Вікова та педагогічна психологія

Тип: Нормативний

Кафедра: спеціальної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
25.5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
248доцент Сікорська Л. Б.ФПЛ-11, ФПК-11, ФПЛ-11з, ФПЛ-12, ,

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
248ФПЛ-11доцент Сікорська Л. Б.
ФПК-11доцент Сікорська Л. Б.
ФПЛ-11здоцент Сікорська Л. Б., доцент Сікорська Л. Б.
ФПЛ-12

Опис курсу

Мета. Отримання і засвоєння знань в галузі вікової та педагогічної психології щодо вікових закономірностей й механізмів функціонування людської психіки та організму, а також формування знань, умінь і навичок  правильно інтерпретувати, враховувати і використовувати у своїй практичній діяльності у сфері спеціальної освіти набуті психологічні знання, вміння і навички педагогічної діяльності; сприяти мотивації пізнання себе студентами та вивчення інших навчальних дисциплін психологічного спрямування, розкриття своїх можливостей, адекватної їх оцінки, застосування та самовдосконалення; сприяння психологічному зростанню студентів та опануванню педагогічною професією. Виконуючи соціальне замовлення суспільства – підготовку кваліфікованих спеціалістів рівня «бакалавр», студент вищої школи-майбутній фахівець сфери спеціальної освіти повинен відповідати певним суспільно-політичним, професійно-педагогічним і особистісним вимогам.

Завдання:

  • формування наукового світогляду студентів,
  • засвоєння студентами фундаментальних законів, принципів, основних ідей вікової та педагогічної психології в контексті сучасної психологічної думки;
  • отримання знань про вікові періоди розвитку психіки,
  • засвоєння основних понять та категорій, на яких заснована вікова та педагогчна психологія,
  • виявлення вікових особливостей пізнавальних психічних процесів,
  • засвоєння знань про особливості емоційно-вольової сфери у різні вікові періоди,
  • вміння визначати індивідуально-типологічні вікові особливості особистості,
  • набуття теоретичних знань та практичних навичок, що розкривають сутність психічних явищ на основі найновіших психологічних досліджень
  • засвоєння основних понять, на яких заснована наука про людину,
  • сформування необхідного і достатного рівня знань про учіння та виховання,
  • набуття студентами теоретико-методологічних знань про педагогічну взаємодію, педагогічні здібності та навчальний процес

 

Рекомендована література

Базова

  1. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. / О.В. Скрипченко,Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. К.: Просвіта. 2001. 416 с. http://194.44.152.155/elib/local/sk743646.pdf
  2. Власова О.І. Педагогічна психологія: Навч. Посібник. К.: Либідь. 2005. 400 с.
  3. Енциклопедія сучасної України. http://esu.com.ua/
  4. Землянська О.В. Особистість як об’єкт судово-психологічної експертизи / За заг. Ред. д-ра юрид. Наук, проф. Бандурки О.М.: Монографія. Харків: Вид-во нац. ун-ту внутр. справ, 2004. 367 с.
  5. Конел Уільям А. Підліток. Благочинне видання. Видається коштом отця Івана Шевціва. 1996. 95 с.
  6. Кримінальний кодекс України. https://urst.com.ua/act/kku
  7. Кримінально-процесуальний кодекс України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text
  8. Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції: Навч. Посібник. Суми: ВТД «Університетська книга», 2006. 384 с.
  9. Кутішенко В.П. Вікова та педагогічна психологія (курс лекцій): Навчальний посібник.-Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 128 с. https://library.udpu.edu.ua/library_files/417831.pdf
  10. Кутішенко В.П., Ставицька С.О. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум: Навч. посіб. К.: Каравела, 2009. 448 с.
  11. Левус Н.І. Педагогічна психологія в схемах і таблицях: навч. Посібник. / Н.І. Левус, О.В. Волошок. Львів: ЛНУ імені Івана Франка; Артос, 2015. 340 с.
  12. Максимова Н.Ю., Мілютіна К.Л., Піскун В.М. Основи дитячої патопсихології. К., 1996.
  13. Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: [В 2 т.]. К.: Форум, 2002.
  14. Поліщук В.М. Вікова і педагогічна психологія: навчальний посібник В.М. Поліщук. 4-те вид., стер. Суми: Університетська книга, 2019. 352 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/29700/1/V_Polishchuk_WPP_IL.pdf
  15. Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія: Навчальний посібник. К.: Академвидав, 2005. 360с. https://westudents.com.ua/knigi/491-vkova-psihologya-savchin-mv-.html (Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія. 5-е видання. Навчальний посібник. К.: ВЦ «Академія», 2021. 376 с.)
  16. Савчин М.В. Педагогічна психологія: навч. посіб. К.: Академвидав. 2007. 424 с.
  17. Сергєєнкова О.П., Столярчук О.А., Коханова О.П., Пасєка О.В. Вікова психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 384 с.: https://studfile.net/preview/5111583/
  18. Токарева Н.М. Основи педагогічної психології: навчально-методичний посібник. Кривий Ріг. 2013. 223 с. http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/0564/1758/1/%D0%BF%D0%B5%D0%B4.%D0%BF%D1%81.pdf
  19. Ушакова І.М. Геронтопсихологія: підручник. Х.: НУЦЗУ, 2014. 236 с.

