Спеціальні методики псиxотерапії та псиxокорекції у роботі з особами з порушенням розвитку
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
11 | 2 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
11 | 16 | Array |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
11 | 8 |
Опис курсу
Мета викладання дисципліни «Професійна комунікація спеціального педагога» полягає в оволодінні фахівцями системою комунікативних знань, умінь, що забезпечують реалізацію функцій, покладених на спеціального педагога, здійснення майбутніми фахівцями професійної педагогічної комунікації на високому рівні, можливість самореалізації й самовдосконалення учнів через вербальні, невербальні засоби комунікації з точки зору діяльності спеціального педагога.
Завданням вивчення дисципліни «Професійна комунікація спеціального педагога» є:
- надання студентам знань теоретичних положень професійно-педагогічної комунікації;
- практичне оволодіння технікою керівництва педагогічною комунікацією;
- оволодіння ефективними шляхами впливу на співрозмовника – суб’єкта комунікації.
У результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати:
- історичні витоки професійної педагогічної комунікації;
- сутність, види, функції, моделі комунікації;
- сутність, структуру, сферу, динаміку педагогічного конфлікту;
- конфлікт у взаємодії «педагог-учень», «педагог-батьки», «педагог-керівник»;
- шліхи альтернативної комунікації як засобу соціальної реабілітації дітей з особливими навчальними потребами;
- шляхи подолання конфліктів професійно-педагогічної комунікації;
- сутність, функції мови й мовлення спеціального педагога, його/її індивідуальний стиль;
- види, особливості вербальних засобів професійно-педагогічної комунікації;
- культуру мови і мовлення педагога, техніку мовлення спеціального педагога;
- мовленнєвий етикет та моделі взаємодії «педагог-учень»;
- сутність, класифікацію невербальних засобів комунікації;
- співвідношення вербальних і невербальних засобів комунікації;
- особливості зовнішнього вигляду, поведінки педагога.
У результаті вивчення дисципліни підготовлений фахівець повинен вміти:
- використовувати багатство мови у професійній педагогічній комунікативній діяльності;
- реалізувати основні різновиди мовлення у педагогічній комунікативній діяльності;
- моделювати процес професійної педагогічної комунікації, враховуючи його структурні елементи;
- організовувати альтернативне комунікативне середовище, організовувати в ньому процес прийому й передачі інформації;
- управляти процесом в системі «педагог-учень»;
- установлювати суб’єкт-суб’єктні стосунки з суб’єктом комунікації;
- установлювати комунікативні зв’язки в колективі;
- використовувати інформаційні ресурси комп’ютерних технологій для організації навчально-виховного процесу.
Рекомендована література
- Абрамович С. Д. Мовленнєва комунікація / С. Д. Абрамович,
М. Ю. Чікарькова: Підручник. – К. : Центр навч. л-ри, 2004. - Андреев А.А. Дидактические возможности средств информационных и телекоммуникационных технологий в системе дистанционного обучения // Материалы XII международной конференции «Информационные технологии в образовании» (ИТО-98-99): httр://іtо.еdu.ru/1998-99/h/аndreev-t.html).
- Андрианов М. С. Анализ процессов невербальной коммуникации как паралингвистики // Психологический журнал. – 1995. – Т. 16. – № 5.
- Анцупов А. Я., Шипилов А. И. Конфликтология, – М. : Юнити, 2000.
- Бадмаев В. Ц., Малышев А. А. Психология обучения речевому мастерству. – М. : Гуманитарный центр «ВЛАДОС», 1999.
- Битянова М. Особенности человеческой коммуникации // Школьный психолог. – – № 30.
- Бодалев, А. А. Психологические условия педагогического общения /
А. А. Бодалев // Психология педагогического общения : сб. научных трудов. – Кировоград : КГПИ, 1991. – Т. 1. – С. 4–14. - Васильева Е. С. Использование методики Блисс для формирования элементарной коммуникации у безречевых детей / Е. С. Васильева // Дефектология. – 2006. – № 5. – С. 41-44.
