Основи наукових соціальних досліджень (231Б – Соціальна робота)

Тип: Нормативний

Кафедра: соціальної педагогіки та соціальної роботи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
33Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
332Столярик О. Ю.ФПС-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
332ФПС-21Цимбала О. М.

Опис курсу

Дисципліна «Основи наукових соціальних досліджень» є нормативною дисципліною зі спеціальності 231 Соціальна робота для освітньої програми «Соціальна педагогіка», яка викладається в _3 семестрі в обсязі ___4___ кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).

Мета нормативної навчальної дисципліни «Основи наукових соціальних досліджень» полягає у формуванні у студентів теоретичних знань та практичних навиків з загальних принципів та методології наукових досліджень, розуміння дослідницьких парадигм у соціальній роботі, методологічних принципів та підходів до організації та проведення наукового дослідження, практичних навичок і вмінь самостійної роботи з вирішення наукових завдань, вмінь та навичок в області теорії і практики наукових досліджень, що дозволяють забезпечити належну підготовку, написання та захист курсових (кваліфікаційних) та іншого роду наукових робіт.

Завдання курсу:

  • сформувати знання та розуміння загальних принципів, підходів та методології наукових досліджень, уявлення про науковий напрям, наукову тему, методологію та дослідницькі питання у соціальній роботі, розуміння специфіки наявних дослідницьких парадигм у соціальній роботі;
  • озброїти теоретичними та практичними знаннями про особливості процесу дослідження у соціальній роботі: його етапів, вибірки та загально-наукових та конкретно-наукових методів (інструментів), їх типологію та особливості застосування;
  • засвоїти знання щодо мультиметодних (змішаних) досліджень у соціальній роботі та інноваційні методи досліджень: наративні дослідження, методологія фотоголос («photovoice»), використання обґрунтованої теорії («grounded theory»), дослідження в дії («action research»), дослідження за участю («participatory research»), етнографічні дослідження у соціальній роботі;
  • розвинути рефлексивність студентів як майбутніх дослідників, розуміння етичних принципів досліджень у соціальній роботі та партисипативний («за участю») характер досліджень;
  • розвинути розуміння логіки наукового дослідження, його наукового апарату та сформувати навики його проведення на прикладі курсових робіт: вибір теми та обґрунтування її актуальності, формулювання наукового апарату дослідження (об’єкт, предмет, мета, завдання, гіпотези, наукова новизна та практична цінність), кабінетне дослідження, вибір дослідницької парадигми, дизайну та методів (інструментів), формування вибірки, обробка, аналіз, представлення результатів, формулювання висновків, оформлення джерельної бази;
  • озброїти навиками роботи із науковою літературою, науковими/бібліотечними репозиторіями та науко-метричними базами даних.

Обсяг курсу:

120 годин аудиторних занять. Аудиторна робота: З них 32 години лекцій, 32 години практичних занять та 56 годин cамостійної роботи (для студентів денної форми навчання).

120 годин. Аудиторна робота: них 8 годин лекцій, 8 годин практичних занять та 104 години самостійної роботи (для студентів заочної форми навчання).

Набуті компетентості та програмні результати навчання:

Інтегральна компетентність (ІК):

ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

 

Загальні компетентності (ЗК):

ЗК1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людині громадянина в Україні.

ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні,культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.

ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК11. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК12. Здатність приймати обґрунтовані рішення.

ЗК15. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.

Фахові компетентності (ФК):

ФК8. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з соціальними об’єктами в польових і лабораторних умовах.

ФК9. Здатність оцінювати соціальні проблеми, потреби, особливості та ресурси клієнтів.

ФК13. Здатність до розробки та реалізації соціальних проектів і програм.

 

Програмні результати навчання (ПРН):

ПРН1. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.

ПРН5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.

ПРН13. Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів.

ПРН21. Демонструвати толерантну поведінку, виявляти повагу до культурних, релігійних, етнічних відмінностей, розрізняти вплив стереотипів та упереджень.

ПРН22. Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.

ПРН23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки.

