Теорія та методика фізичного виховання та здоров’язберігаючі технології 012 Дошкільна освіта

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
432Вінарчук Н. М.ФПД-21, ФПД-22, ФПД-21з

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
448ФПД-21Денисяк  . В.
ФПД-22Вінарчук Н. М.
ФПД-21зВінарчук Н. М.

Опис курсу

Метою освітньої компоненти є забезпеченні фахової підготовки майбутніх вихователів до здійснення дієвого впливу на збереження та зміцнення здоров’я дітей, їх фізичного розвитку. Забезпечення всебічного розвитку дітей і наступності між дошкільною та початковою освітою в умовах запровадження Базового компонента дошкільної освіти та Концепції Нової української школи, формування професійної компетентності студентів щодо організації і проведення освітньо-виховного процесу навчання із здоров’язбереження.

Основними завданнями вивчення освітньої компоненти «Теорія і методика фізичного виховання та здоров’язбережувальні технології» є:

–  засвоєння студентами основ професійної діяльності педагога в галузі фізичного виховання дошкільників;

– оволодіння майбутніми педагогами системою знань в галузі теорії та методики фізичного виховання дітей дошкільного віку, практичними вміннями та навичками з організації і проведення активних форм роботи з фізичної культури;

– забезпечити формування ціннісного ставлення до життя і здоров’я, сприяння їх фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку;

– сприяти розвитку професійних умінь майбутніх педагогів щодо наскрізного впровадження ігрового підходу в умовах освітнього процесу ЗДО та НУШ (питання наступності);

– визначати актуальні виклики сучасності здорового способу життя;

– технології здорового способу життя;

– форми організації міжособистісної взаємодії дітей дошкільного віку в умовах ЗДО.

Очікувані результати.

Очікуваними результатами викладання освітньої компоненти є:

–  знання і розуміння: здатність до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях;     особливостей впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі закладу дошкільної освіти; способів проєктування ігрової взаємодії під час рухливих та інших видів ігор; вимог до організації фізкультурно-оздоровчого середовища.

 

розвинені вміння: використовувати фізкультурно-оздоровчі компетентності під час організації рухової активності дітей дошкільного віку; пропонувати відкриті запитання та відкриті завдання під час взаємодії з дітьми; створювати збагачене ігрове освітнє середовище.

 

–  диспозиції (цінності, ставлення): ціннісне ставлення до фізичного виховання як наскрізного підходу, який забезпечує здоров’язбережувальну компетентність, всебічний розвиток дитини, набуття досвіду агентності; пізнавальна відкритість, гнучкість поведінки, рефлексивне ставлення до власної професійної діяльності.

У результаті вивчення освітньої компоненти «Теорія та методика фізичного виховання» студенти повинні досягти таких загальних та спеціальних (фахових) компетентностей:

Загальні компетентності (ЗК):

КЗ-2 – здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і в суспільство та розвитку суспільства, техніки і тихнології, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя;

КЗ- 9 здійснення безпечної діяльності;

КЗ -12 здатність до співпраці та взаємодії в команді.

Спеціальні (фахові компетентності) (СК):

КС-2 здатність до розвитку у дітей раннього та дошкільного віку базових якостей особистості( довільність, самостійність, креативність, ініціативність, свобода поведінки, самосвідомість, самооцінка, самоповага);

КС-12 здатність до фізичного розвитку дітей раннього та дошкільного віку, корекції і зміцнення їхнього здоров’я засобами фізичних вправ та рухової активності;

КС-14 здатність до формування в дітей раннього та дошкільного віку навичок здорового спосубу життя як основи культури здоров’я(валеологічної культури) особистості.

Програмні результати:

ПР-4. Розуміти і визначати особливості провідної – ігрової та інших видів діяльності дітей дошкільного віку, способи їх використання в розвитку, навчанні і вихованні дітей раннього і дошкільного віку.

ПР-7. Планувати освітній процес в закладах дошкільної освіти з урахуванням вікових та індивідуальних можливостей дітей раннього та дошкільного віку, дітей з особливими освітніми потребами та складати прогнози щодо його ефективності.

ПР-14. Мати навички збереження та зміцнення психофізичного і соціального здоров’я дітей.

ПР-19. Збирати та аналізувати дані про індивідуальний розвиток дитини.

ПР- 22. Дотримуватись умов безпеки життєдіяльності дітей раннього та дошкільного віку.

Рекомендована література

Методичне забезпечення.

