Відбулася науково-практична конференція «Неперервність супроводу осіб з особливими потребами: комплементарна взаємодія»

07.01.2025 | 23:30
Відбулася науково-практична конференція «Неперервність супроводу осіб з особливими потребами: комплементарна взаємодія»

Очевидно добрим знаком є обставина, коли на завершення року спільнота зуміє, не розслабляючись, зробити добру, а навіть благородну справу, а на початку Нового року вже про це розказати суспільству.

Цього разу у нас саме так і здійснилося. …,  та й символічно що і назва самого заходу підказувала, щоб його ментальну канву протягнути мостом із минулого року у рік прийдешній.

27-29 грудня  2024 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка добрим фінішним науково-прикладним заходом  відбулася науково-практична конференція з міжнародною участю на тему: «Неперервність супроводу осіб з особливими потребами: комплементарна взаємодія”.

Спільно з університетом  конференцію організовано завдяки налагодженій співдіяльності і  вагомій допомозі ресурсами  ГО «Справа Кольпінга в Україні» завдяки Василю Савці, національному секретарю ГО, Ігору Островському, члену правління ГО «Справа Кольпінга в Україні», проєктному менеджеру і спірозробнику Концепції непервного супроводу осіб з особливими потребами, волонтеру, професору кафедри спеціальної освіти факульетету педагогічної освіти, Катерині Островській, професорці кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти,  голові Львівського осередку «Справи Кольпінга в Україні», керівниці Науково-практичної Лабораторії нових технологій та інновацій у спеціальній та інклюзивній освіті кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти, спірозробниці Концепції непервного супроводу осіб з особливими потребами, волонтерці та  менеджерському хисту голови  ГО «Український центр психології безпеки» – доценту кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти – Івану Сулятицькому.

Метою конференції було налагодження та практичне поглиблення співпраці між урядовцями, науковцями та практиками, що безпосередньо займаються розбудовою  системи, котра передбачає  консолідовану  взаємодію між усіма учасниками процесу допомоги людям з особливими потребами, підвищення професійної компетентності фахівців тощо.

Успішність формування сприятливого  середовища в закладах  перебування людей з особливими потребами забезпечують спеціальні умови: створення інклюзивного освітнього простору; організація системи психолого-педагогічного супроводу особи  з особливими освітніми потребами; підвищення кваліфікації педагогічних працівників з інклюзивної  тощо.

У цьому контексті доцільним було ознайомлення з корекційними, інклюзивними, медичними, психотерапевтичними та іншими практиками системи, напрацьованою згідно конценпції  Кольпінгбер ГО «Справа Кольпінга в Україні».

Не вперше, в рамках угоди про співпрацю Франковий Університет став базовою інституцією, де можна оптимально поєднати спільне обговорення проблеми прикладними науковцями і фаховими практиками з даної непростої для сучасних обставин життя України проблеми.

Конференція працювала за такими робочими платформами:

  1. Супровід дітей раннього віку з порушенням розвитку ; Технології підтримки дітей з порушенням розвитку у процесі учіння
  2. Професійна реабілітація та працевлаштування людей з особливими потребами
  3. Підтримане проживання:самостійність та життєві компетенції людей з особливими потребами
  4. Психотравма в осіб з особливими потребами: наслідки війни

Конференція проходитила у змішаному форматі: стаціонарно та онлайн із використанням платформи Zoom.

Програму науково-практичних платформ продовжили дискусійні панелі.

Експертами дискусійних панелей виступили українські фахівці цивільних та військових установ, експерти із за кордону, представники територіальних громад і державних органів, спеціалісти громадських об’єднань.

За традицією, із словами Благословення до учасників конференції звернулися  на початку панельних обговорень отець Олег САЛАМОН, презес ГО “Справа Кольпінга в Україні”, священник Римсько-Католицької Церкви в Україні, викладач кафедри спеціальної освіти університету та отець Нестор КИЗИК – військовий капелан Центру військового капеланства (Гарнізонний Храм Петра і Павла) Української Греко-Католицької Церкви, який благословив всіх учасників на самому початку роботи після вшанування полеглих у війні Хвилиною Мовчання.

Дальше прозвучали вітальні слова, конструктивні настанови і оцінки значимості такої комплексної багатофахової

Від імені ректорату вітальне слово і поздоровлення з Різдвяними святами учасникам конференції виголосив проректор Львівського національного університету імені Івана Франка доктор історичних наук професор Володимир КАЧМАР, який передав вітання від ректора Львівського національного університету імені Івана Франка, дійсного члена (академіка) Національної академії наук України, доктор філософських наук, професора Володимира МЕЛЬНИКА.

