Співпраця кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи факультету педагогічної освіти з Карловим університетом

10.11.2022 | 14:46

У рамках співпраці факультету педагогічної освіти та Інституту соціальних досліджень Карлового університету (Прага, Республіка Чехія), з 2 по 5 листопада 2022 року відбувся науковий візит до Інституту міжнародних досліджень Карлового університету викладачів кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи доц. Корнят В.С., доц. Лободи В.В., доц. Субашкевич І.Р., ас. Столярик О.Ю.

Програма перебування включала участь викладачів у стартовому семінарі та проведення пілотного дослідження у рамках спільного дослідницького проєкту «Інтеграція українських дітей-біженців та неповнолітніх внутрішньо переміщених осіб у порівняльній перспективі: Чехія – Україна» (керівник дослідження – д-р Валерія Корабльова, доцент кафедри русистики і східноєвропейських студій).

Пілотне дослідження та спілкування з українськими біженцями, які вимушені були покинути Україну внаслідок повномасштабного вторгнення росії, відбулося в невеликому містечку Горні Славков (Horni Slavkov) неподалік Карлових Вар.

Невеличка школа, в якій навчається трошки більше чотирьохсот учнів, прихистила під своїм дахом 36 українських дітей з Маріуполя, Вінниці, Запоріжжя, Білої Церкви, Ужгорода та ін. Справжнім викликом для педагогічного колективу закладу було залучення дітей ромської національності до навчального процесу. Викладачі обох університетів провели інтерв’ю дітей, їхніх батьків, педагогів, обговорили з директоркою школи, представниками фонду ЮНІСЕФ (соціальним працівником, психологом) про особливості організації процесу адаптації українських дітей до нових умов життя.

Пізнавальним був семінар «Інтеграція українських дітей-біженців у шкільну систему Чехії: кейси, виклики, перспективи».

 

Своїми роздумами про практику інтеграції українських дітей-біженців у школі Кунратіце в Празі поділилася її віце-директор Їтка Копачова (Jitka Kopáčová) та психолог Ірина Нестерова, яка вимушена була приїхати з Харкова до Праги, де тепер не лише сама вчиться жити по новому, а й допомагає іншим українцям. Мартін Мейстржик, представник Департаменту європейських студій, радник Сенату Чеської Республіки, проаналізував державну підтримку українських дітей-біженців та зміни чинного законодавства. Інформативним був виступ д-ра Яни Леонтієвої з Інституту соціології Чеської академії наук, яка представила результати дослідження «Школа як інтеграційний партнер». Цікаво було почути від д-ра Ондрей Кліпа з Карлового університету про чеський досвід використання місцевих бібліотек як інструменту інтеграції дітей мігрантів.

Науково-педагогічні працівники кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи висвітлили особливості організації життя, побуту, навчання внуршіньопереміщених осіб в Україні, зокрема у Львівській та Тернопільській областях; проблеми та виклики, з якими зустрілися як місцева влада, так і мешканці; про використання арт-терапії з жінками та дітьми в умовах модульного містечка як методу психосоціальної підтримки

Доповненням до виступів науковців були розповіді студентів: Наталі Вайдішової (магістр), Романа Колодія (аспірант), Валентина Шкріби (бакалавр) щодо їх громадської активності, волонтерській діяльності у прийомі українських біженців у Чеській Республіці.

Результатом семінару стало окреслення подальших перспектив співпраці, напрямів наукових досліджень, спільних семінарів та наукових зустрічей.

Щира вдячність за відкритість до співпраці д-ру Даніелі Коленовській, завідувачу кафедри русистики і східноєвропейських студій, д-ру Валерії Корабльовій, керівнику українознавчих проєтків, доценту кафедри русистики і східноєвропейських студій.

Далі буде…