Формування соціальних компетенцій осіб з порушенням розвитку
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 4 | Залік |
7 | 5.5 | Немає |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 10 | професор Островський І. П. | ФПЛ-41з |
7 | 28 | доцент Сікорська Л. Б. | ФПЛ-41, ФПЛ-42, ФПЛ-41з |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 4+6 | ФПЛ-31з | доцент Сікорська Л. Б. |
7 | 28 | ФПЛ-41з | доцент Сікорська Л. Б. |
ФПЛ-41 | доцент Сікорська Л. Б. | ||
ФПЛ-42 | доцент Сікорська Л. Б. |
Опис курсу
Мета вивчення курсу. Підвищення професійної компетентності студентів, розширення, систематизація та закріплення набутих знань із усіх психолого-педагогічних дисциплін, а також медичного спрямування, що сприятиме ефективній самореалізації студентів, та набуття ними фахових та програмних компетенцій. Формування базових знань про соціальні когмпетенції осіб з нормотиповим розвитком, враховуючи вікові психологічні особливості та розвитку дітей з різними особливостями психофізичного розвитку, та з його порушеннями. Сприяння формуванню та розвитку знань, вмінь та навичок здійснювати корекційно-діагностичну роботу з метою формування соціальних компетенцій осіб з порушеннм розвитку.
Завдання:
- Поглиблення уявлень студентів про специфіку психологічної допомоги особам з порушеннями розвитку, про загальні закономірності нормативного і ненормативного психічного розвитку.
- З’ясування сутності соціальних компетенцій на кожному віковому етапі розвитку та особливості соціальних компетенцій осіб з порушеним розвитком.
- Набуття вмінь здійснення психолого-педагогічної діагностики осіб з порушеним розвитком як основи диференційованого підходу до корекції їхнього розвитку та соціалізації.
- Здійснення аналізу рівня сформованості соціальних компетенцій у осіб з різним типом порушеного розвитку з урахуванням компонентів соціального середовища.
- Формування практичних вмінь і навичок здвійсненнчя роботи з формування соціальних компетенцій осіб з різним типом порушень.
Компетентності (за освітньою програмою)
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми спеціальної та інклюзивної освіти у процесі корекційно-педагогічної, діагностико-консультативної, дослідницької та культурно-просвітницької діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування основних теорій і методів дефектології і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності
ЗК-4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-10. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
Спеціальні (фахові компетентності)
СК-1. Усвідомлення сучасних концепцій і теорій функціонування, обмеження життєдіяльності, розвитку, навчання, виховання і соціалізації осіб з особливими освітніми потребами.
СК-3. Здатність застосовувати психолого-педагогічні, дефектологічні, медико-біологічні, лінгвістичні знання у сфері професійної діяльності.
СК-4. Здатність планувати та організовувати освітньо-корекційну роботу з урахуванням структури та особливостей порушення (інтелекту, мовлення, слуху, зору, опорно-рухових функцій), актуального стану та потенційних можливостей осіб із особливими освітніми потребами.
СК-5. Здатність реалізовувати ефективні корекційно-освітні технології у роботі з дітьми, підлітками, дорослими з особливими освітніми потребами, доцільно обирати методичне й інформаційно-комп’ютерне забезпечення.
СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища.
СК-9. Здатність застосовувати теоретичні, емпіричні методи психолого-педагогічного дослідження, статистичні методи обробки отриманої інформації, визначати достовірність результатів дослідження.
СК-11. Здатність дотримуватися основних принципів, правил, прийомів і форм суб’єкт-суб’єктної комунікації.
СК-12. Здатність організовувати дитячий колектив, створювати в ньому рівноправний клімат і комфортні умови для особистісного розвитку вихованців та їхньої соціальної інтеграції.
СК-13. Здатність будувати гармонійні відносини з особами з психофізичними порушеннями, їхніми сім’ями та учасниками спільнот без упередженого ставлення до їх індивідуальних потреб.
Програмні результати навчання (за освітньою програмою)
РН 6. Планувати освітньо-корекційну роботу на основі результатів психолого-педагогічної діагностики осіб з особливими освітніми потребами з врахуванням їхніх вікових та індивідуально-типологічних відмінностей.
РН 8. Організовувати і здійснювати психолого-педагогічне вивчення дітей з особливостями психофізичного розвитку, діагностико-консультативну діяльність.
РН 10. Здійснювати спостереження за дітьми з психофізичними порушеннями (інтелекту, мовлення, зору, слуху, опорно-рухових функцій тощо), реалізовувати корекційно-педагогічну роботу з урахуванням їхніх психофізичних, вікових особливостей, індивідуальних освітніх потреб, можливостей та здібностей.
