Шаран Олександра Василівна
Посада: доцент кафедри початкової та дошкільної освіти
Науковий ступінь: кандидат педагогічних наук
Вчене звання: доцент
Електронна пошта: oleksandra.sharan@lnu.edu.ua
Профіль у Google Scholar: scholar.google.com
Профіль ORCID: orcid.org
Профіль у Web of Science (Publons): www.webofscience.com
Профіль у Academia.edu: independent.academia.edu
Профіль у Facebook: www.facebook.com
Наукові інтереси
Методика формування елементарних математичних уявлень дітей дошкільного віку;
методика навчання математики учнів початкових класів;
формування методико-математичної компетентності та цифрової грамотності майбутніх вихователів й учителів початкових класів.
Курси
- Дистанційні методи навчання лінгвістичних дисциплін
- Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: інтегрований підхід
- Конструювання та експериментування в ЗДО
- Математика з методика навчання математики в початковій школі
- Продуктивна педагогіка та методика викладання педагогічних дисциплін
- Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та медіаосвіта
- Дистанційні засоби навчання на уроках математики
Публікації
Монографії
Шаран О.В. (2016). Формування професійно-математичної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти. Формування цінностей особистості: теорія і практика : монографія / за заг. ред. М.Чепіль. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2016. 374 с. С. 260 – 292.
Підручники та посібники
Шаран О.В. (2023). Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів. Дрогобич: Посвіт. 76 с.
Шаран О.В., Жигайло О.О. (2023). Методика навчання математичної освітньої галузі у початковій школі: навчальний посібник для студентів спеціальності «Початкова освіта». Дрогобич: Посвіт. 132 с.
Стахів Л.Г., Шаран О.В., Волошин С.В. (2020). Технологія формування творчої особистості: методика складання дидактичних казок: навчально-методичний посібник. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 54 с.
Бец Ю., Шаран О. (2019). Міжпредметна інтеграція у початковій школі: на допомогу вчителю. Броди: Просвіта. 80 с.
Кутняк О.А., Салань Н.В., Шаран О.В. (2019). Методичні рекомендації до написання курсових робіт з інформатики та методики її навчання в початковій школі. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 32 с.
Шаран О.В. (2018). Елементи алгоритмізації: методичні матеріали до проведення лабораторних занять. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 60 с.
Мойко О.С., Шаран О.В. (2018). Математичні основи інформатики: методичні матеріали для проведення практичних занять [для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності “Початкова освіта” (спеціалізація: інформатика)]. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 94 с.
Шаран О.В. (2018). Технології розв՚язання винахідницьких задач: курс лекцій [для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності “Дошкільна освіта”]. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 74 с.
Шаран О.В. (2017). Елементи структурного програмування: методичні матеріали до проведення лабораторних занять. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. І.Франка. 54 с.
Статті у фахових видання та виданнях, внесених до наукометричних баз даних
Пантюк Т., О.Невмержицька О., Городиська В., Шаран О., Береза С. (2023). Формування самостійності дітей старшого дошкільного віку за допомогою проблемних завдань. Суспільство, інтеграція, освіта – SIE2023: матеріали 17 Міжнародної наукової конференції. 26-27 травня 2023 р., Rezekne Academy of Technologies, Rezekne, Латвія. V. II. 15 – 24. (Web of science)
Шаран О.В., Шаран В.Л., Дребот Р.С. (2019). Особливості використання відкритих задач у процесі навчання математики учнів початкової школи. Молодий вчений. № 5.2 (69.2). С. 170 – 173. (фахове видання, Index Copernicus).
Шаран О.В., Бец Ю.С. (2019). Numbers Аnd Animals. Бінарний урок (математика та англійська мова) у 2 класі. Англійська мова у початковій школі. № 3 (172). С. 36 – 39.
Шаран О.В., Бец Ю.С. (2018). Математика та англійська мова в 4 класі. Бінарний урок. Час. Одиниці вимірювання часу. Співвідношення між одиницями вимірювання часу. Задачі на час. Time and travelling. Англійська мова у початковій школі. № 5 (162). С. 37 – 41.
Шаран О.В., Бец Ю.С. (2018). Бінарний урок як засіб реалізації інтегрованого навчання математики й англійської мови в початковій школі. Початкове навчання та виховання. № 30 (538). С. 2 – 4.