Від «Справа Кольпінга в Україні» до присутніх з вітальним словом звернувся професор Ігор ОСТРОВСЬКИЙ (онлайн), член правління ГО “Справа Кольпінга в Україні”, доктор технічних наук, професор кафедри спеціальної освіти Львівького національного університету імені Івана Франка, голова Familia Kolping de Lisboa Associação, в промові якого прозвучали ідеї подальшої цільової співпраці науковців і практиків у виробленні найкращих моделей допомоги потребуючим особливо в час війни як всамій Україні так і вимушено переміщеним родинам українців за кордоном.

Конструктивні настанови і важливість подібних заходів підкреслили  Олег ПАСКА, директор Департаменту освіти і науки Львівської обласної військової адміністрації, Тетяна КРУТ, директорка Департаменту соціального захисту населення Львівської обласної військової адміністрації, Неля КОВАЛЮК, депутатка Житомирської ради, радник голови Житомирської обласної військової адміністрації, Дмитро ГЕРЦЮК, декан факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат педагогічних наук, доцент.

Весь хід конференції добре модерували відповідальні секретарі: Іван СУЛЯТИЦЬКИЙ, член правління Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, голова Українського центру психології безпеки, полковник запасу, доцент кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат психологічних наук, доцент та (в режимі онлайн) Катерина ОСТРОВСЬКА, голова Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, професорка кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, докторка психологічних наук, професорка, академік АНВШ України, психологиня, психотерапевтка, супервізорка, тренерка та Ігор ОСТРОВСЬКИЙ, член правління ГО «Справа кольпінга в Україні», доктор технічних наук, професор, професор кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти, голова Família Kolping em Lisboa – Associação

 

На Пленарному засіданні виступили:

Марія Васюник-Кулієва, головна спеціалістка Департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації з доповіддю на тему “Психолого-педагогічний супровід осіб з особливими освітніми потребами в освітній галузі Львівщини”;

– Володимир Качмар, проректор Львівського національного університету імені Івана Франка, доктор історичних наук, професор  “Забезпечення ментального здоров’я молоді в умовах класичного університету: проблеми та перспективи (на прикладі Львівського національного університету імені Івана Франка)”;

 

Безперечно історичної ваги мала онлайн доповідь основного ініціатора конференції, голови Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, Катерини ОСТРОВСЬКОЇ, професорки кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, докторки психологічних наук, професорки, психологині, психотерапевтки, супервізорки, тренерки. Тема доповіді – «Супровід людей з психічними та поведінковими розладами та порушеннями нейророзвитку від народження до дорослості: представлення моделі Кольпінгберг» –

Варто підкреслити, що дана доповідь професорки Катерини Островської , без найменшого перебільшення представляла методологічний зміст і стратегію теми конференції. В ній відзначено:  значимість науки у розвитку процесу супроводу; партнерства між державними закладами та громадськими інституціями у виробленні законодавчих актів. Вагому роль і актуальну потребу сьогодення в імплементації досвіду закордонних держав щодо формування життєвих компетентностей людей з особливими потребами, осіб з інвалідністю для їх  якісного життя, про  вимоги до практики раннього втручання. Взагалі введення у загальносуспільний вжиток поняття життєвої  компетенції особливої категорії громадян

В доповіді також зазначено про те, що власне спільно з однодумцями та з її наполегливої ініціативи вперше сертифікано методики для людей з аутизмом

Далі доповідач зупинилася на питаннях прикладних досліджень з даної проблематики в яких знаходять емпіричну значимість іноваційні методи дослідження, серед яких: рейтингова шкала дитячого аутизму (CARS) для визначення ступеня аутизму;/ скринінг ADOS;  психо-освітній профіль (PEP-R) для визначення рівня життєзабезпечення зокрема дитини з особливими потребами; роль шкали А.Біне-Т.Сімона для визначення рівня розумового розвитку, нейропсихологічного дослідження за О.Р.Лурією для визначення рівня психофізичного розвитку, шкала LEITER.

Прозвучала фахова оцінка визначення  психо-освітнього профілю підлітків та дорослих (ААРЕР) та шкали оцінки соціальних компетенцій (ASC) для визначення професійних вмінь та соціальних компетенцій дітей старшого шкільного віку. Саме такий інструментарій, з власного практичного досвіду професорка К.Островська рекомендує використовувати як типовим для констатувального експерименту.

