Соціальна психологія (231)
Тип: Нормативний
Кафедра: соціальної педагогіки та соціальної роботи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 32 | доцент Субашкевич І. Р. | ФПС-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 32 | ФПС-11 | доцент Субашкевич І. Р. |
Опис курсу
Дисципліна «Соціальна психологія» є нормативною дисципліною з спеціальності 231 Соціальна робота для освітньої програми «Соціальна педагогіка», яка викладається в 2 семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Курс «Психологія особистості» призначено для студентів першого курсу спеціальності 231 «Соціальна робота» денної форми навчання.
Предметом вивчення вивчення навчальної дисципліни є закономірності і закони взаємозв’язку соціального і психологічного; соціально-психологічні явища, які виникають у процесі соціальної взаємодії і характеризують індивіда і групу; масова свідомість і масова поведінка людей. Розвиток соціальної психології – це, перш за все, розвиток її здатності давати практичні відповіді на такі актуальні життєво важливі задачі: як і чому соціальне (суспільство, організація, група) впливає на особистість; яким чином особистість, її діяльність впливають на функціонування групи; як функціонує соціально-психологічна реальність, яка виникає в процесі такого взаємозв’язку.
Мета курсу: створення умов для засвоєння студентами знань щодо соціально-психологічних феноменів, їх закономірностей та механізмів, для вироблення вмінь застосування знань в професійній діяльності, а також для формування готовності студентів самостійно пізнавати, аналізувати, шукати глибинні взаємозв’язки повсякденних життєвих явищ, розуміти себе і соціальний світ.
Очікувані результати навчання:
Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів соціальної роботи і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК14. Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків.
Фахові компетентності спеціальності (ФК):
ФК2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.
ФК4. Здатність до аналізу соціально-психологічних явищ, процесів становлення, розвитку та соціалізації особистості, розвитку соціальної групи і громади.
ФК11. Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей, гендерних, етнічних та інших особливостей.
ФК15. Здатність взаємодіяти з клієнтами, представниками різних професійних груп та громад.
ФК22. Здатність налагоджувати співпрацю закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні особистості, створювати безпечне освітнє середовище, сприяти адаптації до умов соціального середовища.
Програмні результати навчання (ПРН):
ПРН4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми.
ПРН5. Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
ПРН10. Аналізувати соціально-психологічні процеси в малих та великих групах.
ПРН15. Приймати практичні рішення для покращення соціального добробуту та підвищення соціальної безпеки.
ПРН19. Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи і громади для розв’язання їх проблем, виходу із складних життєвих обставин.
ПРН21. Демонструвати толерантну поведінку, виявляти повагу до культурних, релігійних, етнічних відмінностей, розрізняти вплив стереотипів та упереджень.
Рекомендована література
Базова
- Гапон Н. П. Соціальна психологія. Навчальний посібник / Н. П. Гапон. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. 2008. – 401 с.
- Корнєв М. Н. Соціальна психологія: Підручник / М. Н. Корнєв, А. Б. Коваленко. – К: Либідь, 2008. – 301 с.
- Кудерміна О. І., Казміренко Л. І., Власенко С.Б. Соціальна психологія. Київ: 2020. 234 с.
- Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: Навчальний посібник / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К: Академвидав, 2010. – 649 с.
- Основи соціальної психології : підручник для закладів вищої освіти / П. П. Горностай, М. М. Слюсаревський, В. О. Татенко, Т. М. Титаренко, Н. В. Хазратова та ін. ; за ред. М. М. Слюсаревського. – Київ : Талком, 2018. – 580 с.
- Русинка І. І. Психологія: Навчальний посібник / І. І. Русинка. – К: Знання, 2009. – 512 с.
- Соціальна психологія : навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра / Н. Ю. Волянюк, Г. В. Ложкін, О. В. Винославська, І. О. Блохіна, М. О. Кононець, О. В. Москаленко, О. І. Боковець, Б. В. Андрійцев ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 254 с.
Допоміжна
- Степанов О. М. Психологічна енциклопедія / О. М. Степанов. – К: Академвидав, 2006. – 855 с.
- Субашкевич І. Р. Дослідження соціально-психологічних настроїв українців у період війни / І. Р. Субашкевич, А. Д. Шпагіна. // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. – 2022. – С. 116–122. DOI https://doi.org/10.32838/2709-3093/2022.2/19
- Субашкевич І. Р. Медіа-активність особистості під час війни в Україні / І. Р. Субашкевич, В. Р. Рижко. // Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. – 2022. – С. 37–42. https://doi.org/10.32782/2709-3093/2022.4/07
- Циба В. Т. Системна соціальна психологія: Навч. посібник / В. Т. Циба. – К: Либідь, 2006. – 461 с.
Інтернет-ресурси
- https://pidru4niki.com/1315091037299/psihologiya/psihologiya_simyi
- https://stud.com.ua/37655/psihologiya/diagnostika_diadne_vidnosin
http://www.lsl.lviv.ua/index.php/uk/golovna2/ (Наукова бібліотека імені Стефаника)