Actual problems of preschool education (012 Preschool education)

Type: Normative

Department: preschool and primary education

Curriculum

SemesterCreditsReporting
73Setoff

Lectures

SemesterAmount of hoursLecturerGroup(s)
732Lozynska S.V.FPD-41, FPD-42

Practical

SemesterAmount of hoursGroupTeacher(s)
716FPD-41Lozynska S.V.
FPD-42Lozynska S.V.

Course description

The content of the academic discipline is designed in such a way as to provide students with higher education with the necessary knowledge necessary to analyze the essential features and main challenges they will encounter in the practice of work, and pedagogically expedient to solve problems in the system of preschool education for achievement of defined goals and results. Therefore, it is planned to consider the current problems of preschool education in connection with the disclosure of the tasks of the preschool stage of the formation of a child’s personality, the conditions for ensuring its development, the leading role of education and training in the socialization of preschoolers, the creation of an adequate developmental environment in a preschool education institution for this purpose, taking into account a wide system of determinants effectiveness of preschool education.

Recommended Literature

Основна література:
1. Актуальні проблеми дошкільної освіти: теорія і практика : навч. посіб. / за ред. С. Нікітчиної. К.: Видавничий дім «Слово», 2014. 368 с.

2. Аніщук А. Актуальні проблеми дошкільної освіти. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2015. 152 с.

3. Базовий компонент дошкільної освіти: Наук. кер. Піроженко Т. О; авт.. кол.: Байєр О.М., Безсонова О.К., Брежнєва О.Г., Гавриш Н.В., Загородня Л. П., Косенчук О. Г. ― К.: Видавництво, 2021. – 26 с.

Додаткова література:

1. Дитячий садок-школа: актуальні проблеми наступності / Н.Лисенко, І. Шоробура, Л. Пісоцька та ін. К.: Слово, 2014. 472 с.

2. Козак Л., Швидка І. Якість дошкільної освіти на сучасному етапі. Освітологічний дискурс. 2019. № 3-4 (22-23). С. 198-208.

3. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку / НАПН України. К.: ФОП Ференець В.Б., 2020. 44 с.

5. Крутій К. Моніторинг як сучасний засіб управління якістю освіти в дошкільному навчальному закладі: монографія. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. 172 с.

6.Крутій К. Реформування, модернізація і парадигми дошкільної освіти в Україні: теоретичні засади і погляд у майбутнє. http://ukrdeti.com/

8. Низковська О. Нормативні засади діяльності експериментальних дошкільних навчальних закладів. Дитячий садок. 2009. № 29-31 (509-511), серпень. С. 33-35.

9. Фроленкова Н. Якість дошкільної освіти в Україні: феномен поняття. Молодий вчений. 2015. № 2 (17). C. 116–118.

Internet-джерела:

1. https://mon.gov.ua/ua/tag/doshkilna-osvita

2. https://imzo.gov.ua/osvita/doshkilna-osvita/programno-metodichne-zabezpechennya/

3. https://vseosvita.ua/