Цінним для спеціалістів. Яких обєднала ця конференція була і представлена високопрофесійна системна авторська методологія формувального етапу дослідження, на якому використовувалися авторські методики: тренінг батьківської ефективності, семінари для навчання спеціалістів, дискусійні клуби, а також математично-статистичні методи вибірки, обробки й аналізу кількісних результатів: кореляційний, факторний, дискримінантний аналіз. Доповіда  зауважила про проблему диференційної діагностики; ваги алгоритму неперервності фахового супроводу допомоги визначеним категоріям потребуючих.

В доповіді знайшли своє відображення і: структурно-функціональна модель супроводу осіб з особливими потребами; зміст  соціального супроводу дитини, алгоритми психолого-педагогічної допомоги, поняття « транзитне проживання, працевлаштування», з метою формування життєвих компетентностей, ролі створення центрів денного перебування дитини з особливими освітніми потребами, задуму про відкриття першої групи для дітей з високим рівнем аутизму. Та цілої низки інших прикладних задумів та перспектив.

Не менш цікавими і цінними були доповіді з проблем :

“Визначення понять: здоровʼя та хвороба – комплементарність супроводу” – Романа Дутки, професора кафедри пропедевтики хвороб Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького, лікаря-терапевта, в якій вдало і дискутивно автор акцентував увагу на розумінні терміну здоровʼя не як стану, а як процесу вдосконалення всіх сфер життєдіяльності. Хвороба, на думку доповідача,  підпорядковується здоровʼю, тобто процесу вдосконалення, а ведучим у здоровʼї є віра у позагробне життя;

 

– “Салютогенний підхід у системі супроводу осіб із особливими потребами” – Олени Іванової, професорки кафедри психології, педагогіки та суспільних дисциплін Державного податкового університету, психологині з досвідом діяльності і служби у структурах сектору безпеки і оборони України.

Автор відмітила важливим і філософське і практичне розуміння суті теоретичного дослідження, необхідність комплексно вирішувати надання психологічної допомоги для підтримки відновлення, чим і  є салютогенний підхід, в якому людина сама визначає ступінь свого здоров’я. а процес одужання залежить від самого пацієнта;

 

– онлайн- доповіді “Досвід підтримки сімей та допомоги дітям з розладами спектру аутизму в рамках програми Kolpingberg на базі центру у м.Тернопіль” – «Центр розвитку дітей з аутизмом та іншими розладами “Золотий ключик”» – Світлани Гуцуляк, голови осередку ГО “Справа Кольпінга в в м. Тернополі, психологині, у змісті якої доповідачка поділилась досвідом підтримки сімей, підкреслила значимсть особливої уваги щодо поді батьків , формування довгострокових навичок, ознайомила з своїм особистим досвідом використання АВА терапії, підкреслила роль альтернативних засобів комунікації, ПЕКС за допомогою карток , жестової мови, формування навичок з досвіду її роботи в групі однолітків, поділилась ідеєю  міні садочка для 8 дітей з метою засвоєння ними ряду побутових питань, а для старших діток – групи підготовки до школи, розвитку кулінарних навичок у дітей з особливими потребами;

 

– «Раннє втручання – комплексна допомога дітям з ООП: досвід міста Житомир» – Алли Шовтюк, голови осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні” в м. Житомирі, директорки комунальної установи “Другий інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради, в якій присутні почули наголоси на потребу ранньої допомоги як профілактики інвалідності, про особливість послуги раннього втручання до трьох років, основне завданням вивчення психологічної особливостей конкретних видів допомоги, програми міждисциплінарної допомоги та важливість організувати роботу команди фахівців ;

 

– онлайн-доповіді «Досвід впровадження базової соціальної послуги від ініціативи до апробації та стандартизації «Супровід під час інклюзивного навчання дітей з особливими потребами» як частина концепції Кольпінгберг» – яку презентувала Леся Самойленко, голова осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні” в м. Вінниці, юристка, психологиня.

Доповідач звернула увагу на співпрацю місцевого сектору та громадських організацій, на суть – про соціальний досвід як послугу, наголосила про важливість послуги супроводу під час інклюзивного навчання, представила реалізацію даної послуги (супровід дитини) у м Вінниця через державну закупівлю прозоро, а також підкреслила корисність проводити тренінги для батьків

 

– “Подолання травми раннього розвитку дитини: інтеграція послуг Центру раннього втручання та своєчасної допомоги дітям з особливими потребами Кольпенберг у рамках комплементарної взаємодії” – Людмили Осауленко, голови осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні” в м. Дніпрі, нейропсихологині.

