Основи композиції

Тип: На вибір студента

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Опис курсу

Курс розкриває основні положення теорії образотворчої композиції з метою розвитку у студентів умінь вільного оперування набутими знаннями у власній художній діяльності, вироблення наукового мистецького світогляду та навичок вести самостійну навчально-творчу й дослідницьку роботу. Композиція це творчий процес створення твору мистецтва від початку до кінця, від появи задуму до його завершення, також це комплекс засобів для розкриття змісту картини, заснований на законах, правилах і прийомах які слугують найбільш повному, цілісному і виразному вирішенню задуму.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти вивчають історичні етапи становлення композиції в сфері образотворчої діяльності; основні закони теорії композиції; види, закони, правила, прийоми й засоби композиції; стадії та вимоги щодо художньої-образної побудови композиції; у студентів формується творчий підхід до ескізування та виконання композиції в галузі образотворчого мистецтва.

Вивчення предмету допоможе студентам оволодіти професійною майстерністю і вмінням використовувати набуті знання в подальшій творчій діяльності.

Мета курсу Метою викладання навчальної дисципліни «Композиція» є вивчення об’єктивних закономірностей мистецтва, а також прийомів та засобів вираження, що допомагають художнику глибоко, образно, правдиво відображати життя. Метою цієї дисципліни є також розвиток творчої уяви і образного мислення, художньої спостережливості, зорової пам’яті. Виховання широкої художньо-естетичної культури і художнього смаку. Вивчення предмету допоможе студентам оволодіти професійною майстерністю і вмінням використовувати набуті знання в практичній діяльності. Засвоєння закономірностей композиції, що відображають об’єктивні закони природи і суспільства, дасть студентам отримати ключ до аналізу і глибокому професійному розумінню творів усіх видів та жанрів мистецтва. Композиція – це провідний предмет с системі художньої підготовки майстрів образотворчого мистецтва. Композиція відіграє велику роль у створені художнього твору будь-якого жанру і виду мистецтва, вона є головним складовий елементом, що організує і з’єднує всі його частини в єдине ціле, є його основою, його конструкцією, яка виходить з суті теми, сюжету і задуму.

Завдання вивчення дисципліни

Основним завданням курсу є: розвиток естетичного ставлення до творів мистецтва; розвиток художнього мислення, творчої уяви, зорової пам’яті, просторової уяви, художніх здібностей; виховання художньо-естетичної культури і художнього смаку.

Завдання вивчення дисципліни: – розкрити роль і місце композиції в практичній діяльності та розвитку культури; – визначити етапи становлення композиції в сфері образотворчої діяльності; – вивчити стадії та вимоги щодо послідовності художньої-образної побудови композиції; – виробити у студентів творчий підхід до ескізування та виконання композиції в галузі образотворчого мистецтва.

Результати навчання

Знання – Має сформовану постійну необхідність міркувати, уміння аналізувати пропорційні відношення у своїй композиції та критично вибирати з ряду ескізів потрібний варіант – Володіє, чіткім уявленням щодо гармонійної організації композиції, сформований методологічний підхід до вирішення різнопланових завдань композиції та макетування, здатність самостійно знаходити несподіване, оригінальне вирішення думки і відповідні виражальні засоби для його втілення – Здатний вирішувати завдання за напрямом, протилежним традиційному, що дозволяє проаналізувати проблему з нової позиції, виробити нову думку – Знання матеріалів та технік образотворчого мистецтва; виражальних і виразних засобів, професійної термінології, етапів та методики виконання зображення – Усвідомлення теоретичних основ образотворчої грамоти для застосовування комплексного художнього підходу у створенні цілісного образу – Знання основних законів теорії композиції; її видів, правил, прийомів та засобів, володіння специфічною термінологією, розуміння стадій та вимог щодо художньої-образної побудови композиції; володіння чіткім уявленням щодо гармонійної організації композиції. – Здатність здійснювати пошук, аналіз та оброблення інформації з різних джерел