 

Допоміжна

1.              Бєлова О.В. Особливості розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Підвищення якості вищої медичної освіти. Медична освіта. 2021. № 1. С. 5-10. DOI: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11876

  1. Болтівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика: Монографія. ‑ К.: Редакція «Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України», 2000. 302 с.
  2. Бондар В.І., Золотоверх В. В. Історія олігофренопедагогіки: Підруч. К., 2007.
  3. Борак О. Причинна обумовленість порушень у мовленнєвому розвитку в розумово відсталих дітей. Особлива дитина: «навчання і виховання». 2015. № 4. С. 24−32.
  4. Браун-Галковська Марія. Домашня психологія: Подружжя, діти, родина / Пер. з польськ. З. Городенчук. Львів: Свічадо, 2000. 176 с.
  5. Виготський Л.С. Педологія підлітка (в трьох томах, 1929 ‑ 1931)
  6. Видра О.Г. Вікова та педагогічна психологія. Навч.посіб. К.: Центр учбової літератури, 2011. 112 с.
  7. Вольнова Л.М. Профілактика девіантної поведінки. – К. – 2009
  8. Друганова О.М. Основні напрями і нетрадиційні методи корекційної роботи логопеда із сім’єю дитини із ЗНМ в умовах військового стану. Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти: зб. наук. пр. [матеріалів круглого столу 20 жовт. 2022 р.] / Харків. нац. пед. ун-т імені Г.С. Сковороди [та ін.; за заг. ред. Ю. Д. Бойчука]. Харків, 2022. С. 45–48.
  9. Дрозденко К.С. Загальна психологія в таблицях і схемах. Навчальний посібник. К.: ВД «Професіонал», 2004. 304 с.
  10. Заброцький М.М. Вікова психологія: Навч. посібник. К.: МАУП, 2002. 104 с.
  11. Занюк С.С. Психологія мотивації: Навч. Посібник. К.: Либідь, 2002. 394 с.
  12. Занюк С.С. Психологія мотивації та емоцій: Навч. посіб. Луцьк: Волинський держ. ун-т, ім. Л. Українки, 1997.
  13. Інтерактивні методи корекційного впливу на поведінку дитини. Мет. мат. за ред. І.О. Корнієнка. Л. 1999.
  14. Казарновська Г.Б. Долина О.П. Загальна, вікова і педагогічна психологія: Зб. Завдань. К.: Вища школа, 1990. 142 с.
  15. Клименко Н.І. Судова експертологія: курс лекцій. К. «Ін Юре»; 2007. 528 с.
  16. Клейнман П. Психологія 101: факти, теорія, статистика, тести й таке інше! [Переклад з англійської Юлії Кузьменко]. Харків. Видавництво: «Клуб сімейного дозвілля». 2016. 240 с.
  17. Макаренко А.С. «Педагогічна поема»;
  18. Макаренко А.С. «Прапори на баштах»;
  19. Макаренко А.С. «Книга для батьків»;
  20. Марціновська І. П. Стрес та травматичний стрес у дітей та підлітків з інтелектуальними порушеннями. Збірник наукових праць молодих вчених Кам`янецьПодільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янецьПодільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2019. Вип. 10. С. 50-51.
  21. Матвєєва М.П., Миронова С. П. Корекційна робота в системі освіти дітей з вадами розумового розвитку: навчально-методичний посібник. Кам’янець Подільський: Кам’янець-Подільський державний університет, 2005. 164 с.
  22. Миронова С.П. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет ім. І. Огієнка, 2015. 312 с.
  23. Наугольник Л.Б. Психологія стресу. Курс лекцій. Львів: Ліга-Прес, 2013. 130 с.
  24. Наугольник Л.Б. Психологія стресу: підручник. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/%d0%9d%d0%b0%d1%83%d0%b3%d0%be%d0%bb%d1%8c%d0%bd%d0%b8%d0%ba_%d0%bf%d1%81%d0%b8%d1%85%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b3%d1%96%d1%8f_%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b5%d1%81%d1%83.pdf
  25. Олігофренія. Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-76419
  26. Орлов О.В. До проблеми формування невротичних розладів у дітей та підлітків з легкою розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2013. Вип. 4(2). С. 282-292. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2013_4%282%29__34
  27. Павелків Р.В. Вікова психологія: підручник. К.: Кондор, 2011. 469 с.
  28. Практикум з психології. Під ред. Г.Г. Бикової. Львів: ВО «Виша школа», 1975. 185 с.
  29. Пелех А.Ф., Мілевська О.П. Застосування диференційованого підходу до проведення дихальної гімнастики у логопедичній роботі. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації (15 лютого 2019 року, м. Суми). С. 94 – 99.
  30. Психологія особистості: Словник-довідник / за редакцією П.П. Горностая, Т.М. Титаренко. К.: Рута, 2001. 320 с.
  31. Психологія: Підручник. Під ред. Ю.Л. Трофімова, 3-те видання., стереотипне. К.: Либідь, 2001. http://westudents.com.ua/glavy/79955-peredmova.html
  32. Розов В.І. Адаптивні антистресові психотехнології: Навч. посібн. К.: Кондор, 2005. 278 с.
  33. Савчин М. Якщо бажаєш щасливим бути. Дрогобич. 1994.
  34. Сергєєєнкова О.П. Педагогічна психологія. http://westudents.com.ua/glavy/78975-35-psihologchna-harakteristika-pedagogchno-maysternost-stilv-pedagogchno-dyalnost.html
  35. Сікорська Леся. Аналіз відмінностей у переживанні страхів дітьми молодшого шкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку та звуковимови. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. Вип. 7. С. 101-106.
  36. Сікорська Л.Б. Деякі аспекти психолого-логопедичної підтримки дітей молодшого шкільного віку з дислалією в час війни. / Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат: Матеріали ІІ Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції з міжнародною участю на базі інклюзивно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університеті імені Володимира Гнатюка (м. Тернопіль, 20 жовтня 2022 р.) / Упор. Удич З.І., Шульга І.М. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. С. 158-160.
  37. Сікорський Петро. Принципи національного виховання учнів у педагогічній спадщині К.Д. Ушинського. / Костянтин Ушинський [Текст]: наук.праці / упоряд. та наук. ред. Д. Герцюк, П. Сікорський. – Львів: СПОЛОМ, 2014. 210 с. С. 7-21.
  38. Сулятицький І., Порохнява А., Емоційно-вольові особливості дошкільників із дислалією. 2021
  39. Тарасун В.В. Науково-методичні основи формування знань, умінь та навичок у дітей з труднощами у навчанні: наук.-метод. посіб. Ін-т дефектології АПН України, Ін-т змісту і методів навч. К.: 1998. 104 с.
  40. Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. К.: Либідь, 2003. 376 с.
  41. Трикоз С.В. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку/ С.В. Трикоз, Г. О. Блеч. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.
  42. Чебану Н.С. Розвиток фонематичних процесів у учнів початкової школи з дислалією [Текст] / Н.С. Чебану // Молодий вчений. 2019. №10.
  43. Шевченко О.Т. Психологія кризових станів.: Навч. посібник. К.: Здоров’я, 2005. 120 с.
  44. Шеремет М.К., Базима Н. В., Мороз О. В. Мовленєва тривожність дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Проблема теорії та практики корекційної освіти. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. 2015. С. 151-159. URL: https://bit.ly/2QMeVii https://bit.ly/2QMeVii
  45. Шеремет М.К. Дислалія [навчальний посібник] / М.К. Шеремет, О.В. Ревуцька. К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. 160 с
  46. Що таке стреси і як їх долати / Сененко Світлана «Дзеркало тижня» №12, 29 березня 2008, 00:00. scho_take_stresi_i_yak_yih_dolati-53263.html
  47. Kozielecki I. Koncepсje psychologiezne czlowieka. Варшава, 1977.
  48. Reykowski Janusz. Z zagadnień psychologii motywacji. Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. – Warszawa. 1977. 261 c.

