Спеціальна психологія та соціалізація особистості (Спеціальність 6.010102 «Початкова освіта»)
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 2 | Немає |
6 | 2 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 26 | ||
6 | 7 |
Опис курсу
Мета – вивчення особливостей розвитку і освіти людини, яка має обмежені можливості життєдіяльності, особливостей становлення і соціалізації як особистості, а також використання цього знання для пошуку найкращих шляхів, засобів, умов, котрі забезпечать корекцію фізичних або психічних недоліків, компенсацію діяльності порушених органів та систем організму і освіта такої людини з метою її соціальної адаптації та інтеграції у суспільство та забезпечення їй можливості максимально незалежного життя.
Завдання – визначення тих умов навчання та виховання, які адекватно враховують всі особливості розвитку дитини з обмеженими можливостями і максимально сприяє подоланню наявних у неї порушень.
В результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати:
- підходи держави і суспільства до організації спеціально-педагогічної допомоги дітям, які мають суттєві недоліки психофізичного розвитку,
- основні поняття спеціальної педагогіки;
- особливості і закономірності розвитку різних категорій осіб з психофізичними вадами (глухих, сліпих, розумово відсталих, з порушеннями мовлення, емоційно-вольової сфери, соціальної поведінки, опорно-рухового апарату);
- комплексні діагностичні обстеження дітей та комплектуванням освітніх установ для них,;
- диференційовані та індивідуальні механізмами і прийоми корекційної допомоги кожній з категорій дітей, головним чином, в умовах їх індивідуальної освіти.
вміти:
– допомагати майбутнім психологам освітніх установ забезпечити моніторинг психофізичного і соціального розвитку дітей,
- своєчасно виявити відхилення та враховувати їх для корекції (поліпшення, виправляння) процесів розвитку і соціалізації дитини, у якої внаслідок дії різних факторів ці процеси ушкоджені.
Рекомендована література
Основна література
- Выготский Л. С. Основные проблемы дефектологии – Москва, 1983.
- Выготський Л. С. Собрание починений. Т. 5. – Москва, 1983.
- Лебединский В. В. Нарушения психического развития у детей. – Москва., 1985.
- Мамайчук И. И. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии – Санкт-Петербург., 2001.
- Семаго Н. Я., Семаго М. М. Руководство по психологической диагностике. – Москва, 2000.
Допоміжна література
- Блейхер В. М. Патопсихологическая диагностика. – К., 1986.
- Богданова Т. Г. Сурдопсихология. – Москва, 2002.
- Вернер Д. Реабылытация детей-инвалидов. – Москва, 1995.
- Воложин А. И. , Субботин Ю. К. Адаптация и компенсація – универсальный биологический механізм приспособления. – Москва, 1987.
- Гонееев А. Д. и др. Основы коррекционной педагогики.– Москва., 1999.
- Забрамная С. Д. Наглядный матеріал для психолого-педагогического обследования детей в медико-педагогических комиссиях. – К., 1988.
- Клиническая психология / Под. Ред. Б. Д. Карвасарского. – Санкт-Петербург., 2002.
- Мамайчук И. И. Психология дизонтогенеза. – Санкт-Петербург., 2000.
- Максимова Н. Ю. Курс лекцій по детской патопсихологии. – Ростов-на Дону, 2000.
- Мамайчук И. И. Психология дизонтогенеза. – Санкт-Петербург., 2000.
- Мамайчук И. И. Психокоррекция слепых детей и подростков с нарушениями в развитии. – Санкт-Петербург., 2000.