Культура наукової української мови
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | доцент Стахів М. О. | ФПД-51 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 24 | ФПД-51 | доцент Стахів М. О. |
11 | 8 | ФПД-61 |
Опис курсу
- Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета навчального курсу: розширити уявлення про українську наукову мову, мовні засоби наукового тексту, розвинути потреби в нормативному вживанні засобів наукової мови для успішної презентації результатів наукової діяльності; сприяти виробленню цілісного наукового погляду на мову, набуттю вмінь і навичок аналітичного опрацювання різних джерел наукової інформації про мову; правильного використання мовних засобів залежно від сфери й мети наукового спілкування, створення якісних наукових текстів тощо.
Завдання курсу:
поглибити знання про науковий стиль української мови;
розширити уявлення про історію та сучасний стан української наукової мови, мовні засоби наукового тексту, розвинути потреби в нормативному вживанні засобів наукової мови;
опанувати технології роботи з українським науковим текстом, розвивати уміння і навички мовно-стилістичного аналізу наукового тексту;
формувати мовнокомунікативну, мовнотермінологічну, стилістичну компетенції;
виховувати мовний смак і мовне чуття, критичне ставлення до ненормативної вимови;
аргументовано, спираючись на словники і мовленнєві зразки, оцінювати власне наукове мовлення та мовлення інших авторів наукового продукту.
Після опанування курсу студент повинен мати уявлення про науковий текст, його предметно-логічну структуру і етапи створення (визначення теми, цільове призначення, вибір жанру, відбір і організація матеріалів);
знати:
специфічні риси писемної та усної форм наукового стилю української літературної мови, основні жанрові різновиди наукового стилю, традиційні стильові ознаки української наукової мови, короткі відомості з історії становлення і розвитку наукового стилю української мови;
правила побудови і культури читання наукового тексту, особливості конспектування, анотування, реферування наукових джерел;
мовні засоби організації наукової інформації в науковому тексті, обов’язкові
вимоги до оформлення посилань, цитат, списку використаних джерел, мовні кліше для написання наукової статті (курсової, дипломної, магістерської роботи), анотації, рецензії та відгуку;
композиційно–логічну побудову усної наукової доповіді, повідомлення, виступу.
Курс спрямований на формування у студентів таких умінь:
працювати з навчальною, навчально–методичною, науковою, довідниковою літературою;
читати і сприймати науковий текст; виділяти головну і другорядну інформацію;
аналізувати тексти наукового стилю різних жанрів;
– володіти нормами мовного оформлення наукових текстів різних жанрів;
створювати і редагувати текст наукової роботи згідно з вимогами наукового стилю, в тому числі з використанням інформаційних технологій;
володіти культурою усного виступу, брати участь у науковій дискусії, полеміці, суперечці.
Рекомендована література
Основна література
1. Городенська К.Г. Синтаксична специфіка української наукової мови // Українська термінологія і сучасність. – К.: КНЕУ, 2001. – Вип. 4. – С. 11-15.
2. Гриценко Т.Б. Українська мова за професійним спрямуванням: Навч. посіб. для студентів ВНЗ. – К., 2010. – 624 с.
3. Коваль А.П. Науковий стиль сучасної української літературної мови. Структура наукового тексту. – К.: Вид-во Київського університету, 1970. – 307 с.
4. Любашенко О.В. Українська мова: Активні методи і форми навчання у вищій школі: Навчально-методичний посібник. – ТОВ «УВПК «ЕксОб», 2005. – 144с.
5. Михайлова О.Г. Українське наукове мовлення. Лексичні та граматичні особливості: Навч. посіб. / О.Г. Михайлова, А.А. Сидоренко, В.Ф. Сухопар — X., 2000. — 97 с.
6. 0нуфрієнко Г.С. Науковий стиль української мови: Навч. посіб. – К: Центр навчальної літератури, 2006. – 312 с.
7. Основи наукового мовлення: Навч.-метод, посіб. / Уклад. Т. В. Симоненко. — Черкаси: ЧНУ ім. Богдана Хмельницького. — 2005. — 80 с.
8. Семеног О.М. Культура наукової української мови : навч. посіб. / О.М. Семеног. – К. : ВЦ „Академія”, 2010. – 216 с.
Додаткова література
1. Бабич Н.Д. Практична стилістика і культура української мови. – Львів: Світ, 2003. – 432 с.
2. Довідник з культури мови: Посібник / С.Я.Єрмоленко, С.П.Бибик, Н.М.Сологубта ін.; Заред. С.Я.Єрмоленко. -К.: Вища школа, 2005. – 399 с.
3. Єрмоленко С.Я. Науковий стиль // Українська мова: Енциклопедія. – 3-тє вид., змін, і допов. – К., 2007. – С 421, 422.
4. Культура української мови: Довідник / За ред. В.М. Русанівського. – К.: Либідь, 1990. – 302 с.
5. Культура фахового мовлення: Навч. посіб. / За ред. Н.Д. Бабич. – Чернівці: Книги XX ст., 2005. – 572 с.
6. Морозов В. Культура письменной научной речи: Уч. пособие. — [Електронний ресурс]. — Режим доступа: . — Загол. з екрана. — Мова рос.
7. Омельчук С. Нормативність культури мовлення в учнівський науково-дослідних роботах з української мови // Дивослово. – 2014. – № 9. – С. 2–6.
8. Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті// УМЛШ, 2010.–№2.
9. Симоненко Т. Педагогічні умови організації науково-дослідної роботи студентів-філологів // УМЛШ, 2010, №3.
10. Чемеркін С.Г. Українська мова в інтернеті: позамовні та внутрішньоструктурні процеси. – К., 2009. – 240 с.
11. Ярема С. На теми української наукової мови. – Львів, 2002. – 44 с.
Інтернет-ресурси
1. http://yak-my-hovorymo.wikidot.com/
2. http://chak-chy-pravylno-my-hovorymo.wikidot.com/
3. http://kultura-movy.wikidot.com/
4. http://rodovyi-vidminok.wikidot.com/
5. http://www.madslinger.com/mova/pravopys-2007/
6. http://nepravylno-pravylno.wikidot.com/
7. http://ros-ukr-idioms.wikidot.com/
8. http://terminy-mizhkult-komunikacii.wikidot.com/