Асистування в інклюзивному середовищі
Тип: На вибір студента
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 40 | Турко Б. Б. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 20 | Турко Б. Б. |
Опис курсу
Анотація дисципліни: Із зростанням кількості дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах та зменшенням кількості учнів у спеціальних закладах, постає питання щодо розвитку інклюзивної освіти. Необхідність у кваліфікованій допомозі вчителям та учням з особливими освітніми потребами, вимагає наявності професійного педагогічного супроводу Зростання попиту на фахівців з асистування зобов’язує педагогічних працівників засвоїти актуальні наукові знання про різноманітні порушення розвитку та їх характеристики, а також ефективні методи навчання та підтримки таких дітей в освітньому просторі.
Мета вибіркової навчальної дисципліни полягає в психолого-педагогічній орієнтації студентів на майбутню фахову педагогічну діяльність у закладах освіти, в тому числі у закладах з інклюзивною формою навчання, її зміст, специфіку та важливість у сучасному суспільстві, а також розвитку професійних морально-етичних якостей, необхідних для фахового самовдосконалення та саморозвитку майбутнього педагога.
Завдання курсу: засвоєння теоретичних і практичних основ курсу; створення бази знань, умінь, навичок, необхідної для роботи в інклюзивному освітньому середовищі; ознайомлення з основами інклюзивної освіти та принципами роботи в інклюзивному середовищі; розвиток навичок спілкування та співпраці з учнями, вчителями, батьками та іншими фахівцями; формування готовності до роботи в команді та до вирішення проблем, що виникають в інклюзивному середовищі.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати: понятійно-термінологічний апарат навчальної діяльності в умовах інклюзії; головні професійні вимоги до фахівця, який працює у закладі з інклюзивною формою навчання; сучасні філософські засади педагогічної діяльності в контексті інклюзії; роль соціального вміння у навчанні і вихованні дитини; роль облаштування навчального середовища для продуктивного навчання дітей в інклюзивному класі; методи, прийоми, засоби і форми організації навчання учнів з різними особливостями психофізичного розвитку в інклюзивному класі; вміти: аналізувати та оцінювати навчальні можливості дитини; організовувати спілкування з дітьми різного віку та рівня психофізичного розвитку та родиною дитини з особливими потребами
Методи та форми навчання: бесіда, анкети, тести; аналіз, синтез, індукція; лекції, проблемно-пізнавальні завдання, особистісно-орієнтовані форми організації практичних занять, виконання індивідуальних навчальних проектів.
Рекомендована література
Базова
- Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Н. М. Дятленко, Н. З. Софій., О. В. Мартинчук, Ю. М. Найда, під заг. ред. М. Ф. Войцехівського. – К.: ТОВ Видавничий дім «Плеяди», 2015. – 172 с.
- Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання: навч.- метод. посіб./ А.А. Колупаєва та ін. – Харків: Видавництво «Ранок», 2019. – 216 с.
- Асистент учителя в інклюзивному класі: Посібник для педагогів / Авт.-упоряд. О. В. Гавриш. – Київ: Видавництво «Академія», 2018. – 160 с.
- Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посібник. Київ: Академвидав 2004. – 352 с.
- Інвалідність та суспільство : навч.-метод. посібник. – К., – 216 с.
- Інклюзивна освіта: Навчально-методичний посібник / За ред. С. В. Садової. – Київ: Видавництво «Педагогічна думка», 2017. – 240 с.
- Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: навч. посіб. / А. А. Колупаєва. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 272 с.
- Колупаєва А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання : наук.-метод. посібник. Київ: Науковий Світ, 2010. – 196 с.
- Миронова С. П. Педагогіка інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. Кам’янець Подільський національний університет імені Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2016. – 164 с.
- Навчання та виховання дітей з особливими потребами: Навчально-методичний посібник / За ред. Н. М. Яковенко. – Київ: Видавництво «Основа», 2017. – 208 с.
- Нагорна О. Б. Особливості корекційно-виховної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами : навчально-методичний посібник. Київ, 2013. – 140 с.
- Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна». 2019. – 300 с.
- Сучасні методи та технології інклюзивного навчання: навч.- метод. посіб. / За ред. С. В. Садової. Київ: Видавництво «Педагогічна думка», 2018. 200 с.
- Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : ЦУЛ, 2017. – 248 с.
Додаткова
- Закон України від 05.09.2017 р. «Про освіту» http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145 – 19]; Закон України «Про повну загальну середню освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2020, № 31, ст.226) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#
- Концепція розвитку інклюзивної освіти // Наказ МОН України від 01.10.2010 р. № 912: http://firstedu.org.ua/index.php.
- Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю // Резолюція Генеральної Асамблеї ООН. 2009. № 61/106.
- Лорман Т. Інклюзивна освіта : практ. посіб. Проект інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девид Харві. – К., 2010. – 295 с.
- Організація навчально-виховного процесу в умовах інклюзивного навчання. Інструктивнометодичний лист МОН, молоді та спорту № 1/9-384 від 18.05.2012 р.: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/29627/
- Пантюк Т. Основи корекційної педагогіки : курс лекцій : навч. посіб. для студ. ВНЗ. Дрогобич : ВВ ДДПУ ім. І. Франка, 2009. 324 с. Порошенко М. А. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна». 2019. – 300 с.
- Савчук Л. Нові підходи до надання освітньо-корекційних послуг дітям з особливими освітніми потребами / Л. Савчук // Дефектолог № 5 (41) 2010. С. 6-9