Вікова та педагогічна психологія
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 5.5 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 48 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-11, ФПК-11, ФПЛ-11з, ФПЛ-12, , |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 48 | ФПЛ-11 | доцент Сікорська Л. Б. |
ФПК-11 | доцент Сікорська Л. Б. | ||
ФПЛ-11з | доцент Сікорська Л. Б., доцент Сікорська Л. Б. | ||
ФПЛ-12 |
Опис курсу
Мета. Отримання і засвоєння знань в галузі вікової та педагогічної психології щодо вікових закономірностей й механізмів функціонування людської психіки та організму, а також формування знань, умінь і навичок правильно інтерпретувати, враховувати і використовувати у своїй практичній діяльності у сфері спеціальної освіти набуті психологічні знання, вміння і навички педагогічної діяльності; сприяти мотивації пізнання себе студентами та вивчення інших навчальних дисциплін психологічного спрямування, розкриття своїх можливостей, адекватної їх оцінки, застосування та самовдосконалення; сприяння психологічному зростанню студентів та опануванню педагогічною професією. Виконуючи соціальне замовлення суспільства – підготовку кваліфікованих спеціалістів рівня «бакалавр», студент вищої школи-майбутній фахівець сфери спеціальної освіти повинен відповідати певним суспільно-політичним, професійно-педагогічним і особистісним вимогам.
Завдання:
- формування наукового світогляду студентів,
- засвоєння студентами фундаментальних законів, принципів, основних ідей вікової та педагогічної психології в контексті сучасної психологічної думки;
- отримання знань про вікові періоди розвитку психіки,
- засвоєння основних понять та категорій, на яких заснована вікова та педагогчна психологія,
- виявлення вікових особливостей пізнавальних психічних процесів,
- засвоєння знань про особливості емоційно-вольової сфери у різні вікові періоди,
- вміння визначати індивідуально-типологічні вікові особливості особистості,
- набуття теоретичних знань та практичних навичок, що розкривають сутність психічних явищ на основі найновіших психологічних досліджень
- засвоєння основних понять, на яких заснована наука про людину,
- сформування необхідного і достатного рівня знань про учіння та виховання,
- набуття студентами теоретико-методологічних знань про педагогічну взаємодію, педагогічні здібності та навчальний процес
Рекомендована література
Базова
- Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. / О.В. Скрипченко,Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. К.: Просвіта. 2001. 416 с. http://194.44.152.155/elib/local/sk743646.pdf
- Власова О.І. Педагогічна психологія: Навч. Посібник. К.: Либідь. 2005. 400 с.
- Енциклопедія сучасної України. http://esu.com.ua/
- Землянська О.В. Особистість як об’єкт судово-психологічної експертизи / За заг. Ред. д-ра юрид. Наук, проф. Бандурки О.М.: Монографія. Харків: Вид-во нац. ун-ту внутр. справ, 2004. 367 с.
- Конел Уільям А. Підліток. Благочинне видання. Видається коштом отця Івана Шевціва. 1996. 95 с.
- Кримінальний кодекс України. https://urst.com.ua/act/kku
- Кримінально-процесуальний кодекс України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text
- Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. Посібник. Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. 384 с.
- Кутішенко В.П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): Навчальний посібник.-Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 128 с. https://library.udpu.edu.ua/library_files/417831.pdf
- Кутішенко В.П., Ставицька С.О. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум: Навч. посіб. К.: Каравела, 2009. 448 с.
- Левус Н.І. Педагогічна психологія в схемах і таблицях: навч. Посібник. / Н.І. Левус, О.В. Волошок. Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. 340 с.
- Максимова Н.Ю., Мілютіна К.Л., Піскун В.М. Основи дитячої патопсихології. К., 1996.
- Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: [В 2 т.]. К.: Форум, 2002.
- Поліщук В.М. Вікова і педагогічна психологія: навчальний посібник В.М. Поліщук. 4-те вид., стер. Суми: Університетська книга, 2019. 352 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/29700/1/V_Polishchuk_WPP_IL.pdf
- Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: Навчальний посібник. К.: Академвидав, 2005. 360с. https://westudents.com.ua/knigi/491-vkova-psihologya-savchin-mv-.html (Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія. 5-е видання. Навчальний посібник. К.: ВЦ «Академія», 2021. 376 с.)
- Савчин М.В. Педагогічна психологія: навч. посіб. К.: Академвидав. 2007. 424 с.
- Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П., Пасєка О.В. Вікова психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.: https://studfile.net/preview/5111583/
- Токарева Н.М. Основи педагогічної психології: навчально-методичний посібник. Кривий Ріг. 2013. 223 с. http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/0564/1758/1/%D0%BF%D0%B5%D0%B4.%D0%BF%D1%81.pdf
- Ушакова І.М. Геронтопсихологія: підручник. Х.: НУЦЗУ, 2014. 236 с.
Допоміжна
1. Бєлова О.В. Особливості розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Підвищення якості вищої медичної освіти. Медична освіта. 2021. № 1. С. 5-10. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11876
- Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика: Монографія. ‑ К.: Редакція «Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України», 2000. 302 с.
- Бондар В.І., Золотоверх В. В. Історія олігофренопедагогіки: Підруч. К., 2007.
- Борак О. Причинна обумовленість порушень у мовленнєвому розвитку в розумово відсталих дітей. Особлива дитина: «навчання і виховання». 2015. № 4. С. 24−32.
- Браун-Галковська Марія. Домашня психологія: Подружжя, діти, родина / Пер. з польськ. З. Городенчук. Львів: Свічадо, 2000. 176 с.
- Виготський Л.С. Педологія підлітка (в трьох томах, 1929 ‑ 1931)
- Видра О.Г. Вікова та педагогічна психологія. Навч.посіб. К.: Центр учбової літератури, 2011. 112 с.
- Вольнова Л.М. Профілактика девіантної поведінки. – К. – 2009
- Друганова О.М. Основні напрями і нетрадиційні методи корекційної роботи логопеда із сім’єю дитини із ЗНМ в умовах військового стану. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти: зб. наук. пр. [матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р.] / Харків. нац. пед. ун-т імені Г.С. Сковороди [та ін.; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2022. С. 45–48.
- Дрозденко К.С. Загальна психологія в таблицях і схемах. Навчальний посібник. К.: ВД «Професіонал», 2004. 304 с.
- Заброцький М.М. Вікова психологія: Навч. посібник. К.: МАУП, 2002. 104 с.
- Занюк С.С. Психологія мотивації: Навч. Посібник. К.: Либідь, 2002. 394 с.
- Занюк С.С. Психологія мотивації та емоцій: Навч. посіб. Луцьк: Волинський держ. ун-т, ім. Л. Українки, 1997.
- Інтерактивні методи корекційного впливу на поведінку дитини. Мет. мат. за ред. І.О. Корнієнка. Л. 1999.
- Казарновська Г.Б. Долина О.П. Загальна, вікова і педагогічна психологія: Зб. Завдань. К.: Вища школа, 1990. 142 с.
- Клименко Н.І. Судова експертологія: курс лекцій. К. «Ін Юре»; 2007. 528 с.
- Клейнман П. Психологія 101: факти, теорія, статистика, тести й таке інше! [Переклад з англійської Юлії Кузьменко]. Харків. Видавництво: «Клуб сімейного дозвілля». 2016. 240 с.
- Макаренко А.С. «Педагогічна поема»;
- Макаренко А.С. «Прапори на баштах»;
- Макаренко А.С. «Книга для батьків»;
- Марціновська І. П. Стрес та травматичний стрес у дітей та підлітків з інтелектуальними порушеннями. Збірник наукових праць молодих вчених Кам`янецьПодільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янецьПодільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2019. Вип. 10. С. 50-51.
- Матвєєва М.П., Миронова С. П. Корекційна робота в системі освіти дітей з вадами розумового розвитку: навчально-методичний посібник. Кам’янець Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, 2005. 164 с.
- Миронова С.П. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет ім. І. Огієнка, 2015. 312 с.
- Наугольник Л.Б. Психологія стресу. Курс лекцій. Львів: Ліга-Прес, 2013. 130 с.
- Наугольник Л.Б. Психологія стресу: підручник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/%d0%9d%d0%b0%d1%83%d0%b3%d0%be%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d0%b8%d0%ba_%d0%bf%d1%81%d0%b8%d1%85%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%8f_%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b5%d1%81%d1%83.pdf
- Олігофренія. Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-76419
- Орлов О.В. До проблеми формування невротичних розладів у дітей та підлітків з легкою розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Вип. 4(2). С. 282-292. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2013_4%282%29__34
- Павелків Р.В. Вікова психологія: підручник. К.: Кондор, 2011. 469 с.
- Практикум з психології. Під ред. Г.Г. Бикової. Львів: ВО «Виша школа», 1975. 185 с.