В доповіді автор акцентувала увагу на центрі який заснований на нейропсихологічному та нейросеквенційному підходах створений з метою гармонізації психічного функціонування, особистості кожної дитини, на

підходах створених з метою гармонізації психічного функціонування, особистості кожної дитини. В доповіді прозвучала проблема того, що сприяє створенню підтримаючого розвивально-навчального середовища для дітей з травматичним досвідом? – і осбиста думка відповідь- Травмоінформований підхід з урахуванням травми зміст якого в тому щоб: розпізнати ознаки, симптоми травми у дітей, опікунів, персоналу; реагувати на вплив травматичного стресу у дітей, опікунів; сприяти та підтримувати відновлення та стійкість дітей, сімей; здійснювати пошук активності, котра протистоїть ретравматизації (практики чутливі до травми). Також названо модель поетапного розвитку вищих психічних функцій людини Лазаро і Беррузо, показала приклади використання нейрокорекціі , Бос терапії ;

 

– онлайн-доповді “Досвід впровадження Кольпінгберг базової соціальної послуги «Підтримане проживання для осіб з інвалідністю» – Леоніда Зіньківського, проєктного менеджера Родини Кольпінга м. Вінниця, менеджера організації, практичного психолога, фахівця з сенсорної інтеграції;

 

-“Іновації партнерської взаємодії соціального захисту в умовах викликів сьогодення та організаційна діяльність навчально-реабілітаційного центру для осіб з особливими освітніми потребами ГО”Справа Кольпінга в Україні” “Родина Кольпінга” м.Шаргород – Галини Понько, голови Родини Кольпінга м. Шаргород Вінницької область;

 

– онлайн-доповіді «Мобільна паліативна допомога: медична, психологічна, духовна» – Наталії Вічалковської, голови осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні” в м. Луцьку”;

доповідей:

– “Супровід дітей раннього віку з порушенням слуху” – Володимира Шевченка, доктора педагогічних наук, професора кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, сурдопедагога;

– “Вплив ризиків і загроз від переживання війни на здоров’я населення” – Лесі Томаневич, начальника відділу контролю за витраченням бюджетних коштів Централізованої бухгалтерії №1 при Департаменті освіти і науки Львівської обласної військової адміністрації, кандидатки економічних наук, доцентки;

-“Центр ранньої допомоги: з досвіду роботи КЗ ЛОР “НРЦ “Світанок” (м.Шептицький)” – Олександри Небожук, заступниці директора з методичної роботи КЗ ЛОР “НРЦ “Світанок” (м.Шептицький);

– “Допрофільна середня освіта за професійним спрямуванням для дітей та молоді з особливими освітніми потребами в умовах багатопрофільного навчально-реабілітаційного центру”- яку представила Ірина Лукачук, заступниця директора з навчальної роботи КЗ ЛОР “Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр святого Миколая”;

– “Особливості емоційного вигорання в родинах військовослужбовців та шляхи його подолання” – Христини Сайко, психологмині Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, доцентки кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, психотерапевтки;

На завершення першого пленарного дня конференції аудиторія почула гостя із козацьких автохтонних теренів – доповідь – “Українські народні ігри як засіб козацької педагогіки в аспекті супроводу осіб з особливими потребами” – Олександра Притули, доцента Запорізького національного університету, Президента Всеукраїнської громадської організації “Всеукраїнська федерація «Спас», в якій автор також, в тандемі з професором Дуткою Р.Я., акцентує увагу на значній кількості визначень здоровʼя, виокремлює «Козацьке здоров’я», природній запас життєвих сил людини, які змінюються протягом життя і які передаються в спадок . «Не обманюймо себе – Неможливе можливе» – завершує свій харизматичний виступ Олександр Притула, стверджуючи, що простими іграми можна не тільки супроводжувати осіб з особливими потребами, осіб з інвалюдністю з війни, але і учити новим навичкам, коли спрацьовує соціальний фактор.

 

Другий день роботи конференції , 28.12.2024

відбувався у Будинку вчених, де модераторство  здійснювали фахові умільці – викладачі кафедри спеціальної освіти Олена Бущак, переможниця міського конкурсу «Кращий освітянин року» та Олег Саламон, презес «Справи Кольпінга в Україні» військовий капелан, психотерапевт, організатор багатьох міжнародних тренінгів для українських фахівців з психотерапії, тренер , супервізор.

