Методика навчання соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі (013з “Початкова освіта”)
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 4 | 3 | Немає |
| 5 | Іспит |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 4 | 10 | доцент Войтович А. Ю. | ФПШ-21з |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 4 | 10 | ФПШ-21з | доцент Войтович А. Ю. |
Опис курсу
Дана дисципліна має теоретично-практичний характер і сприяє формуванню у майбутніх вчителів знань про здоров’я та реалізацію змісту соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі.
Дисципліна «Методика навчання соціальної та здоров’язбережувальної галузі» є нормативною дисципліною для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта (галузь знань 01 Освіта / Педагогіка), яка викладається в 4-5 семестрах в обсязі 3 кредитів (90 годин) (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Метою викладання навчальної дисципліни є: підготовка здобувачів вищої освіти до організації соціального та здоров’язберігаючого освітнього середовища у початковій школі, ознайомленні студентів із навчальними програмами НУШ, метою, завданнями, цілями Державного стандарту початкової освіти щодо реалізації соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі, а також сучасними технологіями збереження та зміцнення здоров’я молодших школярів, формуванні у них готовності до соціальної та здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі початкової школи.
Рекомендована література
Базова література
- Антонова О.Є., Поліщук Н.М. Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2016. 248 с.
- Ілійчук Л.В. Педагогічні умови використання арт-терапії в освітньо-виховному просторі початкової школи. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 2. С. 114–118.
- Кириленко Л.Г., Власенко Н.В. Визначення пріоритетності кольоротерапії у формуванні основ здоров’язбережувальної компетентності дітей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 2 (36).С. 429–436.
- Кондратюк С.М. Інтегрований підхід до формування у молодших школярів здорового способу життя: здоров’язбережувальне виховання: навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А.Макаренка, 2013. 191 с.
- Скрипник І.М. Кольоротерапія: методичний посібник. Рівне, 2014. 147 с.
- Сливка Л. Екологія дитинства: навчально-методичний посібник. Ів.-Фр.: НАІР, 2014. 164 с.
- Сливка Л. Здоров’язбережувальна педагогіка: навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ: видавець Кушнір Г.М., 2016. 200 с.
- Сливка Л. Оздоровчі технології і техніки терапевтичного спрямування. Ів.-Фр., 2013. 94 с.
- Теорія і практика арт-терапії: навчально-методичний комплекс / укл. І.В. Бабій. Умань, 2014. 75 с.
- Федій О.А. Естетотерапія: навчальний посібник. К.: ЦУЛ, 2012. 304 с.
Допоміжна література
- Базима Н.В., Мороз О.В. Значення музикотерапії для розвитку мовлення у дітей з аутистичними порушеннями. Логопедія. 2013. № 3. С. 3–8.
- Бакай С.Ю., Мартічян О.А. Музикотерапія та вокалотерапія у сучасному педагогічному процесі. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. 2011. Вип. 14. С. 13–16.
- Бардов В.Г. Загальна гігієна та екологія людини. Вінниця: Нова книга, 2002. 216 с.
- Батищева Г. Музикотерапія як метод психокорекції. Психолог. 2005. № 14. С. 25–28.
- Безклинська О., Миронова Т. Музикотерапія під час роботи з дітьми з особливими потребами. Позашкілля. 2014. № 12. С. 61–64.
- Богосвятська А. «Ранок» і «вечір» уроку як гармонійна зміна природних психофізіологічних фазових станів дитини. Зарубіжна література в школах України. 2016. № 10. С. 10–18.
- Бойко А.Е. Використання арт-педагогічних технологій як засобу творчого самовираження молодших школярів у позашкільних навчальних закладах. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2014. № 5. С. 68–73.
- Болсун С. Зовнішність учителя як компонент педагогічної техніки. Початкова школа. 2000. № 7. С. 48–50.
- Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я і фізична культура. 2006. № 8. С. 1–6.
- Ващенко О., Свириденко С. Організація здоров’язберігаючої діяльності початкової школи. Початкова освіта. 2005. № 46. С. 2–4.
- Войтович А.Ю. Прикладний аспект здоровʼязбережувальних технологій у практиці дошкільної та початкової освіти. Розвиток освіти в кризових умовах: історія, теорія, практика : зб. наук. праць Всеукр. наук.-практ. конф. (Дрогобич, 27–28 квітня 2023 р.) / за ред. Т. Пантюк, І. Паласевич, А. Федорович. Дрогобич: ДДПУ ім. І. Франка, 2023. С. 185–189.
- Гончаренко М.С., Бойчук Ю.Д. Екологія людини. Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. 391 с.
- Гречишкіна А., Коваленко Н. Пісочна психотерапія. Палітра педагога. 2010. № 5. С. 10–14.
- Даценко І.І. Гігієна і екологія людини: навч. посібник. Львів: Афіша, 2000. 248 с.
- Деркач О., Вацьо М. Впровадження елементів музичної терапії в навчальний процес підготовки майбутніх учителів початкових класів. Рідна школа. 2005. № 12. С. 54–56.
- Димань Т.М. Екологія людини: підручник. К.: ВЦ «Академія», 2009. 376 с.
- Еколого-психологічні чинники сучасного способу життя: колективна монографія / за ред. Ю.М. Швалба. К.: Педагогічна думка, 2007. 276 с.
- Єнгаличева І. Казкотерапія як один із методів корекційно-розвиваючої роботи з педагогічно занедбаними учнями. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2012. Вип. 25. С. 70–72.
- Єфімова Є.М. Здоров’язбережувальні технології у контексті педагогічних досліджень. Проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 1. С. 57–58.
- Залеський І.І., Клименко М.О. Екологія людини: підручник. К.: Академія, 2005. 288 с.
- Желібо Є.П., Зацарний В.В. Роль біоритмів у забезпеченні життєдіяльності людини. Безпека життєдіяльності: підручник. К.: Каравела, 2007. 169 с.
- Кондратюк С.М., Павлущенко Н.М. Працездатність учня. Основи здоров’я. 1–4 класи: навч. посіб. Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2013. 162 с.
- Костіков В.О. Переваги арт-терапії як засобу адаптації дітей молодшого шкільного віку до умов навчально-виховного процесу. Молодий вчений. 2015. № 5 (20). С. 104–107.
- Локаєва Г.В. Можливості використання музикотерапії в загальноосвітніх закладах. Мистецтво та освіта. 2016. № 4. С. 7–11.
- Мірошніченко Т.В. Навчально-виховний потенціал педагогічної пісочниці у змісті професійної підготовки педагога. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 218–223.
- Моліцька М. Терапевтичні казки. Львів: Свічадо, 2009. 200 с.
- Музичук О.О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів. Проблеми сучасної психології. 2012. № 17. С. 34–37.
- Пісочна терапія в роботі з дошкільниками / упоряд. Л.А. Шик, Н.І. Дикань, О.М. Гладченко, Ю.М. Черкасова. Харків: Основа, 2010. 127 с.
- Побережна Г. Педагогічний потенціал музикотерапії. Мистецтво та освіта. 2008. № 2. С. 9–12.
- Повна енциклопедія очищення та лікування організму / укл. І. Левашова. Донецьк: ТОВ «Глорія Трейд», 2010. 384 с.
- Пономаренко Т.О. Формування позитивного ставлення дітей шостого року життя до здоров’язбережувальних традицій. Інноваційна педагогіка. Вип. 79. Том 1. 2025. С. 235–239.
- Плахтій П.Д. Біоритми і режим дня дітей та підлітків. Основи шкільної гігієни і валеології. Кам’янець-Подільський, 2009. 285 с.
- Поясик О., Чепіль М. Концептуальні підходи до фізичного виховання в умовах нової української школи. Освітні обрії. № 1 (60). 2025. С. 22–25.
- Семеній Н., Петрук Т. Використання сучасних ІКТ для розвитку соціальної і здоров’язбережувальної компетентностей учнів початкових класів. Академічні візії. Вип. 37. 2024. С. 1–9.
- Сінєльнікова Т.В., Ворнік Н.О. Діагностика та корекція агресивності молодших школярів методом казкотерапії. Наука і освіта. 2016. № 2–3. С. 10–15.
- Сухорукова Г., Громнюк О. Кольори дитячих малюнків як джерело інформації про внутрішній світ дитини. Вісник Інституту розвитку дитини. 2009. Вип. 2. С. 53–59.
- Тітаренко С.А., Заяць Д.О. Покращення психічного здоров’я дітей дошкільного віку засобом сміхотерапії. Вісник ЧНПУ. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 118 (3). С. 273–275.
- Ткаченко Т. Музикотерапія і її внесок в оздоровчу, виховну і моральну функцію молоді. Молодь і ринок. 2012. № 4 (87). С. 17–20.
- Федій О.А. Підготовка педагогів до використання засобів естетотерапії: теорія і практика: монографія. Полтава: ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2009. 404 с.
- Хацко В. Здоров’язбережувальна компетентність вчителя початкової школи: теоретичний аспект. У: Освітній альманах : зб. студ. наук. праць. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2023. С. 496–499.
- Яцук Г.Ф. Допитливим про основи здоров’я. Тернопіль: Астон, 2004. 152 с.
Інформаційні ресурси
- https://lib.imzo.gov.ua/ — Інститут модернізації змісту освіти.
- https://mon.gov.ua/ua — Міністерство освіти і науки України.
- https://svitdovkola.org — Видавництво «Світич». Навчально-методичне забезпечення для Нової української школи.
- https://uk.wikipedia.org/wiki/ — Вікіпедія. Вільна енциклопедія.
- https://www.unicef.org/ukraine — ЮНІСЕФ.
Матеріали
Методичні рекомендації до проведення практично-семінарських занять