 

 

 

  1. Інформаційні ресурси

Короткі відео:

  1. https://m.youtube.com/watch?v=0hy1pNh5MeM
  2. https://youtu.be/G30NLjLU3Gg
  3. https://youtu.be/wo0kweuH8Fg
  4. Про психологію підліткового віку



    https://youtu.be/TvDJKPuLZSE?si=K-AP1BBFHS_WnuOj

Художні фільми:

  1. https://youtu.be/gS0ilmB95ws
  2. https://youtu.be/sm0oA7um_Lg
  3. https://youtu.be/D_iLh842QVA

Відео про дітей:

  1. https://youtu.be/Qxnzmbw4onU
  2. https://fb.watch/dhX5z512TW/

Художні фільми:

  1. https://youtu.be/Z14czJ94WbQ
  2. https://m.facebook.com/mariana_tutko-106172584186988/videos/немовля-на-прогулянці-1994комедіяфільм-який-мало-чим-поступається-нашому-любимом/1768441106621815/
  3. https://youtu.be/9lSnbLOTKdU
  4. Моя психологія. Сайт Facebookhttps://www.facebook.com/psychologia.Lesiya
  5. http://um.co.ua/3/3-17/3-1748.html
  6. https://pedagogy.lnu.edu.ua/employee/sikorska-l-b
  7. https://e-learning.lnu.edu.ua/course/view.php?id=4076

Матеріали

РНП_лого_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_23-24

РНП_оліго_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_23-24

 

РНП_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_21-22

РНП_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_20-21_нова

 

РНП_Вікова_та _педагогічна_психол_Cікорс_22-23

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус

Силабус: Силабус на 2020-2021 н.р. з НД "Вікова та педагогічна психологія"

Завантажити силабус

Силабус: Силабус_22-23_Вікова та педагогічна психологія

Завантажити силабус

Силабус:

Завантажити силабус

Силабус:

Завантажити силабус