Шаран О.В., Шаран В.Л. (2017). Методичні аспекти розвитку креативності молодших школярів на уроках інформатики за допомогою електронно-освітніх ресурсів. Молодь і ринок. № 10 (153). С. 28 – 34. (фахове видання).
Шаран О.В., Шаран В.Л. (2016). Використання алгоритмічного підходу у процесі вивчення курсу “Теорія та методика формування елементарних математичних уявлень”. Педагогіка вищої та середньої школи. Вип. 47. С. 220 – 224. (фахове видання).
Шаран О.В., Андреєва Х.Б. (2016). Психолого-педагогічні основи розвитку креативності молодших школярів. Педагогіка вищої та середньої школи. Вип. 47. С. 282 – 286. (фахове видання).
Шаран О.В. Формування професійно-математичної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти. Формування цінностей особистості: теорія і практика : монографія / за заг. ред. М.Чепіль. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2016. 374 с. С. 260 – 292.
Шаран О.В. (2014). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування у школярів креативної компетентності на уроках математики. Початкова школа. № 10. С. 46 – 49. (фахове видання).
Шаран О.В., Жук Н.І. (2014). Використання електронних освітніх ресурсів як засобу формування пізнавального інтересу молодших школярів. Молодь і ринок. № 8 (115). С. 49 – 54. (фахове видання).
Шаран О.В., Шаран В.Л. (2014). Використання завдань краєзнавчого характеру як засобу формування математичної компетентності учнів. Молодь і ринок. № 9 (116). С. 60– 64. (фахове видання).
Шаран О.В. (2013). Розвиток мови дошкільників у процесі формування елементарних математичних уявлень. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 41. Ч. 4. 448 с. С. 250 – 255. (фахове видання).
Шаран О.В. (2013). Особливості розвитку логічного мислення молодших школярів на позаурочних заняттях з математики. Молодь і ринок. № 2 (97). С. 100 – 103. (фахове видання).
Шаран О.В. (2012). Особливості інтелектуального розвитку молодших школярів на уроках математики та шляхи формування їх зацікавленості до навчання. Молодь і ринок. № 11 (94). С. 87 – 89. (фахове видання).
Шаран О.В. (2011). Використання комп’ютерних технологій у процесі вивчення числової лінії. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 33. Ч. 2. 252 с. С. 187-194. (фахове видання).
Шаран О.В. (2011). Ідея профілізації в системі шкільної математичної освіти. Математика в школі. 2011. № 5. С. 37-40. (фахове видання).
Шаран О.В., Жигайло О.О. (2009). Розвиток особистості молодшого школяра в умовах модернізації навчально-виховного процесу. Початкова школа. №10. С. 23-24. (фахове видання).
Шаран О.В. (2005). Перетворення площини і комплексні числа (поворот, осьова симетрія). Математика в школі. №5. С. 44-49. (фахове видання).
Шаран О.В. (2005). Перетворення площини і комплексні числа (паралельне перенесення, центральна симетрія, гомотетія). Математика в школі. №4. С. 39-43. (фахове видання).
Хмара Т.М., Шаран О.В. (2004). Застосування комплексних чисел до розв’язування геометричних задач. Математика в школі. №7. С. 41-45. №8. С. 32-40. (фахове видання).
Шаран О.В. (2004). Програма курсу за вибором “Комплексні числа та їх застосування”. Математика в школі. №6. С. 46-49. (фахове видання).
Публікації апробаційного характеру
Шаран О.В., Лешко Г.В. Особливості використання елементів народознавства на уроках математики у початковій школі. Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки в країнах Євразії: збірник наукових праць III Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав. 31 січня 2023 р. С 47-49.
Шаран О.В., Хміль В.В. Особливості використання математичних завдань на пошук закономірностей як засобу розвитку творчих здібностей учнів початкових класів. Міжгалузеві диспути: динаміка та розвиток сучасних наукових досліджень: матеріали IV Міжнародної наукової конференції, 21 липня, 2023 р. / Міжнародний центр наукових досліджень. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2023. – 208 с. С. 170 – 172.
Шаран О.В., Шако А.В. Особливості використання LEGO-технології на уроках математики у початковій школі: Збірник тез міжнародної конференції комплексного та функціонального аналізу, присвяченої пам’яті Богдана Винницького. Вересень 2021, 13 – 16. Дрогобич: Коло. 60 с. С. 55 – 56.
