Конфліктологія
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Опис курсу
Теорія і практика вирішення конфліктів — необхідна складова соціальної культури в бізнесі, суспільному житті та особистісних відносинах. Мета вивчення курсу “Конфліктологія” — опанувати базові знання з актуальних питань конфліктології та побудови продуктивних людських взаємовідносин, сформувати вміння та навички вирішення конфліктів у діловій та професійній сферах, міжнародних відносинах, а також у приватному житті.
Знання та практичні навички виходу з конфлікту, продуктивного вирішення конфліктів та профілактики і подолання конфліктних ситуацій необхідні керівникам, соціальним працівникам, педагогам, вони допоможуть сформувати мислення, орієнтоване не на конфронтацію і боротьбу, а на порозуміння, взаємодопомогу, співробітництво та спільне розв’язання проблем.
Дисципліна “Конфліктологія” охоплює питання проблемного характеру щодо прогнозування і вирішення конфліктів практичними психологами, соціальними працівниками, педагогами, менеджерами тощо.
Рекомендована література
- Калагур С.М. Соціальна конфліктологія : навч. посібник / С.М. Калагур, З.З. Фалинська. – Тернопіль : Астон, 2010. – 360 с.
- Ковальчук Лариса. Основи педагогічної майстерності: навчальний посібник / Лариса Ковальчук. – Львів, Видавничий Цент ЛНУ імені Івана Франка, 2007. – 608 с.
- Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» / В. Л. Андрєєнкова, К. Б. Левченко, Н. В. Лунченко, М. М. Матвійчук. – К: ТОВ «Агенство
«Україна», 2018. – 144 с. - Конфліктологія: Конспект лекцій. Для підготовки магістрів усіх форм навчання /В.Я.Галаган, В.Ф.Орлов, О.М.Отич. – К.: ДЕТУТ, 2008. – 293 с.
- Конфліктологія : навч. посіб. / Л. М. Герасіна, М. П. Требін, В. Д. Воднік та ін. — Х. : Право, 2012. — 128 с.
- Ложкін Г.В. Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика: навчальний посібник / Г.В. Ложккін – К. : ВД «Професіонал», 2006. − 416 с.
- Миронова О. М. Конфліктологія : навчальний посібник / О. М. Миро-нова, О.В. Мазоренко. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2011. – 168 с.
- Нагаєв В.М. Конфліктологія : курс лекцій (модульний варіант): навчальний посібник. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 198 с.
- Орлянський В.С. Конфліктологія: навчльний посібник / В.С. Орлянський. − К. : Центр навчальної літератури, 2007. – 160 с.
- Психологія вирішення конфліктів : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.С. Джагалі. – Харків – Київ, 2006. – 320 с.
- Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. – [Навч.-метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В. В., 2016. – 192 с.
- Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівнарівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. – К.: ФОП Нічога С.О. – 2018. – 174 с.
Матеріали
Перелік психодіагностичних методик для дослідження міжособистісних стосунків та соціально-психологічного клімату:
№ з/п | Назва методики, автор | Джерело | Для вирішення яких завдань використовується, спрямованість | Вік досліджуваних |
1. – у сім’ї | ||||
1.1. | Проективна методика “Малюнок сім’ї” (В. Хьюлс, Дж. Ділео, Л.Корман) | Романова Е.С., Потемкина О.Ф. Графические методы в психологической диагностике. – М.: Дидакт, 1992. – 256 с. (С. 66-74) | Вивчення особливостей взаємин дитини з батьками та найближчими родичами | Діти 6-7 років |
1.2. | Проективна методика “Кінетичний малюнок сім’ї” (Р. Бернс, С. Кауфман) | Ганишина И.С. Неблагополучная семья и девиантное поведение несовершеннолетних. Учеб. пособие / И.С. Ганишина, А.И. Ушатиков. – М.: Изд-во НПО “МОДЭК”, 2006. – 288с. (С. 187-191) | Вивчення особливостей взаємин дитини з батьками | 6-7 років |
1.3. | Анкета “Взаємини в сім’ї” | Професія: соціальний працівник / Упоряд.: С. Максименко. – К.: Главник, 2005. – 112 с. (С. 47-48) | Вивчення специфіки взаємин у сім’ї, виявлення сімейних конфліктів, вивчення способів вирішення конфліктних ситуацій | 13-18 років |
1.4. | Тест-опитувальник батьківського ставлення (А.Я. Варга, В.В. Столін) | Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. – М.: ВЛАДОС, 1996. – 529 с. (С. 328-334) | Вивчення типу батьківського ставлення до дитини, визначення наявності поведінкових стереотипів у спілкуванні з дітьми, особливостей сприйняття і розуміння характеру та вчинків дитини | Батьки |
