Мовленнєві системи та їх порушення з основами логопедії (016 Спеціальна освіта, 016.01, 016.02 Денна форма/заочна форма)
Тип: Нормативний
Кафедра: спеціальної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 48 | Породько М. І. | ФПЛ-11, ФПЛ-12, ФПК-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 64 | ФПЛ-11 | Бущак О. О. |
ФПЛ-12 | Дробіт Л. Р. | ||
ФПК-11 | Сухоцька І. Б. |
Опис курсу
Мета викладання навчальної дисципліни «Мовленнєві системи та їх порушення» є засвоєння студентами знань про сутність та особливості мовленнєвої діяльності, ознайомлення з анатомо-фізіологічними основами мовлення, видами та причинами порушень мовлення у дітей та дорослих. Ознайомлення із захворюваннями органів мовлення.
Основними завданнями вивчення дисципліни «Мовленнєві системи та їх порушення» є:
- ознайомити студентів із лінгвістичним та фізіологічним особливостями мовленнєвої діяльності;
- допомогти студентам зрозуміти неврологічний та фізіологічний механізм мовлення в нормі;
- розкрити зміст і причини порушень мовлення та захворювань органів мовлення;
- ознайомити з категоріями травм та ушкоджень органів мовленнєвої діяльності.
Компетентності (за освітньою програмою)
2.3.1. Загальні компетентності
ЗК-2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК-6. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК-7. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК-8. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК-9. Здатність працювати в команді.
2.3.2. Спеціальні (фахові компетентності)
ФК.-4. Здатність до застосування сучасних знань про особливості розвитку дитини як суб’єктів навчального, корекційно-освітнього і навчально-реабілітаційного процесів на основі знань та умінь про їхні вікові, індивідуальні особливості та соціальні чинники розвитку і дизонтогенезу.
ФК.-6. Здатність до застосування медико-біологічних знань і практичних умінь і навичок, які є теоретичними основами побудови змісту корекційного, навчально-реабілітаційного процесу спеціальної освіти.
Програмні результати навчання (за освітньою програмою)
РН 1. Знати теоретичні аспекти особливостей розвитку і освіти людини, яка має обмежені можливості життєдіяльності, особливостей становлення і соціалізації її як особистості.
РН 10. Здійснювати спостереження за дітьми з психофізичними порушеннями (інтелекту, мовлення, зору, слуху, опорно-рухових функцій тощо) та реалізовувати корекційно-педагогічну роботу з урахуванням їхніх психофізичних, вікових особливостей, індивідуальних освітніх потреб, можливостей та здібностей.
Рекомендована література
Основна
- Яковлева С.Д. Анатомо-фізіологічні та клінічні основи дефектології. – Херсон: Персей, 2001.
- Логопедія / [Шеремет М.К., Тарасун В.В., Конопляста С.Ю. та ін.] : за ред. М.К. Шеремет. – [друге видання, перероблене і доповнене] – К.: Видавничий Дім «Слово», 2010.
- Логопедія: підручник / За ред. М.К.Шеремет . – Вид. 3-тє, перер. та доповн. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2015.
- Хрестоматія з логопедії. Навчальний посібник/ Шеремет М.К., Мартиненко І.В. – К.: КНТ, 2006.
- Лопатинська Н.А. Неврологічні основи логопедії. Курс лекцій / Н.А. Лопатинська. – К. : Видавничий дім «Слово».2017. –152с.
- Головко Н.В. Ортодонтія. Розвиток прикусу, діагностика зубощелепних аномалій, ортодонтичний діагноз / Н. В. Головко. – Полтава: УМСА,2003. – 170 с.
Допоміжна
- Шевага В.М. Невропатологія: підручник/ В.М. Шевага – 2-ге видання, перероблене і доп. – К.: Медицина, 2009.
- Нейман Л.В. Богомільський М.Р. Анатомія, і фізіологія і патологія органів слуху і мовлення. Підручник М., ВЛАДОС 2013 – 221с.
- Ріст і розвиток людини: Підручник/В.С. Тарасюк, Н.В. Титаренко, І.Ю. Андрієвський та ін.; За ред. В.С. Тарасюка, І.Ю. Андрієвського. – К.: Медицина, 2008. – 400с
Інформаційні ресурси
- Анатомія, фізіологія та патологія органів слуху і мовлення : навч. посібник для студ. ф-ту дошк. та корекц. освіти / уклад. Н. П. Голуб. – Умань : Візаві, 2015. – 116 с. http://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/4372/1/Anatomia_phiziologia.pdf
- Зелінська-Любченко, К. О. Фізіологічні механізми мовленнєвої діяльності [Текст] / К. О. Зелінська-Любченко // Науковий вісник Миколаївського національного університету імені. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки : збірник наукових праць / за ред. проф. А. Л. Ситченка. – Миколаїв : МНУ імені В. О. Сухомлинського, 2016. – № 1 (52). – С. 277–281. http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/880
- ПСИХОЛОГІЯ МОВЛЕННЯ І ПСИХОЛІНГВІСТИКА: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Калмикова Л.О., Калмиков Г.В., Лапшина І.М., Харченко Н.В.; За заг. ред. Л.О.Калмикової. – К.: ПереяславХмельницький педагогічний інститут, в-во “Фенікс”, 2008. – 245 с. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/05/Kalmykova_Psykholohiia-movlennia-i-psykholinhvistyka.pdf
Матеріали
Матеріали для здачі академзаборгованості
Мовленнєві системи та їх порушення(для академ заборгованоссті)
Теми лекцій та практичних для опрацювання Теми