Кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

  • Про кафедру
  • Історія кафедри
  • Стратегія
  • Співробітники
  • Навчальні курси
  • Викладацький розклад
  • Методичні матеріали
  • Репозитарій магістерських робіт
  • Дослідження
  • Новини

Шукайте нас у соцмережах

 




Колективна монографія 


Звіт за результатами опитування студентів щодо якості освітньої програми 


Нормативні документи, якими керується кафедра у своїй діяльності

  1. Статут Львівського національного університету імені Івана Франка
  2. Положення про організацію освітнього процесу у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  3. Правила внутрішнього розпорядку Львівського національного університету імені Івана Франка
  4. Правила прийому до Львівського національного університету імені Івана Франка у 2020 році
  5. Положення про забезпечення академічної доброчесності у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  6. Кодекс академічної доброчесності Львівського національного університету імені Івана Франка
  7. Декларація про дотримання академічної доброчесності працівником у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  8. Декларація про дотримання академічної доброчесності здобувачем вищої освіти у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  9. Проект-положення про забезпечення якості освіти у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  10. Положення про Центр забезпечення якості освіти Львівського національного університету імені Івана Франка
  11. Положення про систему внутрішнього забезпечення якості освіти у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  12. Положення про контроль та оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти Львівського національного університету імені Івана Франка
  13. Тимчасовий порядок організації та проведення заліково-екзаменаційної сесії і атестації здобувачів вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  14. Положення про опитування студентів працівників, викладачів, випускників та роботодавців щодо якості освітнього процесу
  15. Положення про порядок забезпечення вільного вибору здобувачами вищої освіти навчальних дисциплін
  16. Положення про проведення практик студентів
  17. Порядок повторного вивчення окремих дисциплін
  18. Тимчасове положення про порядок організації академічної мобільності здобувачів вищої освіти у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  19. Положення про визнання та перезарахування результатів навчання учасників академічної мобільності у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  20. Тимчасове положення про порядок забезпечення вільного вибору студентами навчальних дисциплін у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  21. Положення про порядок визнання здобутих в іноземних вищих навчальних закладах документів про вищу освіту Львівським національним університетом імені Івана Франка
  22. Порядок визнання у Львівському національному університеті імені Івана Франка результатів навчання, здобутих у неформальній та інформальній освіті
  23. Порядок супроводу (надання допомоги) осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  24. Положення про комісію з питань етики та професійної діяльності Львівського національного університеті імені Івана Франка
  25. Положення про порядок призначення академічних стипендій Президента України студентам вищих навчальних закладів та аспірантам
  26. Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти
  27. Положення про порядок переведення студентів на вакантні місця державного замовлення у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  28. Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти
  29. Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти
  30. Положення про академічну стипендію Кабінету Міністрів України студентам вищих навчальних закладів та аспірантам
  31. Правила призначення академічних стипендій у Львівському національному університеті імені Івана Франка
  32. Постанова про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування
  33. Колективний договір. Розділ 9. Соціальні гарантії та заохочення студентів, аспірантів Університету
  34. Положення про порадника академічної групи Львівського національного університету імені Івана Франка
  35. Положення про студентське самоврядування Львівського національного університету імені Івана Франка

 

Висококваліфікованих педагогів у Львівському університеті готували ще у часи Єзуїтської Академії, оскільки отці єзуїти по праву вважалися учителями вчителів. Після перезаснування університету Йосифом ІІ викладання педагогічних дисциплін було започатковане в 1812 році. Зміст навчальних курсів під назвою “Педагогіка” або “Наука про виховання” був частиною богословської підготовки і ґрунтувався на підручниках віденських професорів А.Г. Немаєра та Е. Мільда. Перші лекції з педагогіки для студентів філософського і теологічного факультетів читав випускник Празького університету Вацлав (Вензель) Міхал Фойгт, який був першим викладачем цієї дисципліни також і в Краківському університеті. Упродовж першої половини ХІХ ст. професорами педагогіки були віце-ректор греко-католицької духовної семінарії Ян Фредерович, теолог і релігійний діяч Йосиф Ярина, фахівець з естетики і ораторського мистецтва Ігнацій Поллак, а також майбутній греко-католицький митрополит Григорій Яхимович. Їхні наступники – богослови Франц Амтманн, Людвіг Малиновський та Франц Костек – продовжували зміцнювати зв’язок педагогіки і теології.