1.5. | Методика “Аналіз сімейних стосунків” (Е.Г Ейдеміллер, В.В. Юстицький) | Романовська Д. Технологія роботи з батьками. – К.: Главник, 2007. – 128 с. (С. 7-17) | Виявлення причин порушень сімейних стосунків, побудова стратегії консультування як з батьками, так і підлітками, вивчення особливостей взаємодії батьків з дітьми | Батьки |
1.6. | Методика PARI (parental attitude research instrument). Автори: Е.С. Боярин, Р.К. Белл. Адаптована Т.В. Нещерет | Мілютіна К. Психологія сім’ї. Техніки раціонально-інтуїтивної психокорекції родини. – К.: Главник, 2007. – 144 с. (С. 127-138) | Вивчення ставлення батьків до різних сторін сімейного життя (сімейної ролі), вивчення ставлення батьків до дитини й життя в родині, особливостей батьківсько-дитячих відносин | Батьки |
2. – у навчальному колективі | ||||
2.1. | Анкета “Мій клас” (адаптована Ю.З. Гільбухом , О.В. Киричуком) | Гільбух Ю.З., Киричук О.В. Шкільний клас: як пізнавати й виховувати його душу. – К.: Міжвід. наук.-практ. центр “Психодіагностика й диференційоване навчання”, 1994. – 208 с. (С. 106-108) | Визначення рівня згуртованості учнівського колективу, конфліктності, вивчення ставлення окремих учнів до свого класу | 8-12 років |
2.2. | Соціометрія (Дж. Морено) | Битянова М. Как измерить отношения в классе: Социометрический метод в школьной практике / М. Битянова. – М.: ООО “Чистые пруды”, 2005. – 32 с. | Вивчення емоційних зв’язків у групі учнів, адекватності уявлень учнів про свій статус в емоційній структурі групи, визначення осіб, що мають психологічний вплив у колективі | 11-15 років |
2.3. | Анкета оцінки стосунків підлітка з класом | Мерзлякова О. Інтерактивні заняття психолога з батьками / О. Мерзлякова. – К.: Шк. світ, 2008. – 120 с. (С. 67-71) | Виявлення типів сприйняття підлітком колективу класу, визначення у який спосіб конкретний підліток спілкується з однокласниками | 11-15 років |
2.4. | Карта-схема для експертного оцінювання психологічного клімату колективу | Гільбух Ю.З., Киричук О.В. Шкільний клас: як пізнавати й виховувати його душу. – К.: Міжвід. наук.-практ. центр “Психодіагностика й диференційоване навчання”, 1994. – 208 с. (С. 97-98) | Вивчення соціально-психологічного мікроклімату у класі | 13-18 років |
2.5. | Тест опису поведінки К. Томаса (адаптований Н.В. Гришиною) | Семиченко В.А. Психологія спілкування. – К.: “Магістр-S”, 1998. – 152 с. (С. 42-58) | Визначення типових способів реагування у конфліктих ситуаціях | 15-18 років, педпрацівники |
3. – у педагогічному колективі | ||||
3.1. | Анкета “Директор та завуч очима педагогів” | Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. -–М. Просвещение, 1990. – 208 с. | Вивчення ставлення підлеглих до директора закладу чи заступника адміністрації | Педагогічні працівники |
3.2. | Анкета “Психологічний клімат у колективі” | Шакуров Р.Х. Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. –М. Просвещение, 1990. – 208 с. | Вивчення психологічного клімату в колективі | Педагогічні працівники |
3.3. | Тест на визначення переважаючого типу організаційної культури | Мерзлякова Е.Л. Чему и как учить учителей. Тренинг эффективного педагогического общения. – СПб.: Речь, 2007.- 296 с. (С. 79-92) | Вивчення специфіки організаційної культури навчального закладу | Педагогічні працівники |
3.4. | “Експрес-методика” для вивчення соціально-психологічного клімату у колективі (О.С. Михалюк) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 184-188) | Вивчення соціально-психологічного клімату колективу на основі емоційного, поведінкового та когнітивного компонентів стосунків у колективі | Педагогічні працівники |
3.5. | Тест на професійно- педагогічну комунікабельність (В.А. Кан-Калик, М.Д. Никандров) | Семиченко В.А. Психологія спілкування. – К.: “Магістр-S”, 1998. – 152 с. (С. 65-70) | Визначення рівня професійно-педагогічного спілкування, загального рівня комунікабельності | Педагогічні працівники |
3.6. | Методика визначення стилю керівництва колективом (В.П. Захаров) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 159-162) | Визначення стилю керіництва | Педагогічні працівники |
3.7. | Групова оцінка особистості керівника | Бандурка А.М., Бочарова С.П., Землянская Е.В. Психология управления. – Харьков: ООО “Фортуна-пресс”, 1998. – 464 с. (С. 45-44 – 60) | Вивчення психологічних характеристик керівника | Педагогічні працівники |
