Педагогіка та спецпедагогіка

Тип: Нормативний

Кафедра: спеціальної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
13Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
116доцент Фалинська З. З.ФПЛ-11, ФПЛ-12

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
132ФПЛ-11
ФПЛ-12

Опис курсу

Мета викладання навчальної дисципліни “Педагогіка та спецпедагогіка” – розкрити методологічні та теоретичні основи с спеціальної педагогіки, теоретико-методичні засади виховання, навчання і розвитку дітей з тяжкими порушеннями; сучасні тенденції та проблеми педагогічної допомоги дітям.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Педагогіка та спецпедагогіка» є:

  • Ознайомити студентів з методологічними та теоретичними основами спеціальної педагогіки.
  • Розкрити теоретико-методичні засади виховання навчання та розвитку дітей з різними нозологіями
  • Ознайомити з сучасними тенденціями спеціальній педагогіці; особливостями інклюзивного навчання в загально освітніх навчальних закладах.

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

знати:

  • провідні ідеї європейської педагогічної думки;
  • особливості формування та сутність педагогічної теорії і шкільної практики в Україні від найдавніших часів до наших днів;
  • положення педагогічної спадщини найвідоміших зарубіжних, вітчизняних та донедавна замовчуваних теоретиків і практиків українського шкільництва;
  • умови та шляхи розбудови національної системи освіти й виховання в незалежній Українській державі.
  • особливості становлення та розвитку педагогіки та спеціальної педагогіки; її мету, завдання, структуру, міждисциплінарні зв’язки,
  • поняття спеціальної педагогіки, її значення як науки;
  • наукові основи спеціальної педагогіки;
  • історію становлення і розвитку національних систем спеціальної освіти;
  • основи дидактики спеціальної педагогіки; особливості організації інклюзивної освіти у сучасних умовах;
  • принципи спеціальної освіти;
  • технології, методи, форми організації спеціальної освіти.

вміти:

  • конкретно-історично підходити до аналізу педагогічних явищ і фактів;
  • визначати положення педагогічної теорії та практики, які сприяють розвитку педагогічного мислення, підвищенню педагогічної культури, зростанню педагогічної майстерності;
  • критично переосмислювати та творчо реалізувати традиції зарубіжної та української педагогічної думки в практиці самостійної педагогічної (психолого-педагогічної) діяльності та розбудови національної системи освіти й виховання.
    • використовувати сучасні методи і технології психодіагностичної, психокоректувальної, психотерапевтичної і психореабілітаційної роботи з дітьми, що мають труднощі в сприйнятті інформації, порушення уваги, пам’яті, мови, інтелектуальної діяльності й емоційно-вольової сфери, а також труднощі в навчанні;
    • використовувати методи психологічного консультування і психологічної підтримки;
    • чітко визначати зміст, основні форми та методи навчально-виховної роботи в умовах спеціальної освіти;
    • володіти технологіями інклюзивної освіти.

Рекомендована література

Основна

  1. Артемова Л. В. Історія педагогіки України : підруч. / Любов Вікторівна Артемова. – К. : Либідь, 2006. – 420с.
  2. Демченко О. П. Практикум з історії педагогіки : навч.-метод. посіб. [для викладачів історії педагогіки, на допомогу студ. пед. ВНЗ під час самостійного вивчення теоретичних основ, підготовки до семінарських і практичних занять] / Олена Петрівна Демченко. К. : Видавничий Дім «Слово», 2012. – 432 с.
  3. Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»). – К.: Райдуга, 1994. – 61 с.
  4. Зайченко І. В. Історія педагогіки : у двох книгах / Іван Васильович Зайченко. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2010. – Кн. І : Історія зарубіжної педагогіки. – 2010. – 624 с.
  5. Історія української школи і педагогіки: [хрестоматія / упоряд. проф. О.О.Любар / за ред. В.Г.Кременя]. – К.: Т-во «Знання», КОО, 2003. – 766 с. – (Вища освіта ХХІ століття).
  6. Кравець В.Історія української школи і педагогіки: [навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів] / В.Кравець. – Тернопіль,1994.- 360 с.__ 16. Левківський М. В. Історія педагогіки : навч.-метод. посіб / Михайло Васильович Левківський. – [3-е вид., доп.]. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 190 с.
  7. Любар О. О. Історія українськї школи і педагогіки : навч. посіб. / Любар О. О., Стельмахович М. Г., Федоренко Д. Т. ; за ред. О. О. Любара. К. : «Знання», КОО, 2003. – 450 с.
  8. Медвідь Л. А. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні : навч. посіб. / Людмила Андріївна Медвідь. – К. : Вікар, 2003. – 335 с.
  9. Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями зору та слуху / За заг. ред. Л.С. Вавіної. – К.: Наук. Світ, 2009. – 168 с.
  10. Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями опорно-рухового аппарату та розумового розвитку / За ред. Л.С. Вавіної. – К.: «АТОПОЛ», 2010. – 242 с.
  11. Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями слуху та інтелекту / За заг. Ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. – К.: ТОВ «Поліпром», 2007. – 171 с.
  12. Соботович Є. Ф. Вибрані праці з логопедії. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2015. – 308 с.
  13. Синьов В.М. Основи дефектології / В. М. Синьов, Г. М. Коберник. – К. : Вища шк., 1994 . – 141 с.

Інформаційні ресурси

  1. Закон України «Про загальну середню освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/651-14 34
  2. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
  3. Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/875-12
  4. Закон України «Про охорону дитинства» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2402-14
  5. Закон України «Про професійно-технічну освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/103/98- %D0%B2%D1%80
  6. Конвенція про права дитини, прийнята резолюцію 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cgi?nreg=995_021
  7. Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, затверджене Наказом Міністерства освіти і науки України № 852 від 15.09.2008 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1219-08

Матеріали

Опис дисципліни: педагогіка та спецпедагогіка

Практичні завдання з предмету пед. та спец.пед.

Робоча програма навчальної диципліни – 2020

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус

Силабус: Робоча програма 2020

Завантажити силабус