 

Основна література:

  • Державний стандарт дошкільної освіти, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 12 січня 2021 р. №33.

https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini

  1. Арефьєв В.Г. Основи теорії та методики фізичного виховання : підручник / В.Г. Арефьєв. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2011. – 368 с.
  2. Богініч О.Л. Фізичне виховання, основи здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку : навчально-методичний посібник / О.Л. Богініч, Н.В. Левінець, Л.В. Лохвицька, Л.А. Сварковська. – К. : Генеза, 2013. – 127 с.
  3. Вільчковський Е.С. Теорія та методика фізичного виховання дітей дошкільного віку : навч. посіб. / Е.С.Вільчковський, О.І.Курок. – Вид. 3-тє, стереотип. – Суми : Університетська книга, 2019. – 428 с.
  4. Загородня Л. П. Фізичне виховання дітей дошкільного віку : навч. посіб. / Л. П. Загородня, С. А. Тітаренко, Г. П. Барсуковська. – Суми : Університетська книга, 2011. – 272 с.
  5. Комісарик М. Теорія та методика фізичного виховання дітей дошкільного віку / М.Комісарик, Г. Чуйко. – Чернівці : Книги – ХХІ, 2013. – 484 с.
  6. Кузьмук І.Л. Фізичний розвиток дитини третього року життя / І.Л.Кузьмук // Розвиваємо, навчаємо, виховауємо дитину третього року життя : метод. посіб. / Л.І. Кузьмук та ін.; за ред. Т.І. Поніманської. – К.: Видав. Дім «Слово», 2013. – С. 5-59.
  7. Пахальчук Н.О. Основи фізичного виховання дітей дошкільного віку. Ч. 1 : навч.-метод. посіб. – Вінниця, 2019. – 80 с.

 

Допоміжна література:

 

  • Богініч О.Л. Фізичне виховання дошкільників засобами гри : навч.-метод. посіб. / О.Л. Богініч. – К. : Шкільний світ, 2007. – 120 с.
  • Machynska N. I., Lozynska S. V., Dekach Y. Y., Vinarchuk N. M. Theoretical and practical aspects of valeology – the constituents of the system of preschool education. Revista românească pentru educaţie multidimensională. 2021. Vol. 13, No 1. URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2972 [in English].
  • Vinarchuk N. M., Haliuka O. S., Sholovii M.T.-I. Features of Using Health-Saving and IC-Technologies in the Formation of a Socially Mobile Teacher in a Pandemic Condition. Scientific Bulletin of Mukachevo State University, 2021. Vol. 7, No 2. P. 70-78. URL: https://pp-msu.com.ua/web/uploads/pdf/Scientific%20Bulletin%20of%20MSU.%20Series%20Pedagogy%20and%20Psychology_2021_Vol.%207,%20No.%202_70-78.pdf [in English].
  • ВінарчукН. М., ШоловійМ.-Т. І. Формуванняздоров’язбережувальноїкомпетенціїдітейдошкільноговікузасобамиінформаційно-комунікаційнихтехнологій. Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2021. Вип. 35. С. 14-21. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/article/view/11318.
  • Вінарчук Н. М. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти як чинник фізичного розвитку дошкільника, збереження та зміцнення здоров’я. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 45, т. 1. С. 173-177. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/45_2021/part_1/28.pdf.
  • Вінарчук Н. М. Підготовка бакалаврів спеціальності 012 Дошкільна освіта (порівняльний аналіз освітніх програм). Вісник Львівського університету. Сер. педагогічна. 2023. Вип. 39. С. 17-25. URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/pedagogics/article/view/12030.
  • Вінарчук Н. М. Сучасний стан професійної підготовки майбутніх вихователів до здійснення здоров’язбережувальної діяльності в умовах закладу дошкільної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. с. 207-211. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/68_2023/part_1/32.pdf.
  • Вінарчук Н. М. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти в збереженні та зміцненні здоров’я дітей дошкільного віку. Педагогічна освіта у світлі реформ та викликів: Перша науково-практична конференція студентів, аспірантів та молодих учених 18 – 19 березня 2021 р. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. С. 52-55.
  • Вінарчук Н. М. Проблема зміцнення, збереження здоровʼя – важливий фактор всебічно гармонійного розвитку особистості дітей дошкільного віку. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. Вип. 6. С. 52-54.
  • Вінарчук Н. М. Формування основ здоров’язбережувальної компетентності у дітей дошкільного віку. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2020. Вип. 5. С. 46-48.
  • Вінарчук Н. М. Використання здоров’язбережувальних технологій у закладах дошкільної освіти. Актуальні проблеми вищої професійної освіти : зб. наук. праць / за заг. ред. Л. В. Барановської. Київ : НАУ, 2021. С. 14.
  • Вінарчук Н. М. Технології формування здоров’язбережувальної компетенції у дітей дошкільного віку. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 9-10 листопада 2020. Херсон : Херсонський державний університет, 2020. С. 79-85.
  • Шумська Ю., Вінарчук Н. Здоров’язбережувальні технології як запорука збереження здоров’я дітей дошкільного віку. Психічне здоров’я особистості  у  кризовому  суспільстві  :  збірник  матеріалів  VІ  Всеукраїнської  науково- практичної конференції (22 жовтня 2021 року) / уклад. В. С. Бліхар. Львів: Львівський державний університет  внутрішніх справ, 2021. С. 336- 338.
  • Вінарчук Н. М. Підготовка майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільника. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2022. Вип. 7. С. 55-57.

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус