Методика навчання соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі (013з “Початкова освіта”)

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
43Немає
5Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
410доцент Войтович А. Ю.ФПШ-21з

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
410ФПШ-21здоцент Войтович А. Ю.

Опис курсу

Дана дисципліна має теоретично-практичний характер і сприяє формуванню у майбутніх вчителів знань про     здоров’я та реалізацію змісту соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі.

Дисципліна «Методика навчання соціальної та здоров’язбережувальної галузі» є нормативною дисципліною  для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта (галузь знань 01 Освіта / Педагогіка), яка викладається в 4-5 семестрах в обсязі 3 кредитів (90 годин) (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).

    Метою викладання навчальної дисципліни є:  підготовка здобувачів вищої освіти до організації соціального та здоров’язберігаючого освітнього середовища у початковій школі, ознайомленні студентів із навчальними програмами НУШ, метою, завданнями, цілями Державного стандарту початкової освіти щодо реалізації соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі, а також сучасними технологіями збереження та зміцнення здоров’я молодших школярів, формуванні у них готовності до соціальної та здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі початкової школи.

Рекомендована література

Базова література

  1. Антонова О.Є., Поліщук Н.М. Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2016. 248 с.
  2. Ілійчук Л.В. Педагогічні умови використання арт-терапії в освітньо-виховному просторі початкової школи. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 2. С. 114–118.
  3. Кириленко Л.Г., Власенко Н.В. Визначення пріоритетності кольоротерапії у формуванні основ здоров’язбережувальної компетентності дітей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 2 (36).С. 429–436.
  4. Кондратюк С.М. Інтегрований підхід до формування у молодших школярів здорового способу життя: здоров’язбережувальне виховання: навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А.Макаренка, 2013. 191 с.
  5. Скрипник І.М. Кольоротерапія: методичний посібник. Рівне, 2014. 147 с.
  6. Сливка Л. Екологія дитинства: навчально-методичний посібник. Ів.-Фр.: НАІР, 2014. 164 с.
  7. Сливка Л. Здоров’язбережувальна педагогіка: навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ: видавець Кушнір Г.М., 2016. 200 с.
  1. Сливка Л. Оздоровчі технології і техніки терапевтичного спрямування. Ів.-Фр., 2013. 94 с.
  2. Теорія і практика арт-терапії: навчально-методичний комплекс / укл. І.В. Бабій. Умань, 2014. 75 с.
  3. Федій О.А. Естетотерапія: навчальний посібник. К.: ЦУЛ, 2012. 304 с.