Робота конференції організована на принципі- платформ- панелей

 

Панель 1. «Супровід дітей раннього віку з порушенням розвитку»

була присвячена обговоренню ключових питань супроводу дітей раннього віку з порушеннями розвитку. Під час цієї панелі модератор Олена Бущак акцентувала увагу на важливості раннього втручання та багатовимірного підходу до корекційної роботи.

Виступили:

– Олена Бущак, асистентка кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, практикуючий логопед, підкреслила важливість командної роботи між фахівцями та сім’ями. Вона наголосила на необхідності створення довірливих стосунків між батьками та спеціалістами.

– Тетяна Завиднюк, вчитель-логопед Луцького закладу дошкільної освіти, поділилася своїм практичним досвідом роботи з дітьми раннього віку у навчальних закладах. Її виступ акцентував увагу на адаптації освітніх програм до потреб дітей з порушенням розвитку.

– Катерина Островська, доктор психологічних наук, професор кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, клінічний психолог та керівник Амбулаторії “Кольпінгберг”, поділилася досвідом львівської моделі супроводу дітей раннього віку. Вона розповіла про важливість створення мультидисциплінарних команд та впровадження психологічної підтримки для родин.

– Оксана Мусієнко, голова Правління ГО «ВБФ «Альтернатива.Гармонія», вчитель-логопед, розповіла про впровадження інноваційних методик у розвитку мовлення дітей молодшого шкільного віку. Вона також підкреслила важливість постійного вдосконалення професійних навичок фахівців.

– Наталія Мацюк, вчитель-логопед Житомирського осередку Кольпінгберг та Житомирського дошкільного навчального закладу №70, акцентувала увагу на використанні сучасних технологій у корекційній роботі. Вона наголосила на ефективності індивідуального підходу до кожної дитини.

– Беата Барчі, доцентка Мукачівського державного університету, практичний психолог, підкреслила роль сім’ї як партнера у процесі супроводу. Її виступ був присвячений побудові довіри та створенню ефективної взаємодії між фахівцями та батьками для досягнення кращих результатів у розвитку дітей.

– Мар’яна Породько, заступник декана факультету педагогічної освіти та в.о. завідувача кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, має багаторічний досвід роботи логопедом. Її виступ на тему “Особливості корекційної роботи з розвитку мовлення у дітей раннього віку з розладами аутистичного спектра” зосередився на необхідності індивідуалізованого підходу до роботи з такими дітьми. Пані Породько підкреслила, що раннє втручання є критично важливим для покращення комунікативних навичок у дітей з РАС. Вона наголосила на використанні мультисенсорних методів, які дозволяють забезпечити активну участь дитини у процесі навчання та покращити її соціальну взаємодію. Особливу увагу було приділено взаємодії логопеда з батьками та сім’єю дитини. Пані Породько зазначила, що залучення сім’ї до корекційного процесу сприяє покращенню результатів роботи та допомагає забезпечити сталість позитивних змін у розвитку мовлення. Її виступ викликав жваве обговорення серед учасників конференції, які відзначили важливість практичних кейсів та методичних рекомендацій, представлених у доповіді.

 

Панель 2. «Технології підтримки дітей з порушенням розвитку у процесі учіння» конференції зосередила увагу на сучасних технологіях підтримки дітей з особливими освітніми потребами в навчальному процесі.

Модератором виступив Олег Саламон, презес ГО «Справа Кольпінга в Україні», психолог та психотерапевт. Він підкреслив важливість використання інноваційних методів у роботі з дітьми, а також необхідність супервізій для фахівців.

Виступили:

–  Ігор Гущук, завідувач кафедри громадського здоров’я та фізичного виховання Острозької академії, доктор медичних наук, представив концепцію університетської клініки як інституційної складової підтримки осіб з особливими потребами. Його виступ підкреслив важливість інтеграції медичної та освітньої складової.

– Наталія Диміцька, директорка Сколівського інклюзивно-ресурсного центру, поділилася досвідом розвитку спеціальної освіти на місцевому рівні. Вона наголосила на важливості створення доступних умов для дітей з ООП у громадах.

–  Ірина Пєтухова, завідувачка кафедри у Державному податковому університеті, висвітлила використання TRIM протоколу у роботі з вразливими категоріями населення, акцентуючи увагу на комплексній підтримці таких осіб.

