Технології психокорекційної роботи з дітьми з аутизмом
Тип: На вибір студента
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 7 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 48 | Дробіт Л. Р. | |
6 | 48 | професор Островська К. О. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 48 | доцент Семенів Н. М. | |
6 | 64 |
Опис курсу
Навчальна програма з дисципліни «Технології психокорекційної роботи з дітьми із аутизмом» представляє поглиблений курс в складі теоретичної та практичної підготовки бакалавра спеціальної освіти. Основним завданням дисципліни є підготувати майбутніх корекційних педагогів до роботи з дітьми із аутизмом в умовах інклюзивних навчальних закладів.
Метою вибіркової дисципліни «Технології психокорекційної роботи з дітьми із аутизмом» є формування у студентів знань із основних технологій психокорекційної роботи з дітьми із аутизмом, оволодіння новітніми підходами до діагностики та корекції осіб з розладами аутистичного спектру.
Завдання:
- застосування різних технологічних прийомів для діагностики та корекції дітей з аутизмом;
- моніторинг прогресу розвитку дітей з розладами спектру аутизму.
112 години аудиторних занять. З них 48 годин лекцій, 64 годин практичних занять (для студентів денної форми навчання), 98 годин самостійної роботи.
32 годин аудиторних занять. З них 8 години лекцій, 24 годин практичних занять (для студентів заочної форми навчання)
В результаті вивчення курсу студенти повинні опанувати:
Загальні компетентності
ЗК-3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК-4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК-8. Здатність працювати в команді.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
СК-1. Усвідомлення сучасних концепцій і теорій функціонування, обмеження життєдіяльності, розвитку, навчання, виховання і соціалізації осіб з особливими освітніми потребами.
СК-5. Здатність реалізовувати ефективні корекційно-освітні технології у роботі з дітьми, підлітками, дорослими з особливими освітніми потребами, доцільно обирати методичне й інформаційно-комп’ютерне забезпечення.
СК-7. Здатність дотримуватися вимог до організації корекційно-розвивального освітнього середовища.
СК-16. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
Програмні результати навчання (за освітньою програмою)
РН2. Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування конкретних задач спеціальної та інклюзивної освіти.
РН11. Застосовувати у професійній діяльності знання про методики, технології, форми і засоби реабілітації та корекційно-розвивального навчання дітей з особливими освітніми потребами.
РН15. Застосовувати у професійній діяльності сучасні універсальні та спеціалізовані інформаційні системи та програмні продукти; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні; спеціальну апаратуру та інструменти.
РН17. Мати навички самостійного навчання та пошуку необхідної інформації.
Розподіл балів та критерії оцінювання:
Робота на 32 практичних заняттях: 64 бали
Підготовка 1 індивідуального проєкту – 10 балів
МКР – 26 балів
Максимальна оцінка: 100 балів.
Шкала оцінювання: Університету, національна та ECTS
Оцінка в балах | Оцінка ECTS |
Визначення |
За національною шкалою | |
Екзаменаційна оцінка, оцінка з диференційованого заліку |
Залік |
|||
90 – 100 | А |
Відмінно |
Відмінно |
Зараховано |
81-89 | В | Дуже добре | Добре | |
71-80 | С | Добре | ||
61-70 | D | Задовільно | Задовільно | |
51-60 | Е | Достатньо |
Знання студента оцінюються за чотирибальною системою: “відмінно”, “добре”, ‘задовільно”, “незадовільно”.
Оцінка “відмінно” ставиться студенту в такому випадку:
дана повна правильна і ґрунтовна відповідь на поставлене теоретичне питання; наведені всі необхідні методологічні, за необхідності графічні матеріали, які розкривають суть поставленого питання; проведено ґрунтовний аналіз проблеми та зроблені висновки в напрямі її вирішення.
Оцінка “добре” ставиться студенту в такому випадку:
правильно і з достатньою повнотою викладено суть поставленого питання; приведені аргументи викладають суть поставленого питання в цілому; вирішує поставлену задачу в повному обсязі; допущено несуттєві неточності у висвітленні поставлених питань.