3.8. | Методика визначення стилю керівництва трудовим колективом (А.Л.Журавльов, адаптована В.П. Захаровим) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориетации / Отв. ред. А.Ф. Кудряшов. – Петрозаводск.: “Петроком”, 1992. – 320 с. (С. 159-162) | Визначення стилю керівництва колективом | Педагогічні працівники |
3.9 | Методика діагностики стилю взаємодії суб’єктів менеджменту у вербальних показниках | Психологічний клімат колективу / Упоряд.: О.Марінушкіна, За заг. ред. С.Максименко, О.Главник. – К.: Главник, 2004. – 96с. (С. 67-75) | Вивчення стилю взаємодії у колективі | Педагогічні працівники |
4. – особливості навчально-виховного процесу | ||||
4.1. | Анкета «Директор і завуч очима вчителів» (Р.Х.Шакуров) | Шакуров Р.Х Социально-психологические основы управлением: руководитель и педагогический коллектив. – М.: Просвещение, 1990. – 208 с. (С. 1) | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
4.2. | Анкета для педагогів | Организация и содержание деятельности психологической службы образования. Методические рекомендации для руководителей средних общеобразовательных учреждений /Сост. К.Г.Теплякова, Л.П.Пономаренко. О.: ИУУ, 1999. – 124 с. (С. 111 – 112) | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
4.3. | Анкета «Адміністрація очима педагогів» | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. -34 с. | Визначення рівня задоволеності педагогічного колективу стилем керівництва | педагоги |
4.4. | Анкета для вчителів | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. – 34 с. | Визначення рівня задоволеності педагогів від роботи в навчальному закладі | педагоги |
4.5. | Методика визначення стилю керівництва трудовим колективом (А.Л.Журавльов) | Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. Описание и руководство к использованию /Под ред. А.Ф.Кудряшова. Петрозаводск: изд-во «Петроком», 1992. – 320 с. (С. 159 – 161) | Визначення стилю керівництва колективом | педагоги |
4.6. | Методика векторного моделювання освітнього середовища (В.Ясвін) | Ясвин В. Векторная модель школьной среды // Директор школы. – 1998. – №6. – С. 13-22 | Визначення якості освітнього середовища навчального закладу | педагоги |
4.7. | Анкета для педагогів (Н.Л. Коломінський) | Антощак О. Психологічні аспекти моніторингу плинності кадрів у закладах освіти // Психолог. – 2008. – №20 (Вкладка) (С. 30 – 39) | Визначення мікроклімату у педагогічному колективі | педагоги |
4.8. | Визначення наявності стресу у педагогічних працівників (Шеффер) | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. – 34 с. (С. 22) | Визначення рівню стресу у педагогічних працівників | педагоги |
4.9. | Анкета для педагогічних працівників | Теория і практика атестаційної експертизи в закладах освіти. Друге видання, перероблене та доповнене: посібник. – Тернопіль: Астон, 2005. – 136 с. | Визначення рівня правової захищеності педагогів | педагоги |
4.10. | Анкета на виявлення факторів, які стимулюють та перешкоджають навчанню, розвитку, саморозвитку вчителя у школі | Организация и содержание деятельности психологической службы образования. Методические рекомендации для руководителей средних общеобразовательных учреждений /Сост. К.Г.Теплякова, Л.П.Пономаренко. О.: ИУУ, 1999. – 124 с. (С. 115 – 116) | Виявлення факторів, які стимулюють та перешкоджають навчанню, розвитку, саморозвитку вчителя у школі | педагоги |
4.11. | Анкета «Визначення здатності вчителя до роботи в умовах особистісно зорієнтованої парадигми освіти» (О.Є.Марінушкіна) | Актуальні проблеми діяльності психологічної служби системи освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми, 2006. – 141 с. (С. 64 – 65) | Визначення готовності вчителя до роботи в умовах особистісно зорієнтованого навчання | педагоги |
4.12. | Анкета «Батьки і школа» | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. – 34 с. (С. 23 – 24) | Визначення ставлення батьків до організації навчально-виховного процесу у школі | батьки |
4.13. | Анкета для учнів | Інструментарій соціально-психологічної експертизи щодо ефективності діяльності загальноосвітнього начального закладу. Частина 1. Частина 2. Х.: ХОНМІБО, 2003. – 34 с. (С. 30) | Визначення ставлення учнів до вчителів | учні 7-11 класів |