II Всеукраїнська науково-практична конференція “Інноваційні підходи в освіті дітей з особливими освітніми портребами”
17–18 травня 2018 року на базі факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка спільно з факультетом корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», ГО «Справа Кольпінга В Україні», ВГО «Інститут соціальної політики» відбулася ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Інноваційні підходи в освіті дітей із особливими освітніми потребами»,
Понад 250 науковців і практиків з різних куточків України – Києва, Запоріжжя, Одеси, Житомира, Донецька, Кропивницького, Івано-Франківська, Сум, Тернополя, Дніпра, Харкова, Хмельницького, Полтави, Мелітополя зібралися з метою обговорити досягнення та перспективи в організації освіти дітей з особливими потребами.
Відкрив конференцію директор Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, віце-президент ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Андрій Шевцов, який передав вітання учасникам наукової конференції від міністра освіти і науки України Лілії Гриневич із побажаннями плідної праці і добрих результатів. Андрій Гарієвич у вступному слові вказав на важливості проведення такого заходу і відзначив особливість місця його проведення – міста Львова з його привабливою багатовіковою історією і Львівського університету як одного із найпотужніших освітньо-наукових центрів України. На його переконання, у Франковому університеті за останні роки досягнуто вагомих успіхів у підготовці фахівців для сфери спеціальної освіти, тут отримали наукове обґрунтування і практичне впровадження новітні методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, добре налагоджена робота кафедри корекційної педагогіки та інклюзії факультету педагогічної освіти з громадським сектором.
Начальник управління дошкільної, загальної середньої, професійної освіти, соціального захисту, позашкільної та виховної роботи, координації діяльності вищих навчальних закладів і науки департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації Галина Яворовська у своєму вітальному слові відзначила, що у питанні розвитку інклюзивного навчання місто Львів і Львівська область зробила помітні кроки вперед, навела приклади успішної праці у цьому напрямку окремих навчальних закладів й установ.
У зверненні до учасників заходу проректор Львівського національного університету імені Івана Франка, професор Ярослав Гарасим відзначив актуальність наукового зібрання, яке об’єднало науковців і практиків з усієї України. Він наголосив на необхідності і надалі активно розвивати систему роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, сміливо впроваджувати інноваційні підходи, вдосконалювати зміст професійної підготовки фахівців спеціальної освіти. Ярослав Іванович, зокрема, зауважив, що увага й усебічна допомога особам з інвалідністю – це глибока своїми коренями гуманістична освітньо-виховна традиція в Україні і на сучасному етапі відношення до осіб з особливими потребами є мірилом духовно-моральних цінностей суспільства.
Декан факультету педагогічної освіти Дмитро Герцюк у своєму вітальному слові подякував чисельній аудиторії за увагу до проблематики конференції і відзначив, що факультет педагогічної освіти Львівського університету, як один із організаторів цього заходу, упродовж останніх років активно працює у ділянці спеціальної освіти. До основних здобутків декан, зокрема, відніс перший випуск бакалаврів корекційної педагогіки, які у навчальних закладах різних типів розпочали свою практичну діяльність, започаткування магістратури, реалізацію широкого спектру наукових досліджень, в тому числі тем, що фінансуються за рахунок державного бюджету, участь у виконанні міжнародного проекту «Удосконалення підготовки викладача для прикладного навчання в галузі професійної освіти в рамках програми Еразмус+ тощо.
Учасників конференції привітав також член Правління ГО «Справа Кольпінга в Україні», професор кафедри корекційної педагогіки та інклюзії ЛНУ імені І. Франка Ігор Островський. Він, зокрема, підкреслив, що процес деінституалізації та впровадження інклюзивної освіти дітей з особливими потребами в Україні є наслідком діяльності і цілої низки громадських організацій. Їхнє широке залучення до напрацювання нормативно-правової бази, проведення тренінгів, семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій суттєво активізують процеси формування інклюзивного середовища в освіті загалом.
На пленарному засіданні провідні фахівці в галузі освіти дітей з особливими потребами зупинилися на важливих та ключових аспектах інклюзивної освіти.
Так, А. Г. Шевцов у своєму виступі зупинився на структурі психологічного механізму соціальної адаптації молоді з обмеженнями життєдіяльності; Д. І. Шульженко, доктор психологічних наук, професор кафедри психокорекційної педагогіки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова проаналізувала психологічні умови оптимізації інклюзивних процесів в Україні; І. В. Мартиненко, доктор психологічних наук, доцент кафедри логопедії Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, виконавчий директор ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів» у своєму виступі наголосила на важливості подолання комунікативної дезадаптації як умови ефективної соціалізації дитини з мовленнєвими порушеннями; професор І. П. Островський привернув увагу присутніх на важливості підготовки нового типу фахівців до якісного психолого-педагогічного супроводу особи під час інклюзивного навчання в закладах професійної освіти.
Продовження конференції відбулося на секційних засіданнях, на яких науковці та практики обговорювали актуальні проблеми ортопедагогіки та реабілітології, організації навчання дітей з особливими освітніми потребами, логопедичні технології та проблеми підготовки фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами тощо.
Конференція вирізнялася не лише глибоким та змістовим теоретичним наповненням, а й своїм прикладним значенням. Свідченням цього є велика кількість майстер-класів (в загальній кількості 21), на яких присутні познайомилися з найновішими практиками, які застосовують у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.
У ході конференції відбулося підведення підсумків і нагородження переможців конкурсу студентських науково-методичних робіт, що відбувся під патронатом Української асоціації корекційних педагогів.
Учасники відзначили високий рівень організації наукової конференції, її практичну спрямованість, тісний взаємозв’язок з науковими досягненнями та висловили сподівання на подальші плідні зустрічі.
Дмитро Герцюк, Віра Корнят
Фото Ігора Бущака