РН 13. Володіти методиками сприяння соціальній адаптації осіб з особливими освітніми потребами, їхньої підготовки до суспільної та виробничої діяльності.
Рекомендована література
Основна література:
- Звєрєва І. Д., Кияниця З. П., Кузьмінський В. О., Петрочко Ж. В. Оцінка потреб дитини та її сім’ї: від теорії до практики: Навч. посіб.: у 2-х част. ‑ К.: «Кожній дитині», 2010. ‑ Част. І. ‑ 224 с.
- Островська К.О. Психологічні основи формування соціальних компетенцій дітей з аутистичними порушеннями. / Катерина Олексіївна Островська. – Дисертація доктора психологічних наук: 19.00.08 – спеціальна психологія. Рукопис. – Київ. – 2013. – 464
- Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина І. Загальні основи корекційної психопедагогіки (олігофренопедагогіки). – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – 238с.
- Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. — Частина 2. Навчання і виховання дітей. – К.: Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. – 224 с.
- Шеремет М. К Проблеми та перспективи спеціальної освіти: // 36. наук. Пр. Кам’янець-Подільського державного університету: серія соціально-педагогічна; випуск 7 / За ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошинський В. С, 2007. – С. 101 – 103.
Додаткова література:
- Варецька О. В. Теоретичні і методичні засади розвитку соціальної компетентності вчителя початкової школи у системі післядипломної педагогічної освіти: дис. … докт. пед. наук. Київ, 2015. ‑ 630 с.
- Гончарова-Горянська М. В. Соціальна компетентність дошкільнят: поняття, зміст, формування в сучасних навчальних закладах / ГончароваГорянська М. В. // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. / Ін-т проблем виховання АПН України; редкол.: [О. В. Сухомлинська та ін.] – К., 2006. – С. 219–226.
- Кононко, О. Л. Виховуємо соціально компетентного дошкільника: навч. метод. посіб. до Базової прогр. розв. дитини дошк. віку «Я у Світі» / Олена Леонтіївна Кононко. – К.: Світич, 2009. – 201 с.
- Островська К О. Психологічний погляд на проблему співпраці спеціалістів з батьками аутичних дітей // Наукові записки інституту психології імені Г.С.Костюка / За ред.С. Д. Максименка. – К.: Главник, 2005. – Вип..26, в 4-х томах, Т.3. – С.270–273.
- Островська К.О. Толерантність до дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивній школі / Х. Я. Сайко, К. О. Островська // Вісник Чернігівського університету. Серія «Психологічні науки». – Чернігів, 2012. – Вип. 103. – Т. 1. – С. 156 – 162.
- Островська К.О. Психологічні чинники емоційного вигорання у корекційних педагогів // Науковий часопис НПУ імені І. П. Драгоманова, 2012, Сер.19, Вип.21. – С. 399-404.
- Островська К.О. Особливості соціальної компетентності у дітей з різним рівнем аутизму // Практична психологія і соціальна робота. К., 2013. – № 5. – С. 52–56.
- Синьов В.М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумововідсталої дитини: підручник. – К.: Знання, 2008. – 359с.
- Соболєва С. Формування соціальної компетентності майбутніх фахівців з економіки у процесі викладання соціальногуманітарних дисциплін. // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2018, № 2 (76). – Харків. – С. 197 – 206.
- Хворова Г.М. Комплексна психолого-педагогічна технологія корекції розвитку активності дитини з аутизмом: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Г.М. Хворова ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2010. — 22 с.
- Шеремет М. К Проблеми та перспективи спеціальної освіти: // 36. наук. Пр. Кам’янець-Подільського державного університету: серія соціально-педагогічна; випуск 7 / За ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Кам’янець-Подільський: ПП Мошинський В. С, 2007. – С. 101 – 103.
- Шульженко Д. І. Аутизм – не вирок. – Львів: Кальварія, 2010. – С.
- Шульженко Д.І. Формування готовності дітей з аутистичним спектром порушень до навчання у школі. Корекційна педагогіка. Вісник української асоціації корекційних педагогів. – 2008. – №1. С. 9-15.
Матеріали
Формування соц.компет. у осіб з поруш.р.._СО(016)_23-24_Силабус
РНП_Форм.соц.компет.в осіб з пор.р._22-23.
РНП_Форм.соц.компет.в осіб з пор.р._21-22.
РНП_Форм.соц.компет.в осіб з пор.р._20-21.
Змістовий модуль 1. «Сутність соціальних компетенцій та їх особливості в осіб з порушеннями розвитку»
Змістовий модуль 2. «Формування соціальних компетенцій осіб з різним типом порушень розвитку»