- Вацлавик П. Психология межличностных коммуникаций. – СПб., 2000.
- Волкова Н. П. Педагогічні комунікації: Навч. посібник. – Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2002.
- Гойхман О. Я., Надеина Т. М. Основы речевой коммуникации: Учеб. для вузов / Под ред. О. Я. Гойхмана. – М. : ИНФРА, 1997.
- Дорошенко С. І. Основи культури і техніки усного мовлення. – Харків : ОВС, 2002.
- Дюкен Ф. Альтернативные средства коммуникации с неговорящими детьми : [учеб. пособие] / Ф. Дюкен, Л. В. Лопатина. – СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2001. – 80с.
- Женева Н. А. Возможности применения Веб-форумов в учебном процессе // Материалы XI международной конференции «Информационные технологии в образовании» (ИТО-2001) (http:// іtо.еdи.ґи/2001/іtо/ІІІ/1/111-1-9.htm1).
- Журавлев В. Й. Основы педагогической конфликтологии. – М. : Российское педагогическое агентство, 1995.
- Иващенко Ф. И. Особенности установлення психологического контакта с учащимися // Педагогика. – 1999. – № 2.
- Кандинский Б. С. Техника устной коммуникаций. – М. : МГПИ, 1988.
- Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении. – М. : Просвещение, 1987.
- Крутова Н. Внеречевое общение – средство педагогического воз-действия // Народное образование.- 2001. – № 8.
- Кушнірик Т. Д. Подолання конфліктності серед педагогів. Соціально-педагогічний аспект // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. –
№ 9 -10. - Лабунская В. А. Невербальное поведение (социально-перцептивный подход). – Ростов-на-Дону: Изд-во Ростов. ун-та, 1986.
- Леонтьев, А. А. Педагогическое общение / Алексей Алексеевич Леонтьев. – М. : Знание, 1979. – 48 с.
- Мелибруда Е. Я. Я – Ты – Мы. Психологические возможности улучшения общения. – М.: Просвещение, 1986.
- Миккин X. X. Невербальные коммуникаций в диадах // Труды по психологии. – Вып. 335. – № 3. – Р. на/Д. : Ростов. гос. ун-т, 1986.
- Мусатов С. Педагогічна комунікація: Психологічні витоки та особливості // Освіта і управління. – 1999. – Т. 3. – № 3.
- Носенко Е. Л., Чернишенко С. В. Методологічні аспекти забезпечення запам’ятовування інформації при розробці дистанційних навчальних курсів: Метод. посібник.- Д. : РВВ ДНУ, 2003.
- Ньюмен С. Игры и занятия с особым ребенком : руководство для родителей / Сара Ньюмен ; [пер. с англ. Н. Л. Холмогоровой]. – М. : Теревинф, 2004. – 236 с.
- Петрова Е. А. Жесты в педагогическом процессе: Учеб. пособие. – М.: Моск. город. пед. об-во, 1998.
- Почепцов, Г. Г. Теорія комунікації / Георгій Георгійович Почепцов. – К. : Видавничий центр “Київський університет”, 1999. – 308 с.
- Рогинский, В. М. Азбука педагогического труда / В. М. Рогинский. – М. : Высшая школа, 1990. – С. 37.
- Сансон П. Психопедагогика и аутизм : опыт работы с детьми и взрослыми/ Патрик Сансон ; [пер. с франц.]. – М. : Теревинф, 2006. – 206 с.
- Семиченко В. А. Психология общения. – К. : Центр «Магістр-S», 1997.
- Семиченко В. А. Психология речи: Учеб. пособие. – К. : Магистр-S, 1998.
- Сердюк О. П. Основи управління комунікативним процесом: Підручник. – К.: ІЗМН, 1998.
- Сопер П. Основы искусства речи; Пер. с англ. – 2-е испр. изд. – М.: Прогресс; Прогресс-Академия, 1992.
- Шипицына Л. М. Невербальное общение у детей при нормальном и нарушенном интеллекте / Л. М. Шипицына, О. В. Защиринская. – СПб. : Речь, 2009. – 128 с.