita.org.ua/

Концепція регіональної системи освіти для сталого  розвитку http://dea.gov.ua/chapter/koncepciya_regional4noi_sistemi_osviti_dlya_stalogo_rozvitku

Силабус:

Завантажити силабус