Психологія вікова та педагогічна (А3)

Тип: Нормативний

Кафедра: початкової та дошкільної освіти

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
24Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
232професор Галян О. І.ФПШ (А)-11, ФПШ (А)-12, ФПШ (І)-13, ФПШ-14

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
248ФПШ (А)-11Турко Б. Б.
ФПШ (А)-12Турко Б. Б.
ФПШ (І)-13професор Галян О. І.
ФПШ-14Турко Б. Б.

Опис курсу

1.Вимоги освітньої програми:

Вивчення навчальної дисципліни «Психологія вікова та педагогічна» передбачає опановування здобувачами:

а) загальними компетентностями: здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня;  здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети; здатність вчитися, опановувати сучасні знання та застосовувати їх у практичних ситуаціях

б) фаховими компетентностями: здатність управляти власними емоційними станами, налагоджувати конструктивну та партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу, формувати мотивацію здобувачів початкової освіти до навчання та організовувати їхню пізнавальну діяльність; здатність до організації освітнього процесу в початковій школі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів, розвитку в них критичного мислення та формування ціннісних орієнтацій.

2.Очікувані результати навчання

Після вивчення навчальної дисципліни здобувач буде: знати вікові та індивідуальні особливості молодших школярів, їх пізнавального розвитку та формування ціннісних орієнтацій, психологічні основи забезпечення індивідуального і диференційованого підходу до здобувачів початкової освіти, зокрема, і з особливими освітніми потребами; приймати психологічно обґрунтовані рішення у ситуаціях майбутньої професійної діяльності; організовувати (моделювати) конструктивну та партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу початкової школи; використовувати практики самозбереження психічного здоров’я, усвідомленого емоційного реагування; створювати психологічно комфортні умови освітнього процесу, планувати заходи профілактики та протидії булінгу, різних видів насильства, дискримінації серед учнів початкової школи та інших учасників освітнього процесу.

Рекомендована література

Основна література

  1. Галян О. Принципотвірні критерії суб’єктності учня. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2025. № 8. С. 41-46.
  2. Петрук О. Особливості сучасних молодших школярів: орієнтири для навчальної взаємодії. Український Педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 132-140.
  3. Теслик Н., Гунбіна Г., Черниш С. Особливості сприймання у дітей молодшого шкільного віку в умовах воєнного часу. Psychology Travelogs. 2024. №2. С. 46-56.
  4. Поліщук В. Вікова і педагогічна психологія: навчальний посібник. 5-те вид., стер. Суми: Університетська книга, 2023. 352 с.
  5. Вікова та педагогічна психологія / О.Скрипченко, Л.Долинська та ін. 7-е вид. Київ: Каравелла, 2023. 400 с.
  6. Кутішенко В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Центр навчальної літератури, 2021. 128 с.
  7. Сергєєнкова О., Столярчук О., Коханова О., Пасєка О. Вікова психологія. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 376 с.
  8. Савчин М., Василенко Л. Вікова психологія. 3-е вид. Київ: Академвидав, 2017. 384 с.
  9. Токарева Н., Шамне А. Вікова та педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ, 2017. 548 с.

Додаткова література:

  1. Громадська думка і горизонти освіти / М.Слюсаревський. Київ: Талком, 2024. 352 c.
  2. Галян О. Психологія дитяча: посібник для самостійної роботи (електронне видання). Львів, 2023. 90 с.
  3. Психологічні ресурси взаємодії школи, сім’ї, громади: практичний посібник / за ред. Г.Бевз, М.Каніболоцької. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2022. 106 с.
  4. Учитель І. , Сурякова М., Батраченко І. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник (електронне видання). Дніпро: Середняк Т. К., 2021. 162 с.
  5. Поліщук В. М. Віковий кризовий розвиток людини від народження до дорослості. Суми: Університетська книга, 2020.459 с.
  6. Максименко Д. Виховуємо дитину. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 112 с. (уривок).
  7. Приходько Ю., Юрченко В. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c. (уривок).
  8. Аханова А. Вікова психологія в схемах та таблицях: методичний посібник. Луцьк, 2019. 76 с.
  9. Олейник Н. Вікова психологія: лабораторний практикум. Херсон: Вид. дім «Гельветика», 2018.
  10. Гетьман Т., Кричковська Т. Проблеми педагогічної психології: хрестоматія. Київ: КНТ, 2017. 381 с.
  11. Білоус О. Вікова психологія: навч. посібник. Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2015. 108 с.
  12. Галян О. Педагогічна психологія: метод. рекомен. для сам. роботи. Дрогобич, 2011. 102 с.
  13. Галян О. Молодший школяр: психологічні аспекти виховання. Дрогобич: Ред.-видав відділ ДДПУ, 2009.
  14. Кутішенко В., Ставицька С. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум.  Київ: Каравела, 2009. 448 с.
  15. Шапар В. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 2007. 640 с. 

Internet-джерела:

Саморозвиток: експеримент “кам’яне обличчя”

Електронна бібліотека. Психологічна література

Психологія поведінки дитини: відеоресурс (англ.)

Вебресурс НУШ. Психологія для школи – 10 принципів, які допоможуть вчителю працювати краще.

Вебресурс НУШ. Як мотивувати учнів та учениць на новий навчальний рік: починаємо з цілепокладання.

Вебресурс НУШ. Булінг.

Силабус: ОПП ПОА 2025 / 2026 н.р.

Завантажити силабус

Силабус: ОП ПОІ 2025/2026 н.р.

Завантажити силабус

Силабус: ОПП ПО 2025/2026 н.р.

Завантажити силабус