Ключові слова: наука, дослідження в соціальній роботі, парадигми досліджень у соціальній роботі, науковий апарат, мультиметодні дослідження, методи дослідження, інструменти, дизайн дослідження, кабінетне дослідження

Пререквізити:

Для вивчення курсу студенти потребують базових знань з дисциплін «Вступ до спеціальності», «Теорії соціальної роботи», «Деонтологія соціальної роботи».

Навчальні методи та техніки, які будуть використовуватися під час викладання курсу:

Пояснювально-ілюстративний, дослідницький, пошуковий (евристичний), проблемного викладу навчального матеріалу, інтерактивні та методи активізації навчання (бесіда, мозковий штурм, дискусія, робота в парах/групах тощо), наочні (презентації, демонстрація відеоматеріалів), проектувальні (створення проектів), робота з літературою.

Академічна доброчесність: Очікується, що завдання самостійної роботи до кожної теми, виконані здобувачами вищої освіти, будуть їх оригінальними міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, втручання в роботу інших здобувачів становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в письмовій роботі здобувача є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.

Відвідування занять є важливою складовою навчання. У будь-якому випадку здобувачі вищої освіти зобов’язані дотримуватися усіх строків визначених для виконання запланованих видів навчальної роботи та двох колоквіумів.

Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.

Політика виставлення балів. Засвоєння здобувачами вищої освіти теоретичного матеріалу з навчальної дисципліни перевіряється шляхом усного опитування, поточного програмованого контролю знань, оцінки умінь аналізувати проблемні ситуації шляхом вирішення практичних завдань. Водночас обов’язково враховуються: присутність на заняттях та активність здобувача вищої освіти під час семінарського заняття; користування мобільним телефоном, планшетом чи іншими мобільними пристроями під час заняття в цілях, не пов’язаних з навчанням; списування та плагіат; несвоєчасне виконання поставленого завдання. Семестрова підсумкова оцінка визначається як сума балів з усіх запланованих видів навчальної роботи та екзамену.

Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.

Рекомендована література

Основна навчальна література

  1. Антонюк, В. С., Полонський, Л. Г., Аверченков, В. І., & Малахов, Ю. А. (2015). Методологія наукових досліджень.
  2. Бевз, Г. М. (2019). Формування громадської думки щодо реформ методом «дослідження шляхом участі». Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». Серія «Cоціальні та поведінкові науки» К.: Вип8, 37.
  3. Важинський С.Е., Щербак Т І. (2016). Методика та організація наукових досліджень: Навч. посіб. С. Е. Важинський, Т І. Щербак. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 260 с.
  4. Гальченко, С. І., & Силка, О. З. (2015). Основи наукових досліджень: навч.-метод. посіб.
  5. Єрошенко, К. М., & Семигіна, Т. В. (2018). Дослідження в дії у соціальній роботі: ролі дослідника. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету Україна, (1), 123-126.
  6. Кабаченко, Н., & Бойко, О. (2020). Наративний метод у професійній підготовці соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта, (5), 150-158.
  7. Карагодіна, О., & Семигіна, Т. (2020). Розвивальний потенціал досліджень у соціальній роботі. Розвивальний потенціал сучасної соціальної роботи: методологія та технології, 13-14.
  8. Повідайчик, О. С. (2019). Теорія і практика професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до науково-дослідницької діяльності(Doctoral dissertation).
  9. Сейко, Н., & Андрійчук, Н. (2020). Якісні та кількісні методи дослідження в курсі «Методологія наукових досліджень» для майбутніх соціальних працівників. Нові технології навчання, (94), 299-305.
  10. Семигіна Т.В. (2020). Клієнти соціальної роботи як співдослідники. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали міжнар. наукової конф. Т.2. (c. 33-35). Вінниця: МЦНД.
  11. Семигіна, Т. (2019). Нові глобальні етичні принципи соціальної роботи. Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму, (1), 70-85.
  12. Семигіна, Т. (2020). Чи завжди цифри мають значення: Огляд парадигм дослідження у соціальній роботі. Traektoriâ Nauki= Path of Science6(7), 3001-3011.
  13. Семигіна, Т. (2021). Дослідження у соціальній роботі: Антологія [упор. Т. Семигіна]. Київ: Академія праці, соціальних відносин і туризму, 2021. 203 с.
  14. Семигіна, Т. (2021). Критична парадигма досліджень у сучасній соціальній роботі. Scholarly disputes in philosophy, sociology, political science, and history amidst globalization and digitalization : conference proceedings (pp. 96-99). Riga: Baltija Publishing,
  15. Семигіна, Т. (2022). Методологія фотоголос (photovoice) у дослідженнях із соціальної роботи. Social Work and Education, Vol. 9, No. 3. pp. 210-225.
  16. Семигіна, Т. В., Карагодіна, О. Г., & Дворяк, С. В. (2020). Цифровий формат досліджень із соціальної роботи: рефлексії практичного досвіду.
  17. Сінчук, О. М., Берідзе, Т. М., Барановська, М. Л., Данілін, О. В., & Кальмус, Д. О. (2022). Основи наукових досліджень.
  18. Собочан, А. М., Тереза, Б., & Стром-Готфрід, К. (2019). Етичні міркування у дослідженнях із соціальної роботи. Вісник Академії праці, соціальних відносин і туризму, (1), 86-101.
  19. Тверезовська, Н. Т., & Вікторова, Л. В. (2017). Основи наукових досліджень: навчальний посібник.
  20. Ярошенко, А. А., & Семигіна, Т. В. (2019). Розпізнати нерівність: гендерний аналіз навчальних матеріалів у соціальній роботі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Соціально-педагогічна, (32), 183-198.

