Соціальна та психологічна робота в громаді
Тип: Нормативний
Кафедра: соціальної педагогіки та соціальної роботи
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 10 | 3 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 10 | 16 | доцент Столярик О. Ю. | ФПСМ-11 |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 10 | 16 | ФПСМ-11 | доцент Столярик О. Ю. |
Опис курсу
Дисципліна «Соціальна та психологічна робота в громаді» є нормативною дисципліною зі спеціальності І10 Соціальна робота та консультування для ОПП «Соціально-психологічна реабілітація», яка викладається у ІІ семестрі (ІІ-ІІІ семестрах для студентів заочної форми навчання) в обсязі __3__ кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Курс «Соціальна та психологічна робота в громаді» орієнтована на формування теоретичного та методичного інструментарію для організації та здійснення соціальної, педагогічної та психологічної роботи з різними категоріями клієнтів в умовах територіальної громади. Курс розкриває теоретичні засади соціальної та психологічної роботи в громаді; розглядає громаду як об’єкт роботи соціального працівника; аналізує моделі та методи роботи соціального працівника в громаді та надає їх змістову характеристику; визначає завдання і стратегії діяльності соціального працівника в громаді; розкриває особливості соціальної роботи у місцевих громадах; розкриває психологічний сенс громади в системі соціально-психологічних категорій. Оволодіння цим курсом повинно виробляти уміння відшуковувати, обробляти, систематизувати та аналізувати інформацію, необхідну для вирішення професійних та наукових завдань у сфері соціальної і психологічної роботи в громаді.
Мета курсу – сформувати у студентів цілісне уявлення про соціальну і психологічну роботу в громаді як комплексний процес, що поєднує науково-теоретичні основи, методичний інструментарій та практичні механізми, спрямовані на підтримку, розвиток і активізацію життєвого потенціалу громади та її членів..
Завдання:
1. Ознайомити студентів із ретроспективою розвитку соціальної, психологічної роботи в громаді в зарубіжному та вітчизняному науковому дискурсі.
2. Розкрити поняття громади як соціально-психологічної категорії та як суб’єкта діяльності соціального працівника.
3. Дослідити моделі, методи та технології роботи соціального працівника в громаді, надати їм критичну та змістову характеристику.
4. Визначити стратегічні завдання соціальної роботи в місцевих громадах з урахуванням сучасних соціальних викликів.
5. Розвинути уміння застосовувати знання для аналізу соціально-психологічних процесів у громаді та проектування соціальних програм.
6. Сприяти формуванню професійних компетентностей щодо планування, організації та оцінки ефективності соціальних і психологічних інтервенцій у громаді.
7. Розвивати здатність працювати в міждисциплінарних і міжсекторальних командах, залучати ресурси громади до вирішення соціальних проблем.
8. Формувати навички науково-дослідної діяльності у сфері соціальної та психологічної роботи в громаді.
9. Опанувати знаннями про основні наукові підходи до організації роботи з громадою та базові, міждисциплінарні моделі соціальної роботи на рівні громади.
Інтегральна компетентність:
ІК Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми професійної діяльності, процесу навчання, що передбачає проведення досліджень та застосування певних теорій, методів соціальної роботи, соціально-психологічної реабілітації та науково-дослідної, науково-педагогічної діяльності і характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 7. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації, формування соціальної та громадянської відповідальності.
ЗК 8. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК 9. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК 10. Здатність працювати в команді.
Фахові компетентності:
ФК1. Здатність до розуміння та використання сучасних теорій, методологій і методів соціальних та інших наук, у тому числі методи математичної статистики та кількісні соціологічні методи, стосовно завдань фундаментальних і прикладних досліджень у галузі соціальної роботи.
ФК2. Здатність до виявлення соціально значимих проблем і факторів досягнення соціального благополуччя різних груп населення.
ФК3. Здатність професійно діагностувати, прогнозувати, проектувати та моделювати соціальні ситуації, в тому числі на етапі раннього втручання.
ФК4. Здатність до впровадження методів і технологій інноваційного практикування та управління в системі соціальної роботи.
ФК5. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей/видів економічної діяльності), налагоджувати взаємодію державних, громадських і комерційних організацій на підґрунті соціального партнерства.
ФК6. Здатність до оцінки процесу і результату професійної діяльності та якості соціальних послуг.
ФК8. Здатність до спільної діяльності та групової мотивації, фасилітації процесів прийняття групових рішень.
ФК9. Здатність доводити знання та власні висновки до фахівців та нефахівців.
ФК10. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість задля вирішення соціальних проблем через упровадження соціальних інновацій.
ФК18.Здатність до розуміння та визначення стратегічних цілей соціального розвитку на рівні громади, регіону, розробки стратегічного плану розвитку громади і сприяння активізації й консолідації зусиль членів громади щодо його реалізації, формування психосоціальної життєстійкості населення.
Пререквізити Для вивчення курсу студенти потребують базових знань з дисциплін «Менеджмент соціальної роботи», «Недержавний сектор в соціальній сфері», «Технології соціального проєктування», «Соціальні технології активізації та розвитку громади».
Навчальні методи та техніки, які будуть використовуватися під час викладання курсу Пояснювально-ілюстративний, дослідницький, пошуковий (евристичний), проблемного викладу навчального матеріалу, інтерактивні та методи активізації навчання (бесіда, мозковий штурм, дискусія, робота в парах/групах тощо), наочні (презентації, демонстрація відеоматеріалів), проектувальні (створення проектів), робота з навчально-методичною літературою.
