Психолінгвістика
Тип: На вибір студента
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | 48 | Сулятицький І. В. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 64 |
Опис курсу
Психолінгвістика вивчає зв’язок мови і мислення, питання породження і сприйняття мовлення, дитяче мовлення і проблеми патології мовлення.
Мета навчальної дисципліни – показати, які психічні процеси лежать в основі породження і сприйняття мовлення, як здійснюється вплив на свідомість людини за допомогою мови, чому мова є потужним засобом управління мовленнєвою і немовленнєвою поведінкою людини.
Завдання дисципліни – сформувати систему теоретико-методологічних знань із проблем психологічної науки і практики, пізнання структурних елементів психіки – психічних пізнавальних процесів, властивостей, станів і утворень на рівні відтворення і тлумачення для практичного застосування та втілення в процесі фахової діяльності майбутнього спеціаліста.
Завдання:
- знайомство із психолінгвістикой як міждисциплінарної наукою;
- знайомство із основними напрямками досліджень у психолінгвістиці і психології мовлення та з експериментальними методами, що застосовуються в них;
- знайомство із основними поняттями і термінами сучасної психолінгвістики і психології мовлення, знання яких необхідне для розуміння основних психолінгвістичних гіпотез;
- розвиток навичок самостійної роботи студентів із мовними матеріалом як передумови для можливого прогнозування і розв’язування комунікативних конфліктів у професійному спілкуванні.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен –
знати:
- основні категорії і поняття психолінгвістики та психології мовлення;
- основні підходи до розуміння предмета психолінгвістики і психології мовлення, напрямки теоретичних і практико-орієнтованих психолінгвістичних досліджень;
- історію і сучасні тенденції розвитку психолінгвістичних концепцій;
- особливості психолінгвістичного аналізу текстів;
- загальні психолінгвістичні закономірності засвоєння мови дітьми;
- характеристики мовленнєвої діяльності;
- систему мови, її структурні особливості.
вміти:
- послідовно і грамотно формулювати і висловлювати свої думки;
- здійснювати процес розвитку всіх сторін мовлення дітей дошкільного та шкільного віку в освітніх установах;
- враховувати у своїй професійній діяльності соціально-психологічні особливості взаємодії і спілкування всередині навчального колективу та управляти динамікою групових процесів;
- виявляти інтереси учнів, проблеми і відхилення у їхній поведінці;
- аналізувати власну професійну діяльність.
Рекомендована література
Кіреєнко К. В. Мовна сугестія як об’єкт лінгвістичного дослідження. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка : філологічні науки. 2018. №2 (316). С. 194–203.
Мудраченко Т. Б. Сугестія як засіб мовленнєвого впливу. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. Вип. 56. С. 211–215.
Ніколаєнко С. Психологічні особливості базових видів сугестії. Режим доступу : 08-Nikolaenko.pdf (nbuv.gov.ua) Сугестивні технології маніпулятивного впливу: навч, посібник / В. M. Петрик Μ. M. Присяжних, Л. Ф Компанцева, Є.Д.Скулиш, О. Д. Бойко, В. В. Остроухов ; за заг. ред Є.Д. Скулиша. 2-е вид. К : ЗАТ «ВШОЛ»,2011.
Матеріали
Презентації до лекцій:
Основні поняття психолінгвістики
Біологія поведінки людини: Лекція #23. Мова [проф. Роберт Сапольськи / Professor Robert Sapolsky, 2010. Стенфорд]
Біологічні і соціальні фактори мовленнєвого розвитку
Характеристика дитячого лепету
Розвиток мовлення дітей другого року життя
Розвиток мовлення дітей третього року життя
Взаємодія конкретного та ситуативного мовлення