Риторика та культура мовлення педагога (013 Початкова освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: початкової та дошкільної освіти
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 6 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | 32 | доцент Кость С. П. | , |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 32 | доцент Кость С. П. | |
доцент Кость С. П. |
Опис курсу
Зважаючи на те, що в умовах розвитку сучасної освіти особливого значення набуває проблема підготовки кваліфікованого фахівця – вчителя, вихователя, керівника навчального закладу, який досконало володіє мистецтвом усного слова, то курс риторики має на меті поглибити і розширити вербальну майстерність працівника освітньої сфери. Майстерне володіння живим розповідним словом (культура мовлення) – незамінний чинник потужної мотивації учнів до активної пізнавальної діяльності, безумовний засіб переконання й впливу на розум і почуття вихованців.
Вивчення й узагальнення концепцій видатних ораторів і водночас учителів риторики античних часів (Сократ, Платон, Арістотель, Цицерон, Квінтіліан), педагогів і риторів нової та новітньої історії (Ф. Прокопович, К. Ушинський, А. Макаренко, В. Сухомлинський), сучасних дослідників педагогічної риторики (Л. Введенська, Г. Сагач, А. Капська, Г. Михальська) дозволяють узагальнити, що в основі риторичної майстерності вчителя лежить проста й досконала, тобто майстерна, довершена усна розповідь. Вона є найпершим складником і промови, і доповіді, і лекції, суттєвою й незамінною умовою поліпшення будь-якого усного методу навчання чи виховання. Отже, найпершим завданням у формуванні риторичної майстерності педагога є завдання навчити його мистецтву говорити.
Завдання курсу:
- Ознайомити студентів зі сучасним термінологічним апаратом риторики;
- Ознайомити студентів із методологічними засадами риторичної майстерності;
- Вироблення навичок аналізу монологічного і діалогічного мовлення;
- Освоєння культури мовлення;
- Формування у студентів мовленнєвої компетенції, що охоплює систему мовленнєвих умінь (вести діалог, творити усні й писемні монологічні та діалогічні висловлювання різних видів, типів і жанрів);
В результаті вивчення курсу «Риторика та культура мовлення педагога» студент повинен знати:
- Місце і значення риторики у системі гуманітарних наук;
- Базові поняття і стратегії риторичного мистецтва;
- Основні підходи до творення й аналізу риторичного матеріалу;
- Сутність і структурні елементи монологічного й діалогічного мовлення.
- Основи культури мовлення.
Студент повинен уміти:
- Використовувати термінологічний апарат риторики;
- Дотримуватися етики й естетики монологічного й діалогічного мовлення відповідно до риторичних норм;
- Брати участь у виступах і дискусіях, відстоюючи власну позицію і демонструючи засади культури мовлення;
- Створювати власні розповідні тексти у відповідності до засад теорії красномовства.
Рекомендована література
Рекомендована література
Основна:
-
- Навчально-методичний посібник «Storytelling (Історії, які навчають) [Електронний ресурс].
- Піз А. Мова рухів тіла / Алан Піз, Барбара Піз // КМ-БУКС, 2015. 416 с.
- Корягіна Н.А. Психологія спілкування
- Калюжка Н, Самойленко Н. Сторітеллінг як один із методів підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзивного класу / Н. Калюжка, Н. Самойленко // Збірник наукових праць. Випуск 26 (1–2019) Частина 1. С. 92-98 //
- Кость С. «Сторітеллінг» як засіб формування ефективної риторичної компетенції педагога // «Актуальні проблеми початкової освіти та інклюзивного навчання» : Збірник тез ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Львів : ЛНУ імені І. Франка, 2018. – 106 с. – С. 35 – 36
- Кость С.П., Крохмальна Г.І. Формування міжкультурної комунікативної компетентності майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти: теоретичний аспект / Світлана Кость, Галина Крохмальна // «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка» № 30. С. 80-84
- Кость С. П., Крохмальна Г. І. Методика «storytelling» як засіб формування комунікативної компетентності здобувачів освіти / Світлана Кость, Галина Крохмальна // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. – ЛНУ, 2021. – № 35. С.122-130.
- Лєнсер В. Влад Сторітеллер
- Навчально-методичний посібник «Storytelling (Історії, які навчають)
- Андерсон К. Успішні виступи на TED. Рецепти найкращих спікерів / Кріс Андерсон / пер. з англ.. Олександра Асташова. – 4-те вид. – К : Наш формат, 2019. – 256 с.
- Базовий компонент дошкільної освіти. – К.: Освіта, 2021.
- Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. – К.: Видавничий центр «Академія», 2010. – 344 с. (Закони спілкування)
- Борг Д. Мистецтво говорити. Таємниці ефективного спілкування / пер. з англ. Н. Лазаревич. – Харків : Вид-во «Ранок» : Фабула, 2019. – 304 с.
- Кушнір Р. Великий оратор. – Дрогобич, 2013. – 256 с.
- Мацько Л.І., Мацько О.М. Риторика : навч. посіб. / Л.І. Мацько, О.М. Мацько. – К. : Вища школа, 2003. – 311 с.
- Пасинок В.Г. Основи культури мовлення. Навч.посіб. – К.: «Видавництво «Центр учбової літератури», 2012. – 184 с.
- Фаріон І. Мовна норма: знищення, пошук, віднова (культура мовлення публічних людей) : монографія / Ірина Фаріон. – Вид. 3-тє, допов. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2013. – 331 c. : табл.
Додаткова:
- Педагогічна риторика: історія, теорія, практика : монографія / [О. А. Кучерук, Н. Б. Голуб, О. М. Горошкіна, С. О. Караман та ін.] ; за ред. О. А. Кучерук. – Київ : КНТ, 2016. – 258 с.
- Радевич-Винницький Я. Етикет і культура спілкування / Я. Радевич-Винницький. – Львів : СПОЛОМ, 2001. – 223 с.
- Сербенська О. Культура усного мовлення : практикум : навч. посіб. / О. Сербенська. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 216 с.
- Стахів М.О. Український комунікативний етикет : навч.- метод. посіб. / М.О. Стахів. – К. : Знання, 2008. – 245 с.
- Томан І. Мистецтво говорити. Пер. с чес., 2-е вид. – К.: Політвидав України, 1989. – 293 с.
- Уварова А.М. Педагогічна розповідь: культурологічний та діагностичний аспекти // Педагогічні науки: Зб. наук. пр. – Суми. СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2000. – С. 328 – 337.
- Уварова А.М. Формування риторичної майстерності майбутнього вчителя: Навчально-методичний посібник для педагогічних університетів. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 132 с.
Рекомендовані інтернет-ресурси
- Mova.info: про українську мову, лінгвістику і не тільки: www.mova.info
- Нова мова: проект розвитку української мови: www.novamova.com.ua
- Український правопис: www.pravopys.net
- Словники он-лайн: www.rozum.org.ua
Матеріали
Поради щодо підготовки та виголошення промови