Тифлопедагогіка та сурдопедагогіка (нова)
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 8 | 10 | доцент Шевченко В. М. | ФПК-41, ФПЛ-41з, ФПЛ-41 |
Опис курсу
Метою викладання є озброєння студентів теоретичними знаннями і практичними навичками навчання і виховання сліпих та слабозорих учнів, глухих та слабочуючих дітей. формування у студентів умінь вільно користуватися методами та прийомами навчання та виховання в залежності від особливостей психофізичного розвитку цієї категорії дітей.
Завданнями вивчення дисципліни є:
– проаналізувати закономірності функціонування системи спеціальної освіти і її складових на сучасному етапі (в України та світі);
– ознайомити з технологіями, формами організації, методами, засобами навчання і виховання осіб з порушеннями зору та слуху;
– сформувати практичні навички та вміння визначати зміст, методи і оптимальні структурно-організаційні форми здійснення професійної діяльності тифлопедагогів та сурдопедагогів у спеціальних навчальних закладах;
– ознайомити з методами, зокрема інноваційними, проектування індивідуальної освітньої траєкторії учнів з порушеннями зору та слуху у просторі спеціальної освіти;
– практично опанувати сучасні технології розробки освітніх програм для осіб із порушенням зору та слуху;
– сформувати філософсько-ідеологічні засади особистісного ставлення студентів до осіб із порушенням слуху та зору, готовність здійснювати заходи щодо подолання в суспільстві стигматизуючих установок, запобігання стереотипних поглядів;
– організувати самостійну роботу студентів щодо закріплення та розширення наукових знань з дисципліни за підручниками, навчальними і методичними посібниками, періодичними виданнями з фаху, іншими літературними джерелами;
– сформувати теоретичні та практичні навички викладання тифлопедагогіки і сурдопедагогіки у ЗВО.
За результатами вивчення дисципліни студенти повинні знати:
– особливості корекційно-розвиткової роботи з дітьми з порушенням зору та слуху в умовах спеціальної та інклюзивної освіти;
– процес розвитку, навчання, виховання осіб із порушенням зору та слуху;
– специфіку професійно-педагогічної діяльності педагога в галузі спеціальної освіти;
– сучасні технології супроводу осіб із порушеннями зору та слуху.
– теоретико-методологічні основи викладання тифлопедагогіки і сурдопедагогіки у ЗВО.
За результатами вивчення курсу «Тифлопедагогіка і сурдопедагогіка» студент повинен оволодіти наступними вміннями:
– визначати відмінності навчання, виховання, розвитку та соціальної адаптації осіб із порушенням зору, та слуху як в спеціальних (корекційних) освітніх установах, так і в умовах структур охорони здоров’я, соціальних структур, зокрема в освітніх установах, які реалізують програми спеціального та інклюзивного навчання;
– аналізувати та використовувати на практиці новітні технології супроводу спеціального навчання осіб з порушенням зору та слуху.
– здійснювати психолого-педагогічний та соціальний супровід осіб з порушенням зору та слуху;
– консультувати членів сімей осіб з порушенням слуху та зору щодо проблем навчання, виховання, розвитку на основі комплексного підходу до реабілітаційного процесу;
– взаємодіяти з різними освітніми та соціальними установами щодо реалізації просвітницької роботи з дітьми з порушенням зору та слуху та їх сім’ями;
– культивувати толерантне відношення до осіб з порушенням зору та слуху в громаді;
– збирати, аналізувати, систематизувати інформацію в сфері професійної діяльності;
– працювати з навчальною та науковою літературою зі спеціальної та інклюзивної освіти;
– орієнтуватися в колі проблем сучасної спеціальної педагогічної теорії, аналізувати реалізацію основних закономірностей і принципів навчання та виховання в реальній педагогічній практиці осіб з порушенням зору та слуху, обирати відповідно до педагогічної ситуації необхідні методи навчання та виховання, аналізувати ефективність їх застосування тощо;
– викладати тифлопедагогіку та сурдопедагогіку як дисципліну у ЗВО.
Рекомендована література
Базова література:
- Паламар О.М. Навчання основ граматики та правопису дітей з порушеннями зору: Навч. посіб. – К.: 2009. – 106 с.
- Комплексна програма корекційних занять (розвиток та дорозвиток психічних і сенсорних функцій, соціально-побутове орієнтування, просторове орієнтування та мобільність). Підготовчий, 1-4 класи для загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей. – К.: Інкунабула, 2008.