Академічна доброчесність: Очікується, що підготовлені студентами-магістрами проєктні заявки будуть продовженням їх практичної роботи і будуть оригінальними дослідженнями чи міркуваннями. Відсутність посилань на використані джерела, фабрикування джерел, списування, використання без дозволу інформації з проєктів інших учасників курсу становлять, але не обмежують, приклади можливої академічної недоброчесності. Виявлення ознак академічної недоброчесності в роботі студента є підставою для її незарахування викладачем, незалежно від масштабів плагіату чи обману.
Відвідання занять є важливою складовою навчання. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. Студенти зобов’язані дотримуватися усіх термінів, визначених для виконання усіх видів робіт, передбачених у курсі.
Література. Уся література, яку студенти не зможуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
Політика виставлення балів. Враховуються бали, набрані за виконання усіх завдань, за підготовлену заявку соціального проєкту і роботу як експерта проєкту, а також за пітч-презентацію ідеї проєкту. При цьому обов’язково враховуються присутність на заняттях та активність студента під час практичних занять; недопустимість пропусків та запізнень на заняття; користування мобільним телефоном, планшетом чи іншими мобільними пристроями під час заняття в цілях, не пов’язаних із навчанням; списування та плагіат; несвоєчасне виконання поставленого завдання і т. ін.
Жодні форми порушення академічної доброчесності не толеруються.
Політика використання штучного інтелекту. Застосування технологій штучного інтелекту у процесі підготовки до навчальних занять та виконання завдань самостійної роботи допускається виключно як допоміжний інструмент з обов’язковим зазначенням факту їх використання у письмовій роботі. Подання студентом текстів, аналітичних матеріалів чи будь-яких інших результатів, згенерованих ШІ, як власних, без відповідного посилання, розцінюється як порушення вимог академічної доброчесності. Завдання, виконані виключно із застосуванням ШІ, без особистого інтелектуального внеску студента, не підлягають оцінюванню та прирівнюються до результату з оцінкою «0» балів.
Рекомендована література
Основна навчальна література
- Бодя, С. В. (2024). Особливості організації та здійснення соціальної роботи в громадах в умовах війни (Doctoral dissertation,).
- Забіяка, Х. М. (2025).Соціальна робота в умовах збройного конфлікту та післяконфліктного періоду (Doctoral dissertation).
- Мирошниченко, А. І., & Костенко, В. Ю. (2025). Психосоціальна підтримка вразливих категорій населення як запорука соціальної стійкості(Doctoral dissertation).
- Палатна, Д., & Семигіна, Т. (2024). Згуртування громади: соціальний вимір [Монографія]. Tallinn: Teadmus.
- Семигіна Т., Слозанська Г., Столярик О. Класифікація та стандартизація соціальних послуг: міжнародний та український досвід : аналітичний матеріал. 2024. 259 с.
- Семигіна, Т. & Столярик, О. (2025). Нове обличчя соціальної роботи: Сучасні теорії та підходи. Таллінн: Teadmus. https://www.researchgate.net/publication/393631750
- Шароватова, О. П. (2025). Ментальне здоров’я та психосоціальна підтримка в умовах надзвичайної ситуації (Doctoral dissertation).
- Янцеловська, Я. В. (2021).Соціальна робота у територіальній громаді: специфіка, основні напрямки та особливості в період (Doctoral dissertation).
Інтернет-ресурси:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text
https://www.unicef.org/ukraine/%D1%96stories/social-services
https://decentralization.gov.ua/news/12073
https://www.msp.gov.ua/content/oroganizacii-nadannya-socialnih-poslug.html
https://www.vplyv.org.ua/archives/5940
https://euprostir.org.ua/practices/143552
Допоміжна література та інформаційні ресурси
- Гевчук, Н. С., & Вапняр, Д. В. (2024). Оцінка соціальної роботи із постраждалими від воєнних дій в об’єднаній територіальній громаді. Соціальна робота та психологія: освіта і наука, (2), 17-23.
- Єнгаличева, І. (2024). Аналіз реалізації пілотного проєкту із запровадження соціальної послуги з формування життєстійкості у територіальних громадах. Соціальна робота та соціальна освіта, (1 (12)), 291-297.
- Залібовська-Ільніцька, З. В. (2025). Зміст діяльності фахівця соціальної сфери у територіальних центрах соціального обслуговування (надання соціальних послуг). Суспільство та національні інтереси, (13), 131-142.
- Карпенко, О. Г., Спіріна, Т. П., & Лехолетова, М. М. (2025). Міждисциплінарна взаємодія у наданні соціальних послуг вразливим групам населення. Соціальна педагогіка: теорія та практика, (1), 42-50.
- Карпенко, О., & Котелевець, А. М. (2025). Підготовка майбутніх фахівців із соціальної роботи до волонтерської діяльності в територіальній громаді. Ввічливість. Humanitas, (1), 64-69.\
- Палатна, Д. Я. (2022). Процес мобілізації територіальних громад в умовах воєнного стану в Україні. Вісник: Соціальна робота, 1(8), 41
- Семигіна, Т., & Палатна, Д. (2022). Підхід, орієнтований на сильні сторони, у роботі з територіальними громадами: огляд міжнародної практики. Соціальна робота та соціальна освіта, (1 (8)), 123-135.
- Столярик, O. (2025). Сучасні уявлення про резил’єнтність громади: уроки для підготовки соціальних працівників. Social work and education, 12(1), 98-115.
- Файчук, О. Л., & Сургова, С. Ю. (2025). Удосконалення професійно-практичної підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у громаді в умовах надзвичайних ситуацій. Педагогічна Академія: наукові записки, (17).
Матеріали
Конспекти лекцій, плани семінарських та практичних занять захищені авторським правом на інтелектуальну власність. Матеріали доступні в елктронному курсі Мудл. Для доступу до матеріалів – необхідно звернутися безпосередньо до автора курсу.