Оцінка “задовільно” ставиться студенту в такому випадку:
за загальні знання і розуміння основного матеріалу як теоретичної, так і практичної частини завдання;
у відповідях немає чіткості, логіки і послідовності викладення матеріалу;
не повністю висвітлено суть питання; зокрема, не вистачає необхідних аргументів, які розкривають суть поставлених питань.
- ЗАСОБИ ДІАГНОСТИКИ УСПІШНОСТІ НАВЧАННЯ
Модульний контроль | Максимальна оцінка в балах | |||||
Поточний контроль (ПК) | Конт-рольний захід (КЗ) – залік | Підсумкова оцінка
(ПК+КЗ) |
||||
Практичні (семінарські) заняття | Індивідуальний проект | Разом
балів (ПК) |
||||
Аудиторна робота | Контрольна робота | |||||
1 семестр всього, у тому числі | 64 | – | 10 | 74 | 26 | 100 |
Оцінювання практичних занять. Студенти виконують практичні роботи. За практичну роботу студент може максимально отримати 2 бали. Таким чином, максимально за практичні роботи упродовж семестру можна отримати 64 бали.
Індивідуальний проєкт – проведення діагностики рівня розвитку дитини з розладами аутизму за 2-ма методиками і представлення звіту, що максимально оцінюється у 10 балів.
Рекомендована література
- Банашко Л. В., Севастьянова О. М., Крищук Б. С., Тафінцева С. І. Концепція педагогічної компетентності майбутніх учителів у системі ступеневої підготовки спеціалістів початкової ланки освіти. – Режим доступу: http://www.kgpa.km.ua/?q=node/233.
- Данілавічютє Е. А., Литовченко С. В. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі: навчально-методичний посібник / Під ред. А. А. Колупаєвої. – К.: Видавнича група «А.С.К.», 2012. – 360 с. (Strategies for Teaching in Inclusive School)
- Островська К. О. Засади комплексної психолого-педагогічної допомоги дітям з аутизмом : монографія / К. О. Островська. – Львів : «Тріада плюс», 2012 – 520 с.
- Островська К.О. Формування соціальних компетенцій у дітей з розладами спектра аутизму. Розділ колективної монографії «Психологія професійної безпеки технології конструктивного самозбереження особистості» / за ред. Ж.Вірної. – Луцьк: Вежа-Друк, 2015. – С.578-587.
- Романюк І. А. Педагогічна рада у дошкільному навчальному закладі: технологія розробки, підготовки та проведення: метод. посіб. – Тернопіль: Мандрівець, 2014. – 152 с.
- Скрипник Т.В., Куценко Т. О., Риндер І. Д., Недозим І. В. Зміст корекційно-розвивальних занять для дітей з аутизмом в спеціальних загальноосвітніх закладах / Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка: навчально-методичний посібник. – Київ, 2014. – С. 278–304.
- Скрипник Т. В. Системно-феноменологічний підхід до діагностики та корекції розвитку дітей з аутизмом: дис. .. д-ра психол.наук: 19.00.08 / Скрипник Тетяна Вікторівна; Ін-т спец. педагогіки НАПН України. – К., 2010. – 385 с.
- Скрипник Т. В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навч.-метод. посіб. / Т. В. Скрипник. – К.: «Гнозіс», 2013. – 60 с.
- Division TEACCH. Division TEACCH Training Manual, revised January 1998. Chapel Hill, NC // www.unc.edu/depts/teacch.
- Marlene J. Visual Supports for People with Autism: A Guide for Parents and Professionals (Topics in Autism) // Cohen Paperback, Woodbine House Inc., 2005. – 226 р.
- Cook, E.H. , Coon, H., Dawson, G., Grigorenko, E.L., McMahon, W. at al., the CPEA Genetics Network, Schellenberg, G.D.: Autism and the serotonin transporter: the long and short of it. Molecular Psychiatry 2005,10:1110-1116.
- Gardziel A. (2000), Wokół diagnozowania autyzmu, w: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej
- Manning-Courtnej P., Brown J., Mollory C.A., Reinhold J., Murray D., Sorensen-Bunworth R., Messerschmidt T., J.,Kent B., (2003), Diagnosis and treatment of Autism Spectrum Disorders. Current Problems in Pediatrics and Adolescent Health Care. 33, 238-304.