Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116доцент Шаран О. В.ФПШ-41, ФПШ-42, ФПШ-41з

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116ФПШ-41доцент Шаран О. В.
ФПШ-42доцент Шаран О. В.
ФПШ-41здоцент Шаран О. В.

Опис курсу

Зміст освітньої компоненти «Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта» розроблено так, щоб сформувати у здобувачів вищої освіти необхідні компетентності для розуміння ролі інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному світі та професійній діяльності учителя початкових класів, усвідомлення медійного впливу на особистість, формування інтелектуальних та практичних навичок взаємодії з інформаційним простором.

Мета освітньої компоненти «Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта» – підготовка здобувачів до життя та професійної діяльності в умовах сучасного інформаційного суспільства на основі медіакультури, розвиток навичок розуміння та усвідомлення наслідків впливу різних видів медіа на особистість та суспільство в цілому.

Завдання освітньої компоненти: забезпечити формування здатності усвідомлювати комунікаційний потенціал диджиталтехнологій; навчити аналізувати, критично мислити й творчо сприймати інформацію; сприяти набуттю практичних умінь і навичок студентів розпізнавати маніпулятивну медіаінформацію; формувати практичні навички безпечного та ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та медіаосвіти в професійній діяльності учителя початкових класів.

Рекомендована література

Базова література

  1. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. А. Найдьонової, М. М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с.
  2. Медіаграмотність та критичне мислення в початковій школі: посібник для вчителя / Бакка Т., Голощапова В., Дегтярьова Г., Євтушенко Р., Іванова І., Крамаровська С., Мелещенко Т, Шкребець О. / За редакцією Волошенюк О., Дегтярьової Г., Іванова В. Київ : ЦВП, АУП, 2017 197 с.
  3. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / ред.-упор.: В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за наук. ред. В. В. Різуна. Київ: Центр вільної преси, 2012. 352 с.
  4. Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід : навч. посібник / О.Т. Баришполець, Л.А. Найдьонова, Г.В. Мироненко та ін.; за ред. Л.А. Найдьонової, О.Т. Баришпольця. Київ : Міленіум, 2012. 440 с.
  5. Медіаосвітній порадник для педагога професійної освіти. Навчально-методичний посібник / Зоря Ю.М., Волошенюк О.В./ За редакцією Волошенюк О.В., Іванова В.Ф., Євтушенко Р.І. Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2022. 61 с.

Допоміжна література

  1. Баришполець О.Т. Український словник медіакультури / О.Т.Боришполець ; НАПН України. Київ: Міленіум, 2014. 196 с.
  2. Бовть О. Комп’ютерні ігри та дитяча агресивність: випадковий взаємозв’язок чи прикра закономірність? Педагогіка і психологія. 2002. № 1 – 2. С. 110 – 116.
  3. Больц Н. Абетка медіа / За загал. ред. В. Ф. Іванов; Переклад з нім. В. Климченка. Київ: Академія української преси, Центр вільної преси, 2015. 177 c.
  4. Діти в інтернеті стикаються з новими «воєнними ризиками» – дослідження. URL: https://ms.detector.media/media-i-diti/post/12546/2015-02-10-dity-v-interneti-stykayutsya-z-novymy-voiennymy-ryzykamy-doslidzhennya/
  5. Діти і технології: «піраміда цифрової поведінки». URL: https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015-07-21-dity-i-tekhnologii-piramida-tsyfrovoi-povedinky/
  6. Еволюція медіа. URL: http://mediadriver.online/evolyutsiya-media/evolyutsiya-media/
  7. Критичне мислення як інструмент проведення правоосвітніх заходів у загальноосвітніх навчальних закладах. URL: https://www.aup.com.ua/ml/Rider_dla_ychitelya.pdf
  8. Кроуфорд А., Венди Саул Е., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів. 2006. 303 с. URL: https://www.criticalthinking.expert/book-criticalthinking/FREE_tehnolog%D1%96%D1%97_rozvitku_kritichnogo_mislennja_uchn%D1%96v.pdf
  9. Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади / За загал. ред. В.Ф. Іванова; Пер. з нім. В. Климченка. Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. 405 с.
  10. Медіаосвітні тренди 2023 – відповідь на виклики воєнного часу. URL: https://mediaosvita.org.ua/2022/11/22/mediaosvitni-trendy-2023-vidpovid-na-vyklyky-voyennogo-chasu/
  11. Онкович Г.В. Технології медіаосвіти. Вища освіта України. 2007. № 3. Додаток 3 (т. 5). С. 357 – 363.
  12. Потятиник Б. Медіа: ключі до розуміння. Львів : ПАІС, 2004. 312 с.
  13. Чорна Л. Г. Психологічні особливості впливу сучасного телебачення на прояви творчого потенціалу дітей. Обдарована дитина. 2007. № 9. С. 56 – 63.
  14. Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність: Підручник для вчителя. Перекл. з англ. С. Дьома; за загал. ред. В. Ф. Іванова, О. В. Волошенюк. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2014. 319 с.
  15. Шумаєва С. Медіа освіта: історичні та культурологічні аспекти розвитку. Рідна школа. 2003. № 5. С. 70 – 72.

Internet-джерела:

  1. Дидактична онлайн-гра «Медіаграмотна місія». URL: https://irex.mocotms.com/ml_game/story_html5.html
  2. Навчальний симулятор «Онлайн-безпека для освітян». URL: https://osvita.diia.gov.ua/simulators/onlajn-bezpeka-dla-osvitan
  3. Інформаційна гігієна під час війни. URL: https://prometheus.org.ua/course/course-v1:Prometheus+IHWAR101+2022_T2
  4. Дистанційний навчальний курс «Медіаграмотність для громадян». URL: https://irex.mocotms.com/ml_web/story_html5.html?lms=1 (Сертифікат)
  5. Академія української преси. URL: aup.com.ua
  6. Детектор медіа. URL: osvita.mediasapiens.ua
  7. Медіакритика. URL: mediakrytyka.info
  8. Офіційний сайт лабораторії психології масової комунікації та медіаосвіти Інституту соціальної та політичної психології НАПН України.URL: mediaosvita.org.ua
  9. Портал медіаосвіти і медіаграмотності. URL: medialiteracy.org.ua

10. Розвиток медіапсихології та медіаосвіти в Україні. URL:  https://www.facebook.com/groups/MediapsyMediaeduc

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Силабус навчальної дисципліни «Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта», що викладається в межах ООП «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти для здобувачів спеціальності 013 Початкова освіта д. ф. н.

Завантажити силабус

Силабус: Силабус навчальної дисципліни «Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта», що викладається в межах ООП «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти для здобувачів спеціальності 013 Початкова освіта з. ф. н.

Завантажити силабус