З 1871 року у Львівському університеті було розмежовано педагогічну підготовку майбутніх богословів та вчителів середніх шкіл. На теологічному факультеті її зміст залишився без змін, а на філософському – розпочався етап становлення світської педагогічної науки. Упродовж 1871–92 років цей процес скеровував Євсевій Черкавський – знакова постать для академічної педагогіки Львова. Про прагнення посилити практичний характер отримуваних студентами педагогічних знань свідчить розроблена ним тематика навчальних курсів, серед яких “Загальна педагогіка”, “Практична педагогіка”, “Педагогічні вправи”, “Педагогічна психологія”, “Гімназійна педагогіка”, “Основи дидактики”, “Про завдання психології виховання”, “Психологія у вивченні логіки, етики і педагогіки” та ін. З часом варіативність номенклатури навчальних дисциплін педагогічного циклу тільки розширювалася і наповнювалася практичною складовою.

Спроби зміцнити засади педагогічної підготовки психологічними дослідами пов’язані з науковою і викладацькою діяльністю у Львівському університеті Юліана Охоровича (1875-1882). Однак, практична психологія і заснована на аналогічних засадах педагогіка на той час не знайшла у львівських академічних колах розуміння та підтримки, у зв’язку з чим учений виїхав до Парижа, де продовжив свою наукову діяльність. Серед професорів педагогіки університету кінця ХІХ-першої третини ХХ ст. були учні і наукові послідовники Євсевія Черкавського – Александр Скурський та Болеслав Маньковський. Приват-доцентом педагогіки був також визначний дидакт та історик освіти Антоній Даниш, який з 1919 року очолив кафедру педагогіки Познанського університету.

На початку ХХ ст. педагогічна підготовка у Львівському університеті набула нових форм. Зокрема, зусиллями Б. Маньковського було створено педагогічний семінар, на засіданнях якого студенти виголошували результати власних наукових досліджень. Вперше було запроваджено педагогічну практику, яка стала одним із важливих етапів набуття професійного сертифікату кандидатами на вчительські посади.

Упродовж 1902–30 років підготовкою педагогів керував визначний учений, засновник Львівсько-Варшавської філософської школи Казимир Твардовський. Його лекційні курси з дидактики, історії та теорії виховання користувалися незмінною популярністю серед студентів. Завдяки вдало побудованій та доступній подачі навчального матеріалу, а також чіткості формулювань, його вважали одним із найзначніших педагогів свого часу. Наприкінці 1920-х років лекції з педагогіки у Львівському університеті читав також краківський вчений Зиґмунт Кукульський. У 1930–37 роках підготовка вчителів на гуманістичному факультеті проводилася під керівництвом теоретика польського громадянського виховання, доцента Казимира Сосніцького, а з 1937 р. новостворену кафедру педагогіки очолив видатний дидакт Богдан Суходольський. Початок Другої світової війни перервав розвиток цього підрозділу.

Потреби вивчення історії польської освіти, викликані відновленням держави, спричинили до появи у 1923 р. на філософському (невдовзі гуманітарному) факультеті кафедри історії освіти і шкільництва. Її керівником став професор історії польської літератури Варшавського університету Станіслав Лемпіцький. При кафедрі функціонував одноіменний семінар, було здійснено спробу заснувати науковий інститут. Серед відомих згодом учених, наукове і педагогічне становлення яких відбувалося у Львівському університеті міжвоєнної доби, варто назвати імена видатного історика шкільництва Лукаша Курдибахи, а також педагога і бібліографа Антонія Кнота.

Не припинялася педагогічна підготовка студентів на теологічному факультеті. До 1918 р. тут викладався навчальний курс педагогіки, окремі елементи педагогічних знань подавалися також на лекціях з катехитики і методики. З 1885 року ці навчальні дисципліни викладалися окремо українською і польською мовами. Серед українських викладачів педагогіки слід виділити Йосифа Делькевича та Івана Бартошевського, а серед польських – Марцелія Паливоду і Блажея Яшовського. Протягом міжвоєнного періоду майбутні богослови вивчали загальне виховання, дидактику і проходили заняття у семінарі з катехитики і методики.

З 1939 р. у Львівському університеті стала функціонувати кафедра педагогіки і психології, яка отримала статус загальноуніверситетського підрозділу. У її складі певний час працювали викладачі логіки і методики викладання шкільних навчальних дисциплін. З 60-х рр. ХХ ст. кафедра остаточно набула педагогічного спрямування. При кафедрі були створені лабораторія технічних засобів навчання, психологічна лабораторія, організовано психолого-педагогічний семінар для викладачів вищих шкіл м. Львова, психолого-педагогічне відділення учнівської Малої Академії наук.

Викладачі кафедри читали базові психолого-педагогічні предмети, численні спецкурси, активно займалися науковою роботою. Кафедра стала центром вивчення педагогічної спадщини А.Макаренка. До 1985 рр. було видано 11 макаренкознавчих збірників, ініціаторові цих видань доц. Ф. Науменку було присвоєно почесне звання доктора філософії Марбурзького університету в Німеччині. Побачили світ монографії В. Савинця “Іван Франко і сучасна йому педагогічна думка в Галичині” (1961), Ф. Науменка “Школа Київської Русі” (1965), Є. Сявавко “Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку” (1974), Л. Баїка “За освіту для трудящих” (1983) та ін. У різні роки завідувачами кафедри були Федір Науменко, Сергій Смолінський, Митрофан Година, Галина Паперна, Василь Савинець, Борис Тимохін та Лев Баїк.

У 1991 р. кафедру розділено на дві окремі – кафедру психології, яка увійшла в структуру філософського факультету і кафедру педагогіки, що зберегла за собою загальноуніверситетський статус. У 1991–99 рр. кафедру очолював проф. Євген Клос, а з 1999 р. – доц. Дмитро Герцюк. У 2007 році кафедра отримала назву загальної та соціальної педагогіки, а 2019 року – кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи. У 2015 році Д. Герцюк став деканом створеного факультету педагогічної освіти, до якого на правах співзасновниці увійшла і наша кафедра. Упродовж 2015–17 років виконувачем обов’язків завідувача кафедри була доцент Тетяна Равчина. У 2017 році завідувачем кафедри стала проф. Олена Квас.

Сьогодні кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи  забезпечує викладання численних навчальних курсів освітнього і педагогічного спрямування на різних факультетах університету, а також керує проходженням педагогічної практики студентами університету. У 2019 році було здійснено набір на магістерську програму 011–Освітні та педагогічні науки. При кафедрі функціонує аспірантура зі спеціальності 13.00.01 – Загальна педагогіка та історія педагогіки.

Співробітники

в.о. завідувача кафедриБІЛЯКОВСЬКА Ольга Орестівнав.о. завідувача кафедри
професорКАРАМАНОВ Олексій Владиславовичпрофесор
професор (сумісник)КВАС Олена Валеріївнапрофесор (сумісник)
професор (сумісник)ОСЕРЕДЧУК Ольга Анатоліївнапрофесор (сумісник)
професорП'ЯТАКОВА Галина Павлівнапрофесор
доцент (сумісник)ГЕРЦЮК Дмитро Дмитровичдоцент (сумісник)
доцентГОРУК Наталія Михайлівнадоцент
доцент (сумісник)ЗАГРЕВА Валентина Ярославівнадоцент (сумісник)
доцентЗАЯЧКІВСЬКА Надія Михайлівнадоцент
доцентЗАЯЧУК Юлія Дмитрівнадоцент
доцентКАЛАГУРКА Христина Іванівнадоцент
доцентКОВАЛИШИН Оксана Ігорівнадоцент
доцентКОВАЛЬЧУК Лариса Онисимівнадоцент
доцентКРИВА Марія Володимирівнадоцент
доцентЛЕЩАК Теодор Володимировичдоцент
доцентМАТКОВСЬКИЙ Михайло Йосиповичдоцент
доцентМИЩИШИН Ірина Ярославівнадоцент
доцентФЕДИНА Володимира Степанівнадоцент
доцентЦЮРА Світлана Богданівнадоцент
асистент (сумісник)ЛЕПЕХ Марія Тарасівнаасистент (сумісник)
асистент, старший лаборант (сумісник)ТРОХАНЯК Наталія Адамівнаасистент, старший лаборант (сумісник)
лаборантКОСТИШИН Ліля Петрівналаборант