 

Допоміжна література та інформаційні ресурси

  1. Becker, S., Bryman, A., & Ferguson, H. (Eds.). (2012). Understanding research for social policy and social work: themes, methods and approaches. policy press.
  2. Dąbal, J., & Linda-Grycza, K. (2018). Interdisciplinary etno-archaeological field school in Łeba, Poland. Teaching of understanding the past. In 11th International Conference of Education, Research and Innovation. IATED Academy.
  3. Engel, R. J., & Schutt, R. K. (2014). Fundamentals of social work research. Sage Publications.
  4. Engel, R. J., & Schutt, R. K. (2016). The practice of research in social work. Sage Publications.
  5. Grinnell Jr, R. M., & Unrau, Y. (2005). Social work research and evaluation: Quantitative and qualitative approaches. Cengage Learning.
  6. Jarldorn, M. (2018). Photovoice handbook for social workers: Method, practicalities and possibilities for social change.
  7. Karagodina, O., & Semigina, T. (2022). Перші дисертаційні дослідження із соціальної роботи в Україні: критична оцінка. Social work and education9(1), 44-55.
  8. Kaur, R., & Nagaich, S. (2019). Understanding feminist research methodology in social sciences. Available at SSRN 3392500.
  9. Kaushik, V., & Walsh, C. A. (2019). Pragmatism as a research paradigm and its implications for social work research. Social sciences8(9), 255.
  10. Labra, O., Castro, C., Wright, R., & Chamblas, I. (2020). Thematic analysis in social work: A case study. Global Social Work-Cutting Edge Issues and Critical Reflections10(6), 1-20.
  11. Lauve-Moon, K. R., Enman, S., & Hentz, V. (2020). Mainstreaming gender: An examination of feminist methodology in social work research. Social Work65(4), 317-324.
  12. McGlade, A., Killick, C., & Taylor, B. J. (2015). Understanding and using research in social work. Understanding and Using Research in Social Work, 1-192.
  1. Mohajan, H. K. (2018). Qualitative research methodology in social sciences and related subjects. Journal of Economic Development, Environment and People7(1), 23-48.
  2. Mooney, J. (2020). Using biographical narrative interviewing methodology to research adults’ experiences of disclosing childhood sexual abuse. Social Work and Social Sciences Review22(1), 64-82.

Інтернет-ресурси:

  1. https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780195389678/obo-9780195389678-0008.xml
  2. https://academic.oup.com/swr
  3. https://www.youtube.com/watch?v=LIAl_RRlD3A

4. https://www.youtube.com/watch?v=yoJH75DCxEc

Матеріали

Конспекти лекцій, плани семінарських та практичних занять захищені авторським правом на інтелектуальну власність. Матеріали доступні в елктронному курсі Мудл. Для доступу до матеріалів – необхідно звернутися безпосередньо до автора курсу.

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Силабус 2024_2025

Завантажити силабус