– Олександр Шульженко, докторант кафедри психокорекційної педагогіки НПУ імені Драгоманова, представив результати досліджень щодо професійної самосвідомості фахівців спеціальної освіти, наголосивши на важливості підвищення їх компетенцій.

– Ольга Криволапова, вчитель-реабілітолог Житомирського осередку Кольпінгберг, розповіла про створення доступного освітнього середовища як запоруки ефективного розвитку дітей з ООП.

–  Любомир Мостовий, директор Львівської спеціальної школи Марії Покрови, представив інноваційні підходи до інклюзивного навчання, наголосивши на необхідності адаптації навчальних програм до потреб учнів.

– Арсен Тарнопольський, аспірант кафедри спеціальної освіти ЛНУ імені Івана Франка, поділився сучасними методиками роботи з дітьми з розладами спектра аутизму в реабілітаційних закладах.

– Каріна Шевчук, вчитель-логопед логопедичного пункту Львова, акцентувала увагу на розвитку комунікації як ключового фактора соціалізації дітей з РСА.

 

Панель 3. «Професійна реабілітація та працевлаштування людей з особливими потребами»

була присвячена обговоренню питань професійної реабілітації та працевлаштування людей з особливими потребами.

Модераторкою виступила Леся Томаневич, яка наголосила на важливості створення доступних умов для працевлаштування та професійного зростання людей з інвалідністю.

Виступили:

– Ігор Островський, доктор технічних наук, професор Національного університету “Львівська Політехніка” та Львівського національного університету імені Івана Франка, поділився досвідом працевлаштування людей з особливими потребами у захищених майстернях системи Кольпінгберг. Він акцентував увагу на необхідності розбудови захищених робочих місць та підтримки соціальних підприємств.

– Олександр Мацях голова Фонду «Життя патріотів», підприємець, меценат іновацій розвитку традиційних бойових мистецтв України та їх впровадження у зміст психо-духовної підготовки молодого покоління українців в системи національної вітчизняної освіти та освіти української молоді за кордоном, який розповів про реалії та перспективи працевлаштування людей з інвалідністю в Україні. Його виступ був присвячений питанням адаптації бізнесу до потреб людей з ООП та ролі державної підтримки у цьому процесі.

– Святослав Слободян, координатор програми “Друкарня для людей з інвалідністю” Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, аспірант кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, підкреслив важливість розвитку трудових навичок у людей з розладами спектра аутизму, особливо в умовах війни.

– Борис Фенюк, керівник Львівського відділення БФ «Регіон Карпат» NEEKA, розглянув проблеми працевлаштування людей з інвалідністю в умовах відкритого ринку праці. Він наголосив на необхідності зміни суспільного сприйняття людей з особливими потребами та важливості впровадження інклюзивних практик у компаніях.

 

Панель 4. «Підтримане проживання: самостійність та життєві компетенції людей з особливими потребами»

Четверта панель конференції зосередилася на питаннях підтриманого проживання для людей з особливими потребами, що є важливим елементом їх інтеграції у суспільство.

Модераторкою панелі виступила Леся Семененко, координатор напрямку “Підтримане проживання” Відокремленого підрозділу ГО “Справа Кольпінга в Україні”-“Родина Кольпінга м.Вінниця”. Вона наголосила на важливості соціально-емоційного розвитку, адаптації та професійної орієнтації осіб з інвалідністю.

Виступили:

– Оксана Іванашко, доцент кафедри педагогічної та вікової психології Волинського національного університету імені Лесі Українки, розповіла про психологічні чинники, що впливають на підвищення якості життя літніх людей в умовах підтриманого проживання. Вона підкреслила важливість врахування індивідуальних потреб та соціальної підтримки для забезпечення комфорту та безпеки мешканців.

– Дмитро Гаврилюк, практичний психолог Родини Кольпінга м.Вінниця, поділився досвідом роботи психолога у послузі підтриманого проживання. Він розповів про методи створення комфортного середовища для людей з особливими потребами та наголосив на важливості емоційної підтримки мешканців.

 

– Онлайн-доповідь Катерини Островської, голови Львівського осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, професора кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, висвітлила інноваційний підхід до послуги підтриманого проживання у квартирах. Вона поділилася досвідом впровадження цієї практики у системі Кольпінберг та розповіла про перспективи розвитку послуги в Україні.

