Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 5 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 8 | ФПС-31, |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 28 | ФПС-31 | |
Опис курсу
Програма вивчення навчальної дисципліни «Соціально-педагогічна робота в закладах освіти», складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра 6.010106 «Соціальна педагогіка».
Предметом вивчення навчальної дисципліни є: соціально-педагогічна робота з обдарованими дітьми, зміст, форми і методи організації роботи з обдарованими дітьми.
Міждисциплінарні звʼязки: педагогіка, історія педагогіки, педагогіка сімейного виховання, методи соціально-виховної роботи, основи сценарної роботи соціального педагога.
Метою викладання навчальної дисципліни є: зміст та методи роботи соціального педагога з обдарованими дітьми.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
- охарактеризувати зміст поняття «обдарованість» у психологічній та педагогічній науках;
- описати типи обдарованості, психологічний портрет обдарованої дитини;
- проаналізувати психологічні та соціально-педагогічні проблеми обдарованих дітей, шляхи їхнього вирішення;
- розкрити особливості роботи (зміст, форми, методи) соціального педагога з обдарованими дітьми.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні
знати:
- типологію дитячої обдарованості;
- проблеми обдарованих дітей;
- інструментарій соціально-педагогічної діагностики, прогностики та корекції соціального педагога у роботі з обдарованими дітьми;
- форми, методи, прийоми соціально-педагогічної роботи з обдарованими дітьми.
вміти:
- визначати типи дитячої обдарованості шляхом спостереження, бесід, опитування експертів, інтерв’ювання, анкетування, тестування, аналізу документів тощо;
- опрацьовувати емпіричний матеріал, отриманий в результаті соціально-педагогічної діагностики;
- здійснювати моніторинг з метою своєчасного вирішення соціально-педагогічних проблем обдарованих дітей;
- розробляти заходи для реалізації плану роботи соціального педагога з обдарованими дітьми;
- організовувати соціально-педагогічну взаємодію з учнями, які потребують допомоги;
- вивчати особливості життєдіяльності обдарованих дітей в умовах сім’ї;
- виявляти дезадаптованих дітей та надавати їм необхідну допомогу;
- здійснювати профорієнтаційну роботу з обдарованими учнями;
проводити соціально-педагогічні заходи для дітей, учнівської молоді, батьків, педагогічного колективу.
Рекомендована література
Базова література
- Аніскіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості / Н. Аніскіна. – К.: Шк. світ, 2005. – 128 с. (Б-ка «Шкільного світу світу).
- Безпалько О.В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: навч. посіб / О.В. Безпалько − К.: ЦНЛ, 2003. − 134 с.
- Бондар А.Д. Навчально-виховна робота в школах-інтернатах і групах продовженого дня / А.Д. Бондар. Б.С. Кобзар. − К. : Вища школа, 1985. – 303с.
- Вайнола Р. X. Особистісний розвиток майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки : монографія / Ренате Хейкіївна Вайнола ; за ред. С. О. Сисоєвої ; М-во освіти і науки України ; Національний педагогічний університет імені М. Драгоманова. − Запоріжжя : ХНРБЦ, 2008. − 460 с.
- Волощук В. М. Методичні основи діагностики інтелектуальної обдарованості : монографія / В. М. Волощук, І. С. Волощук; Ін-т обдар. дитини АПН України. – К. : Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова, 2009. – 167 c.
- Зайченко М.В. Інструментарій соціального педагога / М. Зайченко. − К. : Шк. Світ, 2011. − 128 с.
- Збірник нормативно-правових актів з питань діяльності спеціалізованих закладів і формувань у сфері соціальної підтримки сім’ї, дітей та молоді / упоряд. Л. Є. Леонтьєва, О. В. Вакуленко − К.: Держ. ін-т розвитку сім’ї та молоді, 2007. − 280 с.
- Збірник нормативно-правових документів психологічної служби системи освіти України / упоряд. В.Г. Панок, І.І. Цушко, А.Г. Обухівська. − К. : Ніка-Центр, 2005. − 436 с.
- Здібності. Обдарованість. Таланти. Система роботи з обдарованими дітьми. К. «Шкільний світ» – 2009. – 126 с.
- Здібності, творчість, обдарованість: теорія, методика, результати досліджень/ / За ред. В.О. Моляко, О.Л. Музики. – Житомир: Вид-во Рута, 2006. – 320 с.
- Литвиненко С. А. Основи соціально-педагогічної діяльності : навч. посібн. для студ. вищ. пед. навч. закладів / Литвиненко С.А. − Одеса : ПНЦАІШ, 2007. − 187 с.
