Технології організації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти (012 Дошкільна освіта, освітній ступінь “магістр”)
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 24 | професор Галян О. І. | ФПД-51 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 12 | ФПД-51 | професор Галян О. І. |
Опис курсу
1.Вимоги освітньої програми
Вивчення навчальної дисципліни передбачає оволодіння здобувачами:
а) загальними компетентностями: здатність генерувати нові ідеї (креативність); здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
б) фаховими компетентностями: здатність здійснювати методичний супровід освітньої діяльності закладу дошкільної освіти; здатність створювати та впроваджувати в практику наукові розробки, спрямовані на підвищення якості освітньої діяльності та освітнього середовища в системі дошкільної, зокрема, інклюзивної освіти; здатність здійснювати просвітницьку діяльність з метою підвищення психолого-педагогічної компетентності вихователів, батьків, громадськості; здатність керувати навчальними / розвивальними проєктами.
2. Очікувані результати
Після вивчення навчальної дисципліни здобувачі будуть:
– знати та відтворювати в практичній діяльності вихователя закладу дошкільної освіти передовий педагогічний досвід і результати досліджень педагогічних технологій організації освітнього процесу в ЗДО; основи проєктування освітнього простору ЗДО відповідно до завдань та запитів; аналізувати й порівнювати результати педагогічного впливу на індивідуальний розвиток дитини дошкільного віку в різних видах діяльності з використанням різних типів педагогічних технологій;
– уміти впроваджувати педагогічні технології та генерувати нові ідеї в організації освітнього процесу закладів дошкільної освіти різного типу; аналізувати, прогнозувати, планувати, організовувати освітній процес у ЗДО з урахуванням принципів дитиноцентризму, здоров’язбереження, інклюзії, розвивального навчання, особистісно-орієнтованого підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії; здійснювати психолого-педагогічне керівництво індивідуальним розвитком особистості дитини на основі використання продуктивних педагогічних технологій; володіти методами моніторингу якості освітньої діяльності в ЗДО
Рекомендована література
Базова література
- Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології. 2-ге вид. доп. Київ: Академвидав, 2012. 352 с.
- Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / автор-укладач Н. Наволокова. Харків: «Основа», 2009. 176 с.
- Євсюков О. Педагогічні технології: навч. посібн. Харків: ХНАУ, 2020. 228 с.
- Інноваційні освітні технології: навч.-метод. посіб. / упорядн. Л.Прокопів. Івано-Франківськ, 2020. 172с.
- Михайліченко М., Рудик Я. Освітні технології. Київ: ЦП «Компринт», 2016. 583с.
- Освітні технології: навч.-метод. посіб. / О. Пєхота, А.Кіктенко, О.Любарська та ін.; за заг. ред. О. Пєхоти. Київ: А.С.К., 2001. 256 с.
- Освітні технології сучасних навчальних закладів: навчально-методичний посібник / О. Янкович, Ю. та ін. Тернопіль: ТНПУ ім В. Гнатюка, 2015. 212с.
- Формування інноваційного простору дошкільної освіти: наук.-метод. посіб. / упорядн. Н. Люченко, О. Прокопенко, А. Виноградова; за ред. Є. Чернишової. Київ, 2012. Ч. 1. 112 с.
- Чепіль М., Дудник Н. Педагогічні технології. Київ: Академвидав, 2012. 224 с.
- Янкович О., Кузьма І. Освітні технології у початковій школі: навч.-метод. посіб. Тернопіль: ТНПУ ім. Володимира Гнатюка, 2020. 290 с.
Допоміжна література
- Антонова О. Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. Ч. 1. Сучасні технології навчання: наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2 / НАПН України, ДНПБ України ім. В.Сухомлинського; упоряд.: Т.Філімонова, С.Тарнавська, І.Орищенко та ін.; наук. конс. О.Антонова; наук. ред. Л.Березівська. Київ, 2015. С. 8-15.
- Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Київ, 2021.
- Вальдорфський дитячий садок.
- Вальдорфський дитячий садок: що це таке?
- Впровадження ідей С.Русової.
- Дзюба В., Цой М. Проблеми організації інноваційної діяльності в системі дошкільної освіти. Освіта і управління. 2003 Т. 6. № 1. С. 110-111.
- Дичківська І. Педагогічна експертиза інноваційної діяльності. Дошкільне виховання. 2004. № 9. С. 6-10.
- Зайцева Т., Юрчик Н. Діяльність дошкільного навчального закладу в режимі інноваційного розвитку: посібник на допомогу працівникам дошкільних навчальних закладів. Тернопіль: Мандрівець, 2014. 328 с.