–  Соломія Федишин, проєктний менеджер БФ Християнська Медична Асоціація, представила доповідь про впровадження цифрових технологій для покращення життя людей з інвалідністю. Вона наголосила на важливості безбар’єрного суспільства та адаптації сучасних технологій для підвищення життєвих компетенцій людей з особливими потребами.

 

Панель 5. Психотравма в осіб з особливими потребами: наслідки війни

П’ята панель конференції була присвячена обговоренню проблеми психотравми у людей з особливими потребами, що виникла внаслідок війни. Модераторкою панелі виступила Леся Сікорська, доцент кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка. Вона наголосила на важливості розробки нових методів підтримки людей, які пережили психотравму.

Виступили:

– Людмила Осауленко, голова осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні” в м. Дніпрі, поділилася досвідом реалізації проєкту “Центр раннього втручання та своєчасної допомоги дітям з ООП Кольпінберг”. Вона акцентувала увагу на важливості своєчасної допомоги дітям з ООП для подолання наслідків ранніх травм.

–  Леся Сікорська, окрім модерації панелі, представила власне дослідження щодо травматизації українців, які не виїжджали з країни під час повномасштабного вторгнення та проживають у західних областях України. Вона наголосила на необхідності надання психологічної допомоги таким людям.

 

– Онлайн-доповідь Юлії Шевченко, спеціального психолога та консультанта Київського інклюзивно-ресурсного центру №13, була присвячена питанням психологічної підтримки дітей, які зазнали травми. Вона підкреслила важливість роботи з емоційним станом дітей та їх родин.

– Лариса Турчина, член Луцького осередку ГО “Справа Кольпінга в Україні”, старший викладач Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти, представила практичний досвід надання психологічної підтримки дітям з ООП в умовах війни.

 

– Олег Лозинський, старший викладач кафедри практичної психології Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, розповів про соціальні проблеми внутрішньо переміщених працівників з особливими потребами під час війни. Він акцентував увагу на необхідності забезпечення їх соціально-психологічної підтримки та інтеграції у нові громади.

 

Третій день конференції 29.12.2024  проходив у форматі круглого столу.

Круглий стіл «Люди з особливими потребами в період війни»

Модератором круглого столу був  доцент  Іван Сулятицький.

Основним змістом круглого столу стало обговорення Запропонованої Комплексної програми неперервного формування  життєвих компетенцій дітей та осіб з розладами розвитку «КОЛЬПІНҐБЕРҐ», спрямованої на визначення шляхів соціалізації дітей та осіб з розладами розвитку у контексті формування їх життєвих компетенцій, покликана привернути увагу органів державної влади, громадськості, бізнес-спільноти до проблем їхньої соціальної реабілітації та подальшої інтеграції в суспільство.

–  Завершенням конференції стало написання резолюції конференції (модератор професор Ігор Островський).

В Проекті РЕЗОЛЮЦІЇ зазначено:

У зв’язку з цим, з метою налагодження чіткої системи супроводу осіб з особливими потребами, а також в реабілітаційній роботі з учасниками війни з набутою інвалідністю та їх родинами, учасники конференції визначили можливі шляхи вирішення окреслених проблем та прийняли рішення:

– підтримати комплексну програму неперервного формування життєвих компетенцій дітей та осіб з розладами розвитку «Кольпінґберг»;

– використати всі можливі і доступні засоби оприлюднення інформації з тим, щоб обговорені на конференції прикладні проблеми надання практичної допомоги різним категоріям осіб з особливими потребами віком від 0 до дорослості набули необхідного суспільного розголосу і були передані в органи державної влади, місцевого самоврядування, лікувально-реабілітаційні установи, організації і заклади для ознайомлення і в подальшому встановлення ділової співпраці у їх практичному використанні;

– на основі матеріалів Конференції вийти з рекомендаціями до Міністерств освіти і науки, соцполітики, охорони здоровєя, ветеранів України щодо подальшого використання досвіду Кольпінгберг  в реабілітаційній роботі з особами з особливими потребами різного віку та їх родинами;

– поглиблювати співпрацю державних установ та недержавних організацій у забезпеченні професійної соціально-реабілітаційної, психологічної та психотерапевтичної допомоги дітям та дорослим з особливими потребами;

– підтримати салютогенний підхід в системі супроводу осіб з особливими потребами, особливо що стосується збереження їх ментального благополуччя в час війни;

– проводити систематичні навчально-методичні семінари для працівників освіти, соціальної сфери та закладів охорони здоров’я з метою формування інклюзивної компетентності;