Допоміжна  література

  1. Базима Н.В., Мороз О.В. Значення музикотерапії для розвитку мовлення у дітей з аутистичними порушеннями. Логопедія. 2013. № 3. С. 3–8.
  2. Бакай С.Ю., Мартічян О.А. Музикотерапія та вокалотерапія у сучасному педагогічному процесі. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. 2011. Вип. 14. С. 13–16.
  3. Бардов В.Г. Загальна гігієна та екологія людини. Вінниця: Нова книга, 2002. 216 с.
  4. Батищева Г. Музикотерапія як метод психокорекції. Психолог. 2005. № 14. С. 25–28.
  5. Безклинська О., Миронова Т. Музикотерапія під час роботи з дітьми з особливими потребами. Позашкілля. 2014. № 12. С. 61–64.
  1. Богосвятська А. «Ранок» і «вечір» уроку як гармонійна зміна природних психофізіологічних фазових станів дитини. Зарубіжна література в школах України. 2016. № 10. С. 10–18.
  2. Бойко А.Е. Використання арт-педагогічних технологій як засобу творчого самовираження молодших школярів у позашкільних навчальних закладах. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2014. № 5. С. 68–73.
  1. Болсун С. Зовнішність учителя як компонент педагогічної техніки. Початкова школа. 2000. № 7. С. 48–50.
  2. Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я і фізична культура. 2006. № 8. С. 1–6.
  3. Ващенко О., Свириденко С. Організація здоров’язберігаючої діяльності початкової школи. Початкова освіта. 2005. № 46. С. 2–4.
  4. Войтович А.Ю. Прикладний аспект здоровʼязбережувальних технологій у практиці дошкільної та початкової освіти. Розвиток освіти в кризових умовах: історія, теорія, практика : зб. наук. праць Всеукр. наук.-практ. конф. (Дрогобич, 27–28 квітня 2023 р.) / за ред. Т. Пантюк, І. Паласевич, А. Федорович. Дрогобич: ДДПУ ім. І. Франка, 2023. С. 185–189.
  5. Гончаренко М.С., Бойчук Ю.Д. Екологія людини. Суми: ВТД «Університетська книга», 2008. 391 с.
  6. Гречишкіна А., Коваленко Н. Пісочна психотерапія. Палітра педагога. 2010. № 5. С. 10–14.
  7. Даценко І.І. Гігієна і екологія людини: навч. посібник. Львів: Афіша, 2000. 248 с.
  8. Деркач О., Вацьо М. Впровадження елементів музичної терапії в навчальний процес підготовки майбутніх учителів початкових класів. Рідна школа. 2005. № 12. С. 54–56.
  9. Димань Т.М. Екологія людини: підручник. К.: ВЦ «Академія», 2009. 376 с.
  10. Еколого-психологічні чинники сучасного способу життя: колективна монографія / за ред. Ю.М. Швалба. К.: Педагогічна думка, 2007. 276 с.
  11. Єнгаличева І. Казкотерапія як один із методів корекційно-розвиваючої роботи з педагогічно занедбаними учнями. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2012. Вип. 25. С. 70–72.
  12. Єфімова Є.М. Здоров’язбережувальні технології у контексті педагогічних досліджень. Проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 1. С. 57–58.
  13. Залеський І.І., Клименко М.О. Екологія людини: підручник. К.: Академія, 2005. 288 с.
  14. Желібо Є.П., Зацарний В.В. Роль біоритмів у забезпеченні життєдіяльності людини. Безпека життєдіяльності: підручник. К.: Каравела, 2007. 169 с.
  15. Кондратюк С.М., Павлущенко Н.М. Працездатність учня. Основи здоров’я. 1–4 класи: навч. посіб. Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2013. 162 с.
  16. Костіков В.О. Переваги арт-терапії як засобу адаптації дітей молодшого шкільного віку до умов навчально-виховного процесу. Молодий вчений. 2015. № 5 (20). С. 104–107.
  17. Локаєва Г.В. Можливості використання музикотерапії в загальноосвітніх закладах. Мистецтво та освіта. 2016. № 4. С. 7–11.
  18. Мірошніченко Т.В. Навчально-виховний потенціал педагогічної пісочниці у змісті професійної підготовки педагога. Витоки педагогічної майстерності: зб. наук. праць. Полтава, 2011. С. 218–223.
  19. Моліцька М. Терапевтичні казки. Львів: Свічадо, 2009. 200 с.
  20. Музичук О.О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів. Проблеми сучасної психології. 2012. № 17. С. 34–37.
  21. Пісочна терапія в роботі з дошкільниками / упоряд. Л.А. Шик, Н.І. Дикань, О.М. Гладченко, Ю.М. Черкасова. Харків: Основа, 2010. 127 с.
  22. Побережна Г. Педагогічний потенціал музикотерапії. Мистецтво та освіта. 2008. № 2. С. 9–12.
  23. Повна енциклопедія очищення та лікування організму / укл. І. Левашова. Донецьк: ТОВ «Глорія Трейд», 2010. 384 с.
  24. Пономаренко Т.О. Формування позитивного ставлення дітей шостого року життя до здоров’язбережувальних традицій. Інноваційна педагогіка. Вип. 79. Том 1. 2025. С. 235–239.
  25. Плахтій П.Д. Біоритми і режим дня дітей та підлітків. Основи шкільної гігієни і валеології. Кам’янець-Подільський, 2009. 285 с.
  26. Поясик О., Чепіль М. Концептуальні підходи до фізичного виховання в умовах нової української школи. Освітні обрії. № 1 (60). 2025. С. 22–25.
  27. Семеній Н., Петрук Т. Використання сучасних ІКТ для розвитку соціальної і здоров’язбережувальної компетентностей учнів початкових класів. Академічні візії. Вип. 37. 2024. С. 1–9.
  28. Сінєльнікова Т.В., Ворнік Н.О. Діагностика та корекція агресивності молодших школярів методом казкотерапії. Наука і освіта. 2016. № 2–3. С. 10–15.
  29. Сухорукова Г., Громнюк О. Кольори дитячих малюнків як джерело інформації про внутрішній світ дитини. Вісник Інституту розвитку дитини. 2009. Вип. 2. С. 53–59.
  30. Тітаренко С.А., Заяць Д.О. Покращення психічного здоров’я дітей дошкільного віку засобом сміхотерапії. Вісник ЧНПУ. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 118 (3). С. 273–275.
  31. Ткаченко Т. Музикотерапія і її внесок в оздоровчу, виховну і моральну функцію молоді. Молодь і ринок. 2012. № 4 (87). С. 17–20.
  32. Федій О.А. Підготовка педагогів до використання засобів естетотерапії: теорія і практика: монографія. Полтава: ПНПУ ім. В.Г. Короленка, 2009. 404 с.
  33. Хацко В. Здоров’язбережувальна компетентність вчителя початкової школи: теоретичний аспект. У: Освітній альманах : зб. студ. наук. праць. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2023. С. 496–499.
  34. Яцук Г.Ф. Допитливим про основи здоров’я. Тернопіль: Астон, 2004. 152 с.

Інформаційні ресурси

  1. https://lib.imzo.gov.ua/ — Інститут модернізації змісту освіти.
  2. https://mon.gov.ua/ua — Міністерство освіти і науки України.
  3. https://svitdovkola.org — Видавництво «Світич». Навчально-методичне забезпечення для Нової української школи.
  4. https://uk.wikipedia.org/wiki/ — Вікіпедія. Вільна енциклопедія.
  5. https://www.unicef.org/ukraineЮНІСЕФ.

Матеріали

Методичні рекомендації до проведення практично-семінарських занять

Методичні рекомендації до самостійної роботи

Силабус: Метод.навч. соціальн. здоров.осв гал.22-23

Завантажити силабус

Силабус: Метод.навч. соціальн. здоров.осв гал.25-26

Завантажити силабус