Уміння – Володіє знаннями з композиції в сфері образотворчої діяльності – Вміє використовувати образотворчо-виразні засоби (силует, лінія, форма, динаміка, об’єм тощо) – Володіє умінням оцінювати змістовне навантаження виражальних засобів мистецтва та відтворювати художній образ адекватно морально-естетичній позиції автора – Вміння використовувати власну образно-асоціативну, стилістичну та пластичну мову, інтегрувати смисли та засоби їх втілення у мистецькому творі, відтворювати традиційні та синтезувати сучасні технології образотворчого мистецтва, декоративного мистецтва та реставрації творів мистецтва. – Вміння аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти (як джерела творчого натхнення) для розроблення композиційних рішень; аналізувати принципи морфології об’єктів живої природи, культурно-мистецької спадщини і застосовувати результати аналізу при формуванні концепції твору та побудові художнього образу – Вміння застосовувати знання з композиції, вирішувати остаточну ідею композиційно-цiлiсного рішення художнього твору, розробляти формальні площинні, об’ємні та просторові композиційні рішення і виконувати їх у відповідних техніках та матеріалах, створювати закінчені, гармонійні композиції (фронтальну, об’ємну, об’ємно-просторову) – Вміння визначати форму художнього твору, матеріали та техніки виконання у відповідності до теми та ідеї художнього задуму, знаходити технологічне рішення, яке максимально вiдповiдає задуму, оцінювати отримані результати та аргументувати творче рішення роботи в матерiалi, враховувати i використовувати при виконанні художнього твору властивості матеріалів, закони їх взаємозв’язку

Комунікація – Здатність використовувати відповідну термінологію, обговорювати факти та інтерпретації зрозумілою і чіткою мовою, застосувати це в презентаціях, есе та дипломній роботі – Здатність відповідально ставитися до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики – Готовність розуміти кінцеву мету власного навчання, його етапи, цілі і завдання кожного окремого завдання з композиції.

Рекомендована література

  1. Бідняк М. М. Архітектурна композиція / М. М. Бідняк, О. Б. Білінська. – Львів: «Львівська політехніка», 2011. – 152 с.
  2. Гребенюк Г. Є. Основи композиції та рисунка / Г. Є. Гребенюк. – К.: Техніка, 2000. – 224 с.
  3. Дідик Н.Я. основи композиції: навчальний альбом-посібник. / Редактор О.Козоріз. – Ужгород: Видавництво «Мистецька лінія», 2009. – 64 с.
  4. Житкова Н. Ю. Композиція / Н. Ю. Житкова, С. Б. Зиміна. – К.: вид-во КНУБА, 2008. – 120 с.
  5. Касьян Т. К. Композиція / Т. К. Касьян. – Черкаси : вид-во ЧНУ, 2012. – 88 с.
  6. Михайленко В. Є. Основи композиції / В. Є. Михайленко, М. І. Яковлєв. – К.: Каравелла, 2008. -304 с.
  7. Поліщук Л. К. Основи об’ємно-просторової композиції / Л. К. Поліщук. – Ів. Фр.: вид-во ІФНТУНГ, 2010. – 100 с.
  8. Словник мистецьких термінів https://lib.iitta.gov.ua/709237/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9.pdf
  9. Теоретичні основи композиції: Навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ художніх та художньо-педагогічних спеціальностей / Автори-упорядники: Урсу Н.О., Негода Б.М., Гнатюк В.А., Міхальська І.П. – Кам’янець-Подільський, 2004. – 50 с.
  10. Яремків М. Композиція: творчі основи зображення. Навчальний посібник. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2005. — 112 с.

Інтернет-ресурси:

http://www.spadshina.com.ua – українська спадщина;
http://prostir.museum/ – музейний простір України;
http://namu.kiev.ua/ – Національний художній музей України;
http://honchar.org.ua/pro-muzey/ – Український центр народної культури “Музей Івана Гончара”;
http://www.mundm.kiev.ua/–Національний музей українського народного декоративного мистецтва;
http://hutsul.museum/ – Національний центр народного мистецтва Гуцульщини і Покуття;
http://www.artofukraine.com – сучасне мистецтво українських художників