– ГО «Центр психології безпеки України» в співпраці з фаховими організаціями, зокрема з та національними університетами, розпрацювати систему підтримки ментального здоров’я осіб, що супроводжують осіб з особливими потребами на основі поєднання українських етнічних традицій з кращими світовими практиками здоров’язбереження;

– відповідну інформацію про можливості ГО «Справа Кольпінга в Україні» направити відповідальним за реалізацію Національної програми збереження психічного здоров’я в Україні МОЗ України

Верховній Раді України розглянути пропозицію щодо внесення до переліку базових соціальних послуг (п.6 статті 16 ЗУ «Про соціальні послуги») ті, що сприяють попередженню інституалізації осіб з ментальною інвалідністю, а саме:

  • персональний асистент осіб з інвалідністю (код за класифікатором соціальних послуг 016.0);
  • супровід під час інклюзивного навчання (код 020.0);
  • транзитне підтримане проживання (код 009.3);
  • соціально-трудова адаптація (код 013.1);
  • соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці (код 011.0);
  • тимчасовий відпочинок для осіб, що здійснюють догляд за особами з інвалідністю (код 018.2).

Верховній Раді України запровадити механізм мінімальних гарантій щодо забезпечення кожної особи з ментальною інвалідністю такими соціальними послугами: підтримане проживання, догляд вдома, денний догляд, соціальна адаптація, представництво інтересів, послуги персонального асистента.

Кабінету Міністрів України запровадити державну програму мережі підтримки осіб з інвалідністю упродовж всього життя для попередження інституалізації громадян, які потребують значного обсягу стороннього догляду, зокрема шляхом гарантованої підтримки сімей таких осіб та соціальних послуг на базі місцевих громад.

Міністерству соціальної політики України ініціювати державну програму довгострокової фінансової підтримки комунальних та недержавних надавачів послуги підтриманого проживання та транзитного підтриманого проживання у будинках групового проживання для осіб з інтелектуальними порушеннями, які власним коштом забезпечили приміщення для надання цієї послуги.

Кабінету Міністрів України ініціювати створення житлового фонду для підтриманого проживання осіб з інвалідністю, які потребують постійного стороннього догляду, визначити фіксований відсоток житлового фонду для підтриманого проживання осіб з ментальною інвалідністю у складі фонду соціального житла, зокрема, за рахунок надходжень при виконанні статті 32 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».

Міністерству Єдності України у співпраці з МЗС України, ГО українців за кордоном, в межах експерименту Департаменту освіти і науки ЛОВА, Львівського національного університету імені Івана Франка (науковий керівник – К. О. Островська) щодо супроводу україномовної освіти дітей за кордоном напрацювати життєздатну програму повернення тимчасового перебуваючих у країнах вимушеної еміграції сімей з особами з особливими потребами на Батьківщину після закінчення війни зі збереженням всіх гарантій користуванням соціальними, освітніми, корекційними послугами, передбаченими індивідуальною програмою реабілітації.

Міністерству Ветеранів України разом з Мінсоцполітики України використати напрацьований в межах проектної діяльності міжнародної Справи Кольпінга досвід впровадження адаптованих в Україні програм психотерапевтичної взаємодії з особами з вродженою та набутою внаслідок війни інвалідністю та членами їх родин.

  • Учасники дійшли одностайної згоди винести даний проект Резолюції на широке обговорення розмістивши його на адресах соціальних мереж ГО «Справа Кольпінга в Україні»

Підведення підсумків конференції і Коло рефлексії увінчали завершення проведеного заходу.

Від організаторів конференції:

Іван СУЛЯТИЦЬКИЙ, Олена БУЩАК, от.Олег САЛАМОН за онлайн співавторством

Катерини  та Ігора  ОСТРОВСЬКИХ

  • IMG_9257
  • IMG_9269
  • IMG_9282
  • IMG_9283
  • IMG_9289
  • IMG_9290
  • IMG_9292
  • IMG_9296
  • IMG_9297
  • IMG_9303
  • IMG_9307
  • IMG_9315
  • IMG_9323
  • IMG_9327
  • IMG_9341
  • IMG_9397
  • IMG_9402
  • IMG_9418
  • IMG_9424
  • IMG_9447
  • IMG_9452
  • IMG_9469
  • IMG_9470
  • IMG_9473
  • IMG_9477
  • IMG_9487
  • IMG_9493
  • IMG_9504
  • IMG_9772
  • IMG_9773