1 курс

2 курс

3 курс

4 курс

5 курс

6 курс

Викладацький розклад



Методичні матеріали


Педагогічна практика студентів Університету

Історичний факультет
• історія • бакалаврат
Філософський факультет
• філософія • магістратура

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ (2019-2020 рр.)

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ (2020-2021 рр.)

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ (2021-2022 рр.)

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ (2022-2023 рр.)

ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ (2023-2024 рр.)

Дослідження

На факультеті відбулася особлива духовна подія – таїнство освячення свяченою водою навчального корпусу

19.01.2025 | 11:36

17 січня 2025 року на факультеті педагогічної освіти відбулася особлива духовна подія – таїнство освячення свяченою водою навчального корпусу, яке здійснив капелан Львівського університету о. Мар’ян Мисяковський.

В ході цього дійства також було освячено дрон, придбаний для потреб 125 окремої бригади територіальної оборони Збройних Сил України за виручені кошти під час проведення на факультеті традиційного різдвяного ярмарку.

Читати »

Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»

09.01.2025 | 20:10

Оголошується І тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки»
Кафедра загальної педагогіки та педагогіки вищої школи запрошує студентів і викладачів взяти участь у І турі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки».
Важливі дати
3 лютого 2025 року – завершення прийому наукових робіт на Конкурс.
7 лютого 2025 року – презентація результатів наукових робіт.
Наукові роботи необхідно надсилати в електронному вигляді доц. Калагурці Х.І.  (khrystyna.kalahurka@lnu.edu.ua, тема листа «Конкурс студентських наукових робіт») із заповненими відомостями про автора та...

Читати »

Проєкт рейтингу успішності студентів за результатами 1 семестрового контролю 2024/2025 н.р.

09.01.2025 | 15:59

До уваги студентів, які навчаються за державним замовленням.

За рішенням Вченої ради Університету від 06 січня 2025 року відсоток стипендіатів становить:
40% – стипендіатів
6% – стипендіатів-відмінників.

✅Просимо ознайомитися з рейтингом. Студентам, які вперше отримують стипендію, необхідно до 15 січня надіслати довідку за реквізитами картки Приватбанку для виплат на електронну пошту Rekvizytylnu@gmail.com.

P. S. Щоб знайти себе у списку рекомендуємо  скористатись комбінацією клавіш CTRL+F.

У стовпці Є Несвоєчас./ Незадов./ Незарах. позначка “Так” означає, що студент мав незадовільну оцінку (академічну заборгованість) і не має права на призначення стипендії.

Біологічний факультет
Географічний факультет
Геологічний факультет
Економічний факультет
Історичний...

Читати »

Запрошуємо взяти участь у роботі І етапу Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 013 «Початкова освіта

07.01.2025 | 15:29

 
ШАНОВНІ СТУДЕНТИ!
Запрошуємо Вас узяти участь у І етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 013 «Початкова освіта», який відбудеться  12 лютого 2025 року.
Здобувачі можуть також подавати свої наукові роботи зі суміжних галузей_  https://research.lnu.edu.ua/category/events/mes-scientific-calls/
До участі запрошуються здобувачі освіти першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів!
Форма участі:

очна (виступ з доповіддю в онлайн-режимі – до 10 хвилин).

Прийом матеріалів і заявок – до 07 лютого 2025 року!
 
Просимо до 07.02.2024 надіслати на електронну адресу nadiya.novoselska@lnu.edu.ua

заявку на участь — назва файлу «Прізвище учасника_заявка» (додаток 1);
наукову...

Читати »