- Синьова Є.П. Тифлопедагогіка. Теорія виховання сліпих та слабозорих дітей. – Київ, 2009. – 212с.
- Синьова Є.П. Тифлопсихологія: Підручник.- К.: Знання, 2008. -365 с.
- Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими потребами та організація їхнього навчання. – К:. – 2010.
- Малихін О.В. та ін. Методика викладання у вищій школі: Навчальний посібник / О.В. Малихін, І.Г. Павленко, О.О. Лаврентьєва, Г.І. Матукова. – К.: КНТ, 2014. – 262 с.
- Миронова С.П. Підготовка вчителів до корекційної роботи в системі освіти дітей з вадами інтелекту. Монографія. – Кам’янець-Подільський: абетка-Нова, 2007. – С.202-207.
- Модернізація вищої освіти України і Болонський процес / Укл. М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, К. М. Левківський, Ю. В. Сухарніков. – К.: Вид-во НМЦВО МОНУ, 2004. – 24 с.
- Морзе Н. В. Дистанційна технологія як основа сучасних інформаційних технологій у навчанні // Нові технології навчання: Наук.- метод. зб. – К: Наук.-метод. центр, 2001. – Вип. 30. – С. 32 – 43
- Підготовка до школи дітей з особливими потребами в умовах сім’ї: поради батькам / В.І. Бондар та інші; за ред. В.І. Бондаря, В.В.Засенка. – К.: Наук, світ, 2005. – 256 с.
- Синьов В., Шевцов А. Нова стратегія розвитку корекційної педагогіки в Україні // Дефектологія. – 2004. – №2. – С.6-10.
- Синьов В.М. До побудови загальної теорії корекційної педагогіки: визначення предмету науки / Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №19.Корекційна педагогіка та психологія: зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. – №1. – 299 с.
Допоміжна література:
- Федорець П.С., Дувалкіна Т.В. Навчання просторовому орієнтуванню інвалідів по зору: Навчальний посібник. -К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2007. -118 с.
- Дегтяренко Т.М., Вавіна Л.С. Корекційно-реабілітаційна робота в спеціальних дошкільних закладах для дітей з особливими потребами: Навчальний посібник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. – 302 с.
- Свиридюк Т.П. та ін. Програма та короткий зміст корекційної роботи зі слабозорими дітьми дошкільного віку. – Кіровоград, 1994. – 126 с.
- Спеціальна педагогіка: Понятійно-термінологічний словник / За редакцією В.І.Бондаря. – Луганськ, 2003. – С. 407.
- Байкіна Н. Мовне забезпечення корекційного процесу на навчально-тренувальних заняттях із глухими підлітками. Індив. методики адаптивної фізичної культури для осіб із сенс. порушеннями: навч. посібник. / Н. Байкіна, С. В. Кульбіда. — Запоріжжя: ЗНУ, 2014. — С. 303–425.
- Дитина з порушеннями слуху. С. Литовченко, В. Жук, О. Таранченко. — 2018.
- Заяць Т. М. Роль навчального тексту у розвитку комунікативної діяльності учнів з особливими освітніми потребами. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції «Психолого-педагогічні стратегії безбар’єрного освітнього середовища для дітей з порушеннями зору» 12 березня 2019 року, м. Київ. — К. : Інтерсервіс. С. 9–11.
- Зборовська Н., Кульбіда С. Особливості лінгвістичного дослідження української жестової мови у доробку Р. Г. Краєвського. Жестова мова й сучасність: Збірник наукових праць. — Вип. 2. — К., 2007. — С. 197–210.
- Іванюшева Н. В., Кульбіда С. В. Особливості застосування двомовних програм як інструмент збереження мови лінгвістичної меншини: Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць: Вип. 4. Частина 4. Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2013. 25–33. — Режим доступу http: //www.irbis-nbuv.gov.ua 6.Закон «Про освіту» № 2145 від 5.09. 2017. Стаття 7. — Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19
- Малинович Л. М. Наступність у роботі дошкільного закладу і школи: Зб. матер. Всеукр. Х ювілейних читань з проблеми «Сурдопедагогічна наука як складова Європейської цивілізації», 27.05.2009 р., — К., 2009. С. 74–81.
Матеріали
Інтернет-ресурси:
- mon.gov@ua
- http://ispukr.org.ua/
- https://pedcollege.lnu.edu.ua/
- https://fsio.npu.edu.ua/
- http://fkspp.kpnu.edu.ua/
- https://il.kubg.edu.ua/
7. http://www.slavdpu.dn.ua/index.php/fakultety-ta-kafedry-2/sotsialnoi-osvity