Шаран О.В., Калиневич Я.В. Особливості використання усних вправ у процесі розвивального навчання молодших школярів на уроках математики. Актуальні питання педагогіки та психології: наукові дискусії: збірник тез Міжнародної науково-практичної конференції: (11-12 вересня 2020 р.). Харків: Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2020. 84 с. С. 5 – 8.
Шаран О.В., Левак Г.Р. Особливості формування пізнавального інтересу учнів початкової школи у процесі вивчення основ інформатики. Психологія та педагогіка: сучасні методики та інновації, досвід практичного застосування: Збірник тез наукових робіт міжнародної науково-практичної конференції (25-26 жовтня 2019 р.). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. Ч. 2. 116 с. С. 99 – 102.
Шаран О.В., Заяць М.А. Особливості формування економічного мислення учнів початкової школи на уроках математики. Новини наукової думки: Матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції, Прага, 22 – 30 жовтня 2019 р. V. 6. Pp. 80 – 83.
Шаран О.В., Войтів Т.В. Використання технології розв՚язування винахідницьких задач в практиці сучасної дошкільної освіти. Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні: Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (26 – 27 квітня 2019 р.). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. Ч. 1. – 120 с. С. 86 – 89.
Шаран О.В., Лапунька Т.О. Особливості формування комбінаторних уявлень в учнів початкової школи на уроках математики. Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні: Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (26 – 27 квітня 2019 р.). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2019. Ч. 1. – 120 с. С. 101 – 103.
Шаран О.В., Гриньків О.В. Використання математичних задач на переливання, зважування, перекладання як засобу формування творчої особистості учня початкової школи. Педагогіка і психологія: напрямки та тенденції розвитку в Україні та світі: Збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (19 – 20 квітня 2019 р.). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2019. Ч. 2. 116 с. С. 36 – 38.
Шаран О.В., Мельник Н.Я. Розвиток математичного мислення учнів початкової школи у процесі розв’язування стародавніх задач. Педагогіка і психологія: напрямки та тенденції розвитку в Україні та світі: Збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (19 – 20 квітня 2019 р.). Одеса: ГО «Південна фундація педагогіки», 2019. Ч. 2. 116 с. С. 48 – 50.
Шаран О.В., Пилипчак О.О. Методичні особливості розвитку математичних здібностей дітей старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми удосконалення дошкільної освіти: збірник тез регіональної науково-практичної конференції, 14 травня 2019 року / за ред. В.В. Городиської. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. 246 с. С. 167 – 169.
Шаран О.В., Зинич М.М. Використання моделювання у процесі формування елементарних математичних уявлень дітей старшого дошкільного віку. Актуальні проблеми удосконалення дошкільної освіти: збірник тез регіональної науково-практичної конференції, 14 травня 2019 року / за ред. В.В. Городиської. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. 246 с. С. 78 – 80.
Біографія
Народилася в селі Черче Рогатинського району Івано-Франківської області.
З 1989 по 1994 рр. навчалася у Дрогобицькому державному педагогічному інституті імені Івана Франка за спеціальністю «Математика», який закінчила, отримавши диплом з відзнакою та здобувши кваліфікацію вчителя математики, інформатики і обчислювальної техніки.
Після завершення навчання працювала вчителем математики у Черченській ЗОШ I-III ступенів Рогатинського району Івано-Франківської області, пізніше – старшим лаборантом та викладачем кафедри математики та методики викладання математики Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.
У період з 2002 по 2005 роки навчалася в аспірантурі при Інституті педагогіки Академії педагогічних наук України. У 2009 році захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (13.00.02 – методика навчання (математика)); диплом кандидата педагогічних наук отримала у 2010 р., у 2013 році – вчене звання доцента.
У 2021 році здобула ступінь вищої освіти магістр зі спеціальності «Дошкільна освіта».
У період з 2003 по 2022 роки працювала викладачем, пізніше (з 2012 р.) доцентом кафедри математики, інформатики та методики їх викладання у початковій школі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, перейменованої в 2022 р. на кафедру фундаментальних дисциплін початкової освіти (за основним місцем праці), та за сумісництвом – доцентом кафедри педагогіки та методики початкової освіти, доцентом кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти цього ж університету.
З 2023/2024 навчального року працюю доцентом кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка.
Участь у професійних об’єднаннях
Член ГО «Спілка освітян України».
Член ГО «Центр українсько-європейського наукового співробітництва».