- Зязюн І. Освітні технології у вимірах педагогічної рефлексії. Світло. 1996. № 1. С. 4-9.
- Інноваційна технологія «Казкові лабіринти гри» (В. Воскобович).
- Карабаєва І., Савінова Н. Моніторинг якості дошкільної освіти: кваліметричний підхід до оцінки розвитку дитини. Київ : ТОВ «МЦФЕР-Україна», 2016. 184 с.
- Каратаєва М. Проєктування – перспективна технологія. Дошкільне виховання. 2006. № 10. С.14-15.
- Коваленко О. Інновації в дошкільній освіті: їх використання та критерії оцінювання. Вісник Інституту розвитку дитини.
- Концептуальні засади технології М. Єфименка.
- Корж Т.М. Упровадження освітньої розвивальної технології психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку» у дошкільному навчальному закладі.
- Крутій К. Освітні технології в закладах дошкільної освіти.
- Крутій К. Реформування, модернізація і парадигми дошкільної освіти в Україні: теоретичні засади і погляд у майбутнє
- Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу: монографія у 2-х ч. Частина перша: Концепції, проектування, технології створення. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009. С.115-128.
- Крутій К., Маковецька Н. Інноваційна діяльність в сучасному ДНЗ: методичний аспект. Дошкільне виховання. 2005. № 5. С. 5-6.
- Лаврентьєва Г. Вальдорфський дитячий садок у Німеччині. Дошкільне виховання. № 6. С. 22-23.
- Мезенцева О. Простір для дитячої свободи: у вальдорфських дитсадках діяльність дитини має вільний творчий характер. Це є конструктивною альтернативою більш авторитарним підходам до виховання. Освіта України. 2012. № 37. С. 11
- Методика використання схем-моделей для навчання дітей описовим розповідям.
- Методика використання схем-моделей у лексично-граматичній роботі. Автор – К. Крутій.
- Методика виховання Монтессорі. Основи.
- Методика Марії Монтессорі.
- Низковська О. Нормативні засади діяльності експериментальних дошкільних навчальних закладів. Дитячий садок. 2009. № 29-31 (509-511), серпень. С. 33-35.
- Нісемчук А., Падалка О., Шпак О. Сучасні педагогічні технології. Київ: Просвіта, 2000. 368с.
- Організаційно-педагогічні аспекти діяльності нових типів дошкільних закладів / укл. О. Лобас, Т. Лаврентьєва, А. Бурова. Київ: Віпол, 1997. С. 35-37.
- Оцінювання і відбір педагогічних інновацій: теоретико-прикладний аспект: наук.-метод. посібник / за ред. Л. Даниленко. Київ: Логос, 2001. 185с.
- Паламарчук В. Першооснови педагогічної інноватики. Т. 1. Київ: Знання України, 2005. 420 с.
- Перспективні освітні технології: наук.-метод. посіб. / за ред. Г. Сазоненка. Київ: ГОПАК, 2000. 560 с.
- Піроженко Т. Інноваційна психолого-педагогічна діяльність: нові підходи. Дошкільне виховання. 2001. № 12. С. 10-12.
- Піроженко Т. Педагогічні інновації: критерії оцінки. Дошкільне виховання. 2000. № 8. С. 3-4.
- Піроженко Т. Програма технології психолого-педагогічного проєктування. Дитячий садок. 2004. № 16.
- Проєктні технології у дошкільному навчальному закладі / упоряд. Ю. Буракова. Харків: Вид. група «Основа», 2009.
- Пряженцева Т. Монтессорі-заклад: досвід організації діяльності. Дошкільне виховання. 2014. № 8. С. 6-8.
- Ранній інтелектуальний розвиток: Програма за методикою М. Веракси. Л., 1996. 124 с.
- Реалізація інноваційної практики в дошкільному навчальному закладі: психологічний аспект / за заг. ред. С. Максименка, С. Кулачківської. Запоріжжя: ЛІПС, 2004. 128 с.
- Розвиваючі ігри Нікітіних: Особливості, технологія, історія.
- Розвиток творчих здібностей в образотворчій діяльності (Л.Шульга).
- Русова С. Теорія і практика дошкільного виховання.
- Сисоєва С. Педагогічні технології: коротка характеристика сутнісних ознак. Педагогіка, 2006. С.127-131.
- Стеценко І. Обґрунтування необхідності переходу від STEM-освіти до STREAM-освіти в дошкільному віці. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2016. № 8. С. 31-34.
- Технології розвитку творчої особистості.
- Технологія раннього навчання Глена Домана.
Інформаційні ресурси