Психологія вікова та педагогічна (013 Початкова освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 4 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 32 | професор Галян О. І. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 48 | ФПШ (А)-11 | |
ФПШІ -12 | |||
ФПШ-13 |
Опис курсу
1.Вимоги освітньої програми:
Вивчення навчальної дисципліни «Психологія вікова та педагогічна» передбачає опановування здобувачами:
а) загальними компетентностями: здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня; здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети; здатність вчитися, оволодівати сучасними знаннями та застосовувати знання в практичних ситуаціях
б) фаховими компетентностями: здатність управляти власними емоційними станами, налагоджувати конструктивну та партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу, формувати мотивацію здобувачів початкової освіти до навчання та організовувати їхню пізнавальну діяльність; здатність до організації освітнього процесу в початковій школі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей молодших школярів, розвитку в них критичного мислення та формування ціннісних орієнтацій.
2.Очікувані результати навчання
Після вивчення навчальної дисципліни здобувач буде: знати вікові та індивідуальні особливості молодших школярів, їх пізнавального розвитку та формування ціннісних орієнтацій, психологічні основи забезпечення індивідуального і диференційованого підходу до здобувачів початкової освіти, зокрема, і з особливими освітніми потребами; приймати психологічно обґрунтовані рішення у ситуаціях майбутньої професійної діяльності; організовувати (моделювати) конструктивну та партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу початкової школи; використовувати практики самозбереження психічного здоров’я, усвідомленого емоційного реагування; створювати психологічно комфортні умови освітнього процесу, планувати заходи профілактики та протидії булінгу, різних видів насильства, дискримінації серед учнів початкової школи та інших учасників освітнього процесу.
Рекомендована література
Основна література
- Петрук О. Особливості сучасних молодших школярів: орієнтири для навчальної взаємодії. Український Педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 132-140.
- Теслик Н., Гунбіна Г., Черниш С. Особливості сприймання у дітей молодшого шкільного віку в умовах воєнного часу. Psychology Travelogs. 2024. №2. С. 46-56.
- Поліщук В. Вікова і педагогічна психологія: навчальний посібник. 5-те вид., стер. Суми: Університетська книга, 2023. 352 с.
- Вікова та педагогічна психологія / О.Скрипченко, Л.Долинська та ін. 7-е вид. Київ: Каравелла, 2023. 400 с.
- Кутішенко В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Центр навчальної літератури, 2021. 128 с.
- Сергєєнкова О., Столярчук О., Коханова О., Пасєка О. Вікова психологія. Київ: Центр учбової літератури, 2020. 376 с.
- Савчин М., Василенко Л. Вікова психологія. 3-е вид. Київ: Академвидав, 2017. 384 с.
- Токарева Н., Шамне А. Вікова та педагогічна психологія : навчальний посібник. Київ, 2017. 548 с.
Додаткова література:
- Громадська думка і горизонти освіти / М.Слюсаревський. Київ: Талком, 2024. 352 c.
- Галян О. Психологія дитяча: посібник для самостійної роботи (електронне видання). Львів, 2023. 90 с.
- Психологічні ресурси взаємодії школи, сім’ї, громади: практичний посібник / за ред. Г.Бевз, М.Каніболоцької. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2022. 106 с.
- Учитель І. , Сурякова М., Батраченко І. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник (електронне видання). Дніпро: Середняк Т. К., 2021. 162 с.
- Поліщук В. М. Віковий кризовий розвиток людини від народження до дорослості. Суми: Університетська книга, 2020.459 с.
- Максименко Д. Виховуємо дитину. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 112 с. (уривок).
- Приходько Ю., Юрченко В. Психологічний словник-довідник. Київ: Каравела, 2020. 418 c. (уривок).
- Аханова А. Вікова психологія в схемах та таблицях: методичний посібник. Луцьк, 2019. 76 с.
- Олейник Н. Вікова психологія: лабораторний практикум. Херсон: Вид. дім «Гельветика», 2018.
- Гетьман Т., Кричковська Т. Проблеми педагогічної психології: хрестоматія. Київ: КНТ, 2017. 381 с.
- Білоус О. Вікова психологія: навч. посібник. Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2015. 108 с.
- Галян О. Педагогічна психологія: метод. рекомен. для сам. роботи. Дрогобич, 2011. 102 с.
- Галян О. Молодший школяр: психологічні аспекти виховання. Дрогобич: Ред.-видав відділ ДДПУ, 2009.
- Кутішенко В., Ставицька С. Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум. Київ: Каравела, 2009. 448 с.
- Шапар В. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 2007. 640 с.
Internet-джерела:
Саморозвиток: експеримент “кам’яне обличчя”
Електронна бібліотека. Психологічна література
Психологія поведінки дитини: відео-ресурс (англ.)
Вебресурс НУШ. Психологія для школи – 10 принципів, які допоможуть вчителю працювати краще.
Вебресурс НУШ. Як мотивувати учнів та учениць на новий навчальний рік: починаємо з цілепокладання.