- Пелех А.Ф., Мілевська О.П. Застосування диференційованого підходу до проведення дихальної гімнастики у логопедичній роботі. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2019 року, м. Суми). С. 94 – 99.
- Психологія особистості: Словник-довідник / за редакцією П.П. Горностая, Т.М. Титаренко. К.: Рута, 2001. 320 с.
- Психологія: Підручник. Під ред. Ю.Л. Трофімова, 3-те видання., стереотипне. К.: Либідь, 2001. http://westudents.com.ua/glavy/79955-peredmova.html
- Розов В.І. Адаптивні антистресові психотехнології: Навч. посібн. К.: Кондор, 2005. 278 с.
- Савчин М. Якщо бажаєш щасливим бути. Дрогобич. 1994.
- Сергєєєнкова О.П. Педагогічна психологія. http://westudents.com.ua/glavy/78975-35-psihologchna-harakteristika-pedagogchno-maysternost-stilv-pedagogchno-dyalnost.html
- Сікорська Леся. Аналіз відмінностей у переживанні страхів дітьми молодшого шкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку та звуковимови. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. Вип. 7. С. 101-106.
- Сікорська Л.Б. Деякі аспекти психолого-логопедичної підтримки дітей молодшого шкільного віку з дислалією в час війни. / Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат: Матеріали ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю на базі інклюзивно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університеті імені Володимира Гнатюка (м. Тернопіль, 20 жовтня 2022 р.) / Упор. Удич З.І., Шульга І.М. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 158-160.
- Сікорський Петро. Принципи національного виховання учнів у педагогічній спадщині К.Д. Ушинського. / Костянтин Ушинський [Текст]: наук.праці / упоряд. та наук. ред. Д. Герцюк, П. Сікорський. – Львів: СПОЛОМ, 2014. 210 с. С. 7-21.
- Сулятицький І., Порохнява А., Емоційно-вольові особливості дошкільників із дислалією. 2021
- Тарасун В.В. Науково-методичні основи формування знань, умінь та навичок у дітей з труднощами у навчанні: наук.-метод. посіб. Ін-т дефектології АПН України, Ін-т змісту і методів навч. К.: 1998. 104 с.
- Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь, 2003. 376 с.
- Трикоз С.В. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку/ С.В. Трикоз, Г. О. Блеч. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.
- Чебану Н.С. Розвиток фонематичних процесів у учнів початкової школи з дислалією [Текст] / Н.С. Чебану // Молодий вчений. 2019. №10.
- Шевченко О.Т. Психологія кризових станів.: Навч. посібник. К.: Здоров’я, 2005. 120 с.
- Шеремет М.К., Базима Н. В., Мороз О. В. Мовленєва тривожність дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Проблема теорії та практики корекційної освіти. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. 2015. С. 151-159. URL: https://bit.ly/2QMeVii https://bit.ly/2QMeVii
- Шеремет М.К. Дислалія [навчальний посібник] / М.К. Шеремет, О.В. Ревуцька. К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. 160 с
- Що таке стреси і як їх долати / Сененко Світлана «Дзеркало тижня» №12, 29 березня 2008, 00:00. scho_take_stresi_i_yak_yih_dolati-53263.html
- Kozielecki I. Koncepсje psychologiezne czlowieka. Варшава, 1977.
- Reykowski Janusz. Z zagadnień psychologii motywacji. Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. – Warszawa. 1977. 261 c.
- Інформаційні ресурси
Короткі відео:
- https://m.youtube.com/watch?v=0hy1pNh5MeM
- https://youtu.be/G30NLjLU3Gg
- https://youtu.be/wo0kweuH8Fg
- Про психологію підліткового віку
https://youtu.be/TvDJKPuLZSE?si=K-AP1BBFHS_WnuOj
Художні фільми:
Відео про дітей:
Художні фільми:
- https://youtu.be/Z14czJ94WbQ
- https://m.facebook.com/mariana_tutko-106172584186988/videos/немовля-на-прогулянці-1994комедіяфільм-який-мало-чим-поступається-нашому-любимом/1768441106621815/
- https://youtu.be/9lSnbLOTKdU
- Моя психологія. Сайт Facebookhttps://www.facebook.com/psychologia.Lesiya
- http://um.co.ua/3/3-17/3-1748.html
- https://pedagogy.lnu.edu.ua/employee/sikorska-l-b
- https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=4076
Матеріали
РНП_лого_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_23-24
РНП_оліго_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_23-24
РНП_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_21-22
РНП_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_20-21_нова