Психологія дитяча (ОПП “Дошкільна освіта”, Б)
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
2 | 5 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
2 | 32 | професор Галян О. І. | ФПД-11, ФПД-12 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
2 | 64 | ФПД-11 | Денисяк . В. |
ФПД-12 | професор Галян О. І. |
Опис курсу
1.Вимоги освітньої програми:
Вивчення навчальної дисципліни «Психологія дитяча» передбачає опановування здобувачами:
а) загальною компетентністю: здійснення безпечної діяльності;
б) фаховими компетентностями: здатність до розвитку допитливості, пізнавальної мотивації, пізнавальних дій у дітей раннього і дошкільного віку; здатність до формування в дітей раннього і дошкільного віку первинних уявлень про предметне, природне, соціальне довкілля, властивості та відношення предметів; розвитку самосвідомості («Я» дитини і її місце в довкіллі); уміння складати Індивідуальну програму розвитку дітей раннього в дошкільного віку; здатність до виховання в дітей раннього і дошкільного віку толерантного ставлення та поваги до інших, попередження та протидії булінгу.
2.Очікувані результати навчання
Після вивчення навчальної дисципліни здобувач буде: розуміти, описувати та аналізувати зміст, умови, суперечності, рушійні сили та закономірності психічного розвитку дитини, роль навчання й виховання в динаміці її психічної активності з урахуванням зон актуального та найближчого розвитку, новоутворень віку; збирати та аналізувати дані про індивідуальний розвиток дитини; моделювати ситуацію використання конкретного педагогічного впливу, організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з огляду на вікові та індивідуальні особливості дітей раннього і дошкільного віку, дітей з особливими освітніми потребами; прогнозувати ефективність обраних педагогічних впливів, освітнього дизайну; володіти уміннями та навичками збереження та зміцнення психофізичного і соціального здоров’я дітей, забезпечення їх емоційного благополуччя; розробляти індивідуальні програми соціалізації й адаптації дітей раннього і дошкільного віку (адаптація до закладу дошкільної освіти, психолого-педагогічний супровід окремих категорій дітей (стидливі; агресивні; обдаровані; з різними типами темпераменту; з особливими освітніми потребами; тими, що переживають вікову кризу), розвивальні програми)
Рекомендована література
Базова література
- Дуткевич Т. Дошкільна психологія. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 392 с. (уривок)
- Дуткевич Т. Дитяча психологія. Київ: Центр учб. літератури, 2012. 424 с.
- Видра О. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 122 с.
- Кутішенко В. Вікова та педагогічна психологія. Київ: Центр учб. літератури, 2019. 128 с.
- Павелків Р., Цигипало О. Дитяча психологія. 2-е вид. Київ: Академвидав, 2015. 400 с.
- Психолог у закладі дошкільної освіти / укл. М.Олійник, Л.Костик, С.Собкова. Чернівці, 2020. 152 с.
- Савчин М., Василенко Л. Вікова психологія. 3-е вид. Київ: Академвидав, 2017. 384 с.
Допоміжна література
- Виховуємо базові якості старшого дошкільника в умовах ЗДО: методичний посібник / за ред. Н.Гавриш. Харків: “Друкарня Мадрид”, 2015. 220 с.
- Дуткевич Т. Дитяча психологія. Практикум. Київ: Центр навчальної літератури, 2020. 204 с. (уривок)
- Дитина у сучасному соціопросторі: навч. посіб. /за ред. Т. Піроженко. Київ; Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 271 с.
- Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників / Упоряд. І. В. Молодушкіна. 2-ге вид. Харків: Вид. група «Основа», 2011. 207 с.
- Нариси з аксіології особистості: дитина і вихователь / за ред. В.Ляпунової. Мелітополь, 2019. 144 с.
- Павелків Р., Цигипало О. Психодіагностичний інструментарій в умовах дошкільного закладу. Київ: Центр учбової літератури, 2013. 29с.
- Становлення внутрішньої картини світу дошкільника: монографія / за ред. Т. Піроженко. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2012. 236 с.
- Павелків Р., Цигипало О. Дитяча психологія: навч. посіб. для самостійної роботи студента. Київ: Академвидав, 2011. 376 с.
- Науменко О. Особливості становлення самоефективності в дошкільному віці. Що дає вальдорфська педагогіка дитині. Київ: Марич, 2010. 64 с.
- Новікова І. Діагностика психічного розвитку дітей перших трьох років життя. Київ: Марич, 2010. 64 с.
- Терлецька Л. Психологія дитинства: практикум. Київ: Главник, 2006. 144 с.
- Шапар В. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 2007. 640 с.
Інтернет-ресурси
- Практичний психолог. Дитячий садок: електронний журнал.
- Діти. Сайт: Психологер.
- http://westudents.com.ua/knigi/498-dityacha-psihologya-pavelkv-rv.html
- http://uchebnik-online.net/book/810-dityacha-psixologiya-navchalnij-posibnik-dutkevich-t-v.html
- http://pidruchniki.com/1584072028233/psihologiya/dityacha_psihologiya
- http://psy.rv.ua/category/kategor%D1%96ya/dityacha-psikholog%D1%96ya
- http://ditvora.com.ua/taxonomy/term/134
- http://chl.kiev.ua/default.aspx?id=5717
Матеріали
Психологія дитяча. Посібник для самостійної роботи (електронне видання)
Методичні рекомендації до семінарських занять