- Матюша Л. Планування роботи з обдарованими учнями// Школа. – 2007. – № 12. – с. 43-48
- Методи роботи соціального педагога: матеріали творчої групи соціальних педагогів / Г.Бондаренко та ін. − К.: Редакція загальнопед. газет, (Бібліотека «Шкільного світу»), 2012. − 96 с.
- Мойсеєнко К. Професійна діяльність соціального педагога: метод. посібник. / К. Мойсеєнко. − К.: Пік. Світ, 2009. − 120с.
- Мотилько, Т. Л. Психолого-педагогічний супровід обдарованих дітей [Текст] / Т. Л. Мотилько, Н. С. Леонова; упоряд. Т. Шаповал. – К. : Редакції загальнопедагогічних газет, 2014. – 128 с. – (Б-ка «Шкільного світу»).
- Настільна книга соціального педагога (нормативно-правове забезпечення діяльності) / упоряд. Ю.А. Луценко, В.Г.Панок − К. : Білоцерківдрук, 2011 − 308с.
- Німак О.М. Організація роботи з обдарованими дітьми в загальноосвітньому навчальному закладі / О.М. Німак. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 144 с.
- Петрович В. С. Соціальний педагог: посадова інструкція / В.С. Петрович // Педагогічний пошук. − 2001. − № 2. − С. 74-76.
- Письмак Л.Л. Організація роботи соціального педагога / Л. Письмак, // упоряд. В.О. Снігульська. − К.: Редакція загально педагогічних газет (Бібліотека «Шкільного світу»), 2014. − 128с.
- Рудюк Т. Документація соціального педагога / Т. Рудюк // Соціальний педагог. − 2007. − № − С. 14-16.
- Щорс В.В. Універсальний довідник соціального педагога / В. Щорс, А. Полударова. − Київ : Ред. загальнопедагогічних газет, 2014. – 124 с.
Допоміжна література
- Абетка класного керівника / Упоряд. І. Рожнятовська, В. Зоц. – К. : Ред. загальнопед. газет, 2003. − 128 с.
- Анкетування в школі. Про всіх і для всіх / Упоряд.: Гулєвич Т., Омельчук Н. − К : Ред. загальнопед. газ., 2014. − 124с.
- Гриньова В. М. Обдарованість: суть, види, принципи / В. М. Гриньова, Л. Г. Карпова // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. – 2010. – Вип. 38. – С. 4-13.
- Здібності та задатки як базові чинники обдарованості [Текст] / Н. С. Леонова // Педагогічна майстерня. – 2013. – № 1. – С. 2-5.
- Колесникова О. В. Щодо проблем організації соціально-педагогічної роботи в загальноосвітній школі / О.В. Колесникова // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. − 2005. − № 3. − С. 58-68.
- Навчання у початковій школі як цілісний творчий процес : теорія і практика / [за ред. В. І. Бондаря; упорядкув. О. Я. Митника]. – К. : Початкова школа, 2011. – 384 с.
- Некраш Л.М. Вибір професії: як діяти, щоб не помилитися / Л. Некраш, М. Стрільник. − К. : Шкільний світ, 2011. − 126 с.
- Пащенко С. Ю. Соціально-педагогічна проблема самоорганізації дозвілля підлітків / С. Ю. Пащенко // Соціалізація особистості: зб. наук. пр. / за заг. ред. А.Й Капської − К. : Логос, 2004. − Вип. XXII. − С. 44-
- Соціальна педагогіка: мала енциклопедія / [Т.Ф. Алєксєєнко, Т.П. Басюк, О.В. Безпалько та ін.] ; за ред. І.Д. Звєрєвої. − К. : Центр учбової літератури, 2008. − 336 с.
- Соціальна педагогіка: теорія і технології : підручник [для студ. вищ. навч. закладів] / Т.Ф. Алєксєєнко, Т.П. Басюк, О.В. Безпалько та ін. // За ред. І. Д. Звєрєвої. − К.: Центр навчальної літератури, 2006. − 316 с.
- Трубавіна І. М. Методи вивчення сім’ї / I.М. Трубавіна, Н.А. Бугаєць. − К. : УДЦССМ, 2001. − 76 с.
- Шульга В. В. Соціальний педагог у загальноосвітньому навчальному закладі : метод. реком. / Шульга В. В. − К. : Ніка-Центр, 2004. − 124 с.
Інтернет–ресурси
- www. ebooktime.net.book/
- psyh.kiev.ua/
- nbuv.gov.ua
- rada.gov.ua
- http://www.iod.gov.ua/events.php.
- http://kolosok.org.ua.
- http://pidruchniki.ws.
- http://pidruchnyk.com.ua.
Матеріали
Методичні вказівки для виконання індивідуального навчально-дослідного завдання.
Методичні